Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
Moderátori: mirosne, Moderátori
- mr.dred
- Ultimate člen
- Príspevky: 5646
- Dátum registrácie: 17 Aug 2011, 00:00
- Bydlisko: Handlová
- Vek: 58
Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
Idem na diskusiu...
Najprv objastním situáciu... Prišlo nedávno do rodiny druhé zánovné auto - Toyota Rav4 diesel manual a "parkovacia" politika tohto štátneho zoskupenia ma núti neparkovať na šírkou nevyhovujúcej ceste a tobôž nie na chodníku priľahlom k pozemku rod. domu. Tak že - "uhádzal" som garážový priestor využívaný ako "hrubú dielňu" tak, aby tam Toyota bez odretých "uši" vošla...a keď že ide zimný krut (aj keď v nej teplota zatiaľ nikdy neklesla pod nulu - je súčasťou domu) , lepšie bude asi využívať na malomestské cúranie po nákupoch a ceste do práce ešte takmer 20 ročnú Xsarušku - benzínovú - teraz parkujúcou na pozemku pred garážou - tým som urobil zákonu za dosťučinenie...
Ale teraz mám práve obavu z toho, že "Tojka" ostane v garáži minimálne do vianoc (lebo "vodič" som doma len ja) v podstate bez pohybu a kým sa mi Xsárušku nepodarí predať či zošrotovať, tak tojotka bude odpočívať a prebehne sa len na dlhšie trasy...
Mám v úmysle vyrobiť nejakú "udržiavaciu" nabíjačku - najlepšia by asi bola taká, ktorú keď zabudnem vypnúť nič zlé sa nestane a aj po pár mesiacoch nečinnosti auta ho v pohode naštartujem..
Plán je taký, že "najjednoduchšia" nabíjačka s vhodným trafkom, jednou diódou a žiarovkov v sérii by bolo asi najvhodnejšie riešenie pri trvalom pripojení, ale presne také trafo doma asi nenájdem...
V "zásobách" mám čínsky DC/DC - CC-CV menič so vstupným napätím : 5 – 40V, Výstupným napätím: 1.2 – 35V a prúdom vraj do 9A.. Toľko ani nebude treba... možno tak 0,5A
Trafo by mohlo byť v tom prípade v celkom slušnom rozsahu na sekundáre 12 -28V.. a také by som aj našiel..
Čo poviete ??
Alebo iný nápad / riešenie ?
Nabíjačku na "normálne nabíjanie" mám.. raz za nejakú dobu dobiť by nebol problém... ale za akú ?? A hlavne nezabudnúť !!
Najprv objastním situáciu... Prišlo nedávno do rodiny druhé zánovné auto - Toyota Rav4 diesel manual a "parkovacia" politika tohto štátneho zoskupenia ma núti neparkovať na šírkou nevyhovujúcej ceste a tobôž nie na chodníku priľahlom k pozemku rod. domu. Tak že - "uhádzal" som garážový priestor využívaný ako "hrubú dielňu" tak, aby tam Toyota bez odretých "uši" vošla...a keď že ide zimný krut (aj keď v nej teplota zatiaľ nikdy neklesla pod nulu - je súčasťou domu) , lepšie bude asi využívať na malomestské cúranie po nákupoch a ceste do práce ešte takmer 20 ročnú Xsarušku - benzínovú - teraz parkujúcou na pozemku pred garážou - tým som urobil zákonu za dosťučinenie...
Ale teraz mám práve obavu z toho, že "Tojka" ostane v garáži minimálne do vianoc (lebo "vodič" som doma len ja) v podstate bez pohybu a kým sa mi Xsárušku nepodarí predať či zošrotovať, tak tojotka bude odpočívať a prebehne sa len na dlhšie trasy...
Mám v úmysle vyrobiť nejakú "udržiavaciu" nabíjačku - najlepšia by asi bola taká, ktorú keď zabudnem vypnúť nič zlé sa nestane a aj po pár mesiacoch nečinnosti auta ho v pohode naštartujem..
Plán je taký, že "najjednoduchšia" nabíjačka s vhodným trafkom, jednou diódou a žiarovkov v sérii by bolo asi najvhodnejšie riešenie pri trvalom pripojení, ale presne také trafo doma asi nenájdem...
