Motor bez zeleza
Moderátori: mirosne, Moderátori
-
- Pokročilý člen
- Príspevky: 648
- Dátum registrácie: 06 Dec 2020, 11:46
- Bydlisko: Banska Stiavnica
- Vek: 38
Motor bez zeleza
Zdar,
snazim sa o navrh motoru bez zelezneho jadra. Na rotore mam len 3 magnety takze cievka je napajana len asi 1/5 -tinu celkoveho casu aby toky neposobili v neprospech otacaveho pohybu, pripadne nie za cenu zbytocnych strat.
Do vinutia pustam cca 4A pulzy (strieda 20%) jemne tvarovane do polsinusu, modulovat sinus do pwm sa mi nechcelo.
Vinutie v trvalom behu ma asi 70° co je dost vela, lebo pre dostatocny moment potrebujem ist s prudom az na 10A.
Co s tym? Zlepsit chladenie vrtulou/pasivom? Alebo predsa len modulovat sinus a pustat prud presne ako treba(efektivne)?
Video:
https://streamable.com/e6bwad
Prud cievkou:
snazim sa o navrh motoru bez zelezneho jadra. Na rotore mam len 3 magnety takze cievka je napajana len asi 1/5 -tinu celkoveho casu aby toky neposobili v neprospech otacaveho pohybu, pripadne nie za cenu zbytocnych strat.
Do vinutia pustam cca 4A pulzy (strieda 20%) jemne tvarovane do polsinusu, modulovat sinus do pwm sa mi nechcelo.
Vinutie v trvalom behu ma asi 70° co je dost vela, lebo pre dostatocny moment potrebujem ist s prudom az na 10A.
Co s tym? Zlepsit chladenie vrtulou/pasivom? Alebo predsa len modulovat sinus a pustat prud presne ako treba(efektivne)?
Video:
https://streamable.com/e6bwad
Prud cievkou:
0
"No pain, no gain." (KC238)
-
- Pokročilý člen
- Príspevky: 648
- Dátum registrácie: 06 Dec 2020, 11:46
- Bydlisko: Banska Stiavnica
- Vek: 38
Re: Motor bez zeleza
Pocital som uz aj s druhou cievkou. Len ofrezovat taky kktsky tvar je pol dna roboty tak sa na to musim psychicky pripravit.
0
"No pain, no gain." (KC238)
Re: Motor bez zeleza
nechcem Ti do toho priliž kecať ale poloha / orientacia cievky vs orientacia magnetov a tým aj magnetických siločiar je podľa mňa úplne zle.
prerob to na ploche cievky a magnety spravne otoč, na jednu poziciu jeden magnet, nekombinuj.
prerob to na ploche cievky a magnety spravne otoč, na jednu poziciu jeden magnet, nekombinuj.
0
-
- Ultimate člen
- Príspevky: 4418
- Dátum registrácie: 09 Apr 2008, 00:00
- Bydlisko: Wicklow, Irsko
- Vek: 47
Re: Motor bez zeleza
Uz je to starsia tema ale odpoviem.
Hned sa ti zvysi moment a znizi prud.
Daj tam zelezne jadro, ....to stym.
Hned sa ti zvysi moment a znizi prud.
0
Prepáčte mi za diakritiku a preklepy - väčšinou píšem z mobilu a ENG klavesnice.
(výroky nemenovaného člena fóra:) ...základy elektrotechniky ovládam dokonale, tak napr. taký tyristor neviem ako presne funguje
(výroky nemenovaného člena fóra:) ...základy elektrotechniky ovládam dokonale, tak napr. taký tyristor neviem ako presne funguje
Re: Motor bez zeleza
Tak aj ja odpoviem.
Obaja sa pozrite na smer magnetických siločiar. S akou mizernou učinnosťou asi pracuje motor v prvom prispevku?
Odpoviem: S mizernou!
Obaja sa pozrite na smer magnetických siločiar. S akou mizernou učinnosťou asi pracuje motor v prvom prispevku?
Odpoviem: S mizernou!
0
Re: Motor bez zeleza
Začiatok témy:
a o pol roka:...snazim sa o navrh motoru bez zelezneho jadra...
Daj tam zelezne jadro...
0
-
- Ultimate člen
- Príspevky: 4418
- Dátum registrácie: 09 Apr 2008, 00:00
- Bydlisko: Wicklow, Irsko
- Vek: 47
Re: Motor bez zeleza
ano, lebo tam spomina ze nechce mat zbytocne straty.
