Veterná elektráreň
Moderátori: psichac, Moderátori
-
- Okoloidúci
- Príspevky: 19
- Dátum registrácie: 06 Okt 2007, 00:00
- Bydlisko: Šurany
- Vek: 35
- Kontaktovať používateľa:
Rýchlobežnosť je pomer medzi obvodovou rýchlosťou listu vrtule, a rýchlosti vetra. Tak tvoja 4 listá by mohla mať dobrú účinnosť napr pri rýchlobežnosi 5, čo znamená 600 ot/min pri vetre 5 m/s. Ale tiež to záleží od profilu, alebo uhlu natočenia lopatiek. Keby ich dobre natočíš tak pri 5 m/s teoreticky dosiahneš asi 8W keď počítam z 20% účinnosťou. Teda ak sa nemýlim
0
Napadlo ma ,ak máš možnost a technické zázemie urobiť tú reguláciu otáčok vrtule podla sily vetra natáčaním listov vrtule ,tiahlami ovládanými krúžkom na hriadeli s odstredivým regulátorom.Musel by som nad tým trochu posedieť a pokresliť,ale to určite zvládneš aj sám.Ide o to že stačí na kormidle dalšia plôška kolmo na smer vetra a tá prevodom podla toho ako ju vietor sklopí, posúva krúžok na hriadeli za vrtulou,od neho sa vyvedú tri tiahla na listy vrtúl a tie sa natočia v závesoch nábežnou hranou bud naplocho pri menšej rýchlosti, alebo alebo súbežne s vetrom pri väčších rýchlostiach.Je to len moje teoretizovanie ,treba to vyskúšať.Odstredivý regulátor je tiež staré dobré riešenie a mohol by brzdiť, alebo odpájať prevod cez treciu spojku pri hraničnej rýchlosti vetra.Všetko žáleží na strojníckych možnostiach,.
Niekedy jednoduchá mechanika nahradí zložitú elektroniku ,lebo čím zložitejšie zariadenie ,tým viac porúch.
Videl som niekedy dávno v časopise Urob si sám elektráreň s vinutými cievkami na okrúhlych feritových magnetoch ako alternátor,a napadlo ma využiť na tomto princípe vyrobiť cievky na magnetoch z haraddiskov,pretože sú ovela silnejšie ako ti feritové,len neviem či by vyhovovala mechanicky ich pólová polarizácia .Ak ten časopis najdem tak to hodím sem.Hodne zdaru a trpezlivosti.Megy
Niekedy jednoduchá mechanika nahradí zložitú elektroniku ,lebo čím zložitejšie zariadenie ,tým viac porúch.
Videl som niekedy dávno v časopise Urob si sám elektráreň s vinutými cievkami na okrúhlych feritových magnetoch ako alternátor,a napadlo ma využiť na tomto princípe vyrobiť cievky na magnetoch z haraddiskov,pretože sú ovela silnejšie ako ti feritové,len neviem či by vyhovovala mechanicky ich pólová polarizácia .Ak ten časopis najdem tak to hodím sem.Hodne zdaru a trpezlivosti.Megy
0
Lenivosť je matka pokroku.Lenivý človek rozmýšla,ako by si robotu uľahčil a tak niečo vynájde.
Ku každému čínskemu výrobku by mali pribaliť jedného číňana, aby som ho mohol nakopať do ....,ked sa to pokazí.
Ku každému čínskemu výrobku by mali pribaliť jedného číňana, aby som ho mohol nakopať do ....,ked sa to pokazí.
-
- Okoloidúci
- Príspevky: 19
- Dátum registrácie: 06 Okt 2007, 00:00
- Bydlisko: Šurany
- Vek: 35
- Kontaktovať používateľa:
mat100
Informácie som čerpal odkial sa len dalo, kým som neprišiel po túto stránku
http://ve.ic.cz/index.php?id=10
A karmu za to že si určite jeden z mála svojich rovesníkov... podobne ako som bol aj ja
//Automatické spojenie príspevkov. Pridané po 5 minútach:
jozefko
Áno, je to remenica z práčky ale je maximálne nevhodná kôli velkým rozmerom, stratám a komplikovanému krytovaniu. Aj keď remeňu by nemal vadiť dážď. A na budenie mám jednoduchý systém ktorý spína pri určitých otáčkach. Na rotore je magnet, ktorý sa otáča okolo cievky, a keď sa dosiahne dostatočné napatie tak zopne relátko na budenie... 4 x dioda 2 x tranzistor 1 kondenzator a 1 potenciometer...
