DIY Riadiaca jednotka motora

Ak máte problém s elektronikou v aute a motorke, alebo proste chcete do auta a motorky niečo zapojiť

Moderátori: mirosne, Moderátori

elmoto
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 3154
Dátum registrácie: 15 Aug 2011, 00:00
Bydlisko: Žilina
Vek: 44

Re: DYI Riadiaca jednotka motora

Príspevok od používateľa elmoto » 20 Okt 2017, 15:26

niki31 prepáč ale toto tvoje tvrdenie "Optika je ďaleko presnejšia než nejaké magnety a zuby" sa o čo opiera?

Dnešné motory majú magnetický terčík prípadne ocelové zuby a nieje problém. Dnes už snímajú aj pohyb kľuky v oboch smeroch aby pri následnom štarte v režime stop&štart nemuseli opäť synchronizovať vstrekovanie/zapaľovanie a vedeli presne v akej polohe je motor.

A vôbec optiku nepoužívajú lebo si neviem predstaviť na dnešnom motore miesto pre optické snímanie tak aby bola zabezpečená čistota optického snímača. V tom rozdelovači ok ale dnes?

Ale to je vedlajsie. Ak má motor otáčky napr2500 ot/min tak je jedno aký acyklický chod má otáčka stále bude tých otáčiek 2500 ot/min.

Ked ti to skáče výpočtom 100ot hore dole tak to bude riadny problém. a toto "Pre výpočet vstreku je potreba zmerať otáčky počas jednej polotáčky motora. Ja merám čas, za ktorý ubehne 90°na rozdeľovači.
(Jedná sa o motor s optickými snímačmi v rozdeľovači.) Nameraná hodnota sa nakoniec ešte zaokrúhli. Problém je že motor sa neotáča
konštantne ale počas jednej otáčky sa kruhový pohyb kľukovky najprv zrýchľuje a potom spomaľuje. Vo výsledku je nameraný čas po každom meraní odlišný. Skúšal som aj zaokrúhľovanie niekoľkých vzorkov, to sa ukázalo ako nepoužiteľné. Hodnota otáčok po zaokrúhlení nesúhlasila so skutočnosťou." je celé zle. Pretože na začiatku 90stupnov sa nič nedeje /otáčky momentálne merané 3000/, potom je brzdený 2x po 90st/otáčky momentálne merané 2800/ no a jasna že to skáče lebo je to je to tak ! ale vo výsledku 2 otáčiek je ten chod periodický a je jedno ako acyklický počas tých 2 otáčok !

Meraj otáčky po dvoch otočeniach motora to máš cely 4takt cyklus a túto hodnotu používaj. Pre boha ved pri 2500ot/min je to skoro 21zmien hodnoty otáčky za sekundu! Veď to na výpočet vstrekovania stačí. A nie ty to ženieš do nestabilného merania 90st otočenia čo je pre jeden stabilny periodický cyklus motora len jedna osmina chodu ktorá o výsledných otáčkach nemôže dať správny výsledok !!!
0
nie som tu

Používateľov profilový obrázok
genius3258
Pokročilý člen
Pokročilý člen
Príspevky: 809
Dátum registrácie: 10 Aug 2010, 00:00
Bydlisko: Ružomberok
Vek: 25

Re: DYI Riadiaca jednotka motora

Príspevok od používateľa genius3258 » 20 Okt 2017, 16:31

ak nejde vyložene o ten pocit navrhnúť si vlastnú ecu, použil by som Megasquirt standalone ECU (ebay +- 250€) a vybavené.
Podporuje to všetky možné senzory, MAF, škrtiace klapky.. 1 až 8 valcov atd.. programuje sa to cez TunerStudio. S wideband sondou a meračom pomeru vzduch/ palivo to dokáže naprogramovať každý kto rozumie ako pracuje motor...
Načo vymýšľať teplú vodu keď netreba.