V "zásobách" mám čínsky DC/DC - CC-CV menič so vstupným napätím : 5 – 40V, Výstupným napätím: 1.2 – 35V a prúdom vraj do 9A.. Toľko ani nebude treba... možno tak 0,5A
Trafo by mohlo byť v tom prípade v celkom slušnom rozsahu na sekundáre 12 -28V.. a také by som aj našiel..
Čo poviete ??
Alebo iný nápad / riešenie ?
Nabíjačku na "normálne nabíjanie" mám.. raz za nejakú dobu dobiť by nebol problém... ale za akú ?? A hlavne nezabudnúť !!
0
Čo ťa nezabije... to sa vráti a skúsi to znova !!!
Re: Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
ak je baterka funkčná ( dobrá ) stačí kúpiť " inteligentnú " nabíjačku ( hoci aj lidl ) a napojiť na ňu baterku , zapnúť údržbový mod a pokojne čakať do jari . bežne to robievam
0
-
- Pokročilý člen
- Príspevky: 648
- Dátum registrácie: 06 Dec 2020, 11:46
- Bydlisko: Banska Stiavnica
- Vek: 38
Re: Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
Moznosti je viac: 1) 15v trafo, usmernit, a zaradit vhodny seriovy odpor pre nastavenie prudu. Vzhladom ze sa napatie v sieti az tak nemeni, nemeni sa ani napatie na sekundare a tlaceny prud do baterky by mal byt priblizne rovnaky. 2) Ak nemas vhodne trafo pouzi stary dobry seriovy kondik miesto neho. Seriovy kondik prenesie len tolko prudu aka je jeho kapacita a aka frekv. siete Xc = 2pi.f.C Samozrejme za seriovim kondikom mostik. Nevyhodou tychto jednoduchych zapojeni bez odpajania pri 14.4v je, ze musis skumat aky udrziavaci prud este baterku neprebija.
0
"No pain, no gain." (KC238)
- mr.dred
- Ultimate člen
- Príspevky: 5646
- Dátum registrácie: 17 Aug 2011, 00:00
- Bydlisko: Handlová
- Vek: 58
Re: Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
hmm... týmto inteligentom by som sa chcel práve vyhnúť - pri podpätí batérie sa to ani nezapne a vyhodnotí to batériu ako vadnú a ja potom budem musieť absolvovať cestu do najbližšej predajne taxíkom radšej si niečo "poriadne" podľa mojich predstáv doma vyrobím, čo aj pri tej "kľaknutej" batérii aspoň ten jeden posratý "ťazký" štart zvládne. ...doniesol nedávno kamarát niečo podobné ... že to nenabíja - podstolová staršia betéria na napájanie autorádia - muzička v garáži... vybitá pod hranicu a nabíjačka sa ani nepokúšala spustiť nabíjanie...
A iná skúsenosť.. inteligentná nabíjačka príslušných parametrov ... na totálku zhorená primárna časť...ešte že tie plasty sú nejaké "samozhášavé"
0
Čo ťa nezabije... to sa vráti a skúsi to znova !!!
- mr.dred
- Ultimate člen
- Príspevky: 5646
- Dátum registrácie: 17 Aug 2011, 00:00
- Bydlisko: Handlová
- Vek: 58
Re: Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
miso156 - tie merania ohľadne stáleho odberu v dobe uspatia + niečo na "samovybíjanie" batérie si spravím, aby som vedel koľko do toho bude treba hustiť..
ten sériový kondik ma tiež napadol.. len som nemal ten vzorec
Ďík..
ten sériový kondik ma tiež napadol.. len som nemal ten vzorec
Ďík..
0
Čo ťa nezabije... to sa vráti a skúsi to znova !!!
-
- Ultimate člen
- Príspevky: 6205
- Dátum registrácie: 20 Júl 2007, 00:00
- Vek: 41
Re: Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
Volakedy davno boli take udrziavace - bolo to vlastne len trafo + usmernovac a vystupny prud 100-200mA nepamatam uz presne. Vyzeralo to ako tie stare 12V antenne napajace. Ty v podstate potrebujes len pokryt straty samovybijanim + par mA ktore berie palubovka. Takze mozno by som skusil ten klasicky antenny napajac 12V 0.1A, zo zaciatku skus s ampermetrom, aky tam ide prud a ci by to stacilo.
0
Jedním z největších projevů nedůvěry v Boha je hromosvod na kostele.
