![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
DRL denné svietenie,všeobecne
Moderátori: mirosne, Moderátori
- jenda23
- Ultimate člen
- Príspevky: 5779
- Dátum registrácie: 27 Jún 2008, 00:00
- Bydlisko: Česká Třebová
- Vek: 34
- Kontaktovať používateľa:
Re: Relé na automatické zapnutie/vypnutie drl
pravda, omlouvam se za nepozornost
napětí na bázi T2 po odeznění signálu bude menší ( díky úbytkách na přechodech T2 a T5) než je potřeba na jeho dostatečný vybuzení a tak se postupně celá kaskáda uzavře...
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
0
Lokomotiva je jako žena.Je jich stovky typů a každej z nich je jinej,každá z nich je svým způsobem krásná.Když jí chceš aspoň trochu poznat jsou to stovky hodin času.Nejde s ní být aniž bys jí bezmezně miloval,je nemožný jí znát do poslední skulinky
-
- Ultimate člen
- Príspevky: 5036
- Dátum registrácie: 01 Okt 2009, 00:00
- Bydlisko: Podunajska pahorkatina
- Vek: 36
Re: Relé na automatické zapnutie/vypnutie drl
ďakujem za odpovede. O tých spojoch C a B som si aj myslel že to nieje správne riešenie a môže sa stať že niektorý s trandov skôr či neskôr odíde. A klopným obvodom T2 T5 som si nebol istý vôbec.
Napadá niekoho riešenie obvodu,aby pracoval tak,ako som ho popísal vyššie? Alebo,čo treba upraviť na tomto obvode,aby pracoval korektne? Za pomoci relé to dokážem spraviť,ale bez oneskorenia. A relé by som sa chcel pokiaľ možno vyhnúť.
Napadá niekoho riešenie obvodu,aby pracoval tak,ako som ho popísal vyššie? Alebo,čo treba upraviť na tomto obvode,aby pracoval korektne? Za pomoci relé to dokážem spraviť,ale bez oneskorenia. A relé by som sa chcel pokiaľ možno vyhnúť.
0
- jenda23
- Ultimate člen
- Príspevky: 5779
- Dátum registrácie: 27 Jún 2008, 00:00
- Bydlisko: Česká Třebová
- Vek: 34
- Kontaktovať používateľa:
Re: Relé na automatické zapnutie/vypnutie drl
todle bude chodit určitě aspoň teda myslim
breta zkoukni to pls
jo R8 bych dal tak 1M (2M2) a elyt C1 třebas 2G2 nebo víc
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
jo R8 bych dal tak 1M (2M2) a elyt C1 třebas 2G2 nebo víc
0
Lokomotiva je jako žena.Je jich stovky typů a každej z nich je jinej,každá z nich je svým způsobem krásná.Když jí chceš aspoň trochu poznat jsou to stovky hodin času.Nejde s ní být aniž bys jí bezmezně miloval,je nemožný jí znát do poslední skulinky
- straciam
- Zaslúžilý člen
- Príspevky: 1325
- Dátum registrácie: 06 Jan 2009, 00:00
- Bydlisko: Podbrezova
- Vek: 38
Re: Relé na automatické zapnutie/vypnutie drl
ja pouzivam schemu odtialto:
http://www.dhservis.cz/dalsi/svetla.htm
je to jednoduche a upravil som to tak aby to spinalo po uplynuti casu, nie po zhasnuti kontrolky ako tam pisu.
vystup z rele som zapojil paralelne na vypinac v aute od svetiel.
este jedna vec ma napadla, to mi hovoril kamos, ako robi "denne svietenie" druhym do aut (aj sebe, ja som uz mal vtedy zapojene spominane zapojenie):
obycajne rele-vystup zapojit s vypinacom od svetiel, a cievku rele zapojit medzi gnd a vystup z alternatora na dobijanie. funguje to krasne:
-nenastartujes, nic sa nezapne
-nastartujes a az ked RJ v aute zopne rele na dobijanie, sa automaticky zapnu svetla. jednoduche a nepotrebuje to ziadnu elektroniku, len bezne auto rele.
http://www.dhservis.cz/dalsi/svetla.htm
je to jednoduche a upravil som to tak aby to spinalo po uplynuti casu, nie po zhasnuti kontrolky ako tam pisu.
