3pásmo TVM-Monacor
Moderátori: psichac, Moderátori
- Juroo
- Pokročilý člen
- Príspevky: 698
- Dátum registrácie: 24 Feb 2007, 00:00
- Bydlisko: Bratislava/Prievidza
- Vek: 34
3pásmo TVM-Monacor
Zdravím,
Po dlhšom čase, kedy som mal svoje pôvodné bedničky dobre napočúvané som sa rozhodol spraviť upgrade mojej zostavy a zároveň vyvarovať sa chýb (či vzhľadových alebo zvukových) ktoré som pred tým spravil.
Cieľ bol od začiatku jasný, spraviť malé trojpásmo pričom som chcel zachovať pôvodný stredobas ktorý mi zvukovo na spodnom pásme vyhovoval. Keďže sa venujem grafike, tak som si bedničku najprv navrhol keďže som mal (po pár iných návrhoch) celkom jasnú predstavu ako by to mohlo vyzerať :
Reproduktory sú vyosené kvôli difrakciám.
Už ostalo len všetko pozháňať a pustiť sa do stavby.
Reproduktory som zvolil TVM ARN180-0000/8 vzhľadom na to že som ho mal a ako bas bol pre mňa dostatočný. V porovnaní s TVM XW165 (ARN188) :
Monacor SPH-102KEP ako stred vzhľadom na ohlasy ľudí z audiowebu a nad to DT-25N z podobného dôvodu a ešte sa mi tam hodil aj vzhľadovo. Objemy som navrhol cca 15l pre ARN a 3,5l pre SPH. Štrbinu som podľa LSPcadu ladil na 50Hz.
Bedňa je vyrobená z 18mm drevotriesky a na rozdelenie komôr medzi stredom a basom a na štrbinu som použil 12mm drevotriesku (možno sa to bude zdať málo, ale použité plochy týchto dosiek sú dosť malé)
Bedňa je skrutkovaná a lepená na tupo okrem prednej dosky ktorá je len lepená. Predná doska je taktiež "vyfrézovaná" pre použité meniče. (V úvodzovkách je to preto lebo som to robil ručne kružidlom, nožíkom a tenkým šrobováčikom a kladivom )
Keďže som to robil ručne tak to nie je strojovo dokonale spravené ale účel to plní a reproduktory (najmä výška a stred) sú zarovnané s prednou doskou.
Keďže som už všetky reproduktory mal doma tak som sa po hrubom dokončení bedne mohol pustiť do návrhu výhybky. Keďže tú som chcel spraviť poriadne následovalo jediné. Vyrobiť si merací mikrofón s predzosilňovačom a naučiť sa merať. Našťastie HW príliš neprotestoval tak som sa relatívne rýchlo naučil čo, kde, ako a hlavne prečo... Použil som program HolmImpulse, Arta a Limp. Meraniami som však zistil že bas som naladil zhruba skoro o 10Hz nižšie než som chcel. Vysvetlenia sú len dve a to že pri použití štrbiny pri stene treba počítať s tým že ta stena tu štrbinu "predlžuje" alebo LSPcad podľaduje. Keďže bedňa bola už komplet spravená pohnúť sa s tým už nedalo. Podľa simulácie to teraz nie je naladené úplne dorovna ale smerom k nižším kmitočtom citlivosť klesá ale nie je to nič strašné (cca 1,5dB~2dB). Po všetkých zisteniach a meraniach som sa mohol pustiť do návrhu výhybky. Použil som znova LspCad. No nakoniec mi s ňou musel niekto pomôcť keďže ani za toho ... som nevedel sfázovať stred a bas tak aby vyšla deliaca frekvencia niekde okolo 800Hz a ešte do toho zakomponovať kompenzáciu bafflestepu. (no a trebalo ešte započítať posuny smerovosť a problém bol na svete) No nakoniec to s pomocou a s pár kompromismi vyšlo na delenie 600Hz s tým že bas a stred nebudú úplne dokonale sfázované i keď veľa tomu nechýba. Naopak stred a výška vyšli priam ukážkovo na cca 4kHz. Bas robil však problémy aj naďalej a to tým že použitá veľká cievka (5,6mH) pred basom spôsobila zhruba 3dB hrb na 120Hz ktorý bolo už uchometricky počuť a bolo potrebné ho zraziť čo sa nakoniec pomocou RLC článku podarilo ale bolo potrebné zohnať cievku s obrovskou hodnotou a to 23mH ako aj 150uF kondenzátor.