Re: Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
S tým vzorcom opatrne, aj keď je tam Xc=... , neznamená ten vzorec impedanciu, ale admitanciu. Takže správne by bolo Xc = 1/(2pi.f.C) .
2
2
Re: Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
Zdravím všetkých. S tým kondíkom by som si to rozmyslel. V prípade, že dôjde k jeho prierazu, máš na kostre auta fázu !!!! Ja som v garáži dlhé roky používal trafo 220/24V typ TAH2. Zaradíš do série zodpovedajúci rezistor a máš to bezpečné a funguje to na jednotku ! Mám to osobne vyskúšané. Tých trafáčikov je stále dostatok a ak máš dobrých kámošov, určite niekto bude mať v zásobe.
0
- mr.dred
- Ultimate člen
- Príspevky: 5646
- Dátum registrácie: 17 Aug 2011, 00:00
- Bydlisko: Handlová
- Vek: 58
Re: Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
ja si tým kondenzátorom chcem upraviť prúd transformátora, aby som ho nemusel prevíjať a nie dať "kondenzátorový" zdrojček.
mám na stole pripravený,ako jednu z alternatív, len musím spraviť meranie odberu, keď tojotka spí...či jej bude tých nejakých 80mA stačiť
0
Čo ťa nezabije... to sa vráti a skúsi to znova !!!
Re: Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
Od 1; OK to je lepšie, ako odpor, jalovinu u malých spotrebiteľov nikto nemeria, viac ušetríš pri trvalej prevádzke
2; Zmeraj kľudový odber, uvidíš. To trafko by mohlo 0.1 A dať
3; Zabudol napísať na sekundár dioda. U skúsených praktikov je to samozrejmosť, ktorú som aj ja preskočil
pri písaní.
2; Zmeraj kľudový odber, uvidíš. To trafko by mohlo 0.1 A dať
3; Zabudol napísať na sekundár dioda. U skúsených praktikov je to samozrejmosť, ktorú som aj ja preskočil
pri písaní.
0
-
- Power user
- Príspevky: 11657
- Dátum registrácie: 17 Aug 2008, 00:00
- Bydlisko: Prešporok (BA)
- Vek: 71
Re: Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
Môj názor je taký, že já by som to neriskoval s vyvarením baterky a púšťal do nej len prúd bez obmedzenia napätia, (napríklad na 13,8 V).
A k tomu 24 V/ 2 W trafáčiku. Je na kontrolku (žiarovku), určite je napäťovo bezpečný, asi je až skratuvzdorný a tých cca 100 mA pre baterku musí stačiť. Já by som ho určite použil, dal zaň mostík (aby nedošlo k jednosmernej magnetizácii jadra a tým k zvýšeným stratám), bez filtračného elektrolytu, (nech zbytočne nevyschne), zaň primitívny stabilizátor napríklad z tranzistora a zenerky (13,8 + 0,6 + 0,6 V), na výstup v priepustnom smere ešte diódu, nech sa pri výpadku siete baterka prípadne nevybíja. A prúd do baterky by som nastavil výkonovým odporom do série s PRIMÁROM*). Minimálne sa tým zníži odber trafáčika, jeho sýtenie a straty v ňom.
*) Hodnotu sa pokúsim len naznačiť. To trafko dáva naprázdno možno až 48 V, takže prevod bude možno až 5:1, takže prúd bude naopak 1:5. Pri 50 mA bude prúd primáru povedzme 10 mA + prúd naprázdno (10 mA ?). Nevieme odpory vinutí, takže odpor odhadnem povedzme na +- 3k3 (úbytok asi 60V). Výkon 60 V x 20 mA = 2 až 3 W.
A k tomu 24 V/ 2 W trafáčiku. Je na kontrolku (žiarovku), určite je napäťovo bezpečný, asi je až skratuvzdorný a tých cca 100 mA pre baterku musí stačiť. Já by som ho určite použil, dal zaň mostík (aby nedošlo k jednosmernej magnetizácii jadra a tým k zvýšeným stratám), bez filtračného elektrolytu, (nech zbytočne nevyschne), zaň primitívny stabilizátor napríklad z tranzistora a zenerky (13,8 + 0,6 + 0,6 V), na výstup v priepustnom smere ešte diódu, nech sa pri výpadku siete baterka prípadne nevybíja. A prúd do baterky by som nastavil výkonovým odporom do série s PRIMÁROM*). Minimálne sa tým zníži odber trafáčika, jeho sýtenie a straty v ňom.
