Hadanka s motorom

Všetko možné na prevetranie mozgových závitov.

Moderátori: Merak, Moderátori

Split

Hadanka s motorom

Príspevok od používateľa Split » 12 Feb 2010, 22:40

majme seriovy motor...roztocme ho na max..odpojme od napatia a skratujme..urobme toto iste ale pred skratovanim prepolujme rotor a potom skratujme...otazka: v ktorom pripade sa motor zastavi rychlejsie? V prvom alebo druhom pripade? Spravna odpoved = K+

Používateľov profilový obrázok
Jacob989
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 2775
Dátum registrácie: 13 Mar 2008, 00:00
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Vek: 34
Kontaktovať používateľa:

Príspevok od používateľa Jacob989 » 12 Feb 2010, 22:51

troška som nepochopil pojem "prepólujeme rotor" ... ale ak ti stačí, tak myslím, že obe odpovede sú správne. (ak som si dobre ten pojem vyložil)
0
Hudobník, zvukár, DJ, osvetľovač, fanúšik kvalitného zvuku, programátor, automatizér, elektrotechnik...Výroba laserových projektorov na zákazku.
Inak som Jakub.

Používateľov profilový obrázok
diego
Pokročilý člen
Pokročilý člen
Príspevky: 640
Dátum registrácie: 04 Apr 2008, 00:00
Vek: 30

Príspevok od používateľa diego » 12 Feb 2010, 22:51

v 1 ? :D
0
*MOTTO: Všetko sa zijde :D

Používateľov profilový obrázok
Andrew180
Zaslúžilý člen
Zaslúžilý člen
Príspevky: 1378
Dátum registrácie: 21 Feb 2008, 00:00
Bydlisko: Banská Bystrica
Vek: 33
Kontaktovať používateľa:

Príspevok od používateľa Andrew180 » 12 Feb 2010, 22:51

Ja by som povedal, že asi v oboch rovnako.
0
Obrázok

Používateľov profilový obrázok
yozify
Pokročilý člen
Pokročilý člen
Príspevky: 839
Dátum registrácie: 05 Jan 2010, 00:00
Bydlisko: Prievidza
Vek: 45
Kontaktovať používateľa:

Príspevok od používateľa yozify » 12 Feb 2010, 22:53

Moja odpoved je v druhom pripade.
0
Mam rad sviatky lebo je cez ne 100% priplatok.

Všetko čo sa môže pokaziť, sa proste raz pokazý.

Používateľov profilový obrázok
nero
Stály člen
Stály člen
Príspevky: 328
Dátum registrácie: 12 Dec 2007, 00:00
Bydlisko: Radava
Vek: 33

Príspevok od používateľa nero » 12 Feb 2010, 22:57

tak nejako sa brzdia aj masiny a podla tvojho obrazku split myslim ze pracujes aj ty v nejakom rusnovom depe mam pravdu ? :)
btw chodte niekto na chat a povedzte matinkovi ze nech odbanuje nera THX
0

Používateľov profilový obrázok
Andrew180
Zaslúžilý člen
Zaslúžilý člen
Príspevky: 1378
Dátum registrácie: 21 Feb 2008, 00:00
Bydlisko: Banská Bystrica
Vek: 33
Kontaktovať používateľa:

Príspevok od používateľa Andrew180 » 12 Feb 2010, 23:02

šak to má len tuning na dákej MB-čke :D.
0
Obrázok

CICO
Stály člen
Stály člen
Príspevky: 323
Dátum registrácie: 19 Mar 2007, 00:00
Bydlisko: Snina
Vek: 37

Príspevok od používateľa CICO » 12 Feb 2010, 23:03

asi v oboch pripadoch rovnako, tym ze sa skratuju vynutia sa vlastne vsetka energia strati
0

Používateľov profilový obrázok
Robio
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 5398
Dátum registrácie: 11 Sep 2007, 00:00
Bydlisko: Bratislava
Vek: 34
Kontaktovať používateľa:

Príspevok od používateľa Robio » 13 Feb 2010, 00:16

Ani v jednom...niesu tam permanentné magnety...(remanenciu neberiem do úvahy)
0
Ponukam: 3D tlac, CNC frezovanie, Kalibracia teplotnych cidiel, pre viac info SS.

Split

Príspevok od používateľa Split » 13 Feb 2010, 07:51

robio:remanenciu treba brat v uvahu, vyuziva sa princip samonabudenia

jacob: prepolovat rotor=odpojit rotor, prehodit svorky a znova pripojit a veru ze to nie je jedno

nero: nepracujem(oficialne)

yozify: vies aj zdovodnit preco?

Používateľov profilový obrázok
naiky22
Stály člen
Stály člen
Príspevky: 200
Dátum registrácie: 03 Jan 2010, 00:00
Bydlisko: Černík
Vek: 34

Príspevok od používateľa naiky22 » 13 Feb 2010, 10:54

v druhom prípade :wink:
0

ivo14
Okoloidúci
Okoloidúci
Príspevky: 21
Dátum registrácie: 16 Jan 2010, 00:00

Príspevok od používateľa ivo14 » 13 Feb 2010, 11:14

Podla mna v obidvoch rovnako - lebo pri skratovani rotru vzniknu vo vinutiach virive prudy, ktore budu mat brzdny ucinok a nezalezi to od polarity rotora... :roll:

:D :D
0
Ivo ;-)
Obrázok

mr.mio
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 5036
Dátum registrácie: 01 Okt 2009, 00:00
Bydlisko: Podunajska pahorkatina
Vek: 36

