Strana 3 z 4

Re: Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Napísané: 02 Dec 2022, 01:30
od používateľa MF
miroja napísal:
01 Dec 2022, 13:36
MF napísal:
30 Nov 2022, 23:53
Jirka84 napísal:
30 Nov 2022, 14:05
Zkusím přidat další info ze: své praxe
nabíječka má primár trafa vinutý na 220V/50Hz, ...
Obrázok
V tom obrázku je drobná chyba. Kdo ji odhalí vyhrává bluďišťáka. :D
Pod chybou myslis, ze mu chyba oznacienie zaciatkov vinutia toho pomocneho trafa? Ano, ak by to zapojil nespravne tak neocitava ale pricitava...
V uvedeném schematu jsou použity značky pro transformátor s feritovým jádrem. Síťové transformátory mívají železné jádro, které se značí plnou čarou. Viz výstřižek z AR.
Dolfi napísal:
01 Dec 2022, 22:09
Naprázdno to nemá prečo hučať a ani 2 V tam nemôžeš na DC rozsahu multimetra namerať. Niečo robíš zle ! (Pri dvoch diódach a dvojitom vinutí sekundáru s vyvedeným stredom sa to inak nedá urobiť, ako odpojiť jedno vinutie či jednu diódu).
Jestli on tazatel tu jednu diodu nepřemostil. Pak by šlo trafo do skratu. Podle dotazů to vypadá, že nemá páru o tom co dělá.

Re: Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Napísané: 02 Dec 2022, 08:27
od používateľa spibe
Jasne, že nemám páru keď nie som z odboru. Inak by som sa takéto základné veci nepýtal.A kde som mal ten volný koniec pripojiť?

Re: Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Napísané: 02 Dec 2022, 08:46
od používateľa miroja
Nikam, len odpoj jeden privod z trafa k jednej diode a nechaj to rozpojene.
Akurat je tu otazka, ci to vyriesi problem s vysokym napatim na vystupe nabijacky ked je uz aku nabity a neberie uz takmer ziadny prud.
Vsak vyskusaj a zmeraj kam sa napatie vysplha ak tam nechas AKU pripojeny dost dlho.
Podla mna potrebujes nejako rozumne aj znizit maximalne napatie na sekundare a len jednocestne usmernenie na to stacit nebude. Vask uvidime...

PS: Nemas v popise uvedene bydlisko. Mozno by sa ti uz niekto ozval, ktory by to na mieste cinu vyriesil lahsie.

Re: Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Napísané: 02 Dec 2022, 08:59
od používateľa Atlan
Nech tam da triakovy regulator nastaveny na 90% a hotovo.

Re: Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Napísané: 02 Dec 2022, 09:17
od používateľa miroja
Alebo odcitat na primare 10-20V ako tu uz bolo navrhnute, alebo DC/DC menic, alebo odvinut par zavitov zo sekundaru,alebo ....... Isto, tych moznosti je viac.
On sa snazi na zaklade inych rad urobit pri zvysenom napati siete s trafom s povodnym transformacnym pomerom nabijacku, ktora by AKU neprebijala.... Mozno sa to podari, uvidime.

Re: Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Napísané: 02 Dec 2022, 10:54
od používateľa Dolfi
Já nesúhlasím ! Autor si niekde prečítal, že na nabíjanie, (hlavne staršej, zosulfatizovanej), baterky je lepšie použiť pulzačné napätie, (napríklad jednocestne usmernené), pri čiastočnom súčasnom vybíjaní, (paralelne žiarovka). Prebíjanie baterky ho zatiaľ netrápi, ustriehne si to priebežným meraním napätia pri nabíjaní.

Já proti tomuto spôsobu nabíjania Pb akumulátora nemám absolútne žiadne výhrady. Je dosť pravdepodobné, že sa tým čas sulfátov rozpustí a baterka sa mierne desulfatizuje. (No súčasne musím poznamenať, že ak sa začína rozsypávať (doslova) jeden článok, tak touto metódou sa baterka rýchlejšie dorazí !

Som rád, že sa aj odhalil problém s hučaním a nízkym výstupným napätím, (vyskratovanie jedného sekundáru). Takže sa môže prejsť na meranie s baterkou. A pokiaľ si spomínam, tak tá vybíjacia žiarovka by mal mať tak 10 až 20% nabíjacieho prúdu. (Treba zmerať nabíjací prúd bez žiarovky, povedzme bude 2 A, tak žiarovka by mala byť 0,2 až 0,4 A. Samozrejme, na úplnej presnej hodnote sa nestrieľa. A radšej používaj 24 V autožiarovky. Menej svietia a dlhšie vydržia. Taká 10 W/ 24 V žiarovka by mohla byť použiteľná.)