No osobne si myslím že za ten výsledok to stálo. Výsledná frekvenčka v ose je v rozsahu +/-1,5dB !! od 50Hz (simulácia) po cca 18kHz (meranie) bez nejakých výrazných prepadov alebo peakov (hrbov). No výsledok bude najlepšie vidieť na finálnom meraní :
Na záver už ostávalo len dokončiť povrchovku. Vzhľadom na to koľko financií išlo do výhybky (takmer viacej než za repro) som použil lacnú ale osvedčenú tapetu. Síce som s výsledkom nie celkom spokojný (hlavne čiernej tapety ktorá je miestami celkom hrboľatá, najmä na zalomeniach) účel to splnilo a pokiaľ na to niekto nepozerá z 10cm tak to ani nie je také zlé.
Časom sa mi za výhodný kup dostal do ruky jeden autosub a to konkrétne Dexon WB100. I keď to nie je žiadny super reproduktor na moje použitie mi vyhovoval. Hore uvedené trojpásmo delím zhruba na 50Hz a nižšie nechávam hrať tento subwoofer. Samotnému subíku som navrhol 45l bedňu s BR (60cm štrbinou) naladeným na 30Hz. No realita ukázala že je to zase o kúsok menej a to cca 28Hz. Ešte nie je úplne dokončený takže detailné foto nežiadajte ...
Nakoniec ostáva zhodnotiť to po zvukovej stránke.
Tu som síce na tenkom ľade keďže to nebolo s čím poriadne porovnať a pôvodne bedňe nemôžu konkurovať ani zďaleka tak môžem povedať len svoj subjektívny názor. Keď to porovnám s predchádzajúcou zostavou, tak je to vo všetkých smeroch lepšie. Výšky sú presné, detailné a neagresívne na rozdiel od ARV104 kde boli usyčané. Dlhodobý posluch vôbec neunavuje. Čo sa týka stredov tak je to neporovnateľné. Najprv bol troška nezvyk že ich bolo trošku viacej než som bol zvyknutý ale na to som si rýchlo zvykol (bol som zvyknutý na predchádzajúce bedne kde boli stredy "pod dekou"). Stredy sú jasné, vyrovnané a úplne prirodzené. Basové pásmo je slušné (akurát moja miestnosť mi robí neplechu zhruba na 50~60Hz). Napriek tomu majú bas relatívne rýchly a "tvrdý". Spolu zo subom ktorý dokáže zahrať až k 25Hz! (toto mám zmerané) je to veľ my slušné. Celkovo by som to zhodnotil tak že je to vyrovnané, detailné, parádne to podáva priestor a zároveň to má neskutočnú hĺbku basu. I keď za to môže aj moja izba ktorá má len 2,2x4,5m. Najhlavnejšie je na tom to že osobne som so zostavou nadmieru spokojný.
Ešte doplním ostatný použitý reťazec audia.
Ako zdroj mám DVD prehrávač s vymenenými OZ alebo používam NB. Za tým je DIY predzosilňovač s korekciami ktorý stále vyvíjam a vylepšujem a za tým mám dočasne buď receiver Yamaha RX-V359 v direct režime alebo zosilňovač Fisher CA-520. Takže žiadny High-end. Ešte plánujem do budúcnosti postaviť zosilňovač kde vidím ďalšie potenciálne zlepšenie zvuku. Na sub používam leacha.
A aby som nezabudol, na záver musím poďakovať Thalesovi za "navnadenie" a rady. Jofimu (audioweb) za prvotný návrh výhybky ktorý som povylepšoval do finálnej podoby. Mirulu (audioweb) za ochotu naviť 23mH cievky a poslať to až z Čiech. A neposlednom rade Jožimu za leacha ktorý šlape ako hodinky ako aj za iné veci. Dúfam že som na nikoho nezabudol . Vám patri moje VĎAKA ...
