Svetelektro.com

Svetelektro.com

Meno:
Heslo:
SVETELEKTRO • Čo dobrého v Lídli?

Čo dobrého v Lídli?

Moderátori: mirosne, Moderátori

Re: Čo dobrého v Lídli?

Odoslaťod tastyel » 28 Sep 2018, 17:34

CTEK - ano, pro tom rezime recond dava 15,8 a vtedu ju je nutne samozrejme odpojit. Ale takisto v rezime 1 (v tom navode) dava 15,8 tusim ale to je len tak sekunda, viac nie z vlastnej skusenosti ked som s CTEKom nabijak v aute (aj ked v navode je max. 8 hodin uvadzane). To je rezim desulfatizacie kde kontroluje ci to bateria potrebuje.

Ak chcem pouzit rezim recond navolim si to na nabijacke a vtedy musi byt baterka vonku.

Co sa tyla tej LIDL nabijacky, v manuale ktory je pribaleny je pisane, ze baterku treba nabijat pripojenim kladnj svorky na pol baterie a zapornej na pol baterie alebo na karoseriu auta, z toho vyplyva ze vtedy bude baterka v aute.

Tak ma nestraste, bude to za tych 15 eur smejd a ctek za 80 bude vyssia istota? Mozete si ich vygooglit aj rozobrate, CTEK je vnutri prespikovany viac suciastkami, lild vyzera chudobnejsie ale to je asi tak vsetko.

Takisto LIDL nabijacka uvadza v manuale, ze max. nabijaci prud koriguje na zaklade teploty takze v horucom prostredi moze trvat nabijanie dlhsie. CTEK to ma tiez v novych nabijackach ktore kupite dnes ak teda nekupujete stare zasoby, v tych starsich to nemala.
Aj ked tato funkcia je dost cudna, pretoze ked som mal na skusku CTEK tak nabijacka sa hriala ako diva, jedine co ten zabudovany senzor zistil je teplota nabijacky a nie prostredia.
tastyel
Okoloidúci
Okoloidúci
Príspevky: 10
Založený: 01.09.2018
Karma: 0

Re: Čo dobrého v Lídli?

Odoslaťod Dolfi » 28 Sep 2018, 17:56

V tom režime 1, pri štarte, si mal na baterke zavesený aj voltmeter ? Asi nie ! Pri dobrej baterke neexistuje, aby napätie vyskočilo čo i len o 0,1 V nad dané napätie baterky, (obyčajne tesne nad 12 V).

Ak je baterka hnilá, (rozsypaný článok, alebo výrazne zosulfatizovaná, čiže má obrovský vnútorný odpor), tak vtedy ten testovací napäťový impulz môže vzniknúť. A nabíjačka sa môže podľa neho rozhodovať ...
Druhotriedny nadriadený si nikdy nevyberie prvotriedneho ale treťotriedneho podriadeného.
Dolfi
Obrázok používateľa
Power user
Power user
Príspevky: 10039
Vek: 66.2
Založený: 17.08.2008
Bydlisko: Prešporok (BA)
Karma: 47

Re: Čo dobrého v Lídli?

Odoslaťod hpeter » 28 Sep 2018, 18:38

na novom aute je bezne ze pri brzdeni motorom nabija az 15,2v a pri normalnej jazde vypina alternator a napatie ide dole na 12v.
(samozrejme, uz sa pouzivaju iba agm baterky)
hpeter
Obrázok používateľa
Zaslúžilý člen
Zaslúžilý člen
Príspevky: 1340
Vek: 35.06
Založený: 16.06.2013
Bydlisko: IL
Paragraf: 22

Re: Čo dobrého v Lídli?

Odoslaťod tastyel » 28 Sep 2018, 20:15

Dolfi napísal: Pri dobrej baterke neexistuje, aby napätie vyskočilo čo i len o 0,1 V nad dané napätie baterky, (obyčajne tesne nad 12 V).

O com to preboha hovoris? Plne nabita nova bateria ma 12,6V v pohode.

A hpeter aj ty o com to preboha hovoris? Ktore auto pri jazde vypina alternator?
tastyel
Okoloidúci
Okoloidúci
Príspevky: 10
Založený: 01.09.2018
Karma: 0

Re: Čo dobrého v Lídli?

Odoslaťod elmoto » 28 Sep 2018, 22:11

Ahojte. Nedá mi nereagovať. Úplne bežná vec už skoro 10rokov sa používa režim kedy sa akumulátor dobíja iba prideceleracii. Samozrejme ak je dost vybitý tak ho elektronika dobíja aj pri akcelerácii a jazde. Moc nevyskakuj lebo toho málo poznáš. Už sa pracem. Čaute.
nie som tu
elmoto
Obrázok používateľa
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 2940
Vek: 39.37
Založený: 15.08.2011
Bydlisko: doma
Karma: 12

Re: Čo dobrého v Lídli?

