Ako som si 3D tlaciaren zhlobil

Moderátori: Drakoush, Moderátori

Používateľov profilový obrázok
jaromir
Power user
Power user
Príspevky: 4538
Dátum registrácie: 08 Júl 2011, 00:00
Vek: 40

Ako som si 3D tlaciaren zhlobil

Príspevok od používateľa jaromir » 10 Feb 2014, 15:02

O 3D tlaciarni som uvazoval uz asi pred cca tristvrte rokom, ale k realizacii som sa dostal az pred par tyzdnami. Nejake obrazky zo stavby, aj s komentarmi som dal uz do temy "Na com prave pracujete", ale poveal som si, ze by bolo mozno fajn drzat to na jednom mieste, nech sa to velmi nedrobi. Nedal som to do sekcie "Moj vyrobok", resp. "Moj vyrobok mini", lebo to je a bude skor taky build-log a zhromazdisko napadov, nez prezentacia finalneho vyrobku.
V nasldujucom texte sa bude vyskytovat kopa anglickych pojmov - lebo slovensky ekvivalent neexistuje alebo je tazkopadny. Okrem toho, v anglictine sa toho da "vygooglit" podstatne viac nez v nasom materinskom jazyku. Je to tak.
Kedze o podobnu tlaciaren prejavili zaujem uz dvaja velmi vazni zaujemcovia a niekolki nerozhodni, je dost mozne ze v tejto teme zorganizujem aj nejaky grup-buy, aj ked je to dobrovolne vkladanie hlavy do slucky, lebo material na tlaciaren nie je velmi lacna zalezitost.
Takze, poporiadku.

Co to je?

Najprv by bolo fajn ujasnit si, co vlastne je taka 3D tlaciaren. Tak ako bezna "2D" tlaciaren dokaze v dvojrozmernom priestore vytlacit akykolvek objekt (vacsinou obrazok na papier), 3D tlaciaren je povysenim tohto principu o jeden rozmer - takze dokaze vytvorit takmer lubovolny objekt v 3D priestore. Ak clovek potrebuje ozubene koliesko do robota alebo rucku k mixeru, vytlaci si to - samozrejme iba z materialu, ktory ta tlaciaren poskytuje. Materialy su rozne, ich volbe podlieha aj metoda tlace a mechanicke vlastnosti ci presnost hotoveho vyrobku. Vacsinou ide o aditivnu metodu vyroby (material sa na vyrobok pridava) - na rozdiel od trebars frezovanie, co je subtraktivna metoda (material sa ubera).
Najbeznejsou metodou na domace tlacenie je "Fused deposition modeling" (http://en.wikipedia.org/wiki/3D_printin ... deposition). Ide o vytlacanie tenkeho valceku roztavenej termoplastickej hmoty (sranie horuceho umeleho hovienka) ktore na vzduchu tuhne a vytvara pevne vlakno. Ak sa extruder posuva v osi X-Y, je mozne tymto sposobom "namalovat" akukolvek vrstvu s nejakou hrubkou. Potom je mozne extruder posunut o tuto hrubku vyssie a podobnym sposobom vytvorit dalsiu vrstvu, az sa z tychto vrstiev vytvori cely 3D objekt.
Existuju aj ine metody, napriklad fotopolymerizacia (http://en.wikipedia.org/wiki/3D_printin ... merization), ale tieto nie su az tak bezne v amaterskej praxi, podobne ako 3D tlaciarne na kovy a ine materialy.

Reprap

FDM metodu pouziva projekt reprap (http://reprap.org/wiki/RepRap , http://en.wikipedia.org/wiki/RepRap_Project), ktoreho cielom je vytvorit open-source a open-hardware 3D tlaciaren, ktoru si moze zostrojit kazdy, kto ma chut, odhodlanie a v neposlednom rade aj peniaze. Zadarmo to nejde, pretoze si treba nakupit kovove diely, motory, elektroniku, ale vsetok software je zadarmo, drviva vacsina projektov je uvolnena pod nejakymi volnymi licenciami (GPL, CC a ine) aj so zdrojovymi kodmi. Podobne je to so stavebnymi navodmi a schemami. Software netreba "piratit" a ak sa ako pocitacova "hlava" pouzije stary zabudnuty pocitac s Linuxom (ktoreho vykon a kapacita nestacia na najnovsi OS Windows), je cela softwarova stranka uplne legalne zadarmo.
Otvorenost reprapu ma ako dosledok, ze ten ciel, spominany vyssie, je splneny mnohokrat. Existuju minimalne dva tucty roznych tlaciarni, ktore su zahrnutelne pod projekt reprap - http://reprap.org/wiki/RepRap_Options#Models Tato rozmanitost moze byt ale pre zaciatocnika trochu matuca, takze trva nejaku dobu kym sa v tom clovek zorientuje.
Ja som sa do toho dostaval par tyzdnov obcasneho googlenia (pri sustredenej praci by to bolo samozrejme podstatne kratsie) a asi kazdy, kto sa chce trochu zorientovat, musi prejst takou istou cestou. vedomosti sa do hlavy nedaju naliat. Asi najbeznejsimi modelmi su v sucasnosti modely s kostrou v tvare pismena A, odvodene od modelu Mendel (http://reprap.org/wiki/Mendel), hlavne vsak Prusa-Mendel (http://reprap.org/wiki/Prusa_Mendel - Josef Prusa je cesky kolega, ktory urobil na 3D tlaciarnach kus prace) alebo Mendel Max (http://reprap.org/wiki/MendelMax). Vsimnite si, ze v reprap projekte sa casto vyskytuju mena slavnych genetikov - Darwin, Mendel, Morgan - ktore ideovo podciarkuju zakladnu myslienku reprap projektu, ktora ej aj v jeho nazve - ma ist o tlaciaren, ktora je od istej miery schopna replikovat samu seba. Samozrejme to nejde splnit na 100%, ale plastove casit, ktore tvoria zaklad kostry tlaciarne, byvaju tlacene na inej tlaciarni.