Da sa taky motor bez zeleza vyrobit, ale aby ten motor mal vykon, tak cievky musia byt velke aby tam bola velka indukcia a optimalny prud, lenze potom hmotnost medi bude uz blizko hmotnosti zeleza, takze ak sa tam to zelezo da namiesto tych velkych cievok, tak uz potom spadnu prudy, stupne vykon, cievky mozu byt male a sme u motora so zelezom.
Otazka: Na co je dobry motor bez zeleza?
Absencia zeleza vytvara najvacsie straty vykonu.pripadne nie za cenu zbytocnych strat.
Da sa taky motor bez zeleza vyrobit, ale aby ten motor mal vykon, tak cievky musia byt velke aby tam bola velka indukcia a optimalny prud, lenze potom hmotnost medi bude uz blizko hmotnosti zeleza, takze ak sa tam to zelezo da namiesto tych velkych cievok, tak uz potom spadnu prudy, stupne vykon, cievky mozu byt male a sme u motora so zelezom.
Otazka: Na co je dobry motor bez zeleza?
0
Prepáčte mi za diakritiku a preklepy - väčšinou píšem z mobilu a ENG klavesnice.
(výroky nemenovaného člena fóra:) ...základy elektrotechniky ovládam dokonale, tak napr. taký tyristor neviem ako presne funguje
(výroky nemenovaného člena fóra:) ...základy elektrotechniky ovládam dokonale, tak napr. taký tyristor neviem ako presne funguje
Re: Motor bez zeleza
Napríklad sa dá s ním orať sorry,nedalo mi.
0
Lenivosť je matka pokroku.Lenivý človek rozmýšla,ako by si robotu uľahčil a tak niečo vynájde.
Ku každému čínskemu výrobku by mali pribaliť jedného číňana, aby som ho mohol nakopať do ....,ked sa to pokazí.
Ku každému čínskemu výrobku by mali pribaliť jedného číňana, aby som ho mohol nakopať do ....,ked sa to pokazí.
Re: Motor bez zeleza
romiadam
moj vnutorný pocit mi hovori že tieto motory bežia hladšie - nemusi sa magnetizovať železo. Takýto motor som videl ešte na zakladke v drahom magiči kupenom za "bony" na pohon pasky - prehravanie, nie pretačanie. Taktiež male RC drony a vrtulniky maju motory bez železa, z oboch stran cievky magnet (magnet je ako vnutorný aj vonajší stator, rotor zložený iba z medeneho drotu sa otača v medzikruži týchto magnetov).
moj vnutorný pocit mi hovori že tieto motory bežia hladšie - nemusi sa magnetizovať železo. Takýto motor som videl ešte na zakladke v drahom magiči kupenom za "bony" na pohon pasky - prehravanie, nie pretačanie. Taktiež male RC drony a vrtulniky maju motory bez železa, z oboch stran cievky magnet (magnet je ako vnutorný aj vonajší stator, rotor zložený iba z medeneho drotu sa otača v medzikruži týchto magnetov).
0
Re: Motor bez zeleza
sa mi pači keď si niekto myslí že píšem rozprávky.
motor z toho kazeťaku uz samozrejme nenafotím ale dron prikladam.
BTW, Google, "ironless DC motor"
motor z toho kazeťaku uz samozrejme nenafotím ale dron prikladam.
BTW, Google, "ironless DC motor"
0
Re: Motor bez zeleza
A sme doma. Bez zeleza to proste nejde. Teda ide akurat to nebude mat ucinnost.
Na tom motore su proste prehodene veci. Normalne je magmet v obale a zelezo s cievkou vnutri.
Tu je to opacne magnet v nutri a okolo neho cievka a zelezo
Na tom motore su proste prehodene veci. Normalne je magmet v obale a zelezo s cievkou vnutri.
Tu je to opacne magnet v nutri a okolo neho cievka a zelezo
0
Re: Motor bez zeleza
Zjavne si rozumieme.
V normalnom motore cievka magnetuje železo a to sa potom priťahuje/odtláča od magnetu. Magnetický tok v železe sa.musí meniť, a vznikaju straty vyrivimy prudmi. Kde v tomto motore (ktoreho fotky som dal) maš železo , keď aj ten valec vnutri, aj obal (ano , nieje to dobre vidno ale v obLe je okolo magnetický presteň), v ktorom vznikaju virive prúdy?
Prečo by to bez železa nešlo? Alebo za železo považuješ aj magnet?
V normalnom motore cievka magnetuje železo a to sa potom priťahuje/odtláča od magnetu. Magnetický tok v železe sa.musí meniť, a vznikaju straty vyrivimy prudmi. Kde v tomto motore (ktoreho fotky som dal) maš železo , keď aj ten valec vnutri, aj obal (ano , nieje to dobre vidno ale v obLe je okolo magnetický presteň), v ktorom vznikaju virive prúdy?
