Svetelektro.com

Svetelektro.com

Meno:
Heslo:
SVETELEKTRO • Tipy, triky a rady skúsených pre začiatočníkov

Tipy, triky a rady skúsených pre začiatočníkov

Si začinajúci elektronik? Tak táto rubrika je určená práve tebe.

Moderátori: mirosne, Moderátori

Tipy, triky a rady skúsených pre začiatočníkov

Odoslaťod AEdison » 29 Máj 2011, 12:13

Ahoj, všimol som si že tu nieje téma ktorá by pomáhala začiatočníkom, rokmi skúsenosťami starších alebo aj mladších členov fóra. Sem môžte pridávať vaše postrehy, objavy alebo metódy čo uľahčia prácu z elektronikou. Určite ste prišli na niečo čo sa dá urobiť inač a lepšie. Tak sa pochváľte!

Aby som nejako rozchodil tému, tiež som na niečo prišiel. Už sa vám určite stalo že ste osvietili, vyvolali DPS a zistili ste že na mieste kde by lak mal byť nieje. Prečo hneď všetko od znova ? Ja som to vyriešil tak že som použil lak na nechty malým štetcom zatrieť vyvolané miesta a problém je vyriešený.

Ako dosiahnuť ucelený a rovnomerný kolofóniový náter ? Kto používa kakofóniu na ošetrenie DPS, určite pozná že ak chce dosiahnuť rovnomerný náter musí použiť hrubú vrstvu laku aby sa škáry alebo pruhy urobené štetcom zaliali. Ja natriem DPS tenkou vrstvou kolofónie a prípadné ryhy vyriešim tryskovým zapaľovačom. Teplom sa lak zacelí a rovnomerne rozleje. výsledkom je pekný a súvislý náter. zároveň to urýchľuje schnutie. Ale pozor neprehnať to !

Dúfam že táto téma niekomu pomôže. :wink:
AEdison
Obrázok používateľa
Zaslúžilý člen
Zaslúžilý člen
Príspevky: 1105
Vek: 24.23
Založený: 13.07.2009
Bydlisko: Drienov
Karma: 26

Odoslaťod virus64 » 29 Máj 2011, 12:34

Už keď si spomenul tú fotocestu....
Prvé predlohy som robil tak, že som tlačil na pauzák atramentovou tlačiarňou. Problém bol v tom, že ten atramnet nechcel ani zaboha vyschnúť, a to čo malo byť čierne bolo dosť priesvitné. V cestičkách na DPS potom po vyleptaní ostávali dierky.
Neskôr som skúsil predlohu tlačiť na kancelársky papier (80g/m2) , a spriehľadniť ju detským olejom.
Osvecujem 16 minút halogénovým reflektorom OSRAM 150W. Výsledky podla mňa celkom obstojné, aj keď cestičky menšie ako 0,4mm sú trošku kostrbaté.

Sorry za kvalitu, foťák nemám.
Prílohy
DSC03015.JPG
DSC03013.JPG
Píš ako počuješ, čítaj jak je napísané....
virus64
Obrázok používateľa
Zaslúžilý člen
Zaslúžilý člen
Príspevky: 1002
Vek: 27.68
Založený: 29.04.2008
Bydlisko: Spisska Belá
Karma: 10

Odoslaťod 5ko » 29 Máj 2011, 13:10

Tak práve som nedávno premýšlal nad tým,že založím túto tému, hlavne čo sa týka rôznych rád a skúseností s mechanických, strojných ,či akýchkolvek iných odborov, ktoré by niekomu menej zručnému ale aj skúsenému pomohli vyriešiť nejaký problém.

Ako sa vraví múdri sa učí na cudzích, hlúpi na svojich chybách.

Myslím že to bude určite jedna z najnavštevovanejších tém na fore.
Niekedy aj maličkosť,naktorú sme prišli a ulahčila nám nejakú prácu ,poteší a pomôže aj mnohým iným v podobnom probléme.

PS na tú kolofoniu by bol asi vhodnejší fen alebo teplovzduška,nepáli tak.
Lenivosť je matka pokroku.Lenivý človek rozmýšla,ako by si robotu uľahčil a tak niečo vynájde.
Ku každému čínskemu výrobku by mali pribaliť jedného číňana, aby som ho mohol nakopať do ....,ked sa to pokazí.
5ko
Obrázok používateľa
Power user
Power user
Príspevky: 8552
Vek: 63.62
Založený: 18.02.2010
Bydlisko: Banská Bystrica
Karma: 104

Odoslaťod AEdison » 29 Máj 2011, 13:20

virus64: pekná práca tlačíš iba atramentovou tlačiarňou ?

