Eloxovanie hliníka
Moderátori: mirosne, Moderátori
- platon.rado
- Power user
- Príspevky: 4784
- Dátum registrácie: 20 Feb 2008, 00:00
- Bydlisko: Brusno okr.Banská Bystrica
- Vek: 47
- Kontaktovať používateľa:
- mihal.dp
- Stály člen
- Príspevky: 457
- Dátum registrácie: 04 Júl 2008, 00:00
- Bydlisko: okres VK
- Vek: 33
- Kontaktovať používateľa:
http://www.google.sk/search?client=fire ... 5+v+Google
taktiez som nasiel "černění hliníku pomocí chloridu železitého :červené Amáro rok 1982, č.4, strana 128- ale osobně jsem to nezkoušel. "
dalej "Po prečítaní nižšie uvedeného skús stránku http://www.gsxr.wz.cz/lesteni.htm
Eloxování :
Elektrolytickou oxidací neboli eloxováním získáme povrch, který nejen vzdoruje korozi a lze ho i barvit, ale navíc docílíme tvrdosti povrchu, která se blíží tvrdosti skla. Pracovišť, která kutilům tuto službu v malém poskytují, spíše ubylo, a tak většinou nezbývá než se do toho pustit vlastními silami. Není to ostatně tak těžké. Výrobek nejdříve na několik minut ponoříme do 10-20% roztoku hydroxidu sodného (NaOH). Získáme jej rozpuštěním 100-200g pevného NaOH koupeného v nějakém lepším obchodě s fotopotřebami v 800-900ml vody. Protože eloxovaný předmět bude sám tvořit elektrodu, uchytíme jej za jeden konec hliníkového vodiče, opláchneme ve vodě a ponoříme do velké, skleněné, hliníkové nebo polyetylenové nádoby vhodných rozměrů s přibližně 22% roztokem kyseliny sírové (H2SO4). Ten získáme třeba tak, že k 520ml kyseliny, který se prodává do olověných akumulátorů, opatrně přilijeme 350ml vody (destilované). Výsledná hustota roztoku by se měla v každém případě pohybovat kolem 1,155 gcm-1.
Do tohoto roztoku ponoříme ještě druhou elektrodu – nejlépe hliníkový plech svinutý do válce kolem stěny nádoby. Pokud je nádoba z hliníku (resp. ze slitiny hliníku), může sama tvořit elektrodu. Za zdroj proudu pro vlastní eloxaci poslouží i obyčejná nabíječka akumulátorů, výhodná je možnost měřit proud, či jej dokonce regulovat. Eloxovaný předmět bude anodou(+), druhá elektroda katodou(-). Nejlépe je ponořit nádobu ještě do další, větší kádě se studenou vodou, protože při průchodu proudu dochází k ohřívání roztoku, což celý proces značně zpomaluje.
Pak už můžeme zapnout proud. Samo eloxování trvá od 5 do 100 minut, záleží na velikosti proudu, velikosti povrchu součástky a také na tom, jak se nám podaří udržet teplotu roztoku kolem 20°C. S délkou procesu asi bude nutné z počátku trochu experimentovat.
Nakonec součástku vyjmeme, opláchneme a obarvíme – nejlépe povařením v barvivu DUHA, které se používá k barvení umělých tkanin. Dobrých výsledků dosáhneme obvykle s černým barvivem. Teprve pak je možné se součástky dotknout rukou, protože jinak každá mastnota způsobí světlou skvrnu. Předmět na závěr ještě povaříme v destilované vodě (asi 10 minut), usušíme, potřeme libovolným olejem a vyleštíme kouskem flanelového hadříku. Získáme tak součástku či konstrukční prvek, který se svými vlastnostmi blíží nerezu, při podstatně nižší ceně a snazším opracování."
