..total tma celkom nie, ale chýbajú watíky zo slniečka, tak že 0 bodov - resp. 0 watov ...
Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
Moderátori: mirosne, Moderátori
- mr.dred
- Ultimate člen
- Príspevky: 5672
- Dátum registrácie: 17 Aug 2011, 00:00
- Bydlisko: Handlová
- Vek: 58
Re: Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
0
Čo ťa nezabije... to sa vráti a skúsi to znova !!!
Re: Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
No presne preto sa na tieto účely používajú kondenzátory kategórie X2, ktoré sa neprerazia.
0
- mr.dred
- Ultimate člen
- Príspevky: 5672
- Dátum registrácie: 17 Aug 2011, 00:00
- Bydlisko: Handlová
- Vek: 58
Re: Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
..ten pomyslený "prieraz" by asi ani tak nevadil, to by sa dalo ošetriť trebárs poistkovým odporom, ale zamedziť "otočeniu" vidlice a zameniť L a N, aby nebola na mínus póle / kasni auta fáza, by bol asi väčší problém...
0
Čo ťa nezabije... to sa vráti a skúsi to znova !!!
- mr.dred
- Ultimate člen
- Príspevky: 5672
- Dátum registrácie: 17 Aug 2011, 00:00
- Bydlisko: Handlová
- Vek: 58
Re: Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
Ešte na záver sa chcem opýtať na túto nabíjačku - nejaké skúsenosti.
Zanechal mi ju kamarát po vypratávaní svojej garáže, vraj ju nikdy nepoužil (že to bol nejaký nevhodný darček - mal inú..).
"Objavil" som ju teraz pri hľadaní nejakej vhodnej krabičky na nabíjačku, okolo ktorej sa tu viedla diskusia...
Zanechal mi ju kamarát po vypratávaní svojej garáže, vraj ju nikdy nepoužil (že to bol nejaký nevhodný darček - mal inú..).
"Objavil" som ju teraz pri hľadaní nejakej vhodnej krabičky na nabíjačku, okolo ktorej sa tu viedla diskusia...
0
Čo ťa nezabije... to sa vráti a skúsi to znova !!!
- pablox
- Ultimate člen
- Príspevky: 1739
- Dátum registrácie: 19 Júl 2006, 00:00
- Bydlisko: Ruzomberok
- Vek: 32
- Kontaktovať používateľa:
Re: Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
Ja by som sa čokoľvek takéto, napchaté elektronikou bál nechať trvale v zásuvke bez dozoru (asi paranoja). To blbuvzdorné trafko zo signáliek TAH2 je asi jediné riešenie, ktoré by som sa nebál nechať trvalo zapnuté v zásuvke. Nabíjačka My Project k tomu určite nepatrí, jedine ak v kovovej krabici niekde na betóne
2
1
1
Meranie radiačného pozadia https://radmon.pablox.net/
Moja osobná webstránka http://www.pablox.net
Moja meteostanica http://www.teplomer.pablox.net
Moja osobná webstránka http://www.pablox.net
Moja meteostanica http://www.teplomer.pablox.net
- mr.dred
- Ultimate člen
- Príspevky: 5672
- Dátum registrácie: 17 Aug 2011, 00:00
- Bydlisko: Handlová
- Vek: 58
Re: Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
som tiež toho názoru....čím viac súčiastiek, tým väčšia hrozba že sa niečo poserie..
0
Čo ťa nezabije... to sa vráti a skúsi to znova !!!
Re: Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
Připomíná mi to nabíječku z Lidlu : V CZ za 499,- (teď v akci za 349,-), v Německu za €19.99mr.dred napísal: ↑23 Okt 2023, 20:38Ešte na záver sa chcem opýtať na túto nabíjačku - nejaké skúsenosti.
Zanechal mi ju kamarát po vypratávaní svojej garáže, vraj ju nikdy nepoužil (že to bol nejaký nevhodný darček - mal inú..).
"Objavil" som ju teraz pri hľadaní nejakej vhodnej krabičky na nabíjačku, okolo ktorej sa tu viedla diskusia...