Prečo by to bez železa nešlo? Alebo za železo považuješ aj magnet?
0
Re: Motor bez zeleza
Ide to aj bez železa aj bez magnetu. Príťažliva/odpudivá sila sa dá vytvoriť aj medzi dvomi medenými cievkami.
1
1
Re: Motor bez zeleza
Da, lenze zelezo sluzi na sustredenie magnetickeho toku tak kde to potrebujes. Mozes vyrobit motor bez zeleza z mizernou ucinnostou, k comu je to dobre?
0
- AdamVarga
- Stály člen
- Príspevky: 223
- Dátum registrácie: 21 Jún 2015, 21:05
- Bydlisko: Nové Zámky
- Kontaktovať používateľa:
Re: Motor bez zeleza
Ovšem elektrostatický pohon je úplne iná záležitosť narozdiel od elektrodynamického/elektromagnetického pohonu.
Ano existujú aj air core motory, aj s relatívne okej úcinnosťou, ale to sú špeciálne pohony vo vákuových systémoch vysokootáčkové alebo kde sa vyžaduje určité kompatkné riešenie
Médium na usmernenie magnetického toku, teda to "železo" umožnuje zvíšiť účinnosť ale tiež tomu motoru dodá nejakú nelineárnu charakterstiku.
Príklad by bol už len z tlmiviek. Práškové jadro železné jadro a vzduchové jadro má každý výhody aj nevýhody.
Železo skresluje a lahko sa saturuje no zvíši permeabilitu a potrebujeme menej závitov na nejakú indukčnosť ale tiež za cenu stratových prúdov naindukované do železa magnetizmom no zasa máme viacej koncentrovaný mag. tok, práškové jadro má bežne menšiu permeabilitu ako železo ale netrpí stratovým prúdom, a jeho saturačný bod je podstatne vyššie ako železo, a vzduchové jadro sa nedá saturovať, ale má permeabilitu naprd a tak potrebujeme kopec medi na indukčnosť..ale nikdy sa nevysaturuje a žiadne výrivé prúdy nemá.
Čo sa týka homogénnosti otáčania motora, je to na konštrukcií a na tom že ako ten motor napájame.
Aj BLDC motor dokáže byť krásne homogénny s nízkou zotrvačnosťou vďaka FOC kontroléru, ale potom sú aj motory so solidným rotorom ktoré sú prevádzkované vo velkom fázovom sklze (to čo má v sebe revox kotúčak)
V Mojom Fostex G24S je axiálny kefový DC motor ktorý tiež nemá žiadne železné jadro na rotore, ale stator má dva gigantické feritové magnety a rotor je 60 slotový a ma celkom zotrvačnosť.
Existujú aj BDC motory s potočeným rotorom (sloty sú o zopár stupňov vinuté ako hélix na vrtáku alebo fréze) a tak isto v CNC strojoch pre dosiahnutie maximálne presnosti v servomotoroch sú tzf PMSM (Permanent magnet synchronous motor) ktoré majú tak skrútený rotor s magnetmi aby nedochádzalo ku "cogging torque".
A aby toho nebolo PMSM a BLDC aj BDC motory majú KV hodnotu ktorá udáva kolko otáčok na 1V dostanem z motora? A to je bežne dané pri BLDC BDC PMSM vzduchovou medzerou medzi rotorom a statorom, a tiež silou magnetov, a maximálne otáčky sú obmedzené indukčnosťou vinutí motorov ktorá je priamo ovplivnená medzerou rotor/stator a silou magnetov.
Pozrime sa na trakčné motory z lokomotiv. Vezmime loko 362. Kefový trakčný motor s nepriamim budením. To znamená že nielen komutovaný rotor je elektromagnet ale aj stator, a zmenou sily magnetického pola (volakedý známe ako shuntovanie) sa mení charakteristika motora. Bude mať menej krútiaceho momentu ale výkon namiesto toho aby klesal, udrží vo vyššom rozsahu otáčok
(0-60km/H budí motory lineárne, od 60-100km sa mení len komutátorový prúd a nad 100km už nestačí maximálne napätie zo zdroja na komutátore,klesá trakčný prúd zvyšujúcou rýchlosťou, tak sa začne odbudzovať stator a tým sa zdvihne trakčný prúd. Dnes to volajú "variable field motor"...)
