Riadiaca jednotka centrály

Problematika ohladne regulácií (PI, PID), ovládania pohonov, odmeriavaní veličín, automatizácie PLC

Moderátori: Drakoush, Moderátori

Vidium
Okoloidúci
Okoloidúci
Príspevky: 21
Dátum registrácie: 05 Feb 2013, 19:33
Bydlisko: LV

Riadiaca jednotka centrály

Príspevok od používateľa Vidium » 23 Apr 2021, 21:04

Uvažujem nad stavbou elektrocentrály s benzínovým motorom, ktorý by išiel na zemný plyn. Točil by 3f generátor 25 kW. Pohon priamy, požadované otáčky 1500/min. Držať otáčky v rozmedzí 1450 - 1550 pri premenlivej záťaži asi nebude jednoduché. Nenašiel som nič také na googli, ale je možné, že neviem hľadať. Nestretol sa s tým niekto?
0

elmoto
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 3154
Dátum registrácie: 15 Aug 2011, 00:00
Bydlisko: Žilina
Vek: 44

Re: Riadiaca jednotka centrály

Príspevok od používateľa elmoto » 23 Apr 2021, 21:17

Máš už motor vyladený na chod na zemný plyn.?
Máš taký motor ktorého efektívne otacky sú 1500ot/min?
0
nie som tu

Používateľov profilový obrázok
matoh
Stály člen
Stály člen
Príspevky: 467
Dátum registrácie: 05 Nov 2011, 20:26
Bydlisko: Bytča
Vek: 28

Re: Riadiaca jednotka centrály

Príspevok od používateľa matoh » 23 Apr 2021, 21:26

Vo vešteckej guli cítim závan perpetuum.
Alebo niečo ako keď sa svietilo na solárne panely halogénkami lebo sa to oplatilo :rolleyes:
Máme v práci záložný generátor nafta asi 250kw tak sa môžem pozrieť pod dekle na nejaký reverze engineering že čo to vlastne riadi.
0

Daevid
Stály člen
Stály člen
Príspevky: 206
Dátum registrácie: 15 Nov 2007, 00:00

Re: Riadiaca jednotka centrály

Príspevok od používateľa Daevid » 23 Apr 2021, 22:16

Elektrocentrálu na zemný plyn vieš kúpiť. Vyrába ich napríklad Heron. Tak na čo znovu vynaliezavosť koleso?
0

Používateľov profilový obrázok
Drakoush
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 10964
Dátum registrácie: 07 Feb 2012, 23:22
Bydlisko: Nitra
Vek: 28
Kontaktovať používateľa:

Re: Riadiaca jednotka centrály

Príspevok od používateľa Drakoush » 23 Apr 2021, 22:25

matoh napísal:
23 Apr 2021, 21:26
Vo vešteckej guli cítim závan perpetuum.
Alebo niečo ako keď sa svietilo na solárne panely halogénkami lebo sa to oplatilo :rolleyes:
Máme v práci záložný generátor nafta asi 250kw tak sa môžem pozrieť pod dekle na nejaký reverze engineering že čo to vlastne riadi.
Riadiaca jednotka - ComAp, Scania alebo čokoľvek iné, vyrába sa to na 100 spôsobov, každý výrobca MG má na to niečo svoje. V 99% to beží na procesore, takže reverse engineering sa nekoná. Treba to kúpiť celé. Lenže to krája po CAN J1939, takže ak tam má motor slavia, tak sa žiadne riadenie elektronikou nekoná.
0
Odkupujem zaujímavé meracie prístroje. Ponuky mailom alebo SS.