Príspevok od používateľa mr.mio » 13 Feb 2010, 11:26

V druhom prípade. Ak to chápem dobre:
V činnosti sú póly polarizované tak,že Pól statora a rotora sú magnetizované rovnako a sú od seba odpudzované,a pól rotora je priťahovaný na druhý pól statora. Takto vznikne točivá sila. Ak vinutia zoskratujeme,ostane S na S a N na N. To znamená,že netečie žiaden prúd a teda aj sila je menšia. Ale ak prepólujeme rotor,nastane to,že sa tieto póly otočia o 180 stupňov a začne sa indukovať prúd,ktorý bude indukovať presne opačné pole,čiže začne brzdiť motor. Dúfam že páni pochopili :oops:
0

Používateľov profilový obrázok
Robio
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 5398
Dátum registrácie: 11 Sep 2007, 00:00
Bydlisko: Bratislava
Vek: 34
Kontaktovať používateľa:

Príspevok od používateľa Robio » 13 Feb 2010, 11:31

každopádne nič také by som neskúšal...motor zo sebou trhne ako šialený a zo skratovaných káblov vyletí iskra a zapečie konce.


Každopádne, nechápem ako chceš prepólovať sériový motor ktorý je univerzálny...
0
Ponukam: 3D tlac, CNC frezovanie, Kalibracia teplotnych cidiel, pre viac info SS.

Používateľov profilový obrázok
vama
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 1545
Dátum registrácie: 26 Aug 2008, 00:00
Bydlisko: BA
Vek: 31

Príspevok od používateľa vama » 13 Feb 2010, 11:32

Len dodam, ze prepolovanim rotora alebo statora na seriovom motori sa zmeni smer otacania rotora.
Toto sa vyuziva napr. na vrtackach.
Ale to asi kazdy pozna.
0

Používateľov profilový obrázok
Jacob989
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 2775
Dátum registrácie: 13 Mar 2008, 00:00
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Vek: 34
Kontaktovať používateľa:

Príspevok od používateľa Jacob989 » 13 Feb 2010, 11:46

práve toto som dobre nepochopil, keďže sériový motor má budiace vinutie statora napevno spojené s kotvou, a nedá sa prehodiť žiadnym bežným spôsobom, aspoň o tom ja neviem. No a teda z toho vyplýva, že ak prepólujem rotor, zmení sa mi aj magnetické pole statora, z čoho vyplýva, že sa bude tak či tak točiť rovnakým smerom.

No z pohľadu brzdenia protiprúdom je to nehospodárne, nakoľko Ek a elektrická energia sa premenia na straty v podobe tepla. Ale zase sa tak vytvára opačný moment pôsobiaci proti smeru pohybu čo v dôsledku vedie k rýchlemu zastaveniu.

Vama: univerzálny komutátorový motor má podobnú konštrukciu ako sériový motor. Preto sa ti zdá že sa to dá prepólovať. Ale bavíme sa o sériovom motore, nie o komutátorovom univerzálnom. Taký sa používa v elektrickom náradí. Sériový motor sa používa v elektrickej trakcii, nakoľko má vysoký Mz pri malých otáčkach a so zvyšujúcimi n moment prudko klesá, až dôjde k stálemu zvyšovaniu otáčok vďaka klesaniu Ui na kotve. Preto sa nesmie takýto motor púšťať naprázdno. Mechanicky by sa poškodil.
0
Hudobník, zvukár, DJ, osvetľovač, fanúšik kvalitného zvuku, programátor, automatizér, elektrotechnik...Výroba laserových projektorov na zákazku.
Inak som Jakub.

joži

Príspevok od používateľa joži » 13 Feb 2010, 12:01

vinutie statora a rotora nie je napevno spojene, pretoze by sa nedala robit reverzacia/zemna smeru točenia/. V podstate splitova otazka bola postavena tak, ze kedy motor skor zabrzdi, ci v normalnom rezime, alebo reverzovanom.

Používateľov profilový obrázok
jaNEk555
Stály člen
Stály člen
Príspevky: 123
Dátum registrácie: 16 Jan 2010, 00:00
Bydlisko: Martin
Vek: 31
Kontaktovať používateľa:

Príspevok od používateľa jaNEk555 » 13 Feb 2010, 12:11

myslim ze v druhom pripade
0
Advanced Virtual RISC

Používateľov profilový obrázok
Jacob989
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 2775
Dátum registrácie: 13 Mar 2008, 00:00
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Vek: 34
Kontaktovať používateľa:

Príspevok od používateľa Jacob989 » 13 Feb 2010, 13:05

ále čože by nebolo spojené :wink: Aj také motory predsa sú, ruské motory, čo sa používali na otáčanie v tankoch to tak majú bežné, len majú 1 spoločný vývod a 2 pre smer otáčania.
0
Hudobník, zvukár, DJ, osvetľovač, fanúšik kvalitného zvuku, programátor, automatizér, elektrotechnik...Výroba laserových projektorov na zákazku.
Inak som Jakub.

Používateľov profilový obrázok
danhard
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 3226
Dátum registrácie: 15 Apr 2009, 00:00
Bydlisko: Jesenice u Prahy
Vek: 68

Príspevok od používateľa danhard » 13 Feb 2010, 13:15

Bez komutace dojde k odbuzení a seriový motor nebrzdí.
V druhém případě dojde k samovybuzení a jako zatěž bude odpor budícího vinutí, zastaví se to rychleji.
0

Napísať odpoveď
  • Podobné témy
    Odpovedí
    Zobrazení
    Posledný príspevok