vystup z rele som zapojil paralelne na vypinac v aute od svetiel.
este jedna vec ma napadla, to mi hovoril kamos, ako robi "denne svietenie" druhym do aut (aj sebe, ja som uz mal vtedy zapojene spominane zapojenie):
obycajne rele-vystup zapojit s vypinacom od svetiel, a cievku rele zapojit medzi gnd a vystup z alternatora na dobijanie. funguje to krasne:
-nenastartujes, nic sa nezapne
-nastartujes a az ked RJ v aute zopne rele na dobijanie, sa automaticky zapnu svetla. jednoduche a nepotrebuje to ziadnu elektroniku, len bezne auto rele.
0
Ponukam vysokokvalitnu 3D tlac na SLA tlaciarni Anycubic Photon.
No password, no problem.
Ins-piration
No password, no problem.
Ins-piration
Re: Relé na automatické zapnutie/vypnutie drl
Není třeba pořád něco hotového hledat na internetu, někdy stačí vlastní hlava.
Tak jsem se trochu zamyslel a toto bude splňovat všechny tvoje požadavky (v jednoduchosti je síla).
Po zapnutí on se nic neděje. Příchod start zapne tyristor, přes R1 začne klesat napětí na C, tranzistor T1 se začne po čase otvírat, poté přes R4 se otevře T2 a T1 se skokem naplno otevře, žárovka naplno svítí.
Po vypnutí zapalování ON se vše uvede opět do klidu a C se rychle vybije díky diodě D1.
Hodnoty součástek jistě každý odhadne, když ne, dodám.
Tak jsem se trochu zamyslel a toto bude splňovat všechny tvoje požadavky (v jednoduchosti je síla).
Po zapnutí on se nic neděje. Příchod start zapne tyristor, přes R1 začne klesat napětí na C, tranzistor T1 se začne po čase otvírat, poté přes R4 se otevře T2 a T1 se skokem naplno otevře, žárovka naplno svítí.
Po vypnutí zapalování ON se vše uvede opět do klidu a C se rychle vybije díky diodě D1.
Hodnoty součástek jistě každý odhadne, když ne, dodám.
0
Naposledy upravil/-a breta1 v 04 Feb 2012, 21:25, upravené celkom 2 krát.
- jenda23
- Ultimate člen
- Príspevky: 5779
- Dátum registrácie: 27 Jún 2008, 00:00
- Bydlisko: Česká Třebová
- Vek: 34
- Kontaktovať používateľa:
Re: Relé na automatické zapnutie/vypnutie drl
breta není D2 obráceně?
0
Lokomotiva je jako žena.Je jich stovky typů a každej z nich je jinej,každá z nich je svým způsobem krásná.Když jí chceš aspoň trochu poznat jsou to stovky hodin času.Nejde s ní být aniž bys jí bezmezně miloval,je nemožný jí znát do poslední skulinky
Re: Relé na automatické zapnutie/vypnutie drl
Ano, spletl jem se, ale ona tam vlastně nemusí ani být...
0
- jenda23
- Ultimate člen
- Príspevky: 5779
- Dátum registrácie: 27 Jún 2008, 00:00
- Bydlisko: Česká Třebová
- Vek: 34
- Kontaktovať používateľa:
Re: Relé na automatické zapnutie/vypnutie drl
jasný v pohodě
0
Lokomotiva je jako žena.Je jich stovky typů a každej z nich je jinej,každá z nich je svým způsobem krásná.Když jí chceš aspoň trochu poznat jsou to stovky hodin času.Nejde s ní být aniž bys jí bezmezně miloval,je nemožný jí znát do poslední skulinky
-
- Ultimate člen
- Príspevky: 5036
- Dátum registrácie: 01 Okt 2009, 00:00
- Bydlisko: Podunajska pahorkatina
- Vek: 36
Re: Relé na automatické zapnutie/vypnutie drl
ďakujem všetkým za odpovede a za ochotu pomôcť.
Najideálnejšie riešenie mi príde použiť ten tyristor. Len mám jednu otázku. Namiesto žiarovky bude ako záťaž použité relé. Nevzniká pri zapínaní T1 nejaký "prechodový jav" ktorý by mohol poškodiť cievku relé? Ako vlastne pôsobí na relé pomalý nárast napätia?