Ilija
Stály člen
Stály člen
Príspevky: 306
Dátum registrácie: 25 Máj 2019, 11:59
Bydlisko: Srbsko

Re: Riadiaca jednotka centrály

Príspevok od používateľa Ilija » 25 Apr 2021, 06:34

Chcel by som ešte dodať : benzínový motor asi nebude mať silu na 1500 ot, dizel to môže zdolať...
0

Používateľov profilový obrázok
Drakoush
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 10964
Dátum registrácie: 07 Feb 2012, 23:22
Bydlisko: Nitra
Vek: 28
Kontaktovať používateľa:

Re: Riadiaca jednotka centrály

Príspevok od používateľa Drakoush » 25 Apr 2021, 08:41

To už záleží od konštrukcie motora, nie je to nemožné, ale nájsť taký motor bude dosť obtiažne.
Riešením je zdvihnutie otáčok a zmena pólových dvojíc generátora. Pre benzín budú vhodnejšie synchrónne otáčky 3000 min-1.
Ale to isté platí aj u nafty, ak je malá kubatúra. Treba si pozrieť krivky krútiaci moment a výkon v závislosti od otáčok, tieto údaje budú uvedené v dokumentácii motora.

Neviem prečo, ale zas mám dojem, že niekto ide bezhlavo do projektu, v ktorom nemá taký prehľad, ako by som očakával pre úspešné riešenie konštrukcie.
0
Odkupujem zaujímavé meracie prístroje. Ponuky mailom alebo SS.

Používateľov profilový obrázok
mr.dred
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 5641
Dátum registrácie: 17 Aug 2011, 00:00
Bydlisko: Handlová
Vek: 58

Re: Riadiaca jednotka centrály

Príspevok od používateľa mr.dred » 25 Apr 2021, 09:01

Drakoush napísal:
25 Apr 2021, 08:41
Neviem prečo, ale zas mám dojem, že niekto ide bezhlavo do projektu, v ktorom nemá taký prehľad, ako by som očakával pre úspešné riešenie konštrukcie.
Tiež mám dojem, že si chlap myslí, že na točenie 25kW agregátu mu bude stačiť "motorček" zo škodovečky...
Vojenská - 15kW mala motor Tatra 603 a na benzín T805... 30kW už bola na štvorkolovom podvozku...
Prílohy
obrázok_2021-04-25_085936.png
obrázok_2021-04-25_085936.png (82.11 KiB) 3174 zobrazení
obrázok_2021-04-25_090007.png
obrázok_2021-04-25_090007.png (90.03 KiB) 3174 zobrazení
0
Čo ťa nezabije... to sa vráti a skúsi to znova !!!

martin knocik
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 1639
Dátum registrácie: 23 Jan 2008, 00:00
Bydlisko: Trenčianska Turná
Vek: 33
Kontaktovať používateľa:

Re: Riadiaca jednotka centrály

Príspevok od používateľa martin knocik » 25 Apr 2021, 09:57

Držať otáčky v rozmedzí 1450 - 1550 pri premenlivej záťaži asi nebude jednoduché
Držanie konštantných otáčok spalovacieho motora je stokrát vyriešená úloha.

Skús si niečo naštudovať o PID regulátore, najma metódu Ziegler-Nichols ako experimentálne nastaviť P, I, D konštanty regulátora.

Pokiaľ tam chceš dať motor z auta, tak posledných 20 rokov maju autá plyn elektronický a tiež majú senzory na na kľuke na meranie otáčok motora. Takže prepojiť výstup PID regulátora na miesto elektronického plynového pedálu (signál je tam zdvojený, ale to sa dá lahko vyriešiť).

Na regulaciu by stačila jedna dobre naprogramovaná atmega ktorá by merala frekvenciu pulzov zo senzoru kluky -> softvérový PID regulator -> D/A prevodník na elektronický plyn.

Daj si tam remenice 3:1 a benzínový motor roztoč na 4500 otáčok.
0
http://mkbci.com

FEL UNIZA 2015, Ing.