5ko: Veď vieš ako to je z takými to témami. Buď budú mať úspech alebo skončia v koši. Ja som plánoval túto tému založiť už dva mesiace pred tím ale buď nebol čas alebo som uvažoval či to nebude prepadák.
AEdison
Obrázok používateľa
Zaslúžilý člen
Zaslúžilý člen
Príspevky: 1105
Vek: 24.23
Založený: 13.07.2009
Bydlisko: Drienov
Karma: 26

Odoslaťod Vendeta » 29 Máj 2011, 13:22

virus64 napísal:Už keď si spomenul tú fotocestu....
Prvé predlohy som robil tak, že som tlačil na pauzák atramentovou tlačiarňou. Problém bol v tom, že ten atramnet nechcel ani zaboha vyschnúť, a to čo malo byť čierne bolo dosť priesvitné. V cestičkách na DPS potom po vyleptaní ostávali dierky.
Neskôr som skúsil predlohu tlačiť na kancelársky papier (80g/m2) , a spriehľadniť ju detským olejom.
Osvecujem 16 minút halogénovým reflektorom OSRAM 150W. Výsledky podla mňa celkom obstojné, aj keď cestičky menšie ako 0,4mm sú trošku kostrbaté.

Sorry za kvalitu, foťák nemám.


A nebolo by lepsie tlacit na foliu do atramentovej tlaciarne??
Vendeta
Obrázok používateľa
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 2124
Založený: 05.02.2010
Bydlisko: Žilina
Karma: 40

Odoslaťod virus64 » 29 Máj 2011, 13:31

Edison: Áno atramentová tlačiareň. Nastavím "maximum dpi" a ide sa...

Vendeta: Bolo by to lepšie. Lenže ja ju nemám odkiaľ zobrať, v našich papiernictvách to nedržia lebo sa to málo predáva.
Píš ako počuješ, čítaj jak je napísané....
virus64
Obrázok používateľa
Zaslúžilý člen
Zaslúžilý člen
Príspevky: 1002
Vek: 27.68
Založený: 29.04.2008
Bydlisko: Spisska Belá
Karma: 10

Odoslaťod Vendeta » 29 Máj 2011, 13:40

Keby si to tlacil na foliu tak to mas kontrastnejsie.Skor si myslim ze ten olej ti ten toner rozpije preto mas tie cesticky take kostrbate :wink:
Vendeta
Obrázok používateľa
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 2124
Založený: 05.02.2010
Bydlisko: Žilina
Karma: 40

Odoslaťod Washu » 29 Máj 2011, 14:22

Ono zalezi aj v com tu kolofoniu rozpustite. Lieh sa mi prudko neosvecil, povrch zostava skaredy a lepkavy. Neda sa poriadne vysusit.
Velmi dobre funguje cisty toluern, schne to rychlo aj bez ohrevu (pri suseni v piecke je to uplna bleskovka) a povrch zostava pekny kladky leskly tvrdu a dobre vysuseny ;)
Mozno by za pokus stal aj aceton, nieje to take svinstvo ako toluen. Paradoxne cisty aceton je horsie dostupny ako toluen...

//Automatické spojenie príspevkov. Pridané po 2 minútach:

Vendeta napísal:A nebolo by lepsie tlacit na foliu do atramentovej tlaciarne??

Bolo ;) A funguje to vyborne. Len musite tlaciaren "presvecit" abu davala VELA atramentu.
Vytlaceny film treba poriadne vysusit, bud si pockate jeden den alebo pouzijete piecku ;)
It doesn't matter how beautiful your theory is, it doesn't matter how smart you are. If it doesn't agree with experiment, it's wrong
(Richard Feynman)
Washu
Obrázok používateľa
Power user
Power user
Príspevky: 4521
Vek: -2002.54
Založený: 15.04.2010
Bydlisko: Multiverse
Karma: 24

Odoslaťod mimik007 » 29 Máj 2011, 14:25

celkom pekne to vyzerá, ja zatiaľ som len nažehloval toner .. ale vobec sa mi to nepáči, proste už stouto metódou nebudem asi robiť, plánujem fotocestou, že si postavím panel s cca 20 UV LED .. :) a prejdem na metódu fotocesta ..
mimik007
Obrázok používateľa
Stály člen
Stály člen
Príspevky: 286
Založený: 16.02.2011
Bydlisko: Bardejov
Karma: 1