Re: Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Napísané: 02 Dec 2022, 12:09
od používateľa Atlan
Aco takto

Re: Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Napísané: 02 Dec 2022, 12:25
od používateľa miroja
Nuz neviem, ale moje doterajsie skusenosti s desulfatovanim neboli moc oslnive. Tak snad na hranici meratelnosti. Za mna strateny cas a elektrika. Ale nechcem tym nikoho zo zasady odhovarat. Treba skusit, mozno budes mat lepsie vysledky.
Ale aj v takom pripade by mal mysliet aj na maximalne napatie na sekundari, ktore pri 230V sieti vybehne vyssie, ci uz pri dvojcestnom alebo jednocestnom usmerneni. Ak to budes priebezne merat, bola by to cesta, len treba pri tom stale sediet.
Asi najvhodnejsia cesta by bola znizit napatie pre primar ako to navrhol Jirka84.

Re: Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Napísané: 02 Dec 2022, 13:08
od používateľa spibe
Tak skúsil som to ešte raz a po odpojení jednej diody bol max prúd cca 1.5A. potom som sekudare spojil a pripojil na paralelne spojené diody. Trafo mierne hučalo nehrialo sa ale sekundár bez napätia. Zas som niekde urobil chybu? :pain:

Re: Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Napísané: 02 Dec 2022, 13:17
od používateľa Dolfi
"Asi najvhodnejsia cesta by bola znizit napatie pre primar ako to navrhol Jirka84."

Mne sa toto nezdá ako najlepšie riešenia. Mäkký (rozptylový) tafák, spôsobí to poklesne nabíjacieho prúd v celom rozsahu. Ďalej, sieť kolíše, aj tak sa nedá trafiť max. napätie na baterke, (teoreticky v nekonečnom čase pri nulovom prúde).
Já by som preferoval odpojenie baterky pri dosiahnutí požadovaného napätia. Ekvivalentom môže byť stabilizátor napätia, (obmedzenie napätia pulzov), na požadovanú hodnotu. (V podstate, aj alternátor v aute len reguluje svoje výstupné napätie.)
spibe napísal:
02 Dec 2022, 13:08
Zas som niekde urobil chybu?
Áno ! Tam záleží na začiatkoch a koncoch sekundára.
Znova sa ťa spýtam. Dajú sa oba sekundáre úplne rozpojiť v strede, (budú to dve samostatné vinutia) ? Ak hej, tak pôvodné zapojenie: začiatok - stred1 - stred2 - koniec, treba rozpojiť a zapojiť správne paralelne: začiatok - stred2 a stred1 - koniec. Dá sa to skontrolovať aj voltmetrom. Ak budeme mať spojený povedzme začiatok - stred 2, tak medzi stred1 - koniec musíme namerať len veľmi malé napätie, (rádovo mV).

Re: Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Napísané: 02 Dec 2022, 13:24
od používateľa spibe
Tak že laborovanie s touto nabkou končím a jediné čo by som chcel na nej dorobiť tak volt meter a ampermeter najlepšie digitálne, aby som nemusel behať s merákom. Poprosím o nejaké tipy od Vás a aby sa to dalo jednoducho zapojiť a umiestniť na predný panel /v strede je miesto/. Ďakujem

Re: Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Napísané: 02 Dec 2022, 13:40
od používateľa spibe
Pre istotu dám ešte foto sekundaru ako som to spojil. Ďalšia fotka origo vyvody sekundáru. Diody sa už prerazili po mojich pokusoch. Čím ich viem nahradiť? Nejaké z alternátora?

Re: Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Napísané: 02 Dec 2022, 15:31
od používateľa Dolfi
Z alternátora tam diódy ťažko uchytíš. Tie sa lisujú.

Ak nemáš na okolí niekoho, čo ti podaruje staré (časovo) 20 A Tesla diódy, (KY715 až 19), tak napríklad GME predáva skrutkovacie výkonové diódy radu FR. Nakoľko všetky kovové púzdra výrazne zdraželi, já by som radšej kúpil 85 A ( https://www.gme.sk/dioda-85fr60-do5 ), nech čosi prežijú. (Slabšia nie je o moc lacnejšia.)

Re: Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Napísané: 02 Dec 2022, 15:47
od používateľa spibe
OK. Funguje to. Jednocestne usmernené aj diody sú dobré neviem merať :( . Max to dáva 2.5A mierne hučí ale nehreje sa. Ešte tie meráčiky páni poraďte :thumbup:

Re: Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Napísané: 02 Dec 2022, 18:58
od používateľa Dolfi
Ešte ťa trochu potrápim. Máš paralelne tie dva sekundáre a paralelne aj tie diódy ? No dá sa to aj trochu lepšie. Sekundáre na jednej strane správne paralelne spojíme, (jeden vývod), a na druhej strane vinutí zapojíme diódy. A až za nimi to spojíme paralelne, (druhý vývod). Takto zapojené to zabráni prípadným vyrovnávacím prúdom medzi sekundármi. (No pri samotnom nabíjaní tie vyrovnávacie prúdy určite nepotečú, lebo napätia musia hoódne poklesnúť.)