ľudstvo je vírus ktorý napadol Zem

nerobme si ťažkú hlavu z debilov čo nám ani po členky nesiahajú, buďme radi že my dačo dokážeme a smejme sa im akí sú sprostí

Používateľov profilový obrázok
Dr.Martin
Zaslúžilý člen
Zaslúžilý člen
Príspevky: 1361
Dátum registrácie: 15 Jún 2011, 00:00
Vek: 29

Re: Riadiaca jednotka centrály

Príspevok od používateľa Dr.Martin » 25 Apr 2021, 10:11

Nebude 4500 otáčok moc? Ked to pôjde 3 hodiny na 4500 tak ten motor to podla mna dlho nevydrží.
0
Ľudovít Štúr opustil túto konverzáciu.
Nemám rád špenát, Tdi a moralistov.
GitHub

martin knocik
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 1639
Dátum registrácie: 23 Jan 2008, 00:00
Bydlisko: Trenčianska Turná
Vek: 33
Kontaktovať používateľa:

Re: Riadiaca jednotka centrály

Príspevok od používateľa martin knocik » 25 Apr 2021, 10:53

Napriklad graf motora mojho auta. Benzin 1.4, vrchol krutiaceho momentu 130 Nm pri 4000 otacokach.
Pri 4500 by mal 120 Nm a okolo 55 kW dostupneho mechanickeho vykonu z motora.

Obrázok

Motor T613 max krutiaci moment 265 Nm pri 3000 otackach a vtedy mal dostupny max vykon okolo 80 kW.
0
http://mkbci.com

FEL UNIZA 2015, Ing.

ľudstvo je vírus ktorý napadol Zem

nerobme si ťažkú hlavu z debilov čo nám ani po členky nesiahajú, buďme radi že my dačo dokážeme a smejme sa im akí sú sprostí

Používateľov profilový obrázok
5ko
Power user
Power user
Príspevky: 10149
Dátum registrácie: 18 Feb 2010, 00:00
Vek: 68

Re: Riadiaca jednotka centrály

Príspevok od používateľa 5ko » 25 Apr 2021, 11:15

Zase samá elektronika,ako keby sa zabudlo na staré dobré jednoduché riešenie - odstredivý regulátor,,
+ prevodník z mechanického pohybu na U , I,R ,F, asi nebude problém ani pre arduinistov.....
Fungoval spolahlivo a presne pred sto rokmi, tak prečo by nemohol aj teraz.
Tiež ma ako prvé napadlo nepriame spojenie motora a generátora, ale hodiť to vedla seba a dať tam prevod na aké otáčky a krútiaci moment to má bežať,ale to dosť komplikuje riešenie.Možno použiť nejaký motor aj s prevodovkou a zaradiť potrebnú rýchlosť. :D
25kW je riadna záťaž ,takže pri pribrzdení to bude skákať ako koza na lade, tak to chce aj stabilný základ.
To však netušíme o akú koncepciu ide,takže zbytočne veštiť.
Keď sme mali doma ,,Kačenu,, T805,tak sme mali v nej motor práve z takej centrály,alebo hasičskej striekačky, už si presne nepamätám, len viem, že to bolo na kolesách ako príves.Možno ešte dodnes niekde behá na dolniakoch po poli,keď ju otec predal. :D
Ja mám práveže rád takéto domáce riešenia, pretože podporujú myslenie a skúmanie a aj keď sa úspech nakoniec nekoná, vždy to toho človeka niečo naučí,keď nič iné, tak aspoň to, že si treba rozmyslieť, na čo mám a načo nie kým vrazím do niečoho čas a peniaze. :thumbup:
Niekedy je to aj snaha využiť domáce zásoby dlho čakajúce na svoju príležitosť ,konečne na užitočnú vec.
0
Lenivosť je matka pokroku.Lenivý človek rozmýšla,ako by si robotu uľahčil a tak niečo vynájde.
Ku každému čínskemu výrobku by mali pribaliť jedného číňana, aby som ho mohol nakopať do ....,ked sa to pokazí.