A pardon za to že som sa toľko rozpísal
Po dlhšom čase, kedy som mal svoje pôvodné bedničky dobre napočúvané som sa rozhodol spraviť upgrade mojej zostavy a zároveň vyvarovať sa chýb (či vzhľadových alebo zvukových) ktoré som pred tým spravil.
Cieľ bol od začiatku jasný, spraviť malé trojpásmo pričom som chcel zachovať pôvodný stredobas ktorý mi zvukovo na spodnom pásme vyhovoval. Keďže sa venujem grafike, tak som si bedničku najprv navrhol keďže som mal (po pár iných návrhoch) celkom jasnú predstavu ako by to mohlo vyzerať :
Reproduktory sú vyosené kvôli difrakciám.
Už ostalo len všetko pozháňať a pustiť sa do stavby.
Reproduktory som zvolil TVM ARN180-0000/8 vzhľadom na to že som ho mal a ako bas bol pre mňa dostatočný. V porovnaní s TVM XW165 (ARN188) :
Monacor SPH-102KEP ako stred vzhľadom na ohlasy ľudí z audiowebu a nad to DT-25N z podobného dôvodu a ešte sa mi tam hodil aj vzhľadovo. Objemy som navrhol cca 15l pre ARN a 3,5l pre SPH. Štrbinu som podľa LSPcadu ladil na 50Hz.
Bedňa je vyrobená z 18mm drevotriesky a na rozdelenie komôr medzi stredom a basom a na štrbinu som použil 12mm drevotriesku (možno sa to bude zdať málo, ale použité plochy týchto dosiek sú dosť malé)
Bedňa je skrutkovaná a lepená na tupo okrem prednej dosky ktorá je len lepená. Predná doska je taktiež "vyfrézovaná" pre použité meniče. (V úvodzovkách je to preto lebo som to robil ručne kružidlom, nožíkom a tenkým šrobováčikom a kladivom )
Keďže som to robil ručne tak to nie je strojovo dokonale spravené ale účel to plní a reproduktory (najmä výška a stred) sú zarovnané s prednou doskou.
Keďže som už všetky reproduktory mal doma tak som sa po hrubom dokončení bedne mohol pustiť do návrhu výhybky. Keďže tú som chcel spraviť poriadne následovalo jediné. Vyrobiť si merací mikrofón s predzosilňovačom a naučiť sa merať. Našťastie HW príliš neprotestoval tak som sa relatívne rýchlo naučil čo, kde, ako a hlavne prečo... Použil som program HolmImpulse, Arta a Limp. Meraniami som však zistil že bas som naladil zhruba skoro o 10Hz nižšie než som chcel. Vysvetlenia sú len dve a to že pri použití štrbiny pri stene treba počítať s tým že ta stena tu štrbinu "predlžuje" alebo LSPcad podľaduje. Keďže bedňa bola už komplet spravená pohnúť sa s tým už nedalo. Podľa simulácie to teraz nie je naladené úplne dorovna ale smerom k nižším kmitočtom citlivosť klesá ale nie je to nič strašné (cca 1,5dB~2dB). Po všetkých zisteniach a meraniach som sa mohol pustiť do návrhu výhybky. Použil som znova LspCad. No nakoniec mi s ňou musel niekto pomôcť keďže ani za toho ... som nevedel sfázovať stred a bas tak aby vyšla deliaca frekvencia niekde okolo 800Hz a ešte do toho zakomponovať kompenzáciu bafflestepu. (no a trebalo ešte započítať posuny smerovosť a problém bol na svete) No nakoniec to s pomocou a s pár kompromismi vyšlo na delenie 600Hz s tým že bas a stred nebudú úplne dokonale sfázované i keď veľa tomu nechýba. Naopak stred a výška vyšli priam ukážkovo na cca 4kHz. Bas robil však problémy aj naďalej a to tým že použitá veľká cievka (5,6mH) pred basom spôsobila zhruba 3dB hrb na 120Hz ktorý bolo už uchometricky počuť a bolo potrebné ho zraziť čo sa nakoniec pomocou RLC článku podarilo ale bolo potrebné zohnať cievku s obrovskou hodnotou a to 23mH ako aj 150uF kondenzátor.