a vraj existuju aj hotove "pripravky"
taktiez som nasiel "černění hliníku pomocí chloridu železitého :červené Amáro rok 1982, č.4, strana 128- ale osobně jsem to nezkoušel. "
dalej "Po prečítaní nižšie uvedeného skús stránku http://www.gsxr.wz.cz/lesteni.htm
Eloxování :
Elektrolytickou oxidací neboli eloxováním získáme povrch, který nejen vzdoruje korozi a lze ho i barvit, ale navíc docílíme tvrdosti povrchu, která se blíží tvrdosti skla. Pracovišť, která kutilům tuto službu v malém poskytují, spíše ubylo, a tak většinou nezbývá než se do toho pustit vlastními silami. Není to ostatně tak těžké. Výrobek nejdříve na několik minut ponoříme do 10-20% roztoku hydroxidu sodného (NaOH). Získáme jej rozpuštěním 100-200g pevného NaOH koupeného v nějakém lepším obchodě s fotopotřebami v 800-900ml vody. Protože eloxovaný předmět bude sám tvořit elektrodu, uchytíme jej za jeden konec hliníkového vodiče, opláchneme ve vodě a ponoříme do velké, skleněné, hliníkové nebo polyetylenové nádoby vhodných rozměrů s přibližně 22% roztokem kyseliny sírové (H2SO4). Ten získáme třeba tak, že k 520ml kyseliny, který se prodává do olověných akumulátorů, opatrně přilijeme 350ml vody (destilované). Výsledná hustota roztoku by se měla v každém případě pohybovat kolem 1,155 gcm-1.
Do tohoto roztoku ponoříme ještě druhou elektrodu – nejlépe hliníkový plech svinutý do válce kolem stěny nádoby. Pokud je nádoba z hliníku (resp. ze slitiny hliníku), může sama tvořit elektrodu. Za zdroj proudu pro vlastní eloxaci poslouží i obyčejná nabíječka akumulátorů, výhodná je možnost měřit proud, či jej dokonce regulovat. Eloxovaný předmět bude anodou(+), druhá elektroda katodou(-). Nejlépe je ponořit nádobu ještě do další, větší kádě se studenou vodou, protože při průchodu proudu dochází k ohřívání roztoku, což celý proces značně zpomaluje.
Pak už můžeme zapnout proud. Samo eloxování trvá od 5 do 100 minut, záleží na velikosti proudu, velikosti povrchu součástky a také na tom, jak se nám podaří udržet teplotu roztoku kolem 20°C. S délkou procesu asi bude nutné z počátku trochu experimentovat.
Nakonec součástku vyjmeme, opláchneme a obarvíme – nejlépe povařením v barvivu DUHA, které se používá k barvení umělých tkanin. Dobrých výsledků dosáhneme obvykle s černým barvivem. Teprve pak je možné se součástky dotknout rukou, protože jinak každá mastnota způsobí světlou skvrnu. Předmět na závěr ještě povaříme v destilované vodě (asi 10 minut), usušíme, potřeme libovolným olejem a vyleštíme kouskem flanelového hadříku. Získáme tak součástku či konstrukční prvek, který se svými vlastnostmi blíží nerezu, při podstatně nižší ceně a snazším opracování."
a vraj existuju aj hotove "pripravky"
0
- eurobastler
- Ultimate člen
- Príspevky: 3903
- Dátum registrácie: 19 Apr 2009, 00:00
- Bydlisko: BA
- Vek: 35
Zdravim No tak co som ja davnejsie nasiel na nete tak sa to robi tak, ze sa hlinikova suciastka ponori do roztoku H2SO4 a pripoji na zdroj napatia. Da sa na nete najst o om vela clankou. Dojde k reakcii pri ktorej na povrchu vznikne vrstva Al2O3 ktora je zvlast odolna proti poskodeniu pokial je dostaocne hruba. Tiez je mozne to farbit farbou na textil niekde som sa docial. Po elexovani to reba este ustalit - povarenim vo vode asi pol hodky. Vravim na nete su navody len hladat.
0
"Je to smutná epocha, keď je ľahšie rozbiť atóm ako predsudky."