Mám ji, používám ji a jsem s ní naprosto spokojený. Nabíjím s ní auta (80Ah, 42Ah) , skůtr (12V, 6Ah) i baterku do sekačky (mám s elektrickým startem - 12V, 3,6Ah). Když jí nepoužívám, tak jí v zásuvce nenechávám. Mimo jiné i proto, že v návodu je napsáno, že nejdřív připojit baterku, pak teprve zasunout do zásuvky a při odpojování opačně - nejdřív vytáhnout ze zásuvky, pak odpojit od baterky. Sice si myslím, že by se jí nic stát nemělo, ale proč to riskovat... Byla v zásuvce i dva týdny v kuse, když jsem dobíjel auto, který dlouhodobě stálo a nepozoroval jsem ani, že by se nějak zahřívala.
0
-
- Pokročilý člen
- Príspevky: 628
- Dátum registrácie: 25 Jún 2008, 00:00
- Bydlisko: Banská Bystrica
Re: Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
Aby sa AKU udržal na 14.4 V, tak na výstup zaraď komparátor napätia. Potom môžeš použiť na jednoduchší jednosmerný usmerňovač.Prúd nastaviť približne pár mA.
0
Človek môže uspieť v takmer čomkoľvek za čo má neobmedzené nadšenie.
- miroja
- Power user
- Príspevky: 2577
- Dátum registrácie: 01 Feb 2010, 00:00
- Bydlisko: stredny Liptov
- Vek: 61
Re: Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
Ja som minuly rok z elektroodpadu zachranil nieco ako toto (to moje malo na sebe nalepku kaufland, popis v nemcine, asi kupene v Nemecku,alebo Rakusku a chybal k tomu sietovy adapter): : https://auto123.sk/shop/obchod/udrzovac ... gLFUPD_BwE
Nevedel som presne co to je, no oslovila ma krabicka a klipsy..
Nedalo mi, rozobral som to aj vdaka info z ineternetu som zistil na co to ma sluzit.. Po oprave jedneho studaku to zjavne funguje...
EDIT: Ak by ta to oslovilo a chcel by si sto postavit, mozem urobit foto plosaku.
Nevedel som presne co to je, no oslovila ma krabicka a klipsy..
Nedalo mi, rozobral som to aj vdaka info z ineternetu som zistil na co to ma sluzit.. Po oprave jedneho studaku to zjavne funguje...
EDIT: Ak by ta to oslovilo a chcel by si sto postavit, mozem urobit foto plosaku.
0
Naposledy upravil/-a miroja v 24 Okt 2023, 09:52, upravené celkom 1 krát.
-
- Nový člen
- Príspevky: 51
- Dátum registrácie: 05 Nov 2009, 00:00
Re: Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
Ja použivam menič s činskej 5 W Led bodovky. K tomu na vystup 10 W zenerku s mini chladičom a Led ako kontrolku. Auto pripojene v zime trvale. Ako som kontroloval. ani po tyždni elektromer nepohlo. Dobijanie zdarma. Baterka ma 8 rokov a zatiaľ štartuje v pohode. Je to maličke ako nabijačka na mobil. Funguje to aj s LM317 nastavenym na 14 V .
0
Re: Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
Vrátím se k nápadu použít kondenzátor (třeba i bezpečnostní) jako omezovač proudu pro použití v síti 230V.
V žádném případě, je to obrovské riziko!
1. Pro udržovací proudy aku v řádu desítek až stovek mA už je to nebezpečný proud, který může způsobit úraz el. proudem
2. Žádný bezpečnostní kondenzátor není bez rizika průrazu, jen je riziko podstatně sníženo.
V žádném případě, je to obrovské riziko!
1. Pro udržovací proudy aku v řádu desítek až stovek mA už je to nebezpečný proud, který může způsobit úraz el. proudem
2. Žádný bezpečnostní kondenzátor není bez rizika průrazu, jen je riziko podstatně sníženo.
0
- miroja
- Power user
- Príspevky: 2577
- Dátum registrácie: 01 Feb 2010, 00:00
- Bydlisko: stredny Liptov
- Vek: 61
Re: Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
Aha, niekto to co mam aktualne ponuka na Bazosi za 5 ecok
https://auto.bazos.sk/inzerat/156814069 ... i-12-v.php
https://auto.bazos.sk/inzerat/156814069 ... i-12-v.php
0
Re: Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
Pripájam sa k názoru "vlado5". Používal som kedysi tento malý trafáčik na udržiavanie akumulátora 42 Ah. Žiarovčička 24V/2W berie normálne okolo 80 mA takže stredná hodnota nabíjacieho prúdu je malá. Vlastne má hradiť iba straty samovybíjaním. Mal som v sérii so sekundárnym vinutím iba jednu diódu, nie mostík. Na stratách veľmi neušetríš ... Roky to išlo, potom auto zahynulo, potom ... som trafko niekomu daroval.
