Tranzistorové zapaľovanie

Ak máte problém s elektronikou v aute a motorke, alebo proste chcete do auta a motorky niečo zapojiť

Moderátori: mirosne, Moderátori

breta1
Power user
Power user
Príspevky: 9330
Dátum registrácie: 06 Feb 2009, 00:00
Bydlisko: brno

Re: Tranzistorove zapalovanie

Príspevok od používateľa breta1 » 17 Jan 2012, 19:07

Jenom pro pořádek - toto je tyristorové zapalování, ne tranzistorové.
0

fery66
Zaslúžilý člen
Zaslúžilý člen
Príspevky: 1049
Dátum registrácie: 04 Okt 2009, 00:00

Re: Tranzistorove zapalovanie

Príspevok od používateľa fery66 » 17 Jan 2012, 19:16

breta1 napísal:Jenom pro pořádek - toto je tyristorové zapalování, ne tranzistorové.
Ďakujem za poučenie! Fakt som si to až doteraz nevšimol! Toľké roky som bol v nevedomosti... :( Ešte by si mi mohol vysvetliť, čo to je ten tyristor. To je tá dióda s "dzindzíkom"? Ja som iba zo skúsenosti dal tip na overenú konštrukciu. Sorry!
0

mir.ku
Stály člen
Stály člen
Príspevky: 206
Dátum registrácie: 16 Júl 2009, 00:00
Bydlisko: Nová Paka

Re: Tranzistorove zapalovanie

Príspevok od používateľa mir.ku » 17 Jan 2012, 23:00

fery66 napísal: ... som skúšal stavať rôzne elektronické zapaľovania ... som postavil niečo vyše 30 k plnej spokojnosti majiteľov ... :)
fery66 napísal: ... čo to je ten tyristor. To je tá dióda s "dzindzíkom"? ...
... bože to je zase hlína ... :D :D
0

fiat650
Nový člen
Nový člen
Príspevky: 59
Dátum registrácie: 17 Jan 2012, 16:36

Re: Tranzistorove zapalovanie

Príspevok od používateľa fiat650 » 18 Jan 2012, 12:05

Ano, väčšina publikácií píše o opalovaní prerušovača, vzniku kráterov, mne to nejak extra neopaluje, ale kontakt obelie, akoby bol od vapna, a je nevodivy, aj ked to premeriavam multimetrom, ked ho obrusim, zas čas ide.
0

fiat650
Nový člen
Nový člen
Príspevky: 59
Dátum registrácie: 17 Jan 2012, 16:36

Re: Tranzistorove zapalovanie

Príspevok od používateľa fiat650 » 19 Jan 2012, 14:44

Vcera vecer som cital knizku Jawa 500 a píšu tam o mojom probleme. "Kontakty přerušovače múžou: oxidovat, znečistit se, nebo být opalovány" Zoxidovaný kontakt očistíme nejlíp pilníkem, nebo ostřím nože, zaolejované benzinem, kratery vznikle po opilovani neovplyvnují chod motora, ale příliš opalene kontakty radeji vymenime." Tak nejak to aj je, s tym zoxidovanym kladivkom proste zastanete a dalej nejdete, kdežto aj s brutalnymi kratermi a čiernymi opalenymi kladivkami ludia jazdili.
0

Dolfi
Power user
Power user
Príspevky: 11656
Dátum registrácie: 17 Aug 2008, 00:00
Bydlisko: Prešporok (BA)
Vek: 71

Re: Tranzistorove zapalovanie

Príspevok od používateľa Dolfi » 19 Jan 2012, 18:05

Skús cez kladivko pustiť nejakého pol ampéra, (medzi + napájania a bod 1 daj trebárs 22R/ 10 W odpor). Ak to nepomôže, tak môžeš začať vymýšľať prerušovač s fotodiódou ...

