Motor z magneťaku
Moderátori: mirosne, Moderátori
-
- Pokročilý člen
- Príspevky: 752
- Dátum registrácie: 24 Jún 2010, 00:00
- Bydlisko: Trnava
- Vek: 68
Re: Motor z magneťaku
Vzhľadom na to, že motor mám vonku z magnetofónu, tak som ho pripojil priamo na zásuvku bez záťaže.
Asi po 15 min. bolo jadro motora tak horúce, že sa nedalo trvalo na ňom udržať ruku,
Ten istý pokus cez autotrafo s nastaveným napätím 220V po po 30 min. teplota jadra bola zvýšená, ale na dotyk nepálilo.Nameral som otáčky 1455ot/min pri napájaní 240V aj 220V.
Ale to hlavné motor sa nekrúti ticho, je v ňom počuť pravidelne sa opakujúce klepkanie.
Keď skúsim hýbať rotorom do strán, necítiť žiadnu vôlu- ložiská nie sú vybehané. Keď rotor nadvihnem,
tak sa rotor posúva aj o 5mm hore- dolu. Tento motor je určený na vertikálnu polohu práce, takže
rotor vlastne vlastnou váhou tlačí na spodné ložisko. Skúsil som tam kvapnúť aj olej (na mazanie šijacieho stroja), no klepkanie neprestalo.
Zdá sa, že motor nebude úplne v poriadku. Aký je váš názor?
Aké správne otáčky by mal mať? Niekde v staršom ARB1/1992 som našiel že 1400ot/min,
no podľa mňa by mal mať teoreticky 1500ot/min. N= 60.f/p. f=50Hz a p=2.
Ja mám motor s označením MEZ NÁCHOD A44SE214.
LevKamil,
spôsob nastavenie rýchlosti posuvu pomocou tých dvoch skrutiek poznám - akýsi druh variátora-približujú/oddaľujú sa dve príruby remenice k sebe, čím sa mení prevod. No ja mám problém, že otáčky motora klesnú po zapnutí prehrávania.
Ešte minule som sa pýtal, prečo nie sú obidve cievky rovnaké? Nevie niekto prečo je to tak?
ďakujem za reakcie.
Asi po 15 min. bolo jadro motora tak horúce, že sa nedalo trvalo na ňom udržať ruku,
Ten istý pokus cez autotrafo s nastaveným napätím 220V po po 30 min. teplota jadra bola zvýšená, ale na dotyk nepálilo.Nameral som otáčky 1455ot/min pri napájaní 240V aj 220V.
Ale to hlavné motor sa nekrúti ticho, je v ňom počuť pravidelne sa opakujúce klepkanie.
Keď skúsim hýbať rotorom do strán, necítiť žiadnu vôlu- ložiská nie sú vybehané. Keď rotor nadvihnem,
tak sa rotor posúva aj o 5mm hore- dolu. Tento motor je určený na vertikálnu polohu práce, takže
rotor vlastne vlastnou váhou tlačí na spodné ložisko. Skúsil som tam kvapnúť aj olej (na mazanie šijacieho stroja), no klepkanie neprestalo.
Zdá sa, že motor nebude úplne v poriadku. Aký je váš názor?
Aké správne otáčky by mal mať? Niekde v staršom ARB1/1992 som našiel že 1400ot/min,
no podľa mňa by mal mať teoreticky 1500ot/min. N= 60.f/p. f=50Hz a p=2.
Ja mám motor s označením MEZ NÁCHOD A44SE214.
LevKamil,
spôsob nastavenie rýchlosti posuvu pomocou tých dvoch skrutiek poznám - akýsi druh variátora-približujú/oddaľujú sa dve príruby remenice k sebe, čím sa mení prevod. No ja mám problém, že otáčky motora klesnú po zapnutí prehrávania.
Ešte minule som sa pýtal, prečo nie sú obidve cievky rovnaké? Nevie niekto prečo je to tak?
ďakujem za reakcie.
0
S.K.