Mendel Max

Ako svoju tlaciaren som si zvolil variant modelu Mendel Max 1.5, lebo som mal k dispozicii tlacene plastove diely a niektore kovove casti. Oproti "obycajnemu" Mendel-u mi tato konstrukcia pripada byt pevnejsia, ale zas je aj drahsia, kvoli hlinikovym profilom. Kedze v sucasnosti uz mam moznost vytlacit si vlastne diely, zrejme budem experimentovat aj s inymi konstrukciami.
Ono k tej stavbe nie je velmi co dodat, lebo je dobre zdokumentovana na webe (http://www.mendelmax.com/wiki/wiki-2/bu ... mendelmax/ https://docs.google.com/document/d/1D8D ... RSg2c/edit http://gadgets3d.com/manuals/RepRap_Mendel_Max_V1_1.pdf)
Hola kostra, bez motorov, elektroniky a kabelaze
Hola kostra, bez motorov, elektroniky a kabelaze
Prva tlac - kabelaz je skutocny bordel
Prva tlac - kabelaz je skutocny bordel
Cele to vyzera velmi jednoducho, ale nenechajte sa zmiast prvym dojmom. Cela mechanicka konstrukcia je vysledkom mnohych kompromisov a pokus o vlastnu tvorbu moze dopadnut dost katastrofalne - ak clovek nema skusenosti so stavbou CNC strojov. Vsetky pohybujuce sa casti musia byt co najlahsie (aby sa mohlo pri pohybe pouzivat nejake rozumne zrychlenie a rychlosti a z toho vyplyvajuca rozumna rychlost tlace), zaroven paralelne plochy musia byt ozaj paralelne a kolme musia byt ozaj kolme. A to nielen 5 minut po nastaveni, ale dlhodobejsie, aj vplyvom teplot a otrasov z tlace.
Okrem toho, mechanika je navrhnuta tak, aby toto vsetko splnala a zaroven bola vyrobitelna "na kolene". Nie je frajerina vyrobit si jednu 3D tlaciaren za par stoviek, ak ma clovek poruke CNC frezu za pol mega (za peniaze svojho zamestnavatela), ale for je navrhnut to tak, aby to bolo vyrobitelne v mnoho kusoch vsade po svete z bezne dostupnych sucasti a bez zvlastneho vybavenia.
Na MendelMax potrebuje clovek pilku na kov (pokojne staci rucna pilka), vrtacku (nemusi byt nutne stojanova) a bezne, nie velmi drahe vybavenie, ako su skrutkovace, pilnik, klieste, spajkovacka, zavitnik. Velka cast skrutiek su M5 imbusy, ja som na ne pouzival klucik od nabytku z Ikea http://imgur.com/vlvrkta a da sa to skladat normalne v byte, netreba ziadnu dielnu.

Elektronika

To je pole, kde mam viac co povedat a je tam kopa miesta na vlastnu tvorbu. V prototype som pouzil dve varianty elektroniky. Prva je asi najbeznejsia kombinacia Arduino + rozsirujuca doska, konkretne ArduinoMega2560 (http://arduino.cc/en/Main/arduinoBoardMega2560) a Ramps 1.4 (http://www.reprap.org/wiki/RAMPS_1.4) - na obrazku vyssie je to vidno ako miesto, kde sa zbieha cela ta siet kablov. Druhy variant je moja verzia dosky SanguinoLulu (retardovany nazov, ja som to nevymyslel) - http://reprap.org/wiki/Sanguinololu
Na kombinacii arduino mega2560 + RAMPS nie je velmi co vylepsovat, ale nie je to prave lacny spas. Aj ked sa to objedna z ciny od tych najlacnejsich a najmizernejsich cinanov, stoji to +- 70-80USD, pri pouziti nie prave najlacnejsich suciastok asi o polovicu viac. SanguinoLulu, tak ako je, je sice lacnejsi, ale vcelku nedorobeny kus a na dotiahnutie do pouzitelneho stavu som na nom musel robit viacero uprav (zlepsit zemnenie, niektore cesty potiahnut inak). V boch pripadoch sa pouzivaju obvodove riesenia, ktore sa mi priecia - napriklad tahat nicim nechranny digitalny vstup do AVR-ka desiatky centimetrov popri silovych vodicoch krokoveho motora alebo spinanie zataze 12A MOSFET-om s nevhodnym Rsdon bez budica, priamo z IO pinu. Planujem zverejnit zmeny na SanguinoLulu, tak ako planujem zverenit ja vlastny navrh elektroniky, ktory bude na jednom plosnom spoji, bude obsahovat Atmega2560, drivery krokovych motorov a ostatne veci, cim sa spoja vyhody oboch typov elektroniky a minimalizuju sa ich nevyhody. Ale najprv to musim otestovat :)
Elektronika k 3D tlaciarni, moj navrh
Elektronika k 3D tlaciarni, moj navrh
Kym nemam svoju elektroniku, pouzivam variant ArduinoMega2560 + RAMPS1.4
Zatial to vyzera takto
Tu splet kablov som trochu skrotil
Tu splet kablov som trochu skrotil
Software

