Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Ak máte problém s elektronikou v aute a motorke, alebo proste chcete do auta a motorky niečo zapojiť

Moderátori: mirosne, Moderátori

milansprlak
Stály člen
Stály člen
Príspevky: 191
Dátum registrácie: 07 Feb 2014, 10:54
Bydlisko: Trstená
Vek: 31

Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Príspevok od používateľa milansprlak » 28 Jan 2017, 17:07

Dobrý deň.
Mám starú transformátorovú auto nabíjačku. S nabíjačkou som spokojný, má však jednú chybu: Pri dlhšom nabíjaní napätie na akumulátore stúpne niekedy až na 16-17V, potom mi auto nenaštartuje (zapne sa zrejme nejaká ochrana) a musím napätie nejako znížiť (zapnúť svetlá). Avšak nechcem si pokaziť elektroniku v aute ani PB akumulátor. Preto som rozmýšľal ako by som ju upravil aby odpojilo nabíjanie pri cca 14 - 14,5V. Rozmýšľal som nad zenerovou diodou paralelne na výstup ale neviem či by to bolo účinne a akú zd tam dať. Skúste mi poradiť ako to najefektívnejšie vyriešiť. Prípadne či existuje nejaký kvalitný modul (na ebayi) na to?
Mám aj ďalšiu novú impulznú autonabíjačku, tam mám zase opačný problém že svieti že nabitá a pritom nie je, prípadne mi niekedy odmietne nabíjať pb akumulátor (najmä keď je trošku viac akumulátor vybití) Preto by som najradšej dorobil tu reguláciu na tej transformatorovej nabíjačke.

Za všetky návrhy vám ďakujem.
0

Používateľov profilový obrázok
Jirka84
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 2495
Dátum registrácie: 21 Mar 2012, 20:30
Bydlisko: kousek na sever od Olomouce
Vek: 73

Re: Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Príspevok od používateľa Jirka84 » 28 Jan 2017, 17:47

Často takové "přebíjení" mi "HRABALA" gelová nebo hermeticky zapouzdřená novodobá rádoby olověná baterka, když se blížil její konec. Staré socialistické olověnky jsem "nepřepral" :wink: . Zkusil bych ubrat pár závitů nebo na odbočce v sekundáru. Nejde-li to, pak odpočtové trafo (12-15V) DO PRIMÁRU.
0
LAIK se DIVÍ, odborní žasne nad schopnostmi LAIKA...
...nejen tady jsi bastlíři doma... ...taky pro radost i poučení
Zábava pro naše polovičky - Církvice (Čáslav = ČR)
..mladí nedělají vždy , co se jim říká... :rock:

Dolfi
Power user
Power user
Príspevky: 11656
Dátum registrácie: 17 Aug 2008, 00:00
Bydlisko: Prešporok (BA)
Vek: 71

Re: Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Príspevok od používateľa Dolfi » 02 Feb 2017, 19:39

milansprlak napísal:Mám starú transformátorovú auto nabíjačku ...
Na zenerku zabudni ! Vieš si prestaviť čo i len 15 W zenerku, (napr. 15 V x 1 A) ? Síce by sa takýto paralelný stabilizátor dal vyskladať, (zenerka + výkonový tranzistor), ale kvôli stratám, je to dosť nezmysel ...

Odpájať baterku, (ukončiť nabíjanie), sa dá všelijako. No podľa mňa je to najlepšie riešiť bezkontaktne, (cez polovodič). A asi najjednoduchšie je to cez výkonový sériový stabilizátor, povedzme na 14,4 V. No chýbajú mi tu základné informácie. Aké je tam použité trafo, (napätie a výkon/ prúd) ? Potom sa môžem pokúsiť poradiť konkrétne ... :wink:
0
Druhotriedny nadriadený si nikdy nevyberie prvotriedneho ale treťotriedneho podriadeného.