Mechanicky neviem ako to chceš riešiť ... No ak do fotodiódy pustíš asi 10 mA, (1k odpor), tak cez fototranzistor potečú asi 2 mA. A tie môžeš pustiť do nejakého ďajšieho tranzistora, (KF508), ktorý ti zopne bod 1 na zem. Ak prerušíš lúč, tak prestane tiecť prúd fototranzistorom, ďalším tranzistorom, KF517, KU605 a na indukčke prskne iskra ...
0
Druhotriedny nadriadený si nikdy nevyberie prvotriedneho ale treťotriedneho podriadeného.

miroL
Stály člen
Stály člen
Príspevky: 489
Dátum registrácie: 28 Máj 2008, 00:00
Bydlisko: TRNAVA
Vek: 53

Re: Tranzistorove zapalovanie

Príspevok od používateľa miroL » 19 Jan 2012, 18:21

Skus toto: AR 1/95 str.15 - Bezdotykovy adapter k elektronickemu zapalovaniu. Je tam aj mech. konstrukcia, skusil som 1ks , ale na 3valec a fungovalo to vyborne. Uz si napamatam preco, ale optozavoru som si vyrobil s distancnych stlpikov , infradiody a infratrandu. Nebolo to ani citlive na necistoty, bezproblemove.
0

fiat650
Nový člen
Nový člen
Príspevky: 59
Dátum registrácie: 17 Jan 2012, 16:36

Re: Tranzistorove zapalovanie

Príspevok od používateľa fiat650 » 20 Jan 2012, 14:34

[quote="Dolfi"]Skús cez kladivko pustiť nejakého pol ampéra, (medzi + napájania a bod 1 daj trebárs 22R/ 10 W odpor). Ak to nepomôže, tak môžeš začať vymýšľať prerušovač s fotodiódou ...

K tej mojej verzii pridat tento odpor? Alebo len na skusku?
0

fiat650
Nový člen
Nový člen
Príspevky: 59
Dátum registrácie: 17 Jan 2012, 16:36

Re: Tranzistorove zapalovanie

Príspevok od používateľa fiat650 » 20 Jan 2012, 14:36

miroL napísal:Skus toto: AR 1/95 str.15 - Bezdotykovy adapter k elektronickemu zapalovaniu. Je tam aj mech. konstrukcia, skusil som 1ks , ale na 3valec a fungovalo to vyborne. Uz si napamatam preco, ale optozavoru som si vyrobil s distancnych stlpikov , infradiody a infratrandu. Nebolo to ani citlive na necistoty, bezproblemove.
Tento adapter akože bude fungovať s akymkolvek tranzistorovym zapalovanim?
0

fiat650
Nový člen
Nový člen
Príspevky: 59
Dátum registrácie: 17 Jan 2012, 16:36

Re: Tranzistorove zapalovanie

Príspevok od používateľa fiat650 » 20 Jan 2012, 14:44

miroL napísal:Skus toto: AR 1/95 str.15 - Bezdotykovy adapter k elektronickemu zapalovaniu. Je tam aj mech. konstrukcia, skusil som 1ks , ale na 3valec a fungovalo to vyborne. Uz si napamatam preco, ale optozavoru som si vyrobil s distancnych stlpikov , infradiody a infratrandu. Nebolo to ani citlive na necistoty, bezproblemove.
Na toto by som sa celkom dal, je to finančne najvyhodnejšie, nakolko tranzistorove zapalovanie tam už mam, len mam problem čím nahradiť súčiastky aby to fungovalo? Tamtie sa totiž v thorne kupiť nedaju.
0

miroL
Stály člen
Stály člen
Príspevky: 489
Dátum registrácie: 28 Máj 2008, 00:00
Bydlisko: TRNAVA
Vek: 53

Re: Tranzistorove zapalovanie

Príspevok od používateľa miroL » 21 Jan 2012, 13:11

Na pozicii T2- BC 237, BC 546, 547..... na T3 napr. BC 337-16 /25,40/, BC 639.... Infrafotodiodu a trand si snad nejaky vyberies, nie je to kriticke. Este si pozri toto:
http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=416
0