Tu toho nemam vela co vymysliet. Nastastie na tom pracuje kopa ludi, ktori su sikovnejsi nez ja a vedia ako na to.
Treba mat PC-cko, na ktorom bezi vhodny SW, k nemu je pripojena (vacsinou cez USB port) tlaciaren. Existuju aj moznosti firmware tlaciarne, kde PC nemusi byt pripojene stale, ale len na zaciatku tlace a potom sa moze odpojit. Podobne aj pripojenie cez bluetooth alebo ethernet, takze tlaciaren nemusi byt s PC previazana tak tesne.
Zakladny tok dat je nasledovny:
1, Treba mat model suciastky v stl formate. Ten sa da vygenerovat z bezneho strojarskeho software alebo trebars z Blender-u (http://en.wikipedia.org/wiki/STL_%28file_format%29)
2, stl subor treba prehnat cez "slicer" - ten "nakraja" 3D objekt na tenke platky s hrubkou jednej tlacovej vrstvy a v kazdej vrstve zoptimalizuje pohyb tlacovej hlavy tak, aby sa najlepsie respektovali technologicke moznosti tlaciarne a cas tlace. Vystupom zo slicer programu su "g-code" (http://en.wikipedia.org/wiki/G-code) data, ktore uz priamo v sebe obsahuju koordinaty pohybu tlacovej hlavy voci podlozke a ostatne informacie potrebne pre tlac. Napriklad http://reprap.org/wiki/RepRap_Options#Slicing_Software
3, g-code sa precita a posle na spracovanie elektronike programom, ktory robi tejto elektronike, ovladanej vacsinou cez (virtualny USB) seriovy port, "frontend" a zobrazuje vitalne data pocas tlace (teplotu extruderu, vyhrievanej podlozky, progres tlace), napriklad http://reprap.org/wiki/RepRap_Options#G-code_sender
Ja som si zvolil kombinaciu Slic3r + printrun, lebo mi to prislo ako najjednoduchsia a najstravitelnejsia kombinacia pre zaciatocnika.

Co z toho vzide?

Kvalita vytlacku je dana mnozstvom faktorov, ktore sa daju ovplyvnit (pouzity tlacovy material, rychlosti a teploty tlace) a tymi, ktore sa ovplyvnit nedaju (mensia pevnost vytlacku oproti vyrobkom z lisu).
Ako tlacovy material sa vacsinou pouziva ABS a PLA.
ABS (http://en.wikipedia.org/wiki/Acrylonitr ... ne_styrene) sa extruduje pri vyssej teplote (cca 230°C), teda je mierne narocnejsi na kvalitu prevedenia tlaciarne a viacmenej vyzaduje vyhrievanu podlozku, na ktoru sa tlaci (teplota cca 100-110°C), aby sa pri chladnuti nekrutil. Vysledok ale byva kvalitnejsi a pevnejsi. ABS je ciastocne rozpustane acetonom, takze vytlacky sa daju lepit, pri niektorych sa da prirodzene hrbolaty povrch vytlacku vyhladit naleptavanim v parach acetonu. Vytlacky sa daju obrabat, napriklad vrtanim, pilnikovanim a podobne. Z ABS su vytlacene vsetky podstatne plastove diely na mojej tlaciarni (vratane ozubenych kolies v extruderi) a je to pevnejsie nez by clovek na prvy pohlad cakal.
PLA (http://en.wikipedia.org/wiki/Polylactic_acid) sa extruduje pri nizsej teplote (cca 190°C) a vyhrievanu podlozku nepotrebuje, resp. len na nizsiu teplotu, co v konecnom dosledku aj setri elektricku energiu a kladie nizsie naroky na tlaciaren. Vytlacky su ale o nieco krehkejsie a tazsie sa obrabaju. PLA sa da zohnat aj v priehladnej podobe (resp. to je jeho prirodzena forma). PLA je biodegradovatelny material (ale musi sa mu pomoct), oproti ABS ma aj nizsiu teplotnu odolnost.

Bacha na vlacha

Pretoze extrudovanie sa robi pri relativne vysokej teplote, z tlacovych materialov sa mozu uvolnovat chemicke latky, ktore nechceme. ABS je na toto udajne horsi, hoci o nejakych serioznych studiach inych ako JPP (jedna pani povedala) neviem. Uz som s ABS co-to vytlacil a pri tlaci takmer nic necitit (cital som o tom, ze to strasne smrdi, to snad zavisi od kvality tlacoveho materialu), co ale neznamena, ze je vsetko OK. Pre istotu pri tom dlho nesedim a po praci vetram. PLA som este neskusal, ale vraj pri tlaceni ma sladkastu vonu. Jeho chemicka podstata napoveda, ze by mal byt nezavadnejsi, hoci je tazko povedat co urobia pri vysokej teplote vsetky aditiva a pomocne latky. Zdravotne rizika netreba podcenovat ani demonizovat a hlavne pouzivat rozum.



Tolko pre zaciatok. V dalsich prispevkoch sa na na niektore detaily pozriem blizsie, bude viac obrazkov, popisem kde sa daju zohnat materialy a pripadne ak by mal niekto otazky...
0

Používateľov profilový obrázok
jaromir
Power user
Power user
Príspevky: 4538
Dátum registrácie: 08 Júl 2011, 00:00
Vek: 40

Re: Ako som si 3D tlaciaren zhlobil

Príspevok od používateľa jaromir » 10 Feb 2014, 15:02

Tento prispevok si rezervujem.
0

Používateľov profilový obrázok
jaromir
Power user
Power user
Príspevky: 4538
Dátum registrácie: 08 Júl 2011, 00:00
Vek: 40

Re: Ako som si 3D tlaciaren zhlobil

Príspevok od používateľa jaromir » 10 Feb 2014, 15:02

A tento tiez.
0

pettter
Pokročilý člen
Pokročilý člen
Príspevky: 911
Dátum registrácie: 01 Mar 2012, 11:09

Re: Ako som si 3D tlaciaren zhlobil

Príspevok od používateľa pettter » 10 Feb 2014, 15:23

Pekný článok, štruktúrovaný, prehľadný, ale hlavne hodnotný z informačného pohľadu. Škoda, že to nie je článok... :D

Aj tá mechanika..., klobúk dole.