Sender
Pokročilý člen
Pokročilý člen
Príspevky: 535
Dátum registrácie: 26 Máj 2008, 00:00

Re: Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Príspevok od používateľa Sender » 02 Feb 2017, 20:05

Kup si knihu "Nabíječky a nabíjení".V ní najdeš dostatek inspiračních informací pro úpravu stávající nabíječky.
0

Amaterr
Zaslúžilý člen
Zaslúžilý člen
Príspevky: 1380
Dátum registrácie: 08 Jún 2014, 09:17
Bydlisko: Bratislava

Re: Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Príspevok od používateľa Amaterr » 02 Feb 2017, 20:12

ved je tu
http://svetelektro.com/clanky/velmi-zau ... e-192.html
niektore " slusne "nabijacky su spravene tak , ze nedovolia nabijat aku... uplne vybitý , treba mu teda troska zdvihnut napetie na klasike , konstrukter predpoklada , ze nema zmysel nabijat akumulatory s chybnymi clankami
0

AbcdeF
Stály člen
Stály člen
Príspevky: 137
Dátum registrácie: 27 Máj 2015, 10:53
Bydlisko: Bratislava

Re: Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Príspevok od používateľa AbcdeF » 02 Feb 2017, 20:46

Staré nabíjačky boli robené na vtedajšie sieťové napätie 220V. Preto teraz po zvýšení napätia v sieti dávajú neregulované nabíjačky na výstupe vyššie napätie. Najjednoduchším riešením Tvojho problému by asi bolo zaradenie dvoch až troch (zistíš meraním) výkonových diód do série s výstupom. Možno to nie je ideálne riešenie, je však rýchle a lacné.
1
Obrázok 1

Dolfi
Power user
Power user
Príspevky: 11656
Dátum registrácie: 17 Aug 2008, 00:00
Bydlisko: Prešporok (BA)
Vek: 71

Re: Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Príspevok od používateľa Dolfi » 02 Feb 2017, 21:23

Zrážať napätie diódami tak isto nie je ideálne riešenie. Ten úbytok napätia je totiž stály a tie cca 2 V môžu výrazne znížiť nabíjací prúd aj v aktívnej zóne nabíjania. Naviac, sieťové napätie môže lietať v rozsahu 20% (+- 10%). Preto sa asi ťažko dá ustrážiť napríklad napätie 14,4 V na baterke.

Ako som spomínal, asi najjednoduchším riešením je sériový stabilizátor, dajme tomu na tých 14,4 V, (jednoducho oreže špičky nad tých 14,4 V). Ak v nabíjačke nie je nejaký "konský" trafák a sekundárne napätie je dostatočne blízko k 12 V zhora, je možné použiť N FET s nízkym Rdson, (max. výkonová strata môže byť tak do 20 W kvôli tepelnej nestabilite spínacích unipolárnych tranzistorov). Ak je strata výrazne vyššia, (sekundárne napätie je vysoké a aj prúd je veľký), tak klasika, bipolárny výkonový tranzistor (KD503).
0
Druhotriedny nadriadený si nikdy nevyberie prvotriedneho ale treťotriedneho podriadeného.

Používateľov profilový obrázok
xmilos
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 3671
Dátum registrácie: 04 Máj 2011, 00:00
Bydlisko: Povazie

Re: Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Príspevok od používateľa xmilos » 02 Feb 2017, 21:29

Skusal niekto regulovat fazovo primmar ?
0

Používateľov profilový obrázok
enigma
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 2508
Dátum registrácie: 24 Dec 2011, 15:21
Bydlisko: Nitra

Re: Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Príspevok od používateľa enigma » 02 Feb 2017, 21:31

a čo tak použiť regler zo š - 120 ? myslím na ten elektronický ( dával sa od roku 1984 )
0

Používateľov profilový obrázok
marostv
Stály člen
Stály člen
Príspevky: 120
Dátum registrácie: 01 Apr 2008, 00:00
Bydlisko: Bardejov
Vek: 38
Kontaktovať používateľa:

Re: Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Príspevok od používateľa marostv » 02 Feb 2017, 21:55

Ja používam starú komunistickú nabíjačku baterky nabíjam na 15.5-16v a nikdy s tým žiadne auto problém nemalo, mal som par impulzných ale nejak to nebolo ono.
0

Používateľov profilový obrázok
5ko
Power user
Power user
Príspevky: 10149
Dátum registrácie: 18 Feb 2010, 00:00
Vek: 68

Re: Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Príspevok od používateľa 5ko » 03 Feb 2017, 07:49

Ja by som radšej skúsil odvinúť pár závitov na sekundári,je to asi najjednoduchšie riešenie.
Kedže to bude mocný trafák, tak zraziť tie 2Volty je otázkou pár závitov ,teda bude to len na poslednej vrchnej vrstve vinutia.
Najlepšie je na skúšku odpojiť ten koniec vinutia, potom na nejaké šidlo pripojiť odchádzajúci vývod a ,,napichávať,, ho opatrne cez izoláciu do drôtu a sledovať napätie na výstupe./pozor na skrat medzi závitmi /Potom stačí poznačiť ten bod, odvinúť zbytok vinutia .Ak nie je vinutie zaliate šelakom, či ináč zafixované, tak sa dajú závity povyťahovať cez okienko bez problémov.Ak je ich viac, tak aj rozcvakať , takže idú lahšie von.
Na mojej som to tiež vyriešil tak isto,lebo dával sekundár cez 18V.
1
Obrázok 1
Lenivosť je matka pokroku.Lenivý človek rozmýšla,ako by si robotu uľahčil a tak niečo vynájde.
Ku každému čínskemu výrobku by mali pribaliť jedného číňana, aby som ho mohol nakopať do ....,ked sa to pokazí.

Používateľov profilový obrázok
miroja
Power user
Power user
Príspevky: 2574
Dátum registrácie: 01 Feb 2010, 00:00
Bydlisko: stredny Liptov
Vek: 61

Re: Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Príspevok od používateľa miroja » 03 Feb 2017, 10:07

Alebo odcitat tych 10V naviac v primare malym trafkom v protifazovom zapojeni. V tomto pripade sa trafak a nakoniec aj cela nabijacka dostane do pracovnych podmienok, tak ako bola kedysi navrhnuta.
0

Používateľov profilový obrázok
5ko
Power user
Power user
Príspevky: 10149
Dátum registrácie: 18 Feb 2010, 00:00
Vek: 68

Re: Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Príspevok od používateľa 5ko » 03 Feb 2017, 10:48

Len musí zhaňať trafák ,aby mal primár porovnatelný s pôvodným primárom a ešte aj miesto, kam ho strčiť.
0
Lenivosť je matka pokroku.Lenivý človek rozmýšla,ako by si robotu uľahčil a tak niečo vynájde.
Ku každému čínskemu výrobku by mali pribaliť jedného číňana, aby som ho mohol nakopať do ....,ked sa to pokazí.

Sender
Pokročilý člen
Pokročilý člen
Príspevky: 535
Dátum registrácie: 26 Máj 2008, 00:00

Re: Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Príspevok od používateľa Sender » 03 Feb 2017, 12:33

ˇRešil bych to řízeným usměrňovačem se zpětnou vazbou.Schémat je na netu hafo.
0

Používateľov profilový obrázok
mr.dred
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 5645
Dátum registrácie: 17 Aug 2011, 00:00
Bydlisko: Handlová
Vek: 58

Re: Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Príspevok od používateľa mr.dred » 03 Feb 2017, 13:57