Keď to máš doma, vyskúšaj to hneď, prvých pár dní meraj napätie, raz za 2 týždne kontroluj elektrolyt. Uvidíš čo spraví. Metódou ŽAVES.
Keď to máš doma, vyskúšaj to hneď, prvých pár dní meraj napätie, raz za 2 týždne kontroluj elektrolyt. Uvidíš čo spraví. Metódou ŽAVES.
0
- mr.dred
- Ultimate člen
- Príspevky: 5672
- Dátum registrácie: 17 Aug 2011, 00:00
- Bydlisko: Handlová
- Vek: 58
Re: Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
Len tak pre zaujímavosť... trochu merania
Kamarát mi doniesol ešte celkom "živú" PB batériu 12V/24Ah z nejakej UPS s počiatočným napätím 12,58V (musia ich pravidelne meniť).. tak som "tú nabíjačku" s trafáčikom TAH2 22O/24V k nej pripojil ... + len jedna dióda a žiarovka 12V/ 2W v sérii. K batériii som paralene pripojil rezistory 2x330 ohm paralelne.... ako náhradu za záťaž palubnej siete auta.
Trafo dáva na prázdno 33,7V AC,
Po pripojení k batérii (aby si niekto nemyslel že priamo - tak zase cez tú jednu diódu a 12V/2W žiarovku) kleslo AC sekundáru na cca 26,6V, výstupné napätie za žiarovkou a diódou sa rovnalo svorkovému napätiu batérie (12,58V)a odoberaný prúd bol 60mA
Žiarovčička jemne "žhne" - čiže nejaký prúdik sa dostáva aj do čiastočne zaťaženej batérie
Po dvoch hodinách (síce krátka doba ) sa napätie na batérii ustálilo na hodnote 12,81V - uvidím, čo bude ráno...
Trafíčko je jemne zahriate - cca 40 stupňov, tak že predpokladám aj dlhodobejšiu prevádzku..
Po tých dvoch hodinách klesol nabíjací prúd o pár mA na hodnotu 58,1mA - čiže tiež predpokladám, že je to OK
Pokiaľ to bude ráno v tom rozsahu svorkového napätia batérie 12,8 - 13V , tak to môžem aj "dlhodobo" pripojiť priamo v aute na tú 94A batériu..
Či máte iný názor ??
Kamarát mi doniesol ešte celkom "živú" PB batériu 12V/24Ah z nejakej UPS s počiatočným napätím 12,58V (musia ich pravidelne meniť).. tak som "tú nabíjačku" s trafáčikom TAH2 22O/24V k nej pripojil ... + len jedna dióda a žiarovka 12V/ 2W v sérii. K batériii som paralene pripojil rezistory 2x330 ohm paralelne.... ako náhradu za záťaž palubnej siete auta.
Trafo dáva na prázdno 33,7V AC,
Po pripojení k batérii (aby si niekto nemyslel že priamo - tak zase cez tú jednu diódu a 12V/2W žiarovku) kleslo AC sekundáru na cca 26,6V, výstupné napätie za žiarovkou a diódou sa rovnalo svorkovému napätiu batérie (12,58V)a odoberaný prúd bol 60mA
Žiarovčička jemne "žhne" - čiže nejaký prúdik sa dostáva aj do čiastočne zaťaženej batérie
Po dvoch hodinách (síce krátka doba ) sa napätie na batérii ustálilo na hodnote 12,81V - uvidím, čo bude ráno...
Trafíčko je jemne zahriate - cca 40 stupňov, tak že predpokladám aj dlhodobejšiu prevádzku..
Po tých dvoch hodinách klesol nabíjací prúd o pár mA na hodnotu 58,1mA - čiže tiež predpokladám, že je to OK
Pokiaľ to bude ráno v tom rozsahu svorkového napätia batérie 12,8 - 13V , tak to môžem aj "dlhodobo" pripojiť priamo v aute na tú 94A batériu..
Či máte iný názor ??
0
Čo ťa nezabije... to sa vráti a skúsi to znova !!!