Očakávam, že ďalší kus bude taký super, že bude tlačiť takéto tlačiarne...

K+ (aj keď si myslím že to K je...)

Koľko berieš za cm3 ???


PS: také sme s 5kom šroubovali z Merkúra za našich pionierskych dôb, ale plastové hovienka to nesralo a pohon bol akurát tak na kľučku... :lol: čo 5ko?
0

Používateľov profilový obrázok
straciam
Zaslúžilý člen
Zaslúžilý člen
Príspevky: 1319
Dátum registrácie: 06 Jan 2009, 00:00
Bydlisko: Podbrezova
Vek: 38

Re: Ako som si 3D tlaciaren zhlobil

Príspevok od používateľa straciam » 10 Feb 2014, 18:36

super clanok!
pre inspiraciu co by mna zaujimalo ohladom stavby 3d tlaciarne:
-tlacova hlava (ake topne teleso, rozobrate na diely, co mus obsahovat)
-posuv extrudera (ako je zadana rychlost posuvu, ako sa nastavuje rychlost posuvu-v SW, v uCPU?)
-rad by som si precital viac aj o vyhrievanej podlozke, ako je riesena aby vyhrievalo celu plochu rovnomerne...

uz som nieco cital o riadiciach elektronikach a je len par verzii pre 3d tlac.
ale nechapem (vlastne dovod je asi zrejmy - USB) preco to robia cez XXX-duino ked existuju elektroniky riadene paralelnym portom.
zda sa im jednoduchsie posielat data seriovo do uCPU, kde sa spracuju a uCPU paralelne riadi motory.. mne teda nie..
videl som niekde 3D tlaciaren spravenu z malej cnc frezky, eletronika ostala povodna a g-kod vcucol aj mach3.
takze neviem preco to komplikovat dalsimi mechanickymi konstrukciami a vydavat ich za open source a neviem co.
podla mojho nazoru sa kazda cnc frezka da prerobit na 3d tlaciaren doplnenim o tlacovu hlavu a riadenie posuvu extrudera.
0
Ponukam vysokokvalitnu 3D tlac na SLA tlaciarni Anycubic Photon.
No password, no problem.
Ins-piration

Používateľov profilový obrázok
BFX
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 2506
Dátum registrácie: 04 Sep 2013, 19:41
Bydlisko: Košice
Vek: 50

Re: Ako som si 3D tlaciaren zhlobil

Príspevok od používateľa BFX » 10 Feb 2014, 18:52

jaromir napísal:A tento tiez.
Uz som sa bal ze to nezhrnies, ale nezaprel si sa velke K+
0
“Nice looking” circuit construction doesn't always equate to good circuit performance.
http://www.arrl.org/files/file/Product% ... pter_1.pdf
Na predaj: p-bfx-predava-kto-zavaha-prerobi-t41148.html

Používateľov profilový obrázok
jaromir
Power user
Power user
Príspevky: 4538
Dátum registrácie: 08 Júl 2011, 00:00
Vek: 40

Re: Ako som si 3D tlaciaren zhlobil

Príspevok od používateľa jaromir » 10 Feb 2014, 20:13

straciam napísal:super clanok!
Dakujem.
straciam napísal: pre inspiraciu co by mna zaujimalo ohladom stavby 3d tlaciarne:
-tlacova hlava (ake topne teleso, rozobrate na diely, co mus obsahovat)
-posuv extrudera (ako je zadana rychlost posuvu, ako sa nastavuje rychlost posuvu-v SW, v uCPU?)
-rad by som si precital viac aj o vyhrievanej podlozke, ako je riesena aby vyhrievalo celu plochu rovnomerne...
Vsetky tieto veci planujem popisat. Dnes sa mi uz nechce, trebars zajtra :)
straciam napísal: uz som nieco cital o riadiciach elektronikach a je len par verzii pre 3d tlac.
Roznych elektronik je aspon tucet. Ja pridam dalsiu :-)
straciam napísal:ale nechapem (vlastne dovod je asi zrejmy - USB) preco to robia cez XXX-duino ked existuju elektroniky riadene paralelnym portom.
Ano, paralelny port je presne to, comu sa chcem vynut a evidentne aj tvorcovia 3D tlaciarni,
Dovody su v zasade dva:
1, Problem dostupnostno - "organizacny". Paralelne porty miznu z pocitacov. Hej, este su, ale to boli kedysi aj ISA sloty. USB porty su dnes absolutne mainstreamova vec a este hodnych par rokov budu, takze je to predsa len perspektivnejsia vec nez miznuce LPT-cka
2, Je to trochu problem technicky. Od dob MS-DOS-u a Win95/98 doba pokrocila a priamy pristup na porty sa v novsich OS obmedzuje. Ked si to vezmeme systemovo, je to spravne, lebo aplikacie nemaju co siahat na zelezo, na to je OS. Samozrejme, dalsia softwarova vrstva vnasa do riadenia drobne komplikacie, OS si ich moze casovo trochu rozhodit a nemozno garantovat presne casovanie v tak malych casovych kvantach, ake su pozadovane pre rychle riadenie krokovych motorov. Ono sa to "nejako" da, ale je to IMHO tak trochu znasilnovanie niecoho (PC) do ulohy, ktora mu zial nesedi.
straciam napísal: zda sa im jednoduchsie posielat data seriovo do uCPU, kde sa spracuju a uCPU paralelne riadi motory.. mne teda nie..
Z dovodov, ktore som napisal vyssie je preto logickejsi a systemovejsi krok nechat PC, aby chrumalo velke data a vyhradit si maly pocitac (v tomto pripade trebars 8-bitove AVR), aby prijimalo hotove data "raz za cas", teda s casovo granularitou, ktora sa da garantovat (stovky ms) a ten maly pocitac si ich rozpitva a presne casuje krokove motory s casovou granularitou, ktoru s PC dosiahnut tazko (desiatky us).
Nemam velku radost, ze je tam Arduino, ale musel som sa prisposobit. Este nie som tak velky pan, aby som si napisal vlastny firmware pre iny MCU, ale zas Arduino spristupnuje tuto technologiu masam, tak som to prekusol.