Informácie som čerpal odkial sa len dalo, kým som neprišiel po túto stránku
http://ve.ic.cz/index.php?id=10
A karmu za to že si určite jeden z mála svojich rovesníkov... podobne ako som bol aj ja
//Automatické spojenie príspevkov. Pridané po 5 minútach:
jozefko
Áno, je to remenica z práčky ale je maximálne nevhodná kôli velkým rozmerom, stratám a komplikovanému krytovaniu. Aj keď remeňu by nemal vadiť dážď. A na budenie mám jednoduchý systém ktorý spína pri určitých otáčkach. Na rotore je magnet, ktorý sa otáča okolo cievky, a keď sa dosiahne dostatočné napatie tak zopne relátko na budenie... 4 x dioda 2 x tranzistor 1 kondenzator a 1 potenciometer...
0
-
- Okoloidúci
- Príspevky: 19
- Dátum registrácie: 06 Okt 2007, 00:00
- Bydlisko: Šurany
- Vek: 35
- Kontaktovať používateľa:
5ko
Nad natáčaním listov vrtule som rozmýšlal s jedným kamarátom, a prišli sme po jednoduché riešenie z odstredivkou na rotore (niečo podobné ako regulácia otáčok na parnom stroji, nie ako na spojke v babete) ktorá by posúvala krúžok, a ten by bol cez ramená spojený priamo z listami. Ešte pred natočením listov by mala zapať elektrická záťaž, napr. na ohrev vody pri dosiahnutí určitého napatia na batérí. A až potom, pri extrémnych otáčkach by nasledovalo natočenie listov, keď nám už nejde o dosiahnutie maximálneho výkonu, ale o to aby nám to elektráreň vydržala.
Čo sa týka alternátora tak sa mi javí maximálne vhodné riešenie alternátor z auta aj z reguláciou. Vhodné by bolo alternátor previnúť na vačší počet závitov, aby sa dosiahlo dostatočné napatie pri nižších otáčkach, ale znížil by sa tým prúd a aj výkon. A v tom alternátore boli cievky vinuté na feritových magnetoch, alebo na feritoch? Lebo alternátore ide o to aby sa jadro statora premagnetizovávalo podla pólov jadra rotora(či už s permanentnými magnetmi alebo cievkami) a na to je ferit vhodný. Teda ak si to takto myslel...
//Automatické spojenie príspevkov. Pridané po 3 minútach:
Nad natáčaním listov vrtule som rozmýšlal s jedným kamarátom, a prišli sme po jednoduché riešenie z odstredivkou na rotore (niečo podobné ako regulácia otáčok na parnom stroji, nie ako na spojke v babete) ktorá by posúvala krúžok, a ten by bol cez ramená spojený priamo z listami. Ešte pred natočením listov by mala zapať elektrická záťaž, napr. na ohrev vody pri dosiahnutí určitého napatia na batérí. A až potom, pri extrémnych otáčkach by nasledovalo natočenie listov, keď nám už nejde o dosiahnutie maximálneho výkonu, ale o to aby nám to elektráreň vydržala.
Čo sa týka alternátora tak sa mi javí maximálne vhodné riešenie alternátor z auta aj z reguláciou. Vhodné by bolo alternátor previnúť na vačší počet závitov, aby sa dosiahlo dostatočné napatie pri nižších otáčkach, ale znížil by sa tým prúd a aj výkon. A v tom alternátore boli cievky vinuté na feritových magnetoch, alebo na feritoch? Lebo alternátore ide o to aby sa jadro statora premagnetizovávalo podla pólov jadra rotora(či už s permanentnými magnetmi alebo cievkami) a na to je ferit vhodný. Teda ak si to takto myslel...
//Automatické spojenie príspevkov. Pridané po 3 minútach:
Ved aj ja ale sú tam aj také výpočty ktoré som si vobec nevšímal lebo na vrtulu som mal plány, ale nebolo by zlé ich prerátať aspoň pre zaujímavosť. Tak nech sa ti darímat100 napísal:To je přesně to co jsem hledat ! Moc děkuji. Až něco splodím , dám vědět.
Stavbě zdar
0
-
- Ultimate člen
- Príspevky: 5036
- Dátum registrácie: 01 Okt 2009, 00:00
- Bydlisko: Podunajska pahorkatina
- Vek: 36
Tak ľudia a som v tom. Nedalo mi to,tak som začal špekulovať aj ja. Mám zopár otázok (dúfam že autorovi vlákna to nebude vadiť).
Na stránke http://ve.ic.cz som si vybral profil AG6043,dôvody nebudem objasňovať.
Teraz k otázkam.