No osobne si myslím že za ten výsledok to stálo. Výsledná frekvenčka v ose je v rozsahu +/-1,5dB !! od 50Hz (simulácia) po cca 18kHz (meranie) bez nejakých výrazných prepadov alebo peakov (hrbov). No výsledok bude najlepšie vidieť na finálnom meraní :
Na záver už ostávalo len dokončiť povrchovku. Vzhľadom na to koľko financií išlo do výhybky (takmer viacej než za repro) som použil lacnú ale osvedčenú tapetu. Síce som s výsledkom nie celkom spokojný (hlavne čiernej tapety ktorá je miestami celkom hrboľatá, najmä na zalomeniach) účel to splnilo a pokiaľ na to niekto nepozerá z 10cm tak to ani nie je také zlé.
Časom sa mi za výhodný kup dostal do ruky jeden autosub a to konkrétne Dexon WB100. I keď to nie je žiadny super reproduktor na moje použitie mi vyhovoval. Hore uvedené trojpásmo delím zhruba na 50Hz a nižšie nechávam hrať tento subwoofer. Samotnému subíku som navrhol 45l bedňu s BR (60cm štrbinou) naladeným na 30Hz. No realita ukázala že je to zase o kúsok menej a to cca 28Hz. Ešte nie je úplne dokončený takže detailné foto nežiadajte ...
Nakoniec ostáva zhodnotiť to po zvukovej stránke.
Tu som síce na tenkom ľade keďže to nebolo s čím poriadne porovnať a pôvodne bedňe nemôžu konkurovať ani zďaleka tak môžem povedať len svoj subjektívny názor. Keď to porovnám s predchádzajúcou zostavou, tak je to vo všetkých smeroch lepšie. Výšky sú presné, detailné a neagresívne na rozdiel od ARV104 kde boli usyčané. Dlhodobý posluch vôbec neunavuje. Čo sa týka stredov tak je to neporovnateľné. Najprv bol troška nezvyk že ich bolo trošku viacej než som bol zvyknutý ale na to som si rýchlo zvykol (bol som zvyknutý na predchádzajúce bedne kde boli stredy "pod dekou"). Stredy sú jasné, vyrovnané a úplne prirodzené. Basové pásmo je slušné (akurát moja miestnosť mi robí neplechu zhruba na 50~60Hz). Napriek tomu majú bas relatívne rýchly a "tvrdý". Spolu zo subom ktorý dokáže zahrať až k 25Hz! (toto mám zmerané) je to veľ my slušné. Celkovo by som to zhodnotil tak že je to vyrovnané, detailné, parádne to podáva priestor a zároveň to má neskutočnú hĺbku basu. I keď za to môže aj moja izba ktorá má len 2,2x4,5m. Najhlavnejšie je na tom to že osobne som so zostavou nadmieru spokojný.
Ešte doplním ostatný použitý reťazec audia.
Ako zdroj mám DVD prehrávač s vymenenými OZ alebo používam NB. Za tým je DIY predzosilňovač s korekciami ktorý stále vyvíjam a vylepšujem a za tým mám dočasne buď receiver Yamaha RX-V359 v direct režime alebo zosilňovač Fisher CA-520. Takže žiadny High-end. Ešte plánujem do budúcnosti postaviť zosilňovač kde vidím ďalšie potenciálne zlepšenie zvuku. Na sub používam leacha.
A aby som nezabudol, na záver musím poďakovať Thalesovi za "navnadenie" a rady. Jofimu (audioweb) za prvotný návrh výhybky ktorý som povylepšoval do finálnej podoby. Mirulu (audioweb) za ochotu naviť 23mH cievky a poslať to až z Čiech. A neposlednom rade Jožimu za leacha ktorý šlape ako hodinky ako aj za iné veci. Dúfam že som na nikoho nezabudol . Vám patri moje VĎAKA ...