Mimochodom, priame riadenie cez LPT port je vysadou starsich, pomalsich alebo sucasnych low-endovych CNC frezok. Je absolutne bezne, ze pre rychlejsie a vykonnejsie masiny sa pouziva ovladacia elektronika, ktora si berie prikazy z trebars USB portu a serializuje ich na postupnost impulzov pre krokove motory- teda to, co kritizujes u 3D tlaciarni.
straciam napísal: videl som niekde 3D tlaciaren spravenu z malej cnc frezky, eletronika ostala povodna a g-kod vcucol aj mach3.
takze neviem preco to komplikovat dalsimi mechanickymi konstrukciami a vydavat ich za open source a neviem co.
Casti, ktore su zodpovedne za pohyb v troch osiach sa daju pouzit aj pre 3D tlaciaren, ale s dvomi poznamkami:
1, CNC freza sa robi ako masivny a tazky stroj, ktory ma prekonavat velke sily pri frezovani materialu. u 3D tlaciarne je tato velka masivna konstrukcia nielen ze zbytocna, ale aj skodliva, pretoze
2, hlavou 3D tlaciarne treba hybat pomerne rychlo. Je uplne bezne, ze tieto domace 3D tlaciarne jazdia rychlostou 100-150mm/s a aj pri tejto rychlosti trva tlacenie velkych objektov hodiny. Ak nemas ozaj dobru frezu tak to bude trvat dost dlho. A dobru frezu je skoda prerobit na tlaciaren.
straciam napísal: a vydavat ich za open source a neviem co.
Nefrfli na slova, ktore nepoznas ;-)
Open source (OS) je pre mnohych ludi velmi dolezity aspekt techniky. Ja osobne sa snazim v maximalnej moznej miere eliminovat closed-source software. Bolo by jednoduchsie kupit si windows a kupit mach3 (ruku na srdce, kolki z domacich bastlicov maju oba kusky softwaru kupene?), ale ja si s trochou usilia a pohnutim rozumu radsej osvojim nieco z OS ponuky. Nielen ze je to zadarmo, ale aj si trochu cenim pracu ludi, ktori robia viacmenej to iste, co ja.
Ak chces, o OS si mozeme podebatovat mimo tejto temy, sem to velmi nepatri.
straciam napísal: podla mojho nazoru sa kazda cnc frezka da prerobit na 3d tlaciaren doplnenim o tlacovu hlavu a riadenie posuvu extrudera.
Da sa, ako som pisal, pohyb v troch osiach je v pohode. Ale 3D tlaciaren toho chce viac - ovladat teplotu extrudera, teplotu vyhrievanej podlozky, snimat stav troch alebo siestich koncovych spinacov. Tam sa to s tym jednoduchym ovladanim cez LPT port zacina kusok komplikovat.

Vyvoj CNC frez a 3D tlaciarni isiel uplne odlisnymi cestami a vychadzali z odlisnych poziadaviek a nemozno sa cudovat, ze neskoncili pri tom istom, tak ako pri tom istom neskoncil vyvoj aut a lietadiel. Je to sice z plechu a ma to motor, ale nie je to to iste. S lietadlom sa da rolovat po letisku, ako s autom po ceste; auto sa da zhodit z utesu, takze na chvilku lieta ako to lietadlo, ale opakujem, su to dve odlisne veci :)
0

Používateľov profilový obrázok
straciam
Zaslúžilý člen
Zaslúžilý člen
Príspevky: 1319
Dátum registrácie: 06 Jan 2009, 00:00
Bydlisko: Podbrezova
Vek: 38

Re: Ako som si 3D tlaciaren zhlobil

Príspevok od používateľa straciam » 10 Feb 2014, 20:38

dakujem ze si mi ozrejmil veci do ktorych az tak hlboko nevidim :) uz mi je vela veci jasnejsich.. :)
to usb som napisal ze chapem preco to prehanaju cez usb ale mne sa vidi jednoduchsie jeden medzikrok preskocit.
lpt nejak neriesim starych nb z lpt mam dost na to.
os a sw je naozaj ina diskusia :)
to open source som myslel na konstrukciu, nie sw. mal som tym na mysli ze preco nejaku konstrukciu vydavaju za open source ked pri troche sikovnosti moze konstrukcia vyzerat uplne inak ako prvotna inspiracia.
tam to nema vyznam. pri sw je to opodstatnene.

v kazdom pripade sa tesim na dalsie tvoje prispevky ohladom 3d tlace. velmi ma to zaujima. hlavne nazor niekoho, kto ma prakticke skusenosti zo stavbou a riesenim problemov pri stavbe a uvedenim do prevadzky.
0
Ponukam vysokokvalitnu 3D tlac na SLA tlaciarni Anycubic Photon.
No password, no problem.
Ins-piration

Používateľov profilový obrázok
jaromir
Power user
Power user
Príspevky: 4538
Dátum registrácie: 08 Júl 2011, 00:00
Vek: 40

Re: Ako som si 3D tlaciaren zhlobil

Príspevok od používateľa jaromir » 10 Feb 2014, 21:01

Som rad ze je to jasnejsie :)