Ja som kedysi postavil túto nabíjačku v zosílenej verzii (nabíjal som 2 baterky paralelne na S5T 175AH) a trafo bolo tuším 24V /30A !
Po malých úpravách - Mostík 4x KY719 , riadenie 4xKT705 ,pomocný tyristor na zopínanie tých štyroch KT505, bočník z trafoplechu...a riadne káble.
Nabíjačka fungovala spoľahlivo... nabíjací prúd dostatočný aj na núdzový rýchly štart po chvíle nabíjania,alebo nastaviteľný od 0 do 30A, vypínanie nastavené na 15V...
Škoda že som ju dal preč aj s nákladiakom. :(
Prílohy
Nab.1.png
Nab.1.png (215.04 KiB) 8000 zobrazení
0
Čo ťa nezabije... to sa vráti a skúsi to znova !!!

spibe
Okoloidúci
Okoloidúci
Príspevky: 37
Dátum registrácie: 29 Okt 2009, 00:00

Re: Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Príspevok od používateľa spibe » 29 Nov 2022, 22:36

5ko napísal:
03 Feb 2017, 07:49
Ja by som radšej skúsil odvinúť pár závitov na sekundári,je to asi najjednoduchšie riešenie.
Kedže to bude mocný trafák, tak zraziť tie 2Volty je otázkou pár závitov ,teda bude to len na poslednej vrchnej vrstve vinutia.
Najlepšie je na skúšku odpojiť ten koniec vinutia, potom na nejaké šidlo pripojiť odchádzajúci vývod a ,,napichávať,, ho opatrne cez izoláciu do drôtu a sledovať napätie na výstupe./pozor na skrat medzi závitmi /Potom stačí poznačiť ten bod, odvinúť zbytok vinutia .Ak nie je vinutie zaliate šelakom, či ináč zafixované, tak sa dajú závity povyťahovať cez okienko bez problémov.Ak je ich viac, tak aj rozcvakať , takže idú lahšie von.
Na mojej som to tiež vyriešil tak isto,lebo dával sekundár cez 18V.
Zdravím, potreboval by som poradiť so starým dvojcestným umerňovačom, ktorý má dva paralelne trafá 6/12V. Výstupné napätie je 18.50V a chcel by som to znížiť na 15V alebo 14.4V len neviem z ktorého trafa odvinúť. Je to dvojcestne usmernené na zápornom póle a paralelne je žiarovka 24V 2W a ja som do serie ešte pridal žiarovku 12V 21W. Viete mi povedať či je počas nabíjania medzera ako pri jednocestnom usmernení? Asi zrejme áno keď je tam tá žiarovka, alebo sa mýlim? Prípadne ako to ešte vylepšiť? Ďakujem za rady
Prílohy
IMG_20221128_203645.jpg
IMG_20221128_203722.jpg
IMG_20221128_203746.jpg
IMG_20221128_203619.jpg
0

romiadam
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 4418
Dátum registrácie: 09 Apr 2008, 00:00
Bydlisko: Wicklow, Irsko
Vek: 47

Re: Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Príspevok od používateľa romiadam » 30 Nov 2022, 00:27

Dokazes z toho celeho nakreslit schemu? Ak ano, tak nam to pomoze, aby sme ti lepsie poradili.
0
Prepáčte mi za diakritiku a preklepy - väčšinou píšem z mobilu a ENG klavesnice.
(výroky nemenovaného člena fóra:) ...základy elektrotechniky ovládam dokonale, tak napr. taký tyristor neviem ako presne funguje

jova
Stály člen
Stály člen
Príspevky: 200
Dátum registrácie: 12 Júl 2016, 00:00
Kontaktovať používateľa:

Re: Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Príspevok od používateľa jova » 30 Nov 2022, 08:14

A co na tom hodláš vylepšit? Už ani v době uvedení na trh to nebyl žádný zázrak. "Regulaci" proudu tam zajišťuje to rozptylové trafo, pokud tomu ještě snížíš napětí na výstupu, nebude to už nabíjet vůbec. :?
duk3.pdf
(441.46 KiB) 122 stiahnutí
Maximálně bych to doplnil nějakým obvodem proti přepólování, případně obvodem co by to vypnul po dosažení toho napětí 14,4V, např: XH-M601, XH-M604...
0