Odoslaťod Dolfi » 28 Sep 2018, 22:40

Však popieraš sám seba ! Plne nabitá baterka kedy ? Pri konci nabíjania má asi 14,4 V. "Odstáta" asi tých 12,6 až 12,8 V. A z kontextu vyplýva, že asi nezačne nabíjať úplne nabitú baterku, ale už čiastočne vybitú. A tá má čosi nad 12 V. A aj keď nabíjačka sa pokúsi zvýšiť napätie na tých 15,8 V, tak napätie tam nemôže "vyskočiť", lebo je tam čiastočne vybitá baterka s veľmi nízkym vnútorným odporom. A tak sa môže napätie na baterke zvýšiť len nepatrne.

Pre menej chápavých ešte inak. Povedzme, že baterka má tých 12 V. Nabíjačka má naprogramovaných krátkodobo dosiahnuť 15,8 V. To si myslíte, že tých úbohých cca 5 A dokáže na dobrej baterke zvýšiť napätie o 3,8 V ? Sprostosť, ako Brno. Napätie poskočí maximálne o desiatky mV ! Prečo ? Lebo dobrá baterka musí mať vnútorný odpor maximálne v miliOhmoch.
Neviem presne, ako sa merajú udávané maximálne štartovacie prúdy na baterke. Ale len tak "sedliackou úvahou". Napätie baterky poklesne pri veľkej záťaži povedzme na 8 V pri prúde 1 000 A. Aký je vnútorný odpor baterky ? No predsa 4 V : 1 000 A = 4 miliOhm. Takže, aký asi nárast napätia spôsobí 5 A. Áno presne, 20 mV !!!

Aj já sa pracem ! A uvažuj ako elektronik ... :wink:
Druhotriedny nadriadený si nikdy nevyberie prvotriedneho ale treťotriedneho podriadeného.
Dolfi
Obrázok používateľa
Power user
Power user
Príspevky: 10039
Vek: 66.2
Založený: 17.08.2008
Bydlisko: Prešporok (BA)
Karma: 47

Re: Čo dobrého v Lídli?

Odoslaťod Drakoush » 29 Sep 2018, 07:22

Dolfi má pravdu. Ak je baterka v dobrom stave, tak navýšenie dobíjacieho napätia zdrojom, ktorého max. prúd je 5A (pri LIDL nabíjačkách 3,8A) nemôže zvýšiť palubné napätie v aute na 15,8V!
Baterka má malý vnútorný odpor a tými 5A neexistuje, aby hneď dosiahla maximálne napätia na článkoch. Nabíjačka je prúdový zdroj so strmou charakteristikou.

Iným prípadom je recond mód, kde sa 15,8V dosahuje pomaly, nabíjaním baterky stálym prúdom. Aj to neverím, že by nejakej jednotke uškodilo. Pokiaľ nejazdíte na nejakom čínskom klone auta, tak frantíci osádzajú svoje vraky VDO SIEMENS a nemci zas svoje vraky prevažne Bosch. Obaja výrobcovia nie sú na trhu prvý rok a vedia skonštruovať jednotku tak, aby neutrpela ani takéto prepätie. Pracovné napätie tých jednotiek býva 14,4V a nie 12V, pretože práve toto je palubné napätie v aute počas jazdy. Napätie 15,8V nie je kritické prepätie.
Drakoush
Obrázok používateľa
Moderator
Moderator
Príspevky: 9171
Vek: 23.67
Založený: 08.02.2012
Bydlisko: Nitra
Paragraf: 22
Karma: 47

Re: Čo dobrého v Lídli?

Odoslaťod hpeter » 29 Sep 2018, 07:22

tastyel napísal:
Dolfi napísal: Pri dobrej baterke neexistuje, aby napätie vyskočilo čo i len o 0,1 V nad dané napätie baterky, (obyčajne tesne nad 12 V).

O com to preboha hovoris? Plne nabita nova bateria ma 12,6V v pohode.