Preskocit ten medzikrok (s USB rozhranim) je skutocne jednoduchsie... ale len na prvy pohlad :) Je pekne, ze mas ntb s LPT, ale nie kazdy ma a nemozeme sa donekonecna spoliehat na smetiska :)
Tieto velke projekty sa nerobia tak, ze sa zuzitkuje to, co mal niekto doma. Musi to byt replikovatelne znovu a po celom svete. Ak urobis projekt, das si tu namahu, ze ho zverejnis a klucova suciastka bude tazko dostupna, tak si robil spolovice zbytocnu pracu, lebo to ini ludia budu tazko replikovat. Potom pride niekto, kto tu klucovu suciastku nahradi niecim, co sa da bezne kupit (u nas v TME, v Amerike u Mousera, v Cine u hang-chuja) a on bude slavny, lebo to priblizil masam :)

Ta mechanicka a elektronicka cast sa oznacuje skor ako open-hardware (OH), co by priblizny ekvivalent open-source.
Sranda, ze nerozumies na co je dobre to riesit ako OH, pricom hned si spomenul zakladnu vyhodu OH - kazdy to moze chytit, vylepsit a vsetkym ukazat, ze je dobry. A prave to je zakladnou hnacou silou OH a OS. Proprietarne riesenia vzniknu, pouzivaju sa a zaniknu, otvorene riesenia nikdy (ak su dobre). Ta 3D tlaciaren je vysledkom prace tisicok ludi vsade po svete, kazdy k tomu prispel svojim kuskom prace alebo napadom a je to presne analogicka situacia k software.

Pises, ze po inspiracii sa to moze posunut inde ako prvotna inspiracia - presne a o toto ide. Ale ta inspiracia musi byt. Keby to nebolo zverejnene ako OH, tak by si sa mohol inspirovat akurat tak tam, kde sa pozera len lekar a colnici ;-) Mohol by si si kupit tlaciaren za tisice EUR a rozobrat ju, aby si pochopil ako to funguje - ak by si pochopil. Cinnost kazdeho prvku nemusi byt uplne jasna. A narazil by si na mikrokontroler, kde je kod, ktory nepoznas a nikdy nebudes poznat. A cinnost SW a HW je tu uzko prepojena, jedno bez druheho je ako Dempsey bez Makepeace-ovej.
Ale u OH mas po webe desiatky navodov, stovky blogov, tisice diskusnych prispevkov, ktore maju obrovsky informacny potencial a ku vsetkym informaciam prides zadarmo a relativne lahko. Nemusis nic rozoberat a robit reverse-engineering, alebo robit vlastny vyvoj, defakto znovuvynachadzat koleso.

Joj, ale to boli tri odstavce cisto filozoficke, o tom som nechcel.
Nafotil som vyhrievanu podlozku, ak budem mat zajtra cas, popisem ako to vyzera, funguje a kde su prusery. Potom pride narad extruder, asi.
0

Používateľov profilový obrázok
straciam
Zaslúžilý člen
Zaslúžilý člen
Príspevky: 1319
Dátum registrácie: 06 Jan 2009, 00:00
Bydlisko: Podbrezova
Vek: 38

Re: Ako som si 3D tlaciaren zhlobil

Príspevok od používateľa straciam » 10 Feb 2014, 21:36

:) na to aby mohol kazdy prispievat napadmi, inovovat, zlepsovat prvotnu myslienku nemusi to byt hned open source (open-hardware). :) to som tym chcel povedat. na konci sa to nemusi ani zdaleka podobat prvotnemu produktu a nemusi byt vo finale povodna ani jedna srobka a uz to nie je povodny projekt pod licenciou (ach jaj) open hardware ale vznikne novy projekt pod licenciou (open hardware). ale nechcel som to az takto rozvrtat :) cennim si tvoj nazor, daco na tom je. je to nazor ako kazdy iny.

uz sa neviem dockat pokracovania tvojho projektu :)
0
Ponukam vysokokvalitnu 3D tlac na SLA tlaciarni Anycubic Photon.
No password, no problem.
Ins-piration

alidedko
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 3963
Dátum registrácie: 04 Feb 2013, 22:04
Bydlisko: U alibabky v Poprade
Vek: 32

Re: Ako som si 3D tlaciaren zhlobil

Príspevok od používateľa alidedko » 10 Feb 2014, 21:53

Serem na vyrobok, ale ten popis :lol: ...
Vyborne, takto na vecer.
0
Motto: Nikto nie je tak velky, aby sa nevosiel do truhly.

Používateľov profilový obrázok
5ko
Power user
Power user
Príspevky: 10144
Dátum registrácie: 18 Feb 2010, 00:00
Vek: 68

Re: Ako som si 3D tlaciaren zhlobil

Príspevok od používateľa 5ko » 10 Feb 2014, 23:44

Ja v tom popise rozumiem akurát predložkám a spojkám o kus lepšie ako svahilčine,
a hoci mi to pripomína zámotok priadky morušovej pred zakuklením,páči sa mi,
ked niekto dokáže sklbiť programátorstvo s mechanickou precíznosťou a zručnosťou. :D
Nečítal som podrobne ten popis,ale ked bude čas,iste to prelúskam aby som bol v obraze aspoň trochu ohladom toho riadenia.
Skôr ma zaujíma princíp, ako sa zadáva tvar predmetu do programu,technologický postup ,,navárania,,jednotlivých vrstiev pri komplikovanejších tvaroch.
Len taká blbosť ma napadla,využiť mechaniku s dvoch atramentových tlačiarní otočených o 90°,prípadne aj tretiu pre zvislý pohyb. :wink: Sú tam aj pásky s optickými snímačmi polohy vozíka /krokovanie/,či by to bolo príliš ,,hrubé,,?