1. Pri výpočte tvaru listu mi vyšlo,že pri začiatku je široký 21,7cm a pri konci 6,6cm.
Otázka znie,zužuje sa list podľa svojej osi,alebo podľa hrany listu?
2. Pri začiatku je uhol gama 63,9°,na konci listu 2,1°. To je ten profil listu skrútený ako špirála? A voči čomu sa tento uhol meria?
3. na priloženom obrázku je profil listu,do ktorej strany sa má opierať vietor?
Možno sa vám otázky zdajú banálne,ale ja som v tomto úplná lama
Na stránke http://ve.ic.cz som si vybral profil AG6043,dôvody nebudem objasňovať.
Teraz k otázkam.
1. Pri výpočte tvaru listu mi vyšlo,že pri začiatku je široký 21,7cm a pri konci 6,6cm.
Otázka znie,zužuje sa list podľa svojej osi,alebo podľa hrany listu?
2. Pri začiatku je uhol gama 63,9°,na konci listu 2,1°. To je ten profil listu skrútený ako špirála? A voči čomu sa tento uhol meria?
3. na priloženom obrázku je profil listu,do ktorej strany sa má opierať vietor?
Možno sa vám otázky zdajú banálne,ale ja som v tomto úplná lama
0
-
- Okoloidúci
- Príspevky: 19
- Dátum registrácie: 06 Okt 2007, 00:00
- Bydlisko: Šurany
- Vek: 35
- Kontaktovať používateľa:
Toto je môj systém budenia. Určite by človek po dlhšom rozmýšlaní prišiel na niečo inteligentnejšie, ale toto je tiež funkčné a dobré. Magnet na rotore sa otáča okolo cievky z relátka. (nie je vhodná lebo má zbytočne veľa závitov, ale načo inú vyrábať...). Funkciu asi netreba pre jednoduchosť popisovať. Relátko spína tie kontakty čo sú spínané v aute po zapnutí zapalovania. Keď otáčky vrtule klesnú od záťaže, budenie sa automaticky vypne v momente keď klesne dobíjací prúd pod budiaci ( to je už spôsobené prevedením réglera). Keď sa vrtula opäť roztočí na nastavené otáčky, zapne sa budenie... Je to výhoda pri slabom vetre, že dobíja aspoň v určitých impulzoch.
Iné riešenie je použiť niečo ako výkyvne uložený plech, do ktorého keď sa opre vietor tak zopne spínač. Ale to má viac nevýhod
Iné riešenie je použiť niečo ako výkyvne uložený plech, do ktorého keď sa opre vietor tak zopne spínač. Ale to má viac nevýhod
0
zuzuje se podle osy listumr.mio napísal:1. Pri výpočte tvaru listu mi vyšlo,že pri začiatku je široký 21,7cm a pri konci 6,6cm.
Otázka znie,zužuje sa list podľa svojej osi,alebo podľa hrany listu?
myslim ze od rovne podlozky podle korenoveho zebra. Ne, profil neni zkrouceny, zkroucene je kridlo, zde vlastne lopatka vrtulemr.mio napísal: 2. Pri začiatku je uhol gama 63,9°,na konci listu 2,1°. To je ten profil listu skrútený ako špirála? A voči čomu sa tento uhol meria?
0
Naposledy upravil/-a fridlik v 08 Apr 2010, 21:17, upravené celkom 1 krát.
-
- Okoloidúci
- Príspevky: 19
- Dátum registrácie: 06 Okt 2007, 00:00
- Bydlisko: Šurany
- Vek: 35
- Kontaktovať používateľa:
Keďže šírka listu sa nazýva aj dĺžka tetivy, tak je to pravdepodobne dlžka podľa osi listu, teda akoby si sa na vrtulu pozeral rovnobežne s jej osou otáčania.
Áno list je skrútený ako špirála. Je to z dôvodu rôznej rýchlosti na jednotlivých priemeroch. (lietadlá tento problém nemajú, rýchlosť vetra je rovnaká na celej dĺžke krídla). Tento uhol sa meria od roviny otáčania vrtule.
A pre aký priemer si sa zohodol??
Kludne sa pýtaj ďalej, len nemaj príliž ťažké otázky niektorým veciam na tej stránke som sa ani nesnažil pochopiť. Ale kým budem vedieť tak zodpoviem
Áno list je skrútený ako špirála. Je to z dôvodu rôznej rýchlosti na jednotlivých priemeroch. (lietadlá tento problém nemajú, rýchlosť vetra je rovnaká na celej dĺžke krídla). Tento uhol sa meria od roviny otáčania vrtule.
A pre aký priemer si sa zohodol??
