Zdravím
prosím o rady k dosiahnutiu ciela:
Chcem použiť rotačný lineárny aktuátor na ovládanie klapky - open/close.
pri zapojení +/- sa otočí jedným smerom, po prepólovaní (-/+) druhým.
Fungovanie aktuátora chápem takto: vo vnútri je klasický elektromotor, ktorý by sa točil dookola, nebyť mechanických zábran vo vnútri krytu. Teda motorček neustále pôsobí silou na mechanickú zábranu, čím sa aktuátor časom poškodí.
Mal som jeden rotačný aktuátor, a domnievam sa, že sa poškodil práve tým, že motorček neustále pôsobil silou na vnútorné dorazy.
Uvažoval som teda, či existuje taký aktuátor, ktorému stačí len krátky impulz na presun do druhej polohy - s tým, že v tej polohe ostane aj bez pokračujúceho napájania a nebude možné ho silou/rukou dostať do polohy opačnej.
Po prepólovaní by sa vice versa dostal do polohy prvej a rovnako by v nej ostal bez pokračujúceho napájania bez možnosti polohu zmeniť rukou.
Ak áno, ďalej by som potreboval obvod, ktorý by sa dal nazvať ako "oneskorené odpojenie aktuátora od napájania". Opätovné zapojenie je požadované vždy pri prepólovaní.
Lineárny rotačný aktuátor - odpojenie od napájania po prepólovaní
Moderátori: Drakoush, Moderátori
-
- Pokročilý člen
- Príspevky: 692
- Dátum registrácie: 06 Dec 2020, 11:46
- Bydlisko: Banska Stiavnica
- Vek: 39
Re: Lineárny rotačný aktuátor - odpojenie od napájania po prepólovaní
Ak myslis aktuator s prevodmi (ozubenia, atd), ten ma vyhodu ze relativne maly motor cez tieto prevody dokaze vytvorit obrovsku silu na klapky.
Riesenie cez pulzy tuto vyhodu nema a na preklopenie klapiek by si potreboval pulz "extremneho" vykonu, inak povedane selenoid ako hovado. Teda ak nehovorime o malych klapkach.
Co sa tyka neustaleho napajania motora, vytvara sa tym tzv. stall moment. Nulovy posun klapiek , alebo zafixovanie polohy , sa da riesit aj mechanickou brzdou, len je su to vsetko diely naviac a zariadenie sa predrazuje.
Riesenie cez pulzy tuto vyhodu nema a na preklopenie klapiek by si potreboval pulz "extremneho" vykonu, inak povedane selenoid ako hovado. Teda ak nehovorime o malych klapkach.
Co sa tyka neustaleho napajania motora, vytvara sa tym tzv. stall moment. Nulovy posun klapiek , alebo zafixovanie polohy , sa da riesit aj mechanickou brzdou, len je su to vsetko diely naviac a zariadenie sa predrazuje.
0
"No pain, no gain." (KC238)
Re: Lineárny rotačný aktuátor - odpojenie od napájania po prepólovaní
obavam sa ze si dal priliz malo dolezitych informacii aj ked textu je dost
zakladom tvojej poziadavky by malo byt nieco so snekovou prevodovku - stieracovy motorcek ?
ale ked to musi byt linearne - chces si to vyrobit alebo kupit?

zakladom tvojej poziadavky by malo byt nieco so snekovou prevodovku - stieracovy motorcek ?
ale ked to musi byt linearne - chces si to vyrobit alebo kupit?
0
Re: Lineárny rotačný aktuátor - odpojenie od napájania po prepólovaní
Měřit proud motorkem a při jeho velkém relativním nárůstu (zastavení motorku) buď snížit napájení tak, aby motůrek jen lehce tlačil na koncovou pozici nebo ho prostě vypnout. Já bych na to použit nějaký H-můstek s měřením proudu a MCU, jsou borci, kteří by to zvládli třeba s operčníma zesilovačema.
0
-
- Ultimate člen
- Príspevky: 4452
- Dátum registrácie: 09 Apr 2008, 00:00
- Bydlisko: Wicklow, Irsko
- Vek: 48
Re: Lineárny rotačný aktuátor - odpojenie od napájania po prepólovaní
Velmi dobry napad s meranim zvysenia prudu.
Pouzil by som motorcek so snekovym prevodom, ten drzi klapku na mieste aj bez prudu.Dokonca ak klapka ma byt utesnena, tak sa penove/gumove tesnenie najprv stlaci, potom zacne stupat prud motorceka a vtedy sa to vypne a klapka ostane "zaklinena". Ak sa motorcek bude otacat na opacnu stranu, tak po nabehu (par milisekund, prechodovy jav) bude odoberat nominalny prud. Ak by sa to omylom zase zatvaralo, nameral by sa zvyseny prud, H-most byt prepoloval motorcek a uz by sa to zase otvaralo.