- Jirka84
- Ultimate člen
- Príspevky: 2496
- Dátum registrácie: 21 Mar 2012, 20:30
- Bydlisko: kousek na sever od Olomouce
- Vek: 73
Re: Motor z magneťaku
Stefane,
díky Ti za urychlení zprovoznění mé B101. Zjistil jsem následující:
cívky při pohledu trafo vlevo dole:
levá:41,9 Ω
pravá:42,0 Ω
po zapnutí: U=239V, I=375mA celkem, kupodivu pojistka držela (300mA),
ložiska jsou samomazná bronzová , často bývají vyschnutá a tím trochu po zahřátí hřídelky motoru díky vyššímu tření změní rozměr i otvoru , ale spodní bylo téměř tuhé =>
rozebrat, kompletně důkladně obě vyčistit, opět složit...
přílohy (omlouvám se za kvalitu fotky):
rozebraný spodní ložisko vycentrování rotoru ustálená teplota U=241V, motor I=265mA , trafo I=25mA
Po cca 20minutách se už nezvyšovala
. Řemínek od motoru neutahaný (jak bývá velmi často u B4 řady).
Bohužel otáčkoměr nemám, tak jsem se při rozebírání snažil dodržet rozteč na kole pro řemínek (viz LevKamil). Poslechem záznamu a srovnáním na B100 (čas stejný) stejnou nahrávkou vypadají otáčky stejné.
PS k tomu typu motorku: v uvedeném AR/B str.6 mají sice modely A44, ale starší SE123 ( možná v B9x řadě - musel bych dohledat) a s 1400ot/min. Vzhledem k tomu že i tyto novější v B100/101 jsou asynchronní, nemůžou mít nikdy skluz 1,0 jako je u synchronních motorů.
díky Ti za urychlení zprovoznění mé B101. Zjistil jsem následující:
cívky při pohledu trafo vlevo dole:
levá:41,9 Ω
pravá:42,0 Ω
po zapnutí: U=239V, I=375mA celkem, kupodivu pojistka držela (300mA),
ložiska jsou samomazná bronzová , často bývají vyschnutá a tím trochu po zahřátí hřídelky motoru díky vyššímu tření změní rozměr i otvoru , ale spodní bylo téměř tuhé =>
rozebrat, kompletně důkladně obě vyčistit, opět složit...
přílohy (omlouvám se za kvalitu fotky):
rozebraný spodní ložisko vycentrování rotoru ustálená teplota U=241V, motor I=265mA , trafo I=25mA
Po cca 20minutách se už nezvyšovala
. Řemínek od motoru neutahaný (jak bývá velmi často u B4 řady).
Bohužel otáčkoměr nemám, tak jsem se při rozebírání snažil dodržet rozteč na kole pro řemínek (viz LevKamil). Poslechem záznamu a srovnáním na B100 (čas stejný) stejnou nahrávkou vypadají otáčky stejné.
PS k tomu typu motorku: v uvedeném AR/B str.6 mají sice modely A44, ale starší SE123 ( možná v B9x řadě - musel bych dohledat) a s 1400ot/min. Vzhledem k tomu že i tyto novější v B100/101 jsou asynchronní, nemůžou mít nikdy skluz 1,0 jako je u synchronních motorů.
0
Naposledy upravil/-a Jirka84 v 23 Dec 2021, 14:15, upravené celkom 1 krát.
LAIK se DIVÍ, odborní žasne nad schopnostmi LAIKA...
...nejen tady jsi bastlíři doma... ...taky pro radost i poučení
Zábava pro naše polovičky - Církvice (Čáslav = ČR)
..mladí nedělají vždy , co se jim říká...
...nejen tady jsi bastlíři doma... ...taky pro radost i poučení
Zábava pro naše polovičky - Církvice (Čáslav = ČR)
..mladí nedělají vždy , co se jim říká...
Re: Motor z magneťaku
Ja to vidím na mechanickú závadu. To klepkanie rotora o stator musíš najsť a odstrániť.Povol tie dve sťahovacie dlehé skrutky,ale len tak, aby sa dalo tými hliníkovými mostíkami hýbať za pomoci šroubováka, zapretého o nejaký bod na statore a posúvaj ich tak, aby išiel rotor lahúčko a bez mechanických zádrhelov,aby nebolo počuť ani cítiť nejaké dotyky so statorom.Jednoducho medzera medzi plechmi musí byť rovnomerná.Ale nezabudni premazať aj ložiská, stačí aj ten olej na šijacie stroje.Niekedy je to prplačka vycentrovať to , lebo niekedy po pritiahnutí skrutiek, sa to zase posunie,ale s trochou trpezlivosti sa to dá zvládnuť.
Lebo neverím, že ak nie je chytené vinutie a motor sa točí lahko aj zotrvačnosťou, že by mal dôvod sa hriať.
Ale ak to zníži otáčky aj po oprave motora, tak treba premazať aj ostatné mechanické časti a ložiská hriadeliek v celej mechanike.Hlavne musí ísť lahko zotrvačník v ložiskách.Tiež treba odmastiť a očistiť tónovú dráhu, hriadel zotrvačníka v posune a prítlačnú kladku.