*) Hodnotu sa pokúsim len naznačiť. To trafko dáva naprázdno možno až 48 V, takže prevod bude možno až 5:1, takže prúd bude naopak 1:5. Pri 50 mA bude prúd primáru povedzme 10 mA + prúd naprázdno (10 mA ?). Nevieme odpory vinutí, takže odpor odhadnem povedzme na +- 3k3 (úbytok asi 60V). Výkon 60 V x 20 mA = 2 až 3 W.
1
1
Naposledy upravil/-a Dolfi v 22 Okt 2023, 13:33, upravené celkom 1 krát.
Druhotriedny nadriadený si nikdy nevyberie prvotriedneho ale treťotriedneho podriadeného.
Re: Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
Staci to trafko na signalky, jedna dioda a ziarovka 2w , akumulator sa bude branit zvysit svoje napatie nad 12,6V tak ze nic ine tam netreba riesit. Oskusane blbovzdorne. Vecne. Navyse puzlujuce nabijanie ma priaznivy vplyv na rozpustanie sulfatu.
3
1
2
Re: Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
Nuz stale riesit pripojenie, ak garaz sa to da , ale je to otrava ... pred par rokmi bol v AR pekny napad , pod plastom na naraznikom pripevneny otvoreny EI trafak a pri zaparkovanim sa oprel o druhu cast ...
0
- Merak
- Moderator
- Príspevky: 7696
- Dátum registrácie: 10 Júl 2012, 22:04
- Bydlisko: Bratislava - Vrakuňa
- Vek: 44
Re: Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
O akú batériu sa presne jedná?
0
život je ako sínusovka, raz si hore, raz si dolu, a medzitým si dvakrát na nule
P.S.: skôr som vedel zapojiť vidlicu a zásuvku ako rozprávať
P.S.: skôr som vedel zapojiť vidlicu a zásuvku ako rozprávať
- mr.dred
- Ultimate člen
- Príspevky: 5646
- Dátum registrácie: 17 Aug 2011, 00:00
- Bydlisko: Handlová
- Vek: 58
Re: Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
..to už rovno použiť princíp samonavádzania ako majú napr. robotické vysávače a nech auto samé aj do garáže vlezie - "zadokuje" To by susedia ináč očili
Som rád, že ste sa priklonili k môjmu pôvodnému plánu s trafkom, jednou diódou a žiarovkou, lebo to je ozaj to najjednoduchšie čo splní svoj účel a ničomu neublíži...
Vďaka za príspevky.
Merak - ani som ju zatiaľ nepozeral. Je to 2,2 l diesel tak zrejme nejaká 100fka ..idem pozrieť..
Edit: batéria je 94Ah (1/2019)
0
Čo ťa nezabije... to sa vráti a skúsi to znova !!!
-
- Power user
- Príspevky: 11657
- Dátum registrácie: 17 Aug 2008, 00:00
- Bydlisko: Prešporok (BA)
- Vek: 71
Re: Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
"Som rád, že ste sa priklonili k môjmu pôvodnému plánu s trafkom, jednou diódou a žiarovkou, lebo to je ozaj to najjednoduchšie čo splní svoj účel a ničomu neublíži..."
Ale môže ublížiť ! Viem, že sa určite nepriznáš, ak sa tak stane ...
Aspoň jednu radu ti však ponúkam. Tak raz za mesiac si kukni voltmetrom, aké máš napätie na tej baterke. Ak bude 12,6 V a nižšie, (baterka sa ničí a sulfatizuje). Ak bude 13,8 V a viac, tak sa baterka ničí pri režime trvalého udržiavania, (prebíja sa, voda sa odparuje).
Ale môže ublížiť ! Viem, že sa určite nepriznáš, ak sa tak stane ...
Aspoň jednu radu ti však ponúkam. Tak raz za mesiac si kukni voltmetrom, aké máš napätie na tej baterke. Ak bude 12,6 V a nižšie, (baterka sa ničí a sulfatizuje). Ak bude 13,8 V a viac, tak sa baterka ničí pri režime trvalého udržiavania, (prebíja sa, voda sa odparuje).