Kvoli logike ovladania by som to riadil s MCU (ako to naprogramujes, tak sa to bude chovat - ak casom zmenis logiku, tak len prepises program), lebo ten ma v sebe aj ADC alebo aj komparator a tym by som sledoval prud motorceka (netreba dalsie obvody - komparator). H most sa tiez lahko ovlada s MCU. Aj mam jeden H-most modul doma, cely H-most je v jednom IO.
Pouzil by som motorcek so snekovym prevodom, ten drzi klapku na mieste aj bez prudu.Dokonca ak klapka ma byt utesnena, tak sa penove/gumove tesnenie najprv stlaci, potom zacne stupat prud motorceka a vtedy sa to vypne a klapka ostane "zaklinena". Ak sa motorcek bude otacat na opacnu stranu, tak po nabehu (par milisekund, prechodovy jav) bude odoberat nominalny prud. Ak by sa to omylom zase zatvaralo, nameral by sa zvyseny prud, H-most byt prepoloval motorcek a uz by sa to zase otvaralo.
Kvoli logike ovladania by som to riadil s MCU (ako to naprogramujes, tak sa to bude chovat - ak casom zmenis logiku, tak len prepises program), lebo ten ma v sebe aj ADC alebo aj komparator a tym by som sledoval prud motorceka (netreba dalsie obvody - komparator). H most sa tiez lahko ovlada s MCU. Aj mam jeden H-most modul doma, cely H-most je v jednom IO.
0
Prepáčte mi za diakritiku a preklepy - väčšinou píšem z mobilu a ENG klavesnice.
(výroky nemenovaného člena fóra:) ...základy elektrotechniky ovládam dokonale, tak napr. taký tyristor neviem ako presne funguje
(výroky nemenovaného člena fóra:) ...základy elektrotechniky ovládam dokonale, tak napr. taký tyristor neviem ako presne funguje
Re: Lineárny rotačný aktuátor - odpojenie od napájania po prepólovaní
No - pokud bys to stavěl, není problém na hřídelku se šnekem dát ještě ozubené kolečko se zubatou západkou, kterou by elektromagnet oddálil a po vypnutí by jí pružinka vrátila. Tim bys vytvořil brzdu, která by nedovolila šnekové hřídelce v pohybu. V případě ztráty napájení bys měl hřídelku zaaretovanou proti samovolnému pohybu. A díky MCU bys mohl hřídelku odbržďovat ještě před zapnutím motorku.
0
Re: Lineárny rotačný aktuátor - odpojenie od napájania po prepólovaní
Ospravedlňujem sa, že som sa neozval - táto záležitosť musela počkať...
Každopádne, veľmi ma potešilo koľko odpovedí som dostal - a niečo som sa aj naučil
Aby som odpovedal / dodal ďalšie info:
Takže to momentálne funguje tak, že napätie pôsobí celý čas na motorček, ktorý je zastavený mechanickým obmedzením pohybu vo vnútri puzdra aktuátora - priamo v prevodoch.
Moja predstava zmeny je:
Zohnať podobné zariadenie, na kt. by sa však ručne/gravitáciou nedala zmeniť poloha hriadeľa - aj bez prítomného napätia.
Následne by som urobil DPS - podľa schémy, ktorá by napr.:
Každopádne, veľmi ma potešilo koľko odpovedí som dostal - a niečo som sa aj naučil

Aby som odpovedal / dodal ďalšie info:
- takéto urobítko by som chcel kúpiť,
- hrubá veľkosť celého zariadenia do 100 x 60 x 20 mm,
- podobné motorčeky sa používajú ako zamykanie dvier na autách,
- napájanie 12V.
Takže to momentálne funguje tak, že napätie pôsobí celý čas na motorček, ktorý je zastavený mechanickým obmedzením pohybu vo vnútri puzdra aktuátora - priamo v prevodoch.
Moja predstava zmeny je:
Zohnať podobné zariadenie, na kt. by sa však ručne/gravitáciou nedala zmeniť poloha hriadeľa - aj bez prítomného napätia.
Následne by som urobil DPS - podľa schémy, ktorá by napr.:
- obvod by pustil vstupné napätie na výstup (relé ?) po:
- detekcii nábežnej hrany (prepólovanie - → +)
detekcii dobežnej hrany (prepólovanie + → -)
- detekcii nábežnej hrany (prepólovanie - → +)
- obvod by prerušil výstupné napätie po nastavenom čase ↓
potenciometrom nastaviteľný čas zopnutia relé
0
-
- Podobné témy
- Odpovedí
- Zobrazení
- Posledný príspevok
-
- 10 Odpovedí
- 1893 Zobrazení
-
Posledný príspevok od používateľa pocitujlasku
-
- 3 Odpovedí
- 1280 Zobrazení
-
Posledný príspevok od používateľa Stefan31