Dolfi
Power user
Power user
Príspevky: 11656
Dátum registrácie: 17 Aug 2008, 00:00
Bydlisko: Prešporok (BA)
Vek: 71

Re: Tranzistorove zapalovanie

Príspevok od používateľa Dolfi » 21 Jan 2012, 14:10

fiat650 napísal:K tej mojej verzii pridat tento odpor? Alebo len na skusku?
Samozrejme, k tomu tvojmu zapaľovaniu ! No a na skúšku a jazdiť. A ak ten kontakt zoxiduje aj pri väčšom prúde, tak žiaľ to nefunguje a treba vymyslieť niečo iné ... :wink:

P.S.: A já by som tú KF517 vymenil za niečo silnejšie, ak keď len BD140(-16) + kúsok chladiča (?). To KU-čko bude lepšie budené, celé to bude menej kúriť a snáď aj lepšie prskať ... :wink:
0
Druhotriedny nadriadený si nikdy nevyberie prvotriedneho ale treťotriedneho podriadeného.

fiat650
Nový člen
Nový člen
Príspevky: 59
Dátum registrácie: 17 Jan 2012, 16:36

Re: Tranzistorove zapalovanie

Príspevok od používateľa fiat650 » 23 Jan 2012, 13:18

miroL napísal:Na pozicii T2- BC 237, BC 546, 547..... na T3 napr. BC 337-16 /25,40/, BC 639.... Infrafotodiodu a trand si snad nejaky vyberies, nie je to kriticke. Este si pozri toto:
http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=416
Takže ak tam dám mnou navrhovany optočlen tcst 2103, T2 BC 546, T3 BC 639, a ponecham tie rezistory ktore uvadza autor, malo by to fungovat? Ja sa do elektroniky vobec nerozumiem, len to dokažem poskladať.
0

fiat650
Nový člen
Nový člen
Príspevky: 59
Dátum registrácie: 17 Jan 2012, 16:36

Re: Tranzistorove zapalovanie

Príspevok od používateľa fiat650 » 23 Jan 2012, 13:22

Dolfi napísal:
fiat650 napísal:K tej mojej verzii pridat tento odpor? Alebo len na skusku?
Samozrejme, k tomu tvojmu zapaľovaniu ! No a na skúšku a jazdiť. A ak ten kontakt zoxiduje aj pri väčšom prúde, tak žiaľ to nefunguje a treba vymyslieť niečo iné ... :wink:

P.S.: A já by som tú KF517 vymenil za niečo silnejšie, ak keď len BD140(-16) + kúsok chladiča (?). To KU-čko bude lepšie budené, celé to bude menej kúriť a snáď aj lepšie prskať ... :wink:
Pozri si moj prvy prispevok, k tranzistoru som sa uchylil, lebo som mal s autom akysi problem - oxidovalo mi kladivko.
0

Dolfi
Power user
Power user
Príspevky: 11656
Dátum registrácie: 17 Aug 2008, 00:00
Bydlisko: Prešporok (BA)
Vek: 71

Re: Tranzistorove zapalovanie

Príspevok od používateľa Dolfi » 23 Jan 2012, 13:47

fiat650 napísal:Pozri si moj prvy prispevok, k tranzistoru som sa uchylil, lebo som mal s autom akysi problem - oxidovalo mi kladivko.
Samozrejme že som si ho pozrel. No nechápem, čo si chcel touto vetou povedať ...

Všeobecne, väčší prúd cez kontakty by mal byť výhodnejší. (Nie však extrémne veľký, ktorý taví povrch kontaktu).