Jardo, si fakt macher,a teším sa na prvý výtlačok .
0
Lenivosť je matka pokroku.Lenivý človek rozmýšla,ako by si robotu uľahčil a tak niečo vynájde.
Ku každému čínskemu výrobku by mali pribaliť jedného číňana, aby som ho mohol nakopať do ....,ked sa to pokazí.

Používateľov profilový obrázok
jaromir
Power user
Power user
Príspevky: 4538
Dátum registrácie: 08 Júl 2011, 00:00
Vek: 40

Re: Ako som si 3D tlaciaren zhlobil

Príspevok od používateľa jaromir » 11 Feb 2014, 11:15

Takze, dnes sa pozrieme na vyhrievanu podlozku (heatbed).

Pri tlaceni niektorych druhov plastov - zvlast ABS - vadi to, ak vonkajsie casti vytlacku chladnu rychlejsie ako tie vnutorne. Kedze ABS sa tlaci pri relativne vysokej teplote, teplotny rozdiel oproti okolitemu vzduchu je pomerne velky (230°C versus 25°C) a teplotne gradienty vnutri materialu su velke. To, v sucinnosti s teplotnou roztaznostou materialu sposobuje vznik pnuti, ktore sa na nie celkom vytvrdnutom vytlacku prejavuju ako krutenie (warping). Aby sa tieto teplotne gradienty znizili, vytlacok sa uklada pocas tlace na vyhrievanu podlozku. U ABS sa pouziva teplota asi 110°C.
U vyhrievanej podlozky je treba zaistit zhruba rovnaku teplotu po celej ploche. Da sa to dosiahnut bud distribuovanym ohrevom alebo lokalnym ohrevom a distribuciou tepla po ploche, pripadne kombinaciou oboch.
Pomerne bezne je pouzitie obycajneho plosneho spoja, ktory ma na svojom povrchu vytvoreny meander z medi. Tento meander ma svoj odpor, ktory musi byt taky, aby pri pripojeni na menovite napatie (vacsinou 12, alebo 24V) vyhriali podlozku na teplotu vssiu nez je pozadovana - presna hodnota teploty sa dosahuje teplotnym regulatorom. Prtoze kazdym kuskom medenej cesticky tecie rovnaky prud, pri homogennych cestach (vsade rovnaka sirka) bude na kazdom kusku strateny rovnaky tepelny vykon, cize sa dosiahne pomerne rovnomerne rozlozenie teploty. Podlozky na 12V mavaju odpor cca 1-1,5Ohm, to znamena prud 8-12A a vykon zhruba 100-150W.
Bezne sa pouziva model Prusa PCB heatbed http://reprap.org/wiki/PCB_Heatbed
PCB heatbed
PCB heatbed
PCB heatbed
PCB heatbed
PCB heatbed, v strede je termistor snimajuci teplotu
PCB heatbed, v strede je termistor snimajuci teplotu
Skusil som si navrhnut vlastnu vyhrievanu podlozku, robil som ju pre napatie 24V
Vyhrievana podlozka vlastnej konstrukcie
Vyhrievana podlozka vlastnej konstrukcie
Funguje ako ma, je vyrobitelna aj v domacich podmienkach

Teoreticky je mozne tlacit priamo na podlozku, ale vacsinou sa tam dava dalsia vrstva, najcastejsie platok skla (alebo zrkadla). Sklo je pekne rovne, ciastocne pomaha v lepsej distribucii tepla a predovsetkym chrani podlozku pred poskodenim pri tlaci. Teoreticky je mozne pouzit aj iny material, napriklad hrubsiu hlinikovu vrstvu, ale sklo (v mojom pripadne zrkadlo) pre mna funguje ako ma.
Nejaky druh lahko odnimatelnej vrstvy na podlozke je ale tak ako tak potrebny, kvoli cisteniu. Kvoli lepsej prilnavosti tlacoveho materialu mam na zrkadle nanesenu vrstvu kaptonovej pasky.
Zrkadlo na vyhrievanej podlozke, pricvaknute kancelarskymi sponkami kvoli lahkemu odnimaniu
Zrkadlo na vyhrievanej podlozke, pricvaknute kancelarskymi sponkami kvoli lahkemu odnimaniu
Existuje aj moznost urobit podlozku z tepelne vodiveho kovu (hlinik, med) a vyhrievanie urobit niekolkymi vyhrevnymi prvkami - trebars vykonovymi odpormi. To je ta druha metoda, ktoru som spominal na zaciatku.
http://hydraraptor.blogspot.sk/2010/04/ ... g-bed.html
http://hydraraptor.blogspot.sk/2010/01/hot-bed.html
http://eclecti.cc/hardware/ac-powered-h ... for-reprap
Na cene samotnej podlozky sa vela neusetri, odpory a hlinik stoja +- tolko, co podlozka na plosnom spoji. Moznostou je napajat podlozku z 230V, cim sa usetri na napajacom zdroji. Nie som si ale isty, ci by som vo svojej tlaciarni chcel mat 230V na kovovej konstrukcii, ktora sa pohybuje, je horuca a konstruoval som ju svojimi nesikovymi hnatmi. Preto radsej nechavam sietove napatie tam kde ma byt (v zdroji) a dalej riesim iba nizke napatie.