Len moje poznatky a veci ktoré som odkukal v čase keď som si navrhoval pohon ma svoj kotúčový magnetofón. Niektoré informácie môže a určite aj sú neúplné alebo chybné. Nebránim sa oprave, a zároveň netreba túto odpoveď brať za posvätnú.
Ano existujú aj air core motory, aj s relatívne okej úcinnosťou, ale to sú špeciálne pohony vo vákuových systémoch vysokootáčkové alebo kde sa vyžaduje určité kompatkné riešenie
Médium na usmernenie magnetického toku, teda to "železo" umožnuje zvíšiť účinnosť ale tiež tomu motoru dodá nejakú nelineárnu charakterstiku.
Príklad by bol už len z tlmiviek. Práškové jadro železné jadro a vzduchové jadro má každý výhody aj nevýhody.
Železo skresluje a lahko sa saturuje no zvíši permeabilitu a potrebujeme menej závitov na nejakú indukčnosť ale tiež za cenu stratových prúdov naindukované do železa magnetizmom no zasa máme viacej koncentrovaný mag. tok, práškové jadro má bežne menšiu permeabilitu ako železo ale netrpí stratovým prúdom, a jeho saturačný bod je podstatne vyššie ako železo, a vzduchové jadro sa nedá saturovať, ale má permeabilitu naprd a tak potrebujeme kopec medi na indukčnosť..ale nikdy sa nevysaturuje a žiadne výrivé prúdy nemá.
Čo sa týka homogénnosti otáčania motora, je to na konštrukcií a na tom že ako ten motor napájame.
Aj BLDC motor dokáže byť krásne homogénny s nízkou zotrvačnosťou vďaka FOC kontroléru, ale potom sú aj motory so solidným rotorom ktoré sú prevádzkované vo velkom fázovom sklze (to čo má v sebe revox kotúčak)
V Mojom Fostex G24S je axiálny kefový DC motor ktorý tiež nemá žiadne železné jadro na rotore, ale stator má dva gigantické feritové magnety a rotor je 60 slotový a ma celkom zotrvačnosť.
Existujú aj BDC motory s potočeným rotorom (sloty sú o zopár stupňov vinuté ako hélix na vrtáku alebo fréze) a tak isto v CNC strojoch pre dosiahnutie maximálne presnosti v servomotoroch sú tzf PMSM (Permanent magnet synchronous motor) ktoré majú tak skrútený rotor s magnetmi aby nedochádzalo ku "cogging torque".
A aby toho nebolo PMSM a BLDC aj BDC motory majú KV hodnotu ktorá udáva kolko otáčok na 1V dostanem z motora? A to je bežne dané pri BLDC BDC PMSM vzduchovou medzerou medzi rotorom a statorom, a tiež silou magnetov, a maximálne otáčky sú obmedzené indukčnosťou vinutí motorov ktorá je priamo ovplivnená medzerou rotor/stator a silou magnetov.
Pozrime sa na trakčné motory z lokomotiv. Vezmime loko 362. Kefový trakčný motor s nepriamim budením. To znamená že nielen komutovaný rotor je elektromagnet ale aj stator, a zmenou sily magnetického pola (volakedý známe ako shuntovanie) sa mení charakteristika motora. Bude mať menej krútiaceho momentu ale výkon namiesto toho aby klesal, udrží vo vyššom rozsahu otáčok
(0-60km/H budí motory lineárne, od 60-100km sa mení len komutátorový prúd a nad 100km už nestačí maximálne napätie zo zdroja na komutátore,klesá trakčný prúd zvyšujúcou rýchlosťou, tak sa začne odbudzovať stator a tým sa zdvihne trakčný prúd. Dnes to volajú "variable field motor"...)
Len moje poznatky a veci ktoré som odkukal v čase keď som si navrhoval pohon ma svoj kotúčový magnetofón. Niektoré informácie môže a určite aj sú neúplné alebo chybné. Nebránim sa oprave, a zároveň netreba túto odpoveď brať za posvätnú.
1
1
-
- Podobné témy
- Odpovedí
- Zobrazení
- Posledný príspevok
-
- 6 Odpovedí
- 563 Zobrazení
-
Posledný príspevok od používateľa misocko
-
- 2 Odpovedí
- 2662 Zobrazení
-
Posledný príspevok od používateľa Edgar
-
- 6 Odpovedí
- 500 Zobrazení
-
Posledný príspevok od používateľa ivan_01
-
- 7 Odpovedí
- 1408 Zobrazení
-
Posledný príspevok od používateľa zdeno6505
-
- 15 Odpovedí
- 1360 Zobrazení
-
Posledný príspevok od používateľa eSKo-man