Re: Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
Osobne mám averziu na inteligentné a automatické nabíjačky,hlavne s toho dôvodu, že ako bolo spomínané,
že ak ju pripojím na bateriu, ktorá je vybitá pod jej nastavené minimálne napätie 12V batérie, tak ju vyhodnotí ako prebitú 6V batériu a vôbec nezačne nabíjať.
Taktiež pri automatickom vypnutí pri nabití batérie na požadované napätie sa nabíjačka tvári ako keby bola baterka nabitá,lebo dosiahla max napätie, no v skutočnosti sa len zvýšilo napätie na správnu hodnotu, ale kapacita batérie je stále nedostatočná, pretože je to vlastnosť batérie, že sa krátkodobo zregeneruje a dosiahne vypínacie napätie nabíjačky. Všetky takéto konštrukcie ,ktoré som odskúšal, skončili v koši a zostal som pri trafákoch s diodami a nabíjačkách s reguláciou nabíjacieho prúdu a meraním napätia na baterke počas nabíjania, a ak sa dalo, tak meraním hustoty elektrolytu, čo je dnes už dávno ,,pasé,,
Na dobíjanie v zime pred asi 20 rokmi ,som si chcel do žiguliaka urobiť dobíjanie z toho 220/24V trafka z kontroliek v RS,
tak som ho vložil do krabičky z DIÁKOV, a išiel zapojiť do auta na dvore, zapol do zásuvky na stene,pomeral napätia a odbehol som domov navečerať sa. No za tú polhodinu si to obzreli nejaké chlapčiská z okolia,
/ už vtedy autičkári/ videli, že asi mám dobrú baterku, keď je auto pripojené na kábel, a keď som prišiel k autu, nešla palubovka, tak reku asi kontakt na baterke... šahnem potme do miesta kde je baterka a tam diera.. oni ani neodšroubovali konektory, rovno ich vyštikli na kábloch a šlohli baterku.
Blbec, nezabuchol som kapotu, lebo bolo na nej kopa snehu.
Ak niečo človek nepripevní reťazou z hrablového dopravníka, alebo porubového kombajnu,tak to zmizne.
že ak ju pripojím na bateriu, ktorá je vybitá pod jej nastavené minimálne napätie 12V batérie, tak ju vyhodnotí ako prebitú 6V batériu a vôbec nezačne nabíjať.
Taktiež pri automatickom vypnutí pri nabití batérie na požadované napätie sa nabíjačka tvári ako keby bola baterka nabitá,lebo dosiahla max napätie, no v skutočnosti sa len zvýšilo napätie na správnu hodnotu, ale kapacita batérie je stále nedostatočná, pretože je to vlastnosť batérie, že sa krátkodobo zregeneruje a dosiahne vypínacie napätie nabíjačky. Všetky takéto konštrukcie ,ktoré som odskúšal, skončili v koši a zostal som pri trafákoch s diodami a nabíjačkách s reguláciou nabíjacieho prúdu a meraním napätia na baterke počas nabíjania, a ak sa dalo, tak meraním hustoty elektrolytu, čo je dnes už dávno ,,pasé,,
Na dobíjanie v zime pred asi 20 rokmi ,som si chcel do žiguliaka urobiť dobíjanie z toho 220/24V trafka z kontroliek v RS,
tak som ho vložil do krabičky z DIÁKOV, a išiel zapojiť do auta na dvore, zapol do zásuvky na stene,pomeral napätia a odbehol som domov navečerať sa. No za tú polhodinu si to obzreli nejaké chlapčiská z okolia,
/ už vtedy autičkári/ videli, že asi mám dobrú baterku, keď je auto pripojené na kábel, a keď som prišiel k autu, nešla palubovka, tak reku asi kontakt na baterke... šahnem potme do miesta kde je baterka a tam diera.. oni ani neodšroubovali konektory, rovno ich vyštikli na kábloch a šlohli baterku.
Blbec, nezabuchol som kapotu, lebo bolo na nej kopa snehu.
Ak niečo človek nepripevní reťazou z hrablového dopravníka, alebo porubového kombajnu,tak to zmizne.
0
Lenivosť je matka pokroku.Lenivý človek rozmýšla,ako by si robotu uľahčil a tak niečo vynájde.
Ku každému čínskemu výrobku by mali pribaliť jedného číňana, aby som ho mohol nakopať do ....,ked sa to pokazí.