0
Druhotriedny nadriadený si nikdy nevyberie prvotriedneho ale treťotriedneho podriadeného.
- mr.dred
- Ultimate člen
- Príspevky: 5646
- Dátum registrácie: 17 Aug 2011, 00:00
- Bydlisko: Handlová
- Vek: 58
Re: Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
... nemám čo zatajovať
Tá bateria podľa mňa zachvíľu kľakne tak či tak - má už 4 roky a vo voze je to vraj druhá v poradí... Tá prvá s autom kúpená (2017) sa porúčala tesne po dvoch rokoch... V Xsare mi pôvodná batéria slúžila takmer 12 rokov a odvtedy už som vymenil 3 ďaľšie...
Určite ju nemám v úmysle zachraňovať nejakými vyšperkovanými supernabíjačkami, potrebujem len po nejakej dobe naštartovať. Netuším ako sa správa nabíjacia a kontrolná sústava v tomto aute, ale Xsara sa vždy pri výraznom poklese napätia počas štartovania ozvala "gongom" že má málo šťavy aj keď motor naskočil bez problémov na "brnk".. vtedy som batériu dobil a jazdil ďalej. Keď sa po pár dňoch znovu ozval gong - vymenil som baterku a neriešil som to. Tu ale zatiaľ neviem, ako sa to má správať pri zníženej kapacite batérie...možno len tak - že zavolajte servis
To kontrolné meranie svorkového napätia určite budem robiť - teda aspoň počas testovania v tejto zimnej sezóne a tiež to zase nemám v úmysle nechať "trvale" pripojené . Keď ma napadne, tak na nejaký týždeň - dva to pripojím....ale nebudem to musieť striehnuť . A s tým 2W trafíčkom sa asi nemusím obávať nejakého "prebíjania" či zvýšeného plynovania... bude dobre, keď palubná elektronika v uspatom režime bude mať o voľačo menší odber, ako to trafko dokáže a baterke sa už potom aj tak moc neujde.. To auto má bezklúčový prístup, tak že stačí mať DO vo vačku či niekde na klinci blízko zavesený a pri "ošuchnutí" sa o auto už dochádza k jeho prebudeniu, lebo sa vytešuje, že ho majiteľ prišiel aspoň pohladkať
..a to už nejaký ten ampérik vtedy papá... a keď ho takto "pohladkám" pár krát za týždeň, tak po dvoch mesiacoch už nemusí spoľahlivo naštartovať..
0
Čo ťa nezabije... to sa vráti a skúsi to znova !!!
Re: Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
Tohle jsme provozovali u kamaráda před spoustou let. Měli jsme nějaký napáječ (tuším, že z kalkulačky nebo z něčeho takového), který naprázdno dával 14V. Proud zvládal asi 250mA (tedy podle štítku) a přes diodu byl připojený trvale do zapalovače. Tenkrát to byl Wartburg a stálý odběr byla paměť autorádia a alarm s dálkovým centrálním zamykáním auta (tehdy Jablotron a spousta práce s úpravou zámků auta). Při baterce 37Ah (později 42Ah) by to při dlouhém stání baterku vysálo. Když byla baterka plně nabitá, tak díky Ohmovu zákonu netekl téměř žádný proud. Jinak tam po nabití baterky tekl vlastně jen proud, který odebírala paměť rádia, jednotka alarmu a samovybíjení baterky (celkem pár desítek mA). V "upgradované" verzi jsme tam pak měli i ampérmetr.
0
Re: Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
Ešte by tu bola jedna možnosť... Existujú malé solárne panely, ktoré sa pripájajú buď priamo na batériu, alebo cez zapalovač auta (jeden taký panelčok vlastním). Rozmer má zhruba A4, výkon to má niečo okolo 5W. Slúži to na udržiavanie batérie dlhodobo zaparkovaného auta. Výhodu to má, že to nejde neustále, nie je to závislé na sieťovom napätí. Porozmýšľaj....
0
Re: Udržiavanie štartovacej schopnosti autobatérie
Som sa stym tu uz davnejsie pochvalil , samozrejme ma tu supermani zdrbali , bola to Fabia a zasuvka bola " ziva " aj bez klucika , teraz pri inom , to uz nejde , asi si si nevsimol , ze je to v garazi a je tam tma , tento rok v jednom AR bola uprava na tu zasuvku a vo vnutri panel na celu palubnu dosku
0