Niečo, čoho niečo2 sa vypočíta ako: a na 4-tú

Všetko možné na prevetranie mozgových závitov.

Moderátori: Merak, Moderátori

Používateľov profilový obrázok
kubo150
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 3253
Dátum registrácie: 20 Júl 2007, 00:00
Bydlisko: Pri Bytči
Vek: 32
Kontaktovať používateľa:

Niečo, čoho niečo2 sa vypočíta ako: a na 4-tú

Príspevok od používateľa kubo150 » 15 Apr 2010, 21:39

Takže, dávam sem svoju dilemku, nad ktorou som so spolužiakom rozmýšlal už 3-tí deň. Skúste si predstaviť ako by vyzeralo to niečo štvorrozmerné, aké hodnoty ba sa dali vypočítať, a aké vlastnosti by to malo. Narážam na štvorrozmernú sústavu.

Chytráci čo hovoria, že 4-tý rozmer je čas, nech idú do kúta, štvrtý rozmer, ako každý, sa teraz myslí vzdialenosť, dĺžka.

Urobte niekto nákresy, a popíšte vlastnosti, poprípade nejaké vzorce. Nehľadajte to na nete, potom by to nemalo dôvod, toto vlákno.

Som zvedavý, načo sa podarí prísť vám.
0
Som ten ktorý to vykoná.
Moje slovo:
Neverím na náhody,
Náhoda je len jedným, alebo skupinou ľudí nepochopená realita

Používateľov profilový obrázok
daqq
Power user
Power user
Príspevky: 2528
Dátum registrácie: 10 Jún 2008, 00:00
Bydlisko: Bratislava
Vek: 36
Kontaktovať používateľa:

Príspevok od používateľa daqq » 15 Apr 2010, 22:42

Tiez som nad takymi vecami dumal. Zistil som, ze dumanie s vyssimi rozmermi sposobuje bolesti hlavy.

Najlepsia veta, ktora odznela na tuto temu znie: Kto si vie predstavit stvorrozmernu kocku, nech navstivi mojho psychiatra.

Kto sa chce hrat, nech si pocka na http://marctenbosch.com/miegakure/
Skúste si predstaviť ako by vyzeralo to niečo štvorrozmerné, aké hodnoty ba sa dali vypočítať, a aké vlastnosti by to malo.
Berme kocku.

Moj nazor je, ze kedze niesme schopni vnimat vyssie rozmery (v dlzkovom zmysle), tak kocka by vyzerala jednoducho ako kocka z nasho pohladu.

K tomu ake by mala vlastnosti... no, neuveritelne bizarne. Objem by sa asi zvysoval podobnym sposobom ako ked u dvojrozmerneho objektu nulovej hmotnosti (podstava napr. stvorec) tahame nieco do vysky (a vytvarame trojrozmerny objekt s objemom a teda aj hmotnostou) rastie plocha. Hmotnost by rastla rovnako.

Problem nastava, ze sa objavuje dalsia velicina: nieco s jednotkou daco*m^4 . Nevieme aku jednotku mame pridelit hyperkubickej hustote...




au... moja hlava..
0
Outsource your thinking: Get religious!
Zistenie: Ked robite sucasne v C, C++, C#, Matlabe, trocha pokukujete po VHDL, sialenstvo nemoze byt daleko...este stastie, ze som lietadlo a nemam tieto problemy.

breta1
Power user
Power user
Príspevky: 9330
Dátum registrácie: 06 Feb 2009, 00:00
Bydlisko: brno

Príspevok od používateľa breta1 » 15 Apr 2010, 22:56

Po 5 panácích slivovice nemám problém s prostorem o jakémkoliv rozměru. Ale za střízliva je i ten třírozměrný pro mě někdy těžko pochopitelný.
0

Používateľov profilový obrázok
kubo150
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 3253
Dátum registrácie: 20 Júl 2007, 00:00
Bydlisko: Pri Bytči
Vek: 32
Kontaktovať používateľa:

Príspevok od používateľa kubo150 » 15 Apr 2010, 23:02

Dá sa zobraziť ten útvar aj na papiery, Má 16 vrcholov, v každom vrchole sa spájajú 4 hrany, ktoré majú navzájom 90°, (niečo ako u kocky, ale sú až 4), a niesu ani jedna z osí rovnobežné, alebo splývajúce. Natom papiery to vyzerá ako posunutie celej kocky, kocka v kocke,...., dá sa to nakresliť viacerými spôsobmi, ale ani jeden nevystihuje skutočnosť. Viem ako by to zhruba malo vyzerať, ale nedokážem si to predstaviť. Táto quadro-kocka by v našom priestore vyzerala ako 6 hmotných kociek v sebe, a ešte aj inak, to sa ale samozrejme nedá. Pre zostrojenie tejto Q-kocky by sme prorebovali niečo dokonalejšie ako priestor.
0
Som ten ktorý to vykoná.
Moje slovo:
Neverím na náhody,
Náhoda je len jedným, alebo skupinou ľudí nepochopená realita

Používateľov profilový obrázok
daqq
Power user
Power user
Príspevky: 2528
Dátum registrácie: 10 Jún 2008, 00:00
Bydlisko: Bratislava
Vek: 36
Kontaktovať používateľa:

Príspevok od používateľa daqq » 15 Apr 2010, 23:12

dá sa to nakresliť viacerými spôsobmi, ale ani jeden nevystihuje skutočnosť.
Tam je ten problem, ze zobrazenie alebo vnimanie zobrazenia niecoho takeho proste nemame zmysly - clovek je prisposobeny pre vnimanie trojrozmerneho vesmiru.
Predstava, ze stvrty rozmer bude proste dako natoceny v trojrozmernom (teda take zobrazenie ako posun kocky) je mylna podla mna. Jednoducho ciara v stvrtom rozmere sa pre nas bude javit ako bodka.

Predstavme si to z dvojrozmerneho pohladu. Vnimajme len hrany predmetov, a cele nase videnie je jedna ciara. Ked na rovinu na ktorej je nas vesmir pristane kocka, budeme vidiet len nekonecne tenky usek - daky stvorec. Ked sa bude posuvat hore a dole (hore a dole z jej pohladu, mi, dvojrozmerne tvory koncepciu hore a dole nemame, mame len vlavo vpravo a vpred vzad), tak budeme vidiet ine "vyseky" z nej.

Nieco podobne sa bude podla mna diat s kockou stvorrozmernou - budeme vnimat trojrozmerny vysek ktory sa pretina s nasimi suradnicami v stvorrozmernom vesmire.
0
Outsource your thinking: Get religious!
Zistenie: Ked robite sucasne v C, C++, C#, Matlabe, trocha pokukujete po VHDL, sialenstvo nemoze byt daleko...este stastie, ze som lietadlo a nemam tieto problemy.

pin
Power user
Power user
Príspevky: 2370
Dátum registrácie: 09 Máj 2009, 00:00

Príspevok od používateľa pin » 16 Apr 2010, 22:02

Matematici nepotrebujú reálny svet, aby si niečo predstavili. A tak v štvorrozmernom priestore je v porovnaní s trojrozmerným (osi x,y,z) ešte štvrtá os, povedzme q, ktorá je kolmá na x, na y, aj na z. Ako si to predstaviť, na to sa ich nepýtajte. :)

Ale predstavme si bod vo vzdialenosti "r" od počiatku súradnej sústavy. Pre veľkosť r platí:

r^2 = x^2; v jednorozmernom priestore
r^2 = x^2 + y^2 ; v dvojrozmernom priestore
r^2 = x^2 + y^2 + z^2 ; v trojrozmernom priestore
r^2 = x^2 + y^2 + z^2 + q^2 ; v štvorrozmernom priestore
atď.

Nevyzerá to rozumne?
0

Používateľov profilový obrázok
kubo150
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 3253
Dátum registrácie: 20 Júl 2007, 00:00
Bydlisko: Pri Bytči
Vek: 32
Kontaktovať používateľa:

Príspevok od používateľa kubo150 » 16 Apr 2010, 22:54

To má byť ako výpočet dĺžky vzdialenosti bodu od sústavy?