Ku každému čínskemu výrobku by mali pribaliť jedného číňana, aby som ho mohol nakopať do ....,ked sa to pokazí.
-
- Power user
- Príspevky: 11677
- Dátum registrácie: 17 Aug 2008, 00:00
- Bydlisko: Prešporok (BA)
- Vek: 71
Re: Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
Takéto zapojenie trafáčika z princípu nemôže mať presne definované výstupné napätie. Kľudne môže dostať baterku až na cca 17 V. Preto sa "neutešuj", že je to v priadku. Radšej si občas pozri napätie na tej baterke. Nie nadarmo výrobcovia (hermetických) bateriek udáva pre trvalé udržiavanie stabilizované napätie 13,5 až 13,8 V. (A aj napriek tomu, sa občas baterka v UPS-ke "zduje".)
0
Druhotriedny nadriadený si nikdy nevyberie prvotriedneho ale treťotriedneho podriadeného.
Re: Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
V jednom starom AMARE bolo zapojenie udržiavacej nabíjačky s obvodom L200 (ale pravdepodobne ho prestali vyrábať, lebo nie je dostupný). Ten má nastaviteľné výstupné napätie aj limitáciu prúdu.
Ten obvod L200 by šlo iste nahradiť aj niečim dostupnejším (nehľadal som náhradu), bolo to pár pasívnych súčiastok, stabilizátor a malé trafko.
A ako Dolfi napísal, pre udržiavanie oloveného akumulátora max. tých 13,8V.
Ten obvod L200 by šlo iste nahradiť aj niečim dostupnejším (nehľadal som náhradu), bolo to pár pasívnych súčiastok, stabilizátor a malé trafko.
A ako Dolfi napísal, pre udržiavanie oloveného akumulátora max. tých 13,8V.
0
Re: Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
len do pozornosti , boli casy ked spominal ten " ozivovac" , impulzy do aku .Nuz a opet na scene , v 4. PE je jednoduche zapojenie , pripaja sa priamo na aku , ale nie je to nabijacka , stou L200 som samozrejme aj ja robil nabijacku , teda kdo drzal letovacku uz v ruke , kazdy robil nejaku nabijacku , ja by tiez nedaval ten trafacik na tie signalky , kazdy sa spolieha na to , ze je tak mekky a nemoze sa nic stat , si myslim , ze sa ta "nabijacka " pripajala len akoze na noc a v zime v garazi na take zohriatie , aby rano mala uz nieco v sebe ale na cele dni resp. týzdne to by som nedaval , a tie " inteligentne " , ze nazacnu nabijat pod 10V na aku ? Nuz projektant si povedal , vodic je inteligent a ked mam baterku pod 10V ta je vhodna do OLO a kupi si novu , na taku bateriu sa uz neda spolahnut a hlavne v zime , pojdete na veceru a uz nemusite nastarovat , v PE take boli, jednu mam uz roky a dala sa upravit aby zacala nabijat pod 0 Voltov , Nevesta je cez zuby a ta vravi , zuby nezacnu hned , najprv vas varuju a s Aku je to iste , vzdy nas varuje dopredu , na co mi aku co sa budem chvalit ze ho mam 8rokov a isiel som z nocnej a kolega musel vedla mna zaparkovat .. a poobede som uz kupil novu .
0
-
- Power user
- Príspevky: 11677
- Dátum registrácie: 17 Aug 2008, 00:00
- Bydlisko: Prešporok (BA)
- Vek: 71
Re: Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
Načo tak komplikovane ? Ten spomínaný 24 V/ 2 W trafáčik, dióda, žiarovka či odpor (220R ?) a dve zenerky 6,8 V/ 1,3 W v sérii, (nech tak nehrejú a majú aj menšiu tepelnú závislosť výstupného napätia) a paralelne na výstup. Treba vymerať na tých cca 13,6 V.
Len taká úvaha: 20 mA "naviac" (do plne nabitej baterky) dá 0,5 Ah za deň, 15 Ah za mesiac, čo pre predstavu je napríklad 15 A počas 1 hodiny ...
0
Druhotriedny nadriadený si nikdy nevyberie prvotriedneho ale treťotriedneho podriadeného.
Re: Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
Tie zenerky su tam. Naco? Malo ich je v aute? Na nejakej 50Ah baterke s kyselinou nieje sanca aby to trafko dvihlo napatie nad 14V
0