Ilija
Stály člen
Stály člen
Príspevky: 306
Dátum registrácie: 25 Máj 2019, 11:59
Bydlisko: Srbsko

Re: Riadiaca jednotka centrály

Príspevok od používateľa Ilija » 25 Apr 2021, 12:13

Máš pravdu 5ko, za to mechanické riešenie otáčok, ale všetko to spraviť takmer s nuly, je asi zbytočne, určite sa dá nájsť na šrotovisku už všetko (možno vojenské), len dať to do poriadku, eventuálne trochu modernyzovať.
Dávno vo firme chceli meniť dva staré Cummins/sdmo 330kW, a napadlo rozdvojiť ich, dať na kolesá /kamióny, a prenajímať.
Len že komu budem prenajímať taký rušeň..? :-)
0

jova
Stály člen
Stály člen
Príspevky: 200
Dátum registrácie: 12 Júl 2016, 00:00
Kontaktovať používateľa:

Re: Riadiaca jednotka centrály

Príspevok od používateľa jova » 25 Apr 2021, 12:25

mr.dred napísal:
25 Apr 2021, 09:01
Tiež mám dojem, že si chlap myslí, že na točenie 25kW agregátu mu bude stačiť "motorček" zo škodovečky...
Vojenská - 15kW mala motor Tatra 603 a na benzín T805... 30kW už bola na štvorkolovom podvozku...
Ta benzínová vojenská centrála s osmiválcovým motorem z Tatry 603, se dělala ve dvou provedeních. 15kW měla 1500otáček a pak 30kW a ta točila 3000otáček. Co si pamatuju, tak to mělo odstředivý regulátor otáček na motoru a pak ještě elektronika "dolaďovala" 50Hz na výstupu.
0

Používateľov profilový obrázok
niki31
Stály člen
Stály člen
Príspevky: 172
Dátum registrácie: 05 Feb 2010, 00:00
Bydlisko: Žilinský kraj
Vek: 49

Re: Riadiaca jednotka centrály

Príspevok od používateľa niki31 » 25 Apr 2021, 14:52

Tiež mám dojem, že si chlap myslí, že na točenie 25kW agregátu mu bude stačiť "motorček" zo škodovečky... :potlesk:
Toto ma pobavilo, neviem prečo by nemohol dodať motor zo škodovky 25KW !? Na škodováckych motoroch sa dávno stavali elektrocentrály a čerpadlá, napr. pre hasičov. A boli desaťkrát menšie než tie vzduchom chladené hovädá pre vojsko, ťahané tankom. Sám som postavil 5 elektrocentrál s automobilovým motorom. Najmenšia bola 15KVA s motorom Fiat 800ccm, generátor bol na 1500ot a motor točil 1800ot.. Spojené to bolo prevodom 1:1.2 klínovými remeňami. Regulácia bola realizovaná odstredivým regulátorom, spojená tiahlom s karburátorom. Momentálne používam 17KVA centrálu s motorom Mitsubishi 2400ccm, otáčky 1500, generátor spojený s motorom 1:1 cez ozubený remeň, kvôli zástavbe. Tu už sa používa nepriamy vstrek paliva a je nutná riadiaca jednotka. Motor je pri plnom výkone generátora zaťažený na cca 25%. Takto veľký motor bol zvolený hlavne kvôli hlučnosti a pretože bol k dispozícii. Kľudne by mohol byť vymenený za Škoda 1.6 MPI aj s rezervou, to už mám spočítané.
A čo sa týka stabilizácie otáčok, je to jednoduchšie ako by sa zdalo. V generátore rotuje 75Kg hmoty a tá už má nejakú zotrvačnosť. Reakcia na zmenu môže trvať rádovo stovky mS až jednotky sekúnd, takže riadiaci algoritmus má dosť času na vyrovnanie zmeny otáčok.
0
Niki31

olu
Nový člen
Nový člen
Príspevky: 76
Dátum registrácie: 02 Nov 2016, 14:35
Bydlisko: medzi HC a TT

Re: Riadiaca jednotka centrály

Príspevok od používateľa olu » 25 Apr 2021, 15:21

martin knocik napísal:
25 Apr 2021, 10:53
Napriklad graf motora mojho auta. Benzin 1.4, vrchol krutiaceho momentu 130 Nm pri 4000 otacokach.
Pri 4500 by mal 120 Nm a okolo 55 kW dostupneho mechanickeho vykonu z motora.