A hpeter aj ty o com to preboha hovoris? Ktore auto pri jazde vypina alternator?

staci si premerat nove auto za jazdy, alebo vyguglit "freewheeling alternator".
vyrobci nahanaju kazde deci a ked je spotreba v sieti mala, tak proste altik toci naprazdno.
je sprevodovany do rychla a aj mala zataz dost brzdi motor... (zvysuje spotrebu)

ked ti na zigulaku umrel altik, kolko si vedel este prejst ?... minimalne polhodinu jazdy
hpeter
Obrázok používateľa
Zaslúžilý člen
Zaslúžilý člen
Príspevky: 1340
Vek: 35.06
Založený: 16.06.2013
Bydlisko: IL
Paragraf: 22

Re: Čo dobrého v Lídli?

Odoslaťod Drakoush » 29 Sep 2018, 07:25

Mne cestou z KE umrel altík v Pincinej a došiel som domov bez problémov. Aj keď som musel prepnúť parkovačky. A bez klímy. Ešteže mám mechanické servo.
Drakoush
Obrázok používateľa
Moderator
Moderator
Príspevky: 9171
Vek: 23.67
Založený: 08.02.2012
Bydlisko: Nitra
Paragraf: 22
Karma: 47

Re: Čo dobrého v Lídli?

Odoslaťod tastyel » 29 Sep 2018, 15:10

Ja som reagoval na vetu "Pri dobrej baterke neexistuje, aby napätie vyskočilo čo i len o 0,1 V nad dané napätie baterky, (obyčajne tesne nad 12 V).", kde som hovoril ze bezne napatie autobaterie je 12,6V.

Ten "freevheling alternator" je na svete aj viac ako 10 rokov. Ale nikdy sa pocas jazdy nevypina, vzdy zasobuje ostatne spotrebice, servi ci svetla, aj ked je bateria uz nabita.
tastyel
Okoloidúci
Okoloidúci
Príspevky: 10
Založený: 01.09.2018
Karma: 0

Re: Čo dobrého v Lídli?

Odoslaťod Milos66 » 29 Sep 2018, 16:10

Pri dobrej baterke a dobrom nabíjaní nemusíš s baterkou robiť nič cca 6 rokov. Tak neviem načo riešite nejakú brutálnu nabíjačku.
to by som si vedel predstaviť jedine tak u vysokozdvyžného vozíku, kde sa štartuje cca 200-300x za pracovnú zmenu.
PC = Foobar2k = TEAC UD-H01 = Willi HA v.2.1 = Beyerdynamic T1 2g.
Gramo Rega Planar 3 = Audio-technica AT440Mlb = Actidamp MK3 v.2 = AKAI AM59 = Shan Aztec 100
Milos66
Obrázok používateľa
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 3968
Vek: 52.65
Založený: 28.09.2013
Bydlisko: Turčianska kotlina
Karma: 37

Re: Čo dobrého v Lídli?

Odoslaťod breta1 » 29 Sep 2018, 16:21

O baterkách už bylo napsáno tolik, že se skoro stydím o tom něco napsat. Ale přesto to zkusím.
Akumulátor se v teorii obvykle popisuje jako zdroj ideálního napětí v sérii s jeho vnitřním odporem. Ale tady ta představa pořádně kulhá.
Tím odporem se myslí směrem "dolů", tedy při procesu vybíjení, tady je to vše OK.
Ale při nabíjení to v žádném případě nemusí být tentýž vnitřní odpor.
Dám dva příklady.
1. Mějme aku třeba 50% nabitý, má naprázdno cca 12V. Zatížíme ho 10A, napětí klesne např. na 11,8V, tedy vnitřní odpor bude 20mΩ.
Pak tento aku připojíme na nabíječku, pustíme do něho (ze zdroje proudu) 10A a přibližně zjistíme, že napětí vzrostlo na 12,2V, tedy vnitřní odpor bude přibližně stejný, tedy zase 20mΩ.
2. Nabijeme aku na 100% (to samozřejmě vyžaduje dosáhnout konečných znaků nabití, tj. nabíjet až do napětí cca 16,5V).
Necháme tento aku "odstát" třeba týden a pak uděláme tentýž pokus . Aku bude mít nyní 12,6V, při zátěži proudem 10A to např. klesne na 12,5V, tedy vnitřní odpor bude nyní 10mΩ.
Nyní tento plně nabitý aku připojíme na nabíjecí proud 10A. Co se stane?
Pokud by zůstal vnitřní odpor stejný, mělo by napětí vzrůst na 12,7V. Ale to napětí vyletí při tom proudu téměř okamžitě až někde k 15V, takže jakoby vnitřní odpor bude nyní 240mΩ.
Takže takové malé shrnutí - pokud je aku zčásti vybitý (teď neuvažujeme vadný nebo úplně vybitý), jsou ty vnitřní odpory podobné, pokud je plně nabitý, jsou velmi rozdílné.
Je to něco podobného, jako hovořit o vnitřním odporu nějakého laboratorního napájecího zdroje - smysl to má jedině jako směrem "dolů", tedy při odběru proudu.
No, nevím jestli jsem to popsal srozumitelně...
breta1
Obrázok používateľa
Power user
Power user
Príspevky: 8577
Založený: 06.02.2009
Bydlisko: brno
Karma: 59

Re: Čo dobrého v Lídli?