Lebo neverím, že ak nie je chytené vinutie a motor sa točí lahko aj zotrvačnosťou, že by mal dôvod sa hriať.
Ale ak to zníži otáčky aj po oprave motora, tak treba premazať aj ostatné mechanické časti a ložiská hriadeliek v celej mechanike.Hlavne musí ísť lahko zotrvačník v ložiskách.Tiež treba odmastiť a očistiť tónovú dráhu, hriadel zotrvačníka v posune a prítlačnú kladku.
0
Lenivosť je matka pokroku.Lenivý človek rozmýšla,ako by si robotu uľahčil a tak niečo vynájde.
Ku každému čínskemu výrobku by mali pribaliť jedného číňana, aby som ho mohol nakopať do ....,ked sa to pokazí.
Ku každému čínskemu výrobku by mali pribaliť jedného číňana, aby som ho mohol nakopať do ....,ked sa to pokazí.
- Mek
- Zaslúžilý člen
- Príspevky: 1276
- Dátum registrácie: 15 Okt 2015, 20:49
- Bydlisko: Žilina
- Vek: 37
- Kontaktovať používateľa:
Re: Motor z magneťaku
Premazat loziska je zaklad. S tym vycentrovanim je to trochu vopruz, ale existuje na to zlepsovak - po obvode vlozit hrubsi papier (vykres) a tak zamontovat, potom papier vytiahnut - motor by mal ist bez drhnutia.
0
... byvaly spravca Hospudky u amplionu, Martinekk-ov brat. Nemam vystudovane elektro, je to len moje hobby. Povolanim som SW inzinier.
Moja databaza suciastok: ELPARTS
Moj velky elektro projekt: MEGA TRANSISTOR CLOCK
Moja databaza suciastok: ELPARTS
Moj velky elektro projekt: MEGA TRANSISTOR CLOCK
-
- Power user
- Príspevky: 11676
- Dátum registrácie: 17 Aug 2008, 00:00
- Bydlisko: Prešporok (BA)
- Vek: 71
Re: Motor z magneťaku
Já si myslím, že by tie cievky mali byť rovnaké. Pomeraj aj činný odpor. Jirka ti tu dal aj hodnoty odporu cievok. Plus/ mínus to bude sedieť aj od iných výrobcov.
Jednofázový asynchrónny motor sa sám nedokáže rozbehnúť. Rozdielne cievky, alebo prúdy v statorových vinutiach, to určite nezaistia. Na rozbeh sa nejako musí vytvoriť fázovo posunuté magnetické pole, (odporové rozbehové vinutie, ktoré sa obyčajne odpája, rozbehové vinutie s kondenzátorom v sérii, ...). No a u takýchto maličkých "ventilátorových" motorčekov, sa často používa závit nakrátko, ktorý obopína časť, alebo celý magnetický obvod. A skratový prúd v ňom, vytvorí to potrebné fázovo posunuté magnetické pole, potrebné pre rozbeh.
0
Druhotriedny nadriadený si nikdy nevyberie prvotriedneho ale treťotriedneho podriadeného.
- Jirka84
- Ultimate člen
- Príspevky: 2496
- Dátum registrácie: 21 Mar 2012, 20:30
- Bydlisko: kousek na sever od Olomouce
- Vek: 73
Re: Motor z magneťaku
Ještě jednou k tomu motorku: ještě jednou přesneji změřím Omegou ta vinutí.
EDIT: u řady B5x,7x, 9x jsou sice taky motorky řady A (24 atd.), ale v těch tabulkách AR/B ani v SM nejsou stejné modely ani stejné provedení vinutí. Můj dojem je v rozběhu ten, že "něco" má na starosti nepatrný rozdíl v ohmické hodnotě cívek a potom jsou na statoru Al "praporky" rozdílného provedení, které "deformují" mag.pole na elipsu "točivého" pole, obdobně jako u klasických 1fáz. s kondem do pomocného vinutí - "fáze" . Rotor s kotvou nakrátko..
K montáži rotorků obecně jsem už psal, jak "to" dělám já...
Bavte se dál, jdu konečně dokončit Sonet Duo...
PS tak po výměně baterie v měřáku a odečtení R měřících "šňůrek" přesně:
42,45 a 41,4 Ω což je rozdíl !!! 0,95Ω mezi oběma cívkami, z toho jasně vyplývá rozdílné mag.pole a tím i daný rozběh rotoru.