Nabuduce sa mozeme pozriet... trebars na extruder, to je taka srandovna vec.
0

Používateľov profilový obrázok
jaromir
Power user
Power user
Príspevky: 4538
Dátum registrácie: 08 Júl 2011, 00:00
Vek: 40

Re: Ako som si 3D tlaciaren zhlobil

Príspevok od používateľa jaromir » 11 Feb 2014, 11:34

5ko: hej, da sa pouzit prakticky cokolvek, zavisi od sikovnosti tvorcu. Som si isty, ze zrucny a sikovny strojar by vedel urobit konstrukciu na tucet sposobov, ci uz zvaranu alebo montovanu z nejakych jednoduchych a lacnych profilov. Ale vsetko toto vyzaduje trochu zrucnosti a dielenske vybavenie, trebars uz len taku frezu alebo sustruh. Pre niekoho denna rutina, ale pre nas - ktori maju obe ruky lave - je tato cesta zarubana, preto vznikaju konstrukcie, na ktore potrebujes iba rucnu vrtacku a skrutkovac.

Mimochodom, aj ked je to konstrukcia overena a pripravena, vobec nie je sranda rozpohybovat to tak, ako treba.
A pri vlastnej tvorbe to plati dvojnasobne. Clovek ozaj musi vediet co robi.

Inak, v tych tlaciarnach su pouzite jednosmerne motory s enkodermi, v tychto 3D tlaciarnach krokove motory. U krokovych motorov je riadenie jednoduche a presne. Nakrokujes tolko impulzov, kolko potrebujes a vybavene.
U motorov s enkodermi sa pouzivaju (musia pouzivat) spatnovazbove systemy riadenia (servo), lebo po pripojeni napatia sa ti motor skratka rozbehne a toci sa, kym mu nevypnes stavu... a chvilku potom. Takze treba sledovat udaj z enkoderu a pred dosiahnutim finalnej polohy motor pomaly zastavovat. Podla mechanickej zataze ale nastane prekmit (pri zotrvacnosti), alebo naopak zastane prilis skoro (pri velkom tlmeni), tak to treba este jemne dotiahnut. To dotahovanie je netrivialne, lebo ho treba vyriesit tak, aby motor pevne drzal v definovanej polohe a nekmital okolo nej, aj pri zmene zataze.
Ale v lacnych atramentovkach sa na DC motore s enkoderom usetri 50 centov oproti krokovemu motoru. Software (riadenie) je "zadarmo", takze v milionovych seriach sa to oplati. Na amaterske pouzitie je to skor vyzva nez nevyhnutnost.
0

mato3000
Power user
Power user
Príspevky: 9767
Dátum registrácie: 04 Jan 2009, 00:00
Bydlisko: BA

Re: Ako som si 3D tlaciaren zhlobil

Príspevok od používateľa mato3000 » 11 Feb 2014, 12:02

paráda ...
ako si navrhol odpor pre "Vyhrievana podlozka vlastnej konstrukcie". Si to nejako vypočítal či len tak navrhol a potom doladil reguláciou ?
0

Používateľov profilový obrázok
jaromir
Power user
Power user
Príspevky: 4538
Dátum registrácie: 08 Júl 2011, 00:00
Vek: 40

Re: Ako som si 3D tlaciaren zhlobil

Príspevok od používateľa jaromir » 11 Feb 2014, 14:53

mato: pocital som to. Odpor medi som si zratal podla kalkulacky tu http://circuitcalculator.com/wordpress/ ... calculator (ale dalo by sa to samozrejme aj bez toho, ked clovek pozna merny odpor medzi, hrubku medi a sirku cesticky). Vyratal som si aky odpor potrebujem pri 24W pre vykon asi 120W +- autobus. Skusil som si tipnut sirku spoja, dostal som dlzku a skusil som si vypocitat, ako husto musi byt meander na plosaku. Ak mi vyslo prilis male alebo velke cislo, zmensil som sirku spoja a vypocital znovu. Po dvoch iteraciach som sa dostal na pomer sirky/medzery asi 1/1 a povazoval som to za OK. Zhruba 5 minut prace, vratane cikpauzy.
O presnost tam velmi nejde, vykon musi byt len priblizny, o zvysok sa postara regulacia.
0

Používateľov profilový obrázok
kubo150
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 3253
Dátum registrácie: 20 Júl 2007, 00:00
Bydlisko: Pri Bytči
Vek: 32
Kontaktovať používateľa:

Re: Ako som si 3D tlaciaren zhlobil

Príspevok od používateľa kubo150 » 11 Feb 2014, 15:28

Super, paráda, výrobok chválim a asi niet čo dodať, ale nikde som tu nezhliadol výrobok výrobku :D Teda nejaký výtlačok hotový. Bolo by pekné, ak by bolo vidieť, ako to "lepí"
0
Som ten ktorý to vykoná.
Moje slovo:
Neverím na náhody,
Náhoda je len jedným, alebo skupinou ľudí nepochopená realita

Používateľov profilový obrázok
jaromir
Power user
Power user
Príspevky: 4538
Dátum registrácie: 08 Júl 2011, 00:00
Vek: 40

Re: Ako som si 3D tlaciaren zhlobil

Príspevok od používateľa jaromir » 11 Feb 2014, 15:30

Bude, coskoro :) Zatial to este ladim, tak mam iba nejake "medziprodukty". Ked to doladim do (snad) finalnej podoby, ukazem co z toho lezie.
0

mato3000
Power user
Power user
Príspevky: 9767
Dátum registrácie: 04 Jan 2009, 00:00
Bydlisko: BA

Re: Ako som si 3D tlaciaren zhlobil

Príspevok od používateľa mato3000 » 11 Feb 2014, 15:32

jaromir napísal: Skusil som si tipnut sirku spoja, dostal som dlzku a skusil som si vypocitat, ako husto .....
Jaromír, no to som chcel vedieť, lebo uvažujem o jednom temperačnom odreve a neviem čo to spraviť teplomerom a nejakou reguláciou, alebo takto nejako ako ty.
0

Napísať odpoveď
  • Podobné témy
    Odpovedí
    Zobrazení
    Posledný príspevok