Odoslaťod Dolfi » 29 Sep 2018, 16:33

Nemusíš robiť nič, ak stále jazdíš. Ak auto stojí, tak v zime pri poriadnych mrazoch aj týždeň nemusí byť pre baterku žiadna výhra.

Pre "breta1": Já si myslím, že pri nabíjaní sa mení aj elektrochemické napätie článku (stúpa). A to mení aj "pohľad" na vnútorný odpor akumulátora. Tak isto to komplikuje "pohľad" na vnútorný odpor akumulátora aj pri súčasnom nabíjaní a vybíjaní väčším prúdom, ako je nabíjací. Tam tiež "zletí" napätie výrazne dole.

Kto nepochopil, čo som tu "chcel povedať", nech si pozrie nabíjaciu a vybíjaciu charakteristiku Pb článku. V určitých oblastiach, môže byť rozdiel napätí aj cez 0,5 V na článok.
Druhotriedny nadriadený si nikdy nevyberie prvotriedneho ale treťotriedneho podriadeného.
Dolfi
Obrázok používateľa
Power user
Power user
Príspevky: 10039
Vek: 66.2
Založený: 17.08.2008
Bydlisko: Prešporok (BA)
Karma: 47

Re: Čo dobrého v Lídli?

Odoslaťod tastyel » 29 Sep 2018, 21:52

Asi je to dobre vysvetlene ale ja ako amater tomu nerozumiem, ked bude treba neskor sa vzdelam.

To ze baterka vydrzi bez nabijania roky je jasne, som amater ale logicky viem, ze dobija pri jazde.
Ja vsak jazdim casto len kratke trasy, mam v aute autokameru aj s parkovacim rezimom a odberom 1A a nezavisle kurenie ktore vyuzivam denne. Baterka sa tak logicky dobit nestihne a ked si chcem nasadat do tepleho auta a mat funkcnu kameru treba nabijat.

Tak tolko k mojim nepodstatnym dovodom :D

Ale ak chcete mrknite sa na to ako nabijacka vyzera znutra, zhodil som kryt.

Co som vlastne riesil je to, ci je to ozaj polo/smejd a je lepsie investovat do drahsieho CTEKu alebo je to jedno.

https://i.imgur.com/7i6tPLy.jpg
https://i.imgur.com/MWccRFH.jpg
https://i.imgur.com/WUuohQj.jpg

Pre porovnanie, CTEK rozoberal jeden uzivatel tu https://www.eevblog.com/forum/reviews/c ... -teardown/ - viz fotky pre porovnanie

V tych vnutornostiach sa nevyznam, ked uz tak rozdiel ktory vidim ja, ctek vyraba aj verziu "polar" z hrubsimi gumenymi kablami, ktore v zime neskrehnu. U obycajnej ctek alebo lidl takmer zarucene v chlade skrehnu.
tastyel
Okoloidúci
Okoloidúci
Príspevky: 10
Založený: 01.09.2018
Karma: 0

Re: Čo dobrého v Lídli?

Odoslaťod hpeter » 30 Sep 2018, 00:37

tastyel napísal:

Ten "freevheling alternator" je na svete aj viac ako 10 rokov. Ale nikdy sa pocas jazdy nevypina, vzdy zasobuje ostatne spotrebice, servi ci svetla, aj ked je bateria uz nabita.
srandista, co sa zasekol v starych casoch.
hpeter
Obrázok používateľa
Zaslúžilý člen
Zaslúžilý člen
Príspevky: 1340
Vek: 35.06
Založený: 16.06.2013
Bydlisko: IL
Paragraf: 22

Re: Čo dobrého v Lídli?

