Repas Ni-Cd akumulatora utahovacky

Spájky, odsávačky; Kliešte, skrutkovače; Meráky, Generátory; Čistenie, leptanie; Vŕtačky, frézy; Pomôcky, lupy...

Moderátori: Drakoush, Moderátori

barado
Okoloidúci
Okoloidúci
Príspevky: 33
Dátum registrácie: 16 Okt 2016, 19:22
Bydlisko: Prievidza
Vek: 48

Re: Repas Ni-Cd akumulatora utahovacky

Príspevok od používateľa barado » 26 Nov 2016, 20:22

krátka reakcia
iqlogic napísal:Dovolil som si citovať len tieto dva odseky, pretože chcem reagovať práve na energetickú hustotu. V tých výpočtoch bola zámerne vynechaná kapacita a vyzdvihnuté boli prúdy nabíjania a vybíjania NiCD akumulátorov. Lenže ako by dopadlo 1750kg lítiových akumulátorov? Resp. ako by dopadlo 400kg NiCD akumulátorov?
Kapacitu jsem pochopitelně zmínil. Takže znovu:

Na jmenovité napětí Tesly potřebujeme 296 NiCd akumulátorů v sérii a pro dosažení max. použitého proudu je jich potřeba 20 paralelně spojených. 5920 akumulátorů NiCd nahradí baterii v Tesle elektrickými parametry kromě kapacity. 251Ah u LiIon oproti 34Ah u NiCd.

Pokud potřebuji porovnávat proti sobě dva technologicky různé akumulátory a hodnotím tři parametry, tedy napětí, kapacitu a maximální použitelný proud, nemohu se ve všech parametrech potkat. A protože pro provoz nějakého zařízení je potřeba dané napětí a proud, vychází potom kapacita, počet článků a také váha různě. A jak by dopadlo 1750kg Lionek? Jednoduchá matematika.
Opět beru napětí jako dané, s ním se hýbat nemůže, proud bude jen narůstat a váha 1750kg je také daná. Takže kapacita kolem 1000Ah, max. proud 4300A. A srovnání s 1750kg NiCd vychází opět stejně. Kapacita Lionek ohromná, proud něco málo přes polovinu použitelného proudu z NiCd a doba nabíjení zůstane stejná. Výsledek je stejný. Energetická hustota Lionek (oproti NiCd) velká, výkon oproti NiCd slabý a doba nabíjení (oproti NiCd) dlouhá.
A jak by dopadlo 400kg NiCd proti....proti originální Tesla baterce? Kapacita slabá (cca 50Ah) Proud lepší oproti originálu o nějakých 500A, takže 1,5x lépe a doba nabíjení u NiCd zůstává stejná. 10-15 minut.
Můžeš to porovnávat kolem dokola, ale energetická hustota Lionek je dána, tam na ně NiCd nemá a zrovna tak výkon NiCd je daný a Lionky se jim dívají na záda.

A ještě k měření proudu ručního nářadí.
20 let stará 12V Makita HR160D z 10ti článku SC SCR odebírá naprázdno bez zátěže 5A. V rukavici brzděná hlava, kdy podle zvuku vrtačky byla zátěž 50?% naměřeno 33A a při zabrzdění motoru (tedy zkrat, nebo také rozběhový proud v zátěži) 72A.
Měřeno přístrojem Kyoritsu KEW 2300R.
Tvoje měření nekomentuji.
iqlogic napísal:A ja si dovolím upozorniť, že je to takto prepojené zámerne - tie tenké drôtiky slúžia ako poistky pre prípad, že by došlo k preťaženiu daného článku. A pretekajúci prúd sa dá naozaj veľmi ľahko odhadnúť. Vzhľadom na to že ten drôtik má cca 10mm, prierez povedzme 0,25mm2 a nominálne napätie lítiového článku je 3,7V, tak pri pretekajúcom prúde 10A vznikne na tom drôtiku úbytok napätia cca 14mV a výkonová strata cca 140mW. Toto je podľa teba limitujúci faktor?
Propojení jednotlivých akumulátorů (tedy 74P) není limitující faktor a ani jsem nic podobného nenapsal. Jen píšu, že takový drobný drátek stačí, protože po baterce se vyšší výkon (proud) nevyžaduje, protože ho stejně nedá a navíc se začne přehřívat a zasáhne BMS a omezí výkon.
Elektricky se na akumulátor (jedna ze 16 sekcí Tesly) 6S74P složenou z článků o kapacitě 3,4Ah musíme dívat jako na 6S 251,6Ah. Každá paralelně složená sada 1S74P se elektricky chová (a musí se tak chovat, jinak by to nefungovalo) jako jeden jediný článek. A tam se nemůže jeden z článků přetížit. Jak by k tomu vlastně mohlo dojít? Ohmův zákon ještě stále platí. Může se ale přetížit celý blok, ale to už hlídá BMS a umí omezit výkon a ne nějaký propojovací drátek.

Cílem mých reakcí nebylo rozebírat Teslu a její akumulátor, ale jestli do aku nářadí Li-xxx, nebo NiCd. Teslu si nadhodil Ty, protože si chtěl dokázat, že Li-xxx jsou lepší než NiCd a proto se staví továrna na jejich výrobu. Závěr je ale jasný. Li-xxx není ani lepší, ani horší než NiCd, jen každý typ akumulátoru má svoje uplatnění. Jako do Tesly nepatří z výše popsaných důvodů NiCd, tak ze stejných důvodů nemá Li-xxx technologie co dělat v nářadí. A protože se bavíme o hobby nářadí, tak moje vyjádření patří hobby nářadí. V profi provedení už se Li-xxx (případně A123) uplatňuje i přes svoje nevýhody, ale to je řešení finančně někde úplně jinde.
0

Používateľov profilový obrázok
pajky
Pokročilý člen
Pokročilý člen
Príspevky: 965
Dátum registrácie: 03 Jan 2009, 00:00
Bydlisko: Cadca

Re: Repas Ni-Cd akumulatora utahovacky

Príspevok od používateľa pajky » 16 Jún 2017, 21:45

Caute. Mam utahovacku bosch 14,4v 1,5ah a zomrela baterka, tak som objednal z ciny clanky 2800mah, uz to mam aj zlozene, nabija sa. Len ma zaskocila hrubka vyvodov-letovacie. Ake mate skusenosti? Je to v pohode? Original su poriadne pasoviny bodovane. Pozeral som na popis clankov a trochu sa mi nezda vybijaci prud 3C. Snad to nebude problem?
0

Napísať odpoveď