A pardon za to že som sa toľko rozpísal
0
SOMETHING WILL NEVER CHANGE !!
Takto to vyzerá keď sa Stavbár montuje do elektra ...
Takto to vyzerá keď sa Stavbár montuje do elektra ...
- platon.rado
- Power user
- Príspevky: 4784
- Dátum registrácie: 20 Feb 2008, 00:00
- Bydlisko: Brusno okr.Banská Bystrica
- Vek: 47
- Kontaktovať používateľa:
- Juroo
- Pokročilý člen
- Príspevky: 698
- Dátum registrácie: 24 Feb 2007, 00:00
- Bydlisko: Bratislava/Prievidza
- Vek: 34
Tie šróby plánujem niekedy vymeniť za čierne ... len ešte nebolo kedy
Nj. ta výhybka bola oriešok... jednoduchšie to nešlo ... resp. ja som to lepšie spraviť nevedel ... určite sa dá spraviť aj lepšia ale ja som na to ešte neprišiel ako ...
No mohlo to byť aj na plošáku, ale ani takto to nie je zlé ... súčiastky sú tam lepené takže nedržia len silou vôle ... a hlavne bolo to rýchlo spravené ...
Inak mimo toho vďaka za pochvalu
Nj. ta výhybka bola oriešok... jednoduchšie to nešlo ... resp. ja som to lepšie spraviť nevedel ... určite sa dá spraviť aj lepšia ale ja som na to ešte neprišiel ako ...
No mohlo to byť aj na plošáku, ale ani takto to nie je zlé ... súčiastky sú tam lepené takže nedržia len silou vôle ... a hlavne bolo to rýchlo spravené ...
Inak mimo toho vďaka za pochvalu
0
SOMETHING WILL NEVER CHANGE !!
Takto to vyzerá keď sa Stavbár montuje do elektra ...
Takto to vyzerá keď sa Stavbár montuje do elektra ...
Aaale. Vyhybky na plosak ? Prečo ? Načo ?virus64 napísal:prečo si nedal aj na vyškač čierne šruby?
vyhybka mohla byt aj na plošáku, inak pekne bedničky, K+
Vyhybky sa takto robia tradicne. Ak rozoberies niekolko reprakov, hlavne starsich ale aj novsich, ktore su original, ziadne doma spravene, bezne tam najdes tiez takto konstruovane vyhybky bez DPS.
0
Vyzera to dobre, netrcia z toho ziadne pokrivene droty, ma to pekne usporiadane a na podkladovej dosticke. Plosak by tuto nemal zmysel. A ako som uz pisal tradicne sa vyhybky takto robia.
Bude o vnutri v repraku, neni dolezite ci je to nastriekane na ruzovo alebo pozlatene alebo na plosaku, je dolezite ci su spoje kvalitne a ci su suciastky fixovane a ci je to funkcne dobre a kvalitne urobene, to ci je to na drevenej dosticke, alebo na plosaku alebo na plechu alebo akej je farby je uplne fuk.
Bude o vnutri v repraku, neni dolezite ci je to nastriekane na ruzovo alebo pozlatene alebo na plosaku, je dolezite ci su spoje kvalitne a ci su suciastky fixovane a ci je to funkcne dobre a kvalitne urobene, to ci je to na drevenej dosticke, alebo na plosaku alebo na plechu alebo akej je farby je uplne fuk.
0
- Thales
- Ultimate člen
- Príspevky: 13834
- Dátum registrácie: 07 Okt 2008, 00:00
- Bydlisko: White Hill, Prague
- Vek: 41
- Kontaktovať používateľa:
A já proč se po tobě slehla zem
Kluci tady je jasně vidět že když se chce a člověk si za tím půjde tak to jde. Ne se jen vymlouvat. Je to pěkná demonstrace správného postupu. Jen ta výhybka mohla být fyzicky provedená lépe. Věřím ale že tohle má šanci zahrát dost slušně. Tohle totiž není už žádný bastl ani nouzovka, tohle jsou opravdové reprobedny. K+
Kluci tady je jasně vidět že když se chce a člověk si za tím půjde tak to jde. Ne se jen vymlouvat. Je to pěkná demonstrace správného postupu. Jen ta výhybka mohla být fyzicky provedená lépe. Věřím ale že tohle má šanci zahrát dost slušně. Tohle totiž není už žádný bastl ani nouzovka, tohle jsou opravdové reprobedny. K+
0
Zapamatuj si:
- To že něco funguje neznamená že je to tak správně a už vůbec ne bezpečně.