Obrázok

Motor T613 max krutiaci moment 265 Nm pri 3000 otackach a vtedy mal dostupny max vykon okolo 80 kW.
A Vam sa ten graf aj zobrazuje? Ja ho mam cisty :pain:
0

Používateľov profilový obrázok
misocko
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 4319
Dátum registrácie: 14 Jún 2009, 00:00
Vek: 47

Re: Riadiaca jednotka centrály

Príspevok od používateľa misocko » 25 Apr 2021, 15:32

ano , graf je čistý
mimochodom , Vidium, je ti jasne že pri 1500 ot/min a vykone 25kW je to 160Nm krutiaceho momentu ?
okrem toho dufam ze zaklady fyziky su Ti jasne a vzdy budes musiet do zariadenia dodat viac energie ako z neho dostanes spet.
1
Obrázok 1

Vidium
Okoloidúci
Okoloidúci
Príspevky: 21
Dátum registrácie: 05 Feb 2013, 19:33
Bydlisko: LV

Re: Riadiaca jednotka centrály

Príspevok od používateľa Vidium » 25 Apr 2021, 20:23

Chlapi už sa táto debata ťahá do kadejakých smerov, tak trochu dovysvetlím a na pár otázok odpoviem:

o centrálach na plyn Heron viem. Centrálu potrebujem ako záložný generátor pre dom. Heron má najväčšiu trojfázovú centrálu s výkonom 4.8 kVA tuším, čo je menej ako hovno. Je pravda, že nepotrebujem 25 kVA, ale potrebujem výkon do 15 kVA. Generátor by však bol 25. Jednofázová nestačí.
Čo sa týka motoru, mám k dispozícii 1.0 MPI s oficiálnym výkonom 37 kW. S oficiálnym píšem preto, lebo tento výkon je udaný výrobcom a je v podstate obmedzený lambda sondami (je možné, že toto vysvetlenie je mylné, ale výsledok odpojenia je obrovský. Mal som možnosť previesť sa na aute, z ktorého je tento motor a bolo to delo. Je pravdou, že Nm pri konkrétnych otáčkach som neprepočítaval, mám k motoru aj prevodovku, takže cesta by mohla viesť aj týmto smerom. Motor odladený na zemný plyn nemám, zatiaľ to bola iba myšlienka a dúfal som, že takáto riadiaca jednotka by sa mohla dať kúpiť. Asi som bol veľký optimista.
0

Používateľov profilový obrázok
misocko
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 4319
Dátum registrácie: 14 Jún 2009, 00:00
Vek: 47

Re: Riadiaca jednotka centrály

Príspevok od používateľa misocko » 25 Apr 2021, 21:15

tak na 1,0Mpi a pracu pri 1500ot/min zabudni. Rovno mysli na prevodovku 2:1 (3000 ot motor, 1500 generator). Pri tychto otackach motor moze bezat furt (predstavte si cestu po dialnici niekolko sto km)
1,0 a "delo" , dovol mi pousmiat sa , ja to volam vysavac - kym to neroztocis do otacok , tak sa ani z miesta nepohnes.
0

elmoto
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 3154
Dátum registrácie: 15 Aug 2011, 00:00
Bydlisko: Žilina
Vek: 44

Re: Riadiaca jednotka centrály

Príspevok od používateľa elmoto » 25 Apr 2021, 22:45

Regulácia otacok pri 3000 ot/min bude lepšie ako regulácia 1500 ot/min. Pri prevode 2:1 bude kolísanie na výstupe z prevodu potom polovičné. Skus dakde pohľadať aký výkon ti dá pri 3000ot/min. Generátor máš? Chcelo by to upraviť pôvodnu riadiacku /odstrániť imobilizer/ a tak ako píšu snímať kluku arduinom a výstup do riadiacky ako vstup plynového pedálu.
1
Obrázok 1
nie som tu

Napísať odpoveď
  • Podobné témy
    Odpovedí
    Zobrazení
    Posledný príspevok