Dolfi
Power user
Power user
Príspevky: 11656
Dátum registrácie: 17 Aug 2008, 00:00
Bydlisko: Prešporok (BA)
Vek: 71

Re: Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Príspevok od používateľa Dolfi » 30 Nov 2022, 10:16

spibe napísal:
29 Nov 2022, 22:36
Zdravím, potreboval by som poradiť ...
Odpovede:
- trafá (vinutia 6 a 12 V) sú asi v sérii
- tých 18,5 V je naprázdno a na DC rozsahu voltmetra ? Ak hej, je to stredná hodnota dvojcestne usmerneného napätia, kde špičková hodnota napätia je takmer 30 V, (až na také napätie sa teoreticky môže baterka nabiť).
- 24 V/ 2W žiarovka je tam hlavne na indikáciu. Prípadný vybíjací prúd pri tom výkone žiarovky je minimálny.
. 12 V/ 21 W žiarovka v sérii zdegraduje aj tak mizerný nabíjací prúd 3,5 A pod 2 A. Je to hlúposť !
-- medzera medzi dvoma polperiódami tam je, no nie 10 ms + čosi, no len niekoľko málo ms (3 ms ?).
- áno, ukončenie nabíjania povedzme pri 14,4 V je dobrý nápad. Je ho možno zrealizovať odpojením baterky, ale aj nejakým primitívnym sériovým stabilizátorom napätia na povedzme tých 14,4 V. (Samozrejme, stabilizátor nesmie obmedzovať prúd !)
0
Druhotriedny nadriadený si nikdy nevyberie prvotriedneho ale treťotriedneho podriadeného.

Používateľov profilový obrázok
Jirka84
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 2495
Dátum registrácie: 21 Mar 2012, 20:30
Bydlisko: kousek na sever od Olomouce
Vek: 73

Re: Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Príspevok od používateľa Jirka84 » 30 Nov 2022, 14:05

Zkusím přidat další info ze: své praxe
nabíječka má primár trafa vinutý na 220V/50Hz, dnes je v síti nejen standard 230V, ale často v blízkosti distribučního trafa (DT) naměřím i 253V = maximum, co dovoluje norma. Před cca 6ti lety jsem se zmínil tady o "odpočtovém " trafu. Asi mnozí zde neznají jeho pravou funkci, protože nikdo nedokázal zareagovat.
Moje zkušenost: změřím si současné U síťě, které je převládající v době nízkého odběru (kolem oběda nebo pozdě večer - bývá vyšší, než při zvýšené zátěži DT), při té příležitosti zjistím odebíraný proud primáru "hledaného" trafa. Pro definování "výkonu odpočtového trafa" je rozhodující proud, co bude protékat jeho sekundárem při jmenovitém výkonu "hledaného" trafa.
Pro snížení napětí na sekundáru pak stačí toto malé tráfko zapojit podle schema s jeho potřebným
vinutím pro odečítané napětí. Nejde o úplně idealní, ale nejjednodušší "snížení" sekundáru na "hledaném" trafu.
Toto zapojení jsem používal v dobách, kdy v síti bylo i 190V, ale v obrácené variantě (přičítal jsem použité U sekundáru tráfka). Tehdy jsem si ho zapujil s přepínačem a jeho verzi mám dodnes funkční.

PS u elektronkových radií se trafa vinula s několika odbočkami na primáru podle toho, do "jaké sítě" se přijímače prodávaly (např. 110V, 125V, 150V, 220, 240V nebo 127V, ...245V), také proto že přepětí elektronkám neprospívalo.
Prílohy
Odečítací trafo.png
1
Obrázok 1
LAIK se DIVÍ, odborní žasne nad schopnostmi LAIKA...
...nejen tady jsi bastlíři doma... ...taky pro radost i poučení
Zábava pro naše polovičky - Církvice (Čáslav = ČR)
..mladí nedělají vždy , co se jim říká... :rock:

Napísať odpoveď
  • Podobné témy
    Odpovedí
    Zobrazení
    Posledný príspevok