KF517 je 0,8 W tranzistor, (s ideálnym chladením 2,6 W), s Ic len 600 mA, (inde len 500 mA). A zosilnenie je merané pri 10 mA. Zo schémy sa jednoznačne dá dokázať, že KF517 ide mimo katalógových hodnôt, s prúdom takmer 1,5 A a ak sa "ešte drží", tak musí extrémne kúriť ! Preto som ti radil, vymeniť ho. Vlastnosti toho zapojenia tým môžu len získať ! Nič viac, nič menej ...
0
Druhotriedny nadriadený si nikdy nevyberie prvotriedneho ale treťotriedneho podriadeného.

fiat650
Nový člen
Nový člen
Príspevky: 59
Dátum registrácie: 17 Jan 2012, 16:36

Re: Tranzistorove zapalovanie

Príspevok od používateľa fiat650 » 23 Jan 2012, 15:44

Chcel som povedať len, že v pôvodnom vyhotovení prechadzal kladivkom prud okolo 1A a aj tak sa oxidovalo. Ale to KFko beriem, vymenim. Dik za radu.
0

Dolfi
Power user
Power user
Príspevky: 11656
Dátum registrácie: 17 Aug 2008, 00:00
Bydlisko: Prešporok (BA)
Vek: 71

Re: Tranzistorove zapalovanie

Príspevok od používateľa Dolfi » 23 Jan 2012, 15:55

fiat650 napísal:Chcel som povedať len, že v pôvodnom vyhotovení prechadzal kladivkom prud okolo 1A a aj tak sa oxidovalo ...
Asi máš pravdu, neviem. Viem len, že prúd priamo z cievky má "trochu" iný charakter ...

No nechajme to tak. A len tak zo zaujímavosti. Skúšal si to kladivko niečím nastriekať, namazať, ...?
0
Druhotriedny nadriadený si nikdy nevyberie prvotriedneho ale treťotriedneho podriadeného.

fiat650
Nový člen
Nový člen
Príspevky: 59
Dátum registrácie: 17 Jan 2012, 16:36

Re: Tranzistorove zapalovanie

Príspevok od používateľa fiat650 » 23 Jan 2012, 16:05

Kontaktnú časť nie, len vačku a ten fíber čo ho dvíha.
0

Dolfi
Power user
Power user
Príspevky: 11656
Dátum registrácie: 17 Aug 2008, 00:00
Bydlisko: Prešporok (BA)
Vek: 71

Re: Tranzistorove zapalovanie

Príspevok od používateľa Dolfi » 23 Jan 2012, 16:21

fiat650 napísal:Kontaktnú časť nie, len vačku a ten fíber čo ho dvíha.
A prečo ? Prúd 100 mA snáď neiskrí. A na trhu je kopec čistiacich a konzervačných "sajrajtov" ... Nos so sebou handričku a trochu liehu, izopropylalkoholu, alebo takého čohosi. A keď sa ten-ktorý sprej neosvedčí, tak to len očistíš ...

Neviem, aký si "strojár". No myslím si, že zachovať mechanickú konštrukciu prerušovača, je tá najschodnejšia cesta ...
0
Druhotriedny nadriadený si nikdy nevyberie prvotriedneho ale treťotriedneho podriadeného.

fiat650
Nový člen
Nový člen
Príspevky: 59
Dátum registrácie: 17 Jan 2012, 16:36

Re: Tranzistorove zapalovanie

Príspevok od používateľa fiat650 » 24 Jan 2012, 12:31

fiat650 napísal:
miroL napísal:Na pozicii T2- BC 237, BC 546, 547..... na T3 napr. BC 337-16 /25,40/, BC 639.... Infrafotodiodu a trand si snad nejaky vyberies, nie je to kriticke. Este si pozri toto:
http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=416
Takže ak tam dám mnou navrhovany optočlen tcst 2103, T2 BC 546, T3 BC 639, a ponecham tie rezistory ktore uvadza autor, malo by to fungovat? Ja sa do elektroniky vobec nerozumiem, len to dokažem poskladať.
Bude to teda fungovať s tymi nahradnymi tranzistormi a optočlenom?
0

Napísať odpoveď