Viem že pri ekonomickom relé sa na cievku privedie skokom plné napätie,ktoré po zopnutí klesne na nejaké 2/3 Unom,ktoré ešte dokáže udržať pritiahnutú kotvu,ale cez cievku netečie veľký prúd. Ale,ako to pôsobí na relé,keď je to naopak?
Ako T1 hodlám použiť IRFZ44,ako T2 napr BC337. Ale o tyristore nemám ani šajnu,je možné použiť aj šuflíkové zásoby? Mám tu nejaké KT853A v TO220. Teda aspoň myslím že je to tyristor.
Najideálnejšie riešenie mi príde použiť ten tyristor. Len mám jednu otázku. Namiesto žiarovky bude ako záťaž použité relé. Nevzniká pri zapínaní T1 nejaký "prechodový jav" ktorý by mohol poškodiť cievku relé? Ako vlastne pôsobí na relé pomalý nárast napätia?
Viem že pri ekonomickom relé sa na cievku privedie skokom plné napätie,ktoré po zopnutí klesne na nejaké 2/3 Unom,ktoré ešte dokáže udržať pritiahnutú kotvu,ale cez cievku netečie veľký prúd. Ale,ako to pôsobí na relé,keď je to naopak?
Ako T1 hodlám použiť IRFZ44,ako T2 napr BC337. Ale o tyristore nemám ani šajnu,je možné použiť aj šuflíkové zásoby? Mám tu nejaké KT853A v TO220. Teda aspoň myslím že je to tyristor.
0
Re: Relé na automatické zapnutie/vypnutie drl
Špatně jsi prostudoval můj návrh.
T1, T2 tvoří klopný obvod, který se překlopí skokem daleko dříve, než by se mohlo relé sepnout pomalým počátečním nárůstem napětí, řekněme, že už při 1V na cívce relé se obvod skokem překlopí a relé skokem sepne. Samozřejmě v případě relé nesmíš zapomenout na diodu paralelně k vinutí.
Tyristor může být libovolný, pokud dodržíš min. proud do G a R3 zvolíš tak, aby byl Ih (přídržný proud) dostatečně velký.
T1, T2 tvoří klopný obvod, který se překlopí skokem daleko dříve, než by se mohlo relé sepnout pomalým počátečním nárůstem napětí, řekněme, že už při 1V na cívce relé se obvod skokem překlopí a relé skokem sepne. Samozřejmě v případě relé nesmíš zapomenout na diodu paralelně k vinutí.
Tyristor může být libovolný, pokud dodržíš min. proud do G a R3 zvolíš tak, aby byl Ih (přídržný proud) dostatečně velký.
0
-
- Ultimate člen
- Príspevky: 5036
- Dátum registrácie: 01 Okt 2009, 00:00
- Bydlisko: Podunajska pahorkatina
- Vek: 36
Re: Relé na automatické zapnutie/vypnutie drl
ďakujem za objasnenie.
A teraz som si všimol,IRFZ44 nemožno použiť,lebo je to N. Už by som si lámal hlavu,prečo to nepracuje tak ako má.
Ešte raz ďakujem za odpovede.
A teraz som si všimol,IRFZ44 nemožno použiť,lebo je to N. Už by som si lámal hlavu,prečo to nepracuje tak ako má.
Ešte raz ďakujem za odpovede.
0
- iwo1222
- Svetelektro LUCKER
- Príspevky: 1379
- Dátum registrácie: 23 Júl 2007, 00:00
- Vek: 32
- Kontaktovať používateľa:
Re: Relé na automatické zapnutie/vypnutie drl
kurnik hosi naco tak zlozito ?
uvediem priklad US DLR
- po nastartovani sa zopnu stretavacie svetla (parkovacky (predne zadne), osvetlenie interieru ostane vypnute)
-jak na to ?
na diesloch
- cez zopnute kontakty rele a par diod privedieme k svetlam 15kabel, cievku relatka napojime na kostru a zhavic ( preco zhavic ? aby nebol veliky odber ked auto zhavi, a aby nevymlatilo baterku),
ked sa zapne kluc do polohy na kontrolky, aktivuje sa 15, relatko sa zhavenim rozopne, svetla nesvietia, dozhavi sa, relatko sa zopne ( cievka rele nie je pod napatim ked je auto nastartovane) svetla zapnu, nastartujeme, a TADAAA svietime![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
takto jazdim uz vyse roka, a policajtom staci formulka "denne svietenie fabricke"
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
uvediem priklad US DLR
- po nastartovani sa zopnu stretavacie svetla (parkovacky (predne zadne), osvetlenie interieru ostane vypnute)
-jak na to ?