No a ohrievať by sa to až tak nemuselo vzhľadom na konštrukciu toho trafa, ktoré asi je dosť rozptylové (mäkké). Asi toho dosiahli aj výrazne vyšším počtom závitov na primári, čím sa trafo asi ťažšie presycuje. Aj celkový pokles nabíjacieho prúdu znižuje tepelné straty. No hodnotiť to budeš môcť, až keď budeš nabíjať baterku povedzme 24 hodín. :wink:

O vhodných meráčikoch nemám šajnu, (Číňan ma neoslovuje).

Re: Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Napísané: 02 Dec 2022, 20:24
od používateľa spibe
Tak že zapojil som na druhý vývovod diody a za nimi som to spojil. Tento krát som usmerňoval plus podľa schém ktoré som tu našiel. V moto režime dáva na prázdno cca 4.5V a v auto cca 9.5V. je to dobré?

Re: Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Napísané: 02 Dec 2022, 21:51
od používateľa Amaterr

Re: Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Napísané: 03 Dec 2022, 10:47
od používateľa Dolfi
Nie je to dobre ! (Oprava: NO ASI TO NIE JE ZLE, viď. odstavec nižšie !!!)
Prečo by sa tam malo čosi zmeniť ? V podstate, paralelná spolupráca dvoch zdrojov je normálna a výstupné napätie naprázdno určuje zdroj s vyšším napätím. Tu sú zdroje rovnaké, (rovnaká polovica sekundárneho vinutia, rovnaká dióda), tak nemá byť prečo iné napätie pri jednom zdroji a dvoch zdrojoch paralelne. Len to chce tie zdroje spojiť dokopy, (čiže paralelne), SPRÁVNE !!!
Už som ti to písal, znovu zopakujem :
- rozpojiť sekundáre v strede, (nechať v lufte) ! Ak sa nedajú, skončili sme, nedá sa to zrealizovať !
- odpojiť aj druhé strany sekundárov, (nechať v lufte),
- môžeš si na striedavom rozsahu zmerať ich napätia, mali by byť rovnaké, (možno okolo18 V),
- spojiť začiatok prvého sekundáru so začiatkom druhého sekundáru, (to je ten vývod, čo bol pripojený na stred),
- teraz zoberieš voltmeter a na striedavom rozsahu zmeriaš napätie medzi tými rozpojenými koncami. Malo by byť čo najnižšie, (rádovo milivolty) !
- teraz zoberieš tie voľné konce sekundárov a pripojíš ich na katódy diód, (to sú tie letovacie špičky)
- no a medzi tými spojenými sekundármi, (bude tam PLUS), a anódami diód, (skrutky, chladič, bude tam MÍNUS), musí byť rovnaké napätie, ako bolo len s jedným sekundárom.

Teraz znovu čítam tvoju odpoveď a som zmätený. Tie výstupné napätia by sedeli. No nechápem, ako si to zapojil, keď: "Tento krát som usmerňoval plus podľa schém ktoré som tu našiel.", keď (pravdepodobne) máš diódy na spoločnom chladiči a tým sú anódy prepojené, (vyskratované).
(Keď to tak analyzujem, tak si v podstate zapojil paralelne vinutia sekundárov a paralelne aj diódy, len sú naopak. No to sme tu už mali. Ale nie je to to, čo som popísal vyššie.

Ešte maličkosť: Ak si šťastlivec, ktorý ná prístup k elektrickej sieti pri aute, kľudne môžeš auto štartovať aj s pripojenou (zapnutou) nabíjačkou. Keď nabíjačka zvládne nabíjať 6 V autobaterky bez prepínania, tak zvládne aj pokles napätia pri štartovaní. (Síce príspevok k štartovaciemu prúdu nebude nejaký závratný, no občas sa každý ampér počíta ... :wink: )

Re: Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Napísané: 07 Dec 2022, 21:06
od používateľa spibe
Dolfi napísal:
01 Dec 2022, 09:49
Ak si chceš spraviť úplne "blbuvzdornú" nabíjačku, tak namiesto 5 A poistky zapoj napríklad žiarovku 24 V/ 250 W, ( https://www.mall.sk/usporne-led-ziarovk ... 0qEALw_wcB ). A pri skrate, resp. prepólovaní sa len žiarovka rozsvieti. Bežné nabíjanie takmer neovplyvní.
Môžem tam dať aj 230V/50w halogen? Skúšal som skrat akurát sa nerozsvietila a potom na 12V/20w halogen sa pri skrate rozsvietila. Tieto typy mám doma tak preto sa pýtam. A paralelne by som zapojil 12V/5w na vybíjanie.

Re: Regulácia starej transformatorovej autonabíjačky

Napísané: 08 Dec 2022, 15:05
od používateľa randal
.