Odoslaťod j0hnyPP » 30 Sep 2018, 01:30

Pridam sem na margo tych nabijaciek a napati par vlastnych skusenosti s profesionalnymi nabijackami v cenach od 100 do 3000€
Neraz vyskocilo napatie na viac ako 15V, nikdy sa nic nestalo, nezhorelo...
Bezne v zime pri -teplotach v kazdom novsom aute (tak od r. 2000) logika nabijania postupne zvysuje napatie na viac ako 15V
Maximalky pri ktorych mi neraz zredlo pri merani napatia na beterke ci uz zalozenej v 80+ tisicovom mercedese alebo vybratej, vystrelili na 16,8V. A nebol to ziadny setrny ani minimalny, hodiny trvajuci "prudik" ale prud skoro rovny aktualnej kapacite baterky v Ah.
Nic sa nestalo. Ani elektronike, ani autu, ani baterke (vacsinou po uplnom nabiti posluzila dalsi rok po najblizsiu zimu)

Profesionalna nabijacka ma minimalne 1 kontaktne tepelne cidlo, niektore priamo na kazdej kliestine (cidlo teploty okolia v nabijacke samozrejmost)
To lidlacka nabijacka nema, a spolieha na beznu "izbovu" teplotu.

Skor moze nastat problem v opacnom pripade, ked sa niekto rozhodne preventivne dobit rozpalenu baterku v lete a este si zvoli, ak je moznost, zimny rezim so zvysenym napatim...
Preto mavaju lacne inteligentne nabijacky pre neinteligentnych uzivatelov vystupne U obmedzene na 13,8V plusminus nejaka desatinka v zavislosti od teploty vdaka mizernej tepelnej nestability lacnej konstrukcie, ktora s teplotou akumulatoru nema vobec nic spolocne.
A tiez je tato hodnota jaksi "urcena" a odporucana pre beznych uzivatelov - nabijacov
j0hnyPP
Zaslúžilý člen
Zaslúžilý člen
Príspevky: 1287
Vek: 33.23
Založený: 13.02.2012
Bydlisko: Poprad
Karma: 4

Re: Čo dobrého v Lídli?

Odoslaťod Dolfi » 30 Sep 2018, 13:06

Tiež osobná skúsenosť. Odišiel alternátor, ale tak, že nereguloval. Bol som niekde pri Žarnovici, keď som to zistil. Síce som občas zastavil a trochu si len tak posvietil. No prišiel som bez úhony domov. Na baterke bolo tuším cez 17 V. Auto (Nissan) prežilo, baterka prežila. (No určite som ju "mierne načal").
Druhotriedny nadriadený si nikdy nevyberie prvotriedneho ale treťotriedneho podriadeného.
Dolfi
Obrázok používateľa
Power user
Power user
Príspevky: 10039
Vek: 66.2
Založený: 17.08.2008
Bydlisko: Prešporok (BA)
Karma: 47

Re: Čo dobrého v Lídli?

Odoslaťod straciam » 30 Sep 2018, 16:51

nie je to sice na slovensku dostupne, ale u susedov-bratov k dispozicii je.
keby bola u nas, okamzite kupujem:
https://www.lidl-shop.cz/PARKSIDE-PERFO ... p100227921
No password, no problem.
Ins-piration
straciam
Obrázok používateľa
Zaslúžilý člen
Zaslúžilý člen
Príspevky: 1164
Vek: 33.37
Založený: 06.01.2009
Bydlisko: Podbrezova
Karma: 30

Re: Čo dobrého v Lídli?

Odoslaťod sinco » 02 Okt 2018, 06:52

Tu 20V mám a jsem s ní spokojený.
Doufám že je řeč o nabíječce Tronic. Tu jsem před pár lety koupil. Od té doby proběhla nějaká inovace-LCD displej. Ale nabíjení bylo na prd. Nabíjení je ukončeno dříve než je plné nabití autobaterie. Možná z důvodu bezpečnosti. U některých nabíječek šlo posunout hodnotu napětí pro ukončení nabíjení. U té mé to nešlo.
sinco
Obrázok používateľa
Okoloidúci
Okoloidúci
Príspevky: 6
Založený: 06.11.2007
Karma: 0

Re: Čo dobrého v Lídli?

Odoslaťod staffy » 09 Okt 2018, 09:05

Kamarát si kúpil štartovacie káble z lídla ODKAZ a dnes som im premeral odpor tak sú v pohode, výrobca nekecá :) Samozrejme je tam hliníkovo-medený vodič, ale odpor skoro (10%) odpovedá 25mm2 medenému vodiču.
Foobar User
Mimochodom, volám sa Maroš ;)
staffy
Obrázok používateľa
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 1513
Vek: 27.38
Založený: 30.05.2009
Bydlisko: Zvolen/Brno
Karma: 21

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Čo kde kúpiť

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.

Forums ©
Autor stránky je Ondrej Závodský(zawin), o graficky design sa stará Ľuboš Fabo(BUFU).

TOPlist

Powered by Copyright © UNITED-NUKE CMS. All Rights Reserved.
Čas potrebný k spracovaniu stránky 1.19 sekúnd