Odoslaťod MiloPS3 » 29 Máj 2011, 14:27

jednoduchy navrhy tisknu na obicejnej kancelarskej papir co je prave v laserove tiskarne , trosilinku obycejnyho stolniho oleje z obou stran na papir a mezi skla , osvicovani cca 5-6 min pod 125W RVL vzdalenost 30cm,vysledky sou dostacujici

slozitejsi tisknu na folii do laserovky, jenze sem nenasel zadnou co by to vytiskla uplne cerny/nepruhledny, takze davam 2 predlohy na sebe a v pohode,

prikladam obrazek z testovani papir+ olej, osvicovani 1-8 min po 1cm
https://picasaweb.google.com/lh/photo/bRXf9W_C4Z8vfV_KnglpilfEWq_KXnq-uf_T5VLRjTg?feat=directlink

Washu napísal: alebo pouzijete piecku ;)
co to prosimte ?
Naposledy upravil MiloPS3 dňa 29 Máj 2011, 14:28, celkovo upravené 1 krát.
MiloPS3
Obrázok používateľa
Stály člen
Stály člen
Príspevky: 450
Založený: 20.04.2011
Bydlisko: Lazne Kynzvart / CZ
Karma: 17

Odoslaťod Vendeta » 29 Máj 2011, 14:28

Washu napísal:Ono zalezi aj v com tu kolofoniu rozpustite. Lieh sa mi prudko neosvecil, povrch zostava skaredy a lepkavy. Neda sa poriadne vysusit.
Velmi dobre funguje cisty toluern, schne to rychlo aj bez ohrevu (pri suseni v piecke je to uplna bleskovka) a povrch zostava pekny kladky leskly tvrdu a dobre vysuseny ;)
Mozno by za pokus stal aj aceton, nieje to take svinstvo ako toluen. Paradoxne cisty aceton je horsie dostupny ako toluen...

//Automatické spojenie príspevkov. Pridané po 2 minútach:

Vendeta napísal:A nebolo by lepsie tlacit na foliu do atramentovej tlaciarne??

Bolo ;) A funguje to vyborne. Len musite tlaciaren "presvecit" abu davala VELA atramentu.
Vytlaceny film treba poriadne vysusit, bud si pockate jeden den alebo pouzijete piecku ;)


Washu to mne hovorit nemusis.Sam tuto foliu pouzivam pri negativnej fotoceste iked 1 harok stoji v COPY CENTRE 70centov.Ale pracuje sa s tym paradne :wink:
Vendeta
Obrázok používateľa
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 2124
Založený: 05.02.2010
Bydlisko: Žilina
Karma: 40

Odoslaťod boraicho » 29 Máj 2011, 14:36

mimik007 napísal:celkom pekne to vyzerá, ja zatiaľ som len nažehloval toner .. ale vobec sa mi to nepáči, proste už stouto metódou nebudem asi robiť, plánujem fotocestou, že si postavím panel s cca 20 UV LED .. :) a prejdem na metódu fotocesta ..


20 diod bude malo.
"Aj nevinne vyzerajúca súčiastka, môže byť príčinou nefunkčnosti zariadenia a tou kondenzator 100% je"
3D REBEL II + PLA + PETG
boraicho
Obrázok používateľa
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 11842
Vek: 30.75
Založený: 03.02.2007
Bydlisko: Prešov
Karma: 44

Odoslaťod mimik007 » 29 Máj 2011, 15:47

hmm, tak inšpirovalo ma to z webu,
http://www.mlab.cz/Articles/HowTo/How_to_make_PCB/DOC/HTML/How_to_make_PCB.cs.html (je to v cca. polke stránky)

keďže pri 5mm UV diódach bol najkratší potrebný čas na osvit dpsky tak ma to zaujalo, predtým som ešte rozmýšľal o kúpe halogenoveho svietidla .. no neviem oplatí sa mi to ? ..
mimik007
Obrázok používateľa
Stály člen
Stály člen
Príspevky: 286
Založený: 16.02.2011
Bydlisko: Bardejov
Karma: 1

Odoslaťod AEdison » 29 Máj 2011, 15:58

Ja tlačím laserovou tlačiarňou na fólie. Výsledok po tlačení je mizerný presvitá lenže akonáhle dám návrh nafetovať je úplne nepriesvitný čo pri mojej Hg výbojke je najpodstatnejšia vec pri výrobe DPS. Používam positiv 20 a ten je 2x citlivejší ako lak na originálnych fotodps.
AEdison
Obrázok používateľa
Zaslúžilý člen
Zaslúžilý člen
Príspevky: 1105
Vek: 24.23
Založený: 13.07.2009
Bydlisko: Drienov
Karma: 26

Odoslaťod Washu » 29 Máj 2011, 18:49

Vendeta: ked uz sme tuto temu nacali, ako riesis dlhodobu stabilitu folii tlacenych na atramentovke? Ta folia je dost neprijemne hydroskopicka a na vzduchu teda absorbuje vzdusnu vlhkost a vytlaceny motiv sa rozpija.