Kludne sa pýtaj ďalej, len nemaj príliž ťažké otázky niektorým veciam na tej stránke som sa ani nesnažil pochopiť. Ale kým budem vedieť tak zodpoviem
0
-
- Okoloidúci
- Príspevky: 19
- Dátum registrácie: 06 Okt 2007, 00:00
- Bydlisko: Šurany
- Vek: 35
- Kontaktovať používateľa:
Presne tak... a videl som aj návrh na 2 listú vrtulu, celá bola s 1 kusa dosky, jedna strana (do ktorej sa opieral vietor) ostala rovná, takže gama=0 a na druhej strane bol vybrúsený profil... Ale to asi len pre jednoduchosť. Potom je dôležité vyváženie, ja som to mal na kolajničkách nad garážovou jamou tak, aby sa vrtula mohla volne odvalovať. A nakoniec som ju tam aj striekal... No napriek tomu sa pri určitých otáčkach kormidlo mierne chveje. A ako budeš riešiť prívod elektriny do vrtule? predpokladám že sa bude natáčať za vetrom
0
-
- Ultimate člen
- Príspevky: 5036
- Dátum registrácie: 01 Okt 2009, 00:00
- Bydlisko: Podunajska pahorkatina
- Vek: 36
Nad natáčaním ešte uvažujem,ale asi nechám statickú. Vietor tu u nás fúka skoro stále tím istým smerom. Málokedy mení svoj smer,možno pár stupňov. Rozmýšľam,že mu nechám vôľu iba 180° a keď bude fúkať iným smerom,jednoducho odstavím a bude pokoj.Rapídne sa tým zjednoduší problém s odvodom el. energie. Jednoducho povedané,ešte neviem ako to bude.
Nakreslil som si profil v mierke 1:1. Jak začiatok listu,tak jeho koniec pootočený o uhol gama. Je to dosť malinké,tak premýšľam nad konštrukciou listov. Napadlo ma,vyformovať ´´škrupinu´´ zo sklolaminátu,do nej vložiť Al konštrukciu a celé to napustiť PU penou. Bude to mať dostatočnú pevnosť?
Nakreslil som si profil v mierke 1:1. Jak začiatok listu,tak jeho koniec pootočený o uhol gama. Je to dosť malinké,tak premýšľam nad konštrukciou listov. Napadlo ma,vyformovať ´´škrupinu´´ zo sklolaminátu,do nej vložiť Al konštrukciu a celé to napustiť PU penou. Bude to mať dostatočnú pevnosť?
0
- kubo150
- Ultimate člen
- Príspevky: 3253
- Dátum registrácie: 20 Júl 2007, 00:00
- Bydlisko: Pri Bytči
- Vek: 32
- Kontaktovať používateľa:
Tak toto je iná paráda, veľmi sa mi to páči. Na dedine bývam, a kamaráti si na kopci pod horou urobiil takú chatku, asi 6 rokov späť, a chceli nejakú elektrinu, tak zom z hliníkového plechu vyrobil štvorlistú vrtulu, a jako dynamo dal taký motor na 12 V. točilo sa to asi najviacej tak 60ot/min a dávalo to asi najviacej 1 volt, a od vtedy som sa na tekéto veci vykašlal, lebo som vyrábal všeliaké dynamá, navíjal cievky magnety ale márne. A ak si dosiahol takýto úspech, tak si fakt dobrý.
Ešte je taká vec, že niečo ako net som videl tak hodinu do 2 týždňov, takže som nemal žiadné vedomosti, tak sa mi za ten 1 volt nesmejte.
Ešte by ma zaujímalo, že kde to máš zostavené, že či sa ľudia neboja, že pri silnom vetre sa niečo poškodí a vrtula ho zakiluje, alebo nejaké iné škody.
Ešte je taká vec, že niečo ako net som videl tak hodinu do 2 týždňov, takže som nemal žiadné vedomosti, tak sa mi za ten 1 volt nesmejte.
Ešte by ma zaujímalo, že kde to máš zostavené, že či sa ľudia neboja, že pri silnom vetre sa niečo poškodí a vrtula ho zakiluje, alebo nejaké iné škody.
0
Som ten ktorý to vykoná.
Moje slovo:
Neverím na náhody,
Náhoda je len jedným, alebo skupinou ľudí nepochopená realita
Moje slovo:
Neverím na náhody,
Náhoda je len jedným, alebo skupinou ľudí nepochopená realita
-
- Podobné témy
- Odpovedí
- Zobrazení
- Posledný príspevok
-
- 12 Odpovedí
- 669 Zobrazení
-
Posledný príspevok od používateľa Jirka84