- Je třeba se učit od těch co opravdu umí a ne od těch co si jen myslí že to umí
- To že něco funguje neznamená že je to tak správně a už vůbec ne bezpečně.
- Je třeba se učit od těch co opravdu umí a ne od těch co si jen myslí že to umí
- Juroo
- Pokročilý člen
- Príspevky: 698
- Dátum registrácie: 24 Feb 2007, 00:00
- Bydlisko: Bratislava/Prievidza
- Vek: 34
Vďaka
to tomass92 : DT-28N je troška iný výškač (má väčšiu membránu), každopádne pravdepodobne bude za tým buď výhybka alebo kľudne aj horší zosilňovač alebo samotný zdroj. Chcelo by to zmerať ...
to Thales : No v spojení s "povinnosťami" a lenivosťou som nič nestíhal ...
Inak presne ako hovoríš, keď sa chce všetko sa dá (skoro ). Treba hlavne čítať, študovať a potom svoje poznatky skúšať v reále.
Hlavne som chcel konečne spraviť niečo čo ma po zvukovej stránke hneď neomrzí ... taktiež niečo kde nebudem pri počúvanie rozmýšľať nad tým čo je tam zle ale v pohode si užívať hudbu .
Šróbiky budú čierne, časom ...
Taktiež keď bude viacej času znova zmeriám frekvenčku ako aj smerové charakteristiky, impedanciu a pod. Síce som to už všetko meral ale somár som si to neuložil Aj hore uvedená frekvenčka je ešte pred použitím RLC na basoch ... preto tam je ten zdvih pod 300Hz cca ...
Ešte doplním rozmery. ŠxVxH : 220x450x298 mm a jedna bednička váži presne 10kg. Sub má zase rozmery ŠxVxH : 320x510x500 mm. No váhu po mňe nechcite ... iba reprák má okolo 3~4kg ... jednému dá celkom zabrať keď to musí niekam preniesť
to tomass92 : DT-28N je troška iný výškač (má väčšiu membránu), každopádne pravdepodobne bude za tým buď výhybka alebo kľudne aj horší zosilňovač alebo samotný zdroj. Chcelo by to zmerať ...
to Thales : No v spojení s "povinnosťami" a lenivosťou som nič nestíhal ...
Inak presne ako hovoríš, keď sa chce všetko sa dá (skoro ). Treba hlavne čítať, študovať a potom svoje poznatky skúšať v reále.
Hlavne som chcel konečne spraviť niečo čo ma po zvukovej stránke hneď neomrzí ... taktiež niečo kde nebudem pri počúvanie rozmýšľať nad tým čo je tam zle ale v pohode si užívať hudbu .
Šróbiky budú čierne, časom ...
Taktiež keď bude viacej času znova zmeriám frekvenčku ako aj smerové charakteristiky, impedanciu a pod. Síce som to už všetko meral ale somár som si to neuložil Aj hore uvedená frekvenčka je ešte pred použitím RLC na basoch ... preto tam je ten zdvih pod 300Hz cca ...
Ešte doplním rozmery. ŠxVxH : 220x450x298 mm a jedna bednička váži presne 10kg. Sub má zase rozmery ŠxVxH : 320x510x500 mm. No váhu po mňe nechcite ... iba reprák má okolo 3~4kg ... jednému dá celkom zabrať keď to musí niekam preniesť
0
SOMETHING WILL NEVER CHANGE !!
Takto to vyzerá keď sa Stavbár montuje do elektra ...
Takto to vyzerá keď sa Stavbár montuje do elektra ...