na diesloch
- cez zopnute kontakty rele a par diod privedieme k svetlam 15kabel, cievku relatka napojime na kostru a zhavic ( preco zhavic ? aby nebol veliky odber ked auto zhavi, a aby nevymlatilo baterku),
ked sa zapne kluc do polohy na kontrolky, aktivuje sa 15, relatko sa zhavenim rozopne, svetla nesvietia, dozhavi sa, relatko sa zopne ( cievka rele nie je pod napatim ked je auto nastartovane) svetla zapnu, nastartujeme, a TADAAA svietime
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
takto jazdim uz vyse roka, a policajtom staci formulka "denne svietenie fabricke"
0
Elektronické súčiastky fungujú za pomoci dymu. Ak dym unikne, prestanú fungovať.
VW Golf mk2 37kW - moje nove vozitko
VW Golf mk2 37kW - moje nove vozitko
Re: Relé na automatické zapnutie/vypnutie drl
Bohužel ne všechny diesely by to tak mohly mít zapojené.
Některé (FEL1,9D) totiž žhaví i několik minut (i když kontrolka žhavení svítí jen několik sekund), takže po tuto dobu by světla nesvítila.
Některé (FEL1,9D) totiž žhaví i několik minut (i když kontrolka žhavení svítí jen několik sekund), takže po tuto dobu by světla nesvítila.
0
-
- Zaslúžilý člen
- Príspevky: 1308
- Dátum registrácie: 13 Feb 2012, 04:07
- Bydlisko: Poprad
- Vek: 38
Re: Denne svietenie z dialkovych svetiel
Nejak som z tych zapojeni nepochopil co riesia. Nestaci 1 relatko ovladane zapalovanim a 1 schotky dioda na spojenie s parkovackami ? Este sa to da zjednodusit o to relatko (ono tam uz jedno totiz je) a pouzit 2 schotky diody zo zapalovania rovno na ovladacie rele svetiel a parkovaciek. Kto by to rad oneskorene po nastartovani tak RC clen + IRLZ44 a 5V zenerka na gate toho mosfetu osetreneho hradlovym vstupom.
To znizenie jasu riesi zivotnost halogenovych zaroviek za 10 eur rocne ?
Btw. v pripade väcsiny aut sa funkcia denneho svietenia da programovat cez OBD konektor.
To znizenie jasu riesi zivotnost halogenovych zaroviek za 10 eur rocne ?
Btw. v pripade väcsiny aut sa funkcia denneho svietenia da programovat cez OBD konektor.
0
Re: Relé na automatické zapnutie/vypnutie drl
Rád by som toto zapojil aj na Fiata, len tam nie je elektrický výsuvník pastorka, takže nemám použiť aký signál "štart", takže sa chcem opýtať či, a s akými súčiastkami by šlo apojiť túto schému
, a BU931, ten tranzistor znesie 30A, a je lacnejsí než klasické cievkove rele, ktoré by som taktiež musel kupovať. Ďakujem
![Obrázok](http://s14.postimage.org/g0b885rf5/spinac_svetel.gif)
0
Re: Relé na automatické zapnutie/vypnutie drl
BU931 není vhodný, pamatuj, že světla jsou trvale jedním koncem na kostře a spínají se na plus.
Já bych použil vhodný P FET.
Já bych použil vhodný P FET.
0
Re: Denne svietenie z dialkovych svetiel
No moc tomu tvojmu popisu nerozumiem, ale mám taký pocit, že funkcia diaľkových svetiel by zachovaná nezostala ...
0
Re: Denne svietenie z dialkovych svetiel
No modul už mám takmer hotový ... problém je však v nedostatku času to dokončiť
Čiže v lete keď budem rozoberať auto to dám dokopy ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
0
-
- Podobné témy
- Odpovedí
- Zobrazení
- Posledný príspevok
-
- 20 Odpovedí
- 2116 Zobrazení
-
Posledný príspevok od používateľa pocitujlasku