Tak, a hladal som konečne na nete, a na wikipédií a inde som našiel len to, na čo sme so spolužiakom prišli za 3 dni. Vlastne za jeden, ale ostatný čas sme to overovali.

http://sk.wikipedia.org/wiki/Hyperkocka

Tu je PDF, ktoré objasňuje niečo, ale nákresy v ňom, vôbec nezodpovedajú skutočnosti, keďže všetky strany sú rovnako dlhé, a tam to vyzerá ako kocka v kocke, a tým pádom vznikajú zrezané ihlany, ktoré by v štvorrozmernom priestore boli kocky.

Tu je aj program:

http://www.smnd.sk/mikey/hypercube.php

stačí zadať do googla hypercube.

Som myslel, že sa dozviem niečo viacej, ale jaksi to je doť vel´ký oriešok aj pre ostatných.

Zobrazenie v programe je pekné, ale absolútne nezmyselné, ak by mali byť všetky rozmery rovnaké, tak by malo vzniknúť 6 kociek v sebe v našom priestore.
0
Som ten ktorý to vykoná.
Moje slovo:
Neverím na náhody,
Náhoda je len jedným, alebo skupinou ľudí nepochopená realita

Používateľov profilový obrázok
zawin
Administrátor
Administrátor
Príspevky: 2641
Dátum registrácie: 17 Júl 2006, 00:00
Vek: 34
Kontaktovať používateľa:

Príspevok od používateľa zawin » 16 Apr 2010, 22:56

Hmm, ma vobec zmysel sa nad tym zamyslat?
0
Sú dve veci, ktoré sú nekonečné - vesmír a ľudská hlúposť. Ale s vesmírom som si ešte nie celkom istý. /Einstein/

Používateľov profilový obrázok
daqq
Power user
Power user
Príspevky: 2528
Dátum registrácie: 10 Jún 2008, 00:00
Bydlisko: Bratislava
Vek: 36
Kontaktovať používateľa:

Príspevok od používateľa daqq » 16 Apr 2010, 23:09

Hmm, ma vobec zmysel sa nad tym zamyslat?
Samozrejme. Dumanie nad divnymi vecami viedlo k najvacsim objavom.

Su casti matematiky, ktore boli sice objavene strasne davno, no nemali prakticke vyuzitie. Cisla sedeli, ale to bolo asi tak vsetko. O padesiat rokov neskor sa pre to naslo vyuzitie. A riadne. Aspon tak nam to hovoril profak a nemam dovod mu neverit.

Mozno uvahami o n-rozmernom vesmire clovek nenajde lepsiu cestu do krcmy, ale dako ho vylepsit nimi moze.

edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Hypercube
Na anglickej su krajsie obrazky ;-)
0
Outsource your thinking: Get religious!
Zistenie: Ked robite sucasne v C, C++, C#, Matlabe, trocha pokukujete po VHDL, sialenstvo nemoze byt daleko...este stastie, ze som lietadlo a nemam tieto problemy.

pin
Power user
Power user
Príspevky: 2370
Dátum registrácie: 09 Máj 2009, 00:00

Príspevok od používateľa pin » 16 Apr 2010, 23:10

Povedal by som, že hyperkocka viac zahmlieva ako objasňuje. S ňou by som sa netrápil.
Čo som uviedol pre "r", je vzdialenosť od počiatku pravouhlej sústavy, akokoľvek rozmernej. A matematici vedia dokázať platnosť vzťahov nielen pre vzdialenosť, ale aj zmenu vzdialenosti (rýchlosť), zmenu rýchlosti (zrýchlenie) a iné vektorové operácie v tom priestore. A fyzici sa môžu spoľahnúť na tie vzťahy, aj keď si napríklad za štvrtú veličinu zvolia čas, matematikom je to jedno.

A či to má zmysel? Ani matematici si nevedia predstaviť konkrétnu hodnotu imaginárnej jednotky í = √(-1), ale ponúkli vzorce, ako s touto jednotkou počítať, samozrejme dokázané vzorce. A my, elektrikári, si ju iba premenujeme na "j" a ako sa nám hodí!

EDIT: Pán profesor Harant ( http://sk.wikipedia.org/wiki/Michal_Harant) nám ten štvorrozmerný priestor kreslil jednoducho takto:
Prílohy
4D.png
0

Napísať odpoveď
  • Podobné témy
    Odpovedí
    Zobrazení
    Posledný príspevok