A. Einstein
A. Einstein
-
- Ultimate člen
- Príspevky: 5036
- Dátum registrácie: 01 Okt 2009, 00:00
- Bydlisko: Podunajska pahorkatina
- Vek: 36
Práve že by som bol rád,keby mal niekto aspoň 20kg jemného prášku korundu,aby som ho mohol triediť plavneím. Je to spôsob ako získať ten najjemnejší prášok korundu. Je to ako keď sa zlieva víno zo sudu,nasáva sa hadičkou do fľašky. Zriedi sa vodou,nechá sa odstáť,potom sa zleje,zasa sa nechá odstáť,a zasa sa zleje za dlhší čas(ten korund,nie víno!). Takto získaný korund je ten najjemnejší a najvhodnejší na brúsenie zrkadla. A nechcem špekulovať s iným brúsivom,lebo s ním nemám skúsenosti a aj tak je to dosť komplikované. A navyše,veľkú rolu tam hrá práve čas odstátia korundu v tej vode. S iným materiálom by som potreboval aj iný čas,a neviem aký.
0
- platon.rado
- Power user
- Príspevky: 4784
- Dátum registrácie: 20 Feb 2008, 00:00
- Bydlisko: Brusno okr.Banská Bystrica
- Vek: 47
- Kontaktovať používateľa:
ďakujem všetkým ale myslel som či nemáte osobné skúsenosti s eloxom,ja som našiel toto
http://www.astronom.cz/procyon/chemistry/elox.html
ked budem mať čas tak to vyskúšam ,potom dám foto
Eloxovanie hliníka robia v Žiari nad Hronom,nemám to až tak ďaleko 60 km tak uvidím,ale chcel by som to doma vyskúšať
http://www.astronom.cz/procyon/chemistry/elox.html
ked budem mať čas tak to vyskúšam ,potom dám foto
Eloxovanie hliníka robia v Žiari nad Hronom,nemám to až tak ďaleko 60 km tak uvidím,ale chcel by som to doma vyskúšať
0
No skus firmu http://www.peeg-korund.sk/ Napis im a uvidis.mr.mio napísal:Práve že by som bol rád,keby mal niekto aspoň 20kg
.
0
"Je to smutná epocha, keď je ľahšie rozbiť atóm ako predsudky."
A. Einstein
A. Einstein
-
- Stály člen
- Príspevky: 354
- Dátum registrácie: 26 Okt 2009, 00:00
- Vek: 32
- Kontaktovať používateľa:
ja som tiež dačo málo našiel
tu je dáky experiment s eloxovaním http://konference.tanger.cz/data/metal2 ... rs/179.pdf a hovorí sa tam o faktoroch ovplyvňujúcich hrúbku vrstvy oxidu. najväčí vplyv má napätie, potom množstvo (koncentrácia?) kyseliny
tu je dáky experiment s eloxovaním http://konference.tanger.cz/data/metal2 ... rs/179.pdf a hovorí sa tam o faktoroch ovplyvňujúcich hrúbku vrstvy oxidu. najväčí vplyv má napätie, potom množstvo (koncentrácia?) kyseliny
0
- eurobastler
- Ultimate člen
- Príspevky: 3903
- Dátum registrácie: 19 Apr 2009, 00:00
- Bydlisko: BA
- Vek: 35
No ale do akumlatorovej to je jedno. Nebezpečné je to do koncentrovaných kyselín... ináč máš pravdu, je dobré si na to zvykaťeurobastler napísal:kyselina sa leje do vody, nie opacne!mr.mio napísal:Prečo? čo sa ti na tom nezdá? Tiež ma zaujíma ELOX ale stále neviem ako na to,preto sa pýtam.eurobastler napísal: Takto urcite nie!!!
Má niekto nejaké osobné skúsenosti? linkom na googel moc neverím....
0
No co, uz ste skuasli dakto doma eloxovat?? Ja hej ale presne tie vysledky sa mi podarilio ktorym sa treba vyvarovat- velkym napetim a prudom sa povrch akoby upiekol a dostal nazltlu farbu a nedal sa ofarbit, jeden kus hlinika dostatocne umyti sa podarilo pekne ofarbit, avsak najvecsi problem ako je aj tam spomenute a ako som aj sam zistil je dostatocne kvalitne pripojit eloxovany predmet ku zdroju. Nevie niekto z vas ako by sa dal eloxovany predmet kvalitne pripojit ku zdroju, ako sa to robi v priemysle????? a hlavne kde by sa dal zohnat NaOH?? u nas v drogerii uz ho nemaju a neviem kde ho zohnat
0