K laserovkam, vyborny kontrast dosahuju na pauzaku. Na pauzak mozno totiz pouzit "black covering spray" na foliu nefungoval prave 2x dobre.
nevyhofou pauzaku je nepresnost. V kombinacii z chybou optiky laserovky to prakticky vylucuje vacsie obojstranne plosne spoje vyssej hustoty.
It doesn't matter how beautiful your theory is, it doesn't matter how smart you are. If it doesn't agree with experiment, it's wrong
(Richard Feynman)
Washu
Obrázok používateľa
Power user
Power user
Príspevky: 4521
Vek: -2002.54
Založený: 15.04.2010
Bydlisko: Multiverse
Karma: 24

Odoslaťod boraicho » 29 Máj 2011, 19:07

mimik007 napísal:keďže pri 5mm UV diódach bol najkratší potrebný čas na osvit dpsky tak ma to zaujalo, predtým som ešte rozmýšľal o kúpe halogenoveho svietidla .. no neviem oplatí sa mi to ? ..


A večšie plošaky ako 5x5cm robiť nebudeš? lebo 20 je malo, treba viac ked budeš robiť večšie plošaky, ako osvietiš? ja použivam 500W halogen.
"Aj nevinne vyzerajúca súčiastka, môže byť príčinou nefunkčnosti zariadenia a tou kondenzator 100% je"
3D REBEL II + PLA + PETG
boraicho
Obrázok používateľa
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 11842
Vek: 30.75
Založený: 03.02.2007
Bydlisko: Prešov
Karma: 44

Odoslaťod mimik007 » 29 Máj 2011, 19:32

budem určite robiť väčšie, tak ..
takže nejaký taký halogen.. ,ale chcem aj s krytom ako kupovať iba čisto hal. žiarovku ..

čiže malo by stačiť niečo takéto ?
http://www.emos.sk/zbozi/1444500022-halogenovy-reflektor-500w-cierny
mimik007
Obrázok používateľa
Stály člen
Stály člen
Príspevky: 286
Založený: 16.02.2011
Bydlisko: Bardejov
Karma: 1

Odoslaťod boraicho » 29 Máj 2011, 19:44

Presne tento. Ja to použivam, chcel by som nejaku ortuťovku ale treba k tomu aj vybojku aj tlmivku a neni to lacne, skor by som bol za UV trubice ale nejak sa mi nechce, doteraz som to osvecoval s halgoenom a furt bolo dobre.
Prave teraz to mam takto zrobene, ale musim všetky 4 steny namaľovať na matnu čiernu veľmi to odraza od stien a stenčuje cestičky.
Doležite je mať tam tu parabolu, bez nej to nefunguje!

Fotka rozmazana bo tma v izbe blbo zaostruje ale na predstavu bohato stači.
Prílohy
P5290983.JPG
"Aj nevinne vyzerajúca súčiastka, môže byť príčinou nefunkčnosti zariadenia a tou kondenzator 100% je"
3D REBEL II + PLA + PETG
boraicho
Obrázok používateľa
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 11842
Vek: 30.75
Založený: 03.02.2007
Bydlisko: Prešov
Karma: 44

Odoslaťod mimik007 » 29 Máj 2011, 19:53

nj, a nehodil by si nejaku foto, čo si robil dpsku fotocestou ?
aj koĺko asi tak čas osvitu aj diaľka medzi svietidlom a dps.
cca 15min, a 30 cm ? ..
mimik007
Obrázok používateľa
Stály člen
Stály člen
Príspevky: 286
Založený: 16.02.2011
Bydlisko: Bardejov
Karma: 1

Odoslaťod boraicho » 29 Máj 2011, 20:00

:lol: srandista, osvecujem 4 až 5 minut cez pauzak, podľa hrubky vrstvy jak sa podari nastriekať. keby bola folia tak aj menej cca 3min. a vyška 30cm. DPSky normalne , pokiaľ je dobra predloha, tak...
"Aj nevinne vyzerajúca súčiastka, môže byť príčinou nefunkčnosti zariadenia a tou kondenzator 100% je"
3D REBEL II + PLA + PETG
boraicho
Obrázok používateľa
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 11842
Vek: 30.75
Založený: 03.02.2007
Bydlisko: Prešov
Karma: 44

Ďalšia

Naspäť na Pre začiatočníkov

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.

Forums ©
Autor stránky je Ondrej Závodský(zawin), o graficky design sa stará Ľuboš Fabo(BUFU).

TOPlist

Powered by Copyright © UNITED-NUKE CMS. All Rights Reserved.
Čas potrebný k spracovaniu stránky 0.78 sekúnd