EDIT: u řady B5x,7x, 9x jsou sice taky motorky řady A (24 atd.), ale v těch tabulkách AR/B ani v SM nejsou stejné modely ani stejné provedení vinutí. Můj dojem je v rozběhu ten, že "něco" má na starosti nepatrný rozdíl v ohmické hodnotě cívek a potom jsou na statoru Al "praporky" rozdílného provedení, které "deformují" mag.pole na elipsu "točivého" pole, obdobně jako u klasických 1fáz. s kondem do pomocného vinutí - "fáze" . Rotor s kotvou nakrátko..
K montáži rotorků obecně jsem už psal, jak "to" dělám já...
Bavte se dál, jdu konečně dokončit Sonet Duo...
PS tak po výměně baterie v měřáku a odečtení R měřících "šňůrek" přesně:
42,45 a 41,4 Ω což je rozdíl !!! 0,95Ω mezi oběma cívkami, z toho jasně vyplývá rozdílné mag.pole a tím i daný rozběh rotoru.
0
Naposledy upravil/-a Jirka84 v 23 Dec 2021, 15:12, upravené celkom 3 krát.
LAIK se DIVÍ, odborní žasne nad schopnostmi LAIKA...
...nejen tady jsi bastlíři doma... ...taky pro radost i poučení
Zábava pro naše polovičky - Církvice (Čáslav = ČR)
..mladí nedělají vždy , co se jim říká...
...nejen tady jsi bastlíři doma... ...taky pro radost i poučení
Zábava pro naše polovičky - Církvice (Čáslav = ČR)
..mladí nedělají vždy , co se jim říká...
-
- Pokročilý člen
- Príspevky: 752
- Dátum registrácie: 24 Jún 2010, 00:00
- Bydlisko: Trnava
- Vek: 68
Re: Motor z magneťaku
ďakujem za všetky rady,
urobil som to, čo ,mi bolo dopručené. Rozobral, vyčistil namazal a zložil. Motor si tichučko šuští
Zmeral som ohmický odpor vinutí, obidve cievky majú 64,9 Ohm.
Vložím ho naspäť do magnetofóna, vyčistím a namažem všetky ložiská a uvidím ako to pôjde.
urobil som to, čo ,mi bolo dopručené. Rozobral, vyčistil namazal a zložil. Motor si tichučko šuští
Zmeral som ohmický odpor vinutí, obidve cievky majú 64,9 Ohm.
Vložím ho naspäť do magnetofóna, vyčistím a namažem všetky ložiská a uvidím ako to pôjde.
0
S.K.
Re: Motor z magneťaku
Všetky takéto motorčeky majú ten medený závit nakrátko, aj na tej fotografii je vidieť na oboch statorových pólových nástavcoch v drážkach uložené tie dva biele závity ,ale zrejme sú z hliníka.
Vlož najprv motorček a vyskúšaj, či to bolo príčinou zníženia rýchlosti. Až potom premaž všetko ostatné.
Vlož najprv motorček a vyskúšaj, či to bolo príčinou zníženia rýchlosti. Až potom premaž všetko ostatné.
0
Lenivosť je matka pokroku.Lenivý človek rozmýšla,ako by si robotu uľahčil a tak niečo vynájde.
Ku každému čínskemu výrobku by mali pribaliť jedného číňana, aby som ho mohol nakopať do ....,ked sa to pokazí.
Ku každému čínskemu výrobku by mali pribaliť jedného číňana, aby som ho mohol nakopať do ....,ked sa to pokazí.
Re: Motor z magneťaku
Sú tie závity z Cu, aspoň tie motorčeky, čo som mal v rukách....
0
Pochopený omyl je cennejší, ako vlastná pravda vedúca do slepej uličky.........
Re: Motor z magneťaku
Zvycajne vyschne puzdro na ulozenie zotrvavnika, bachs nerozsteluj si to bude ti utekat paska hore alebo dole.
0
-
- Podobné témy
- Odpovedí
- Zobrazení
- Posledný príspevok
-
- 22 Odpovedí
- 1882 Zobrazení
-
Posledný príspevok od používateľa romiadam
-
- 18 Odpovedí
- 3006 Zobrazení
-
Posledný príspevok od používateľa AdamVarga
-
- 18 Odpovedí
- 1862 Zobrazení
-
Posledný príspevok od používateľa cs001
-
- 2 Odpovedí
- 531 Zobrazení
-
Posledný príspevok od používateľa enigma
-
- 16 Odpovedí
- 1652 Zobrazení
-
Posledný príspevok od používateľa Amaterr