Jediné čo by mohol byť problém je to rozdeľovačové zapaľovanie, ale to by sa dalo riešiť použítím osobitných cievok . či už dvoch alebo štyroch
0
Run it, break it, fix it, love it :)

martin knocik
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 1639
Dátum registrácie: 23 Jan 2008, 00:00
Bydlisko: Trenčianska Turná
Vek: 33
Kontaktovať používateľa:

Re: DYI Riadiaca jednotka motora

Príspevok od používateľa martin knocik » 20 Okt 2017, 17:11

Bavime sa o ničom, na motore otáčky nekolíšu ale nameraná hodnota.
Meraš otáčky aj nejakým inym sposobom ako cez ten rozdelovač s optickym senzoom ? O kolko ti kolisu namerano hodnoty ? (pocet tickov casovaca alebo otacok za min ? )

Skusal si otestovať samotny ten rozdeľovač s optickym senzorom mimo spalovacieho motora ? Napr pripojiť ten rozdelovač na nejaky velky trojfazovy asynchronny elektromotor a sledovať stabilitu a presnosť merania otačok pri konstantnych otackach elektromotora ?
0
http://mkbci.com

FEL UNIZA 2015, Ing.

ľudstvo je vírus ktorý napadol Zem

nerobme si ťažkú hlavu z debilov čo nám ani po členky nesiahajú, buďme radi že my dačo dokážeme a smejme sa im akí sú sprostí

peterple
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 2328
Dátum registrácie: 25 Jún 2013, 21:06
Bydlisko: Krajné
Vek: 57
Kontaktovať používateľa:

Re: DYI Riadiaca jednotka motora

Príspevok od používateľa peterple » 20 Okt 2017, 17:50

Takže ty tvrdíš:
  1. používam optický snímač ktorý má vysokú presnosť
  2. meranie mám urobené presne - tam chyba nieje
  3. motor má konštantné otáčky
Takže mi vychádza že ak spočítaš dve po sebe idúce merania tak dostaneš počet impulzov za jednu obrátku motora. A tieto číselká by mali byť teda rovnaké. A teraz nevieme či sú alebo nie sú. Lebo píšeš že tie jednotlivé merania sa lýšia. Teda merania polobrátok. Čo je principiálne možné. Ale ich súčet by mal byť vždy rovnaký ak platia všetky tie tri tvrdenia hore.

Ak tie súčty lietajú tak jedno z tvrdení nebude v poriadku. Mne sa najpohodlnejšie rieši práve to druhé. Ešte som s ním neskončil, tvoje argumenty ma zatiaľ nepresvedčili.

Podobný problém som totiž riešil nedávno aj na tom mojom zariadení kde po zmene motora za iný sa počas jediného merania našli ustrelené hodnoty rýchlosti. Tak sme urobili taký malý pokus s digitálnym skopom a zistilo sa že klame snímač rýchlosti toho nového motora lebo je to tam robené nejako divne. Ja totiž si viem vyrátať presne akej veľkej chyby sa moje meranie môže maximálne dopustiť. A preto som si bol pomerne istý v kramflekoch keď sa ten problém objavil.

U tvojho merania viem figu borovú (ani na akom to beží procesore) a tak overujem všetky možnosti ktoré poznám že vedú k chybnému meraniu času trvania impulzu.
Tak ma napadla ešte jedna vec. Procesor je asi 8 bitový alebo 16bitový, ako máš vyriešený atomický prístup k nameranej hodnote v hlavnom programe? Predpokladám že prerušenie iba odloží 3 byte a nastaví príznak. Je zabezpečené že si hlavný program vyberie vždy tie tri správne byte? Ako?
0
Ukáž múdremu chybu a on sa ti poďakuje. Ukáž chybu hlupákovi a on sa urazí.

Používateľov profilový obrázok
niki31
Stály člen
Stály člen
Príspevky: 172
Dátum registrácie: 05 Feb 2010, 00:00
Bydlisko: Žilinský kraj
Vek: 49

Re: DYI Riadiaca jednotka motora

Príspevok od používateľa niki31 » 20 Okt 2017, 19:25

Už som písal že som rozdeľovač točil motorčekom,samozrejme všetko bolo spustené , pripojené sviečky, vstreky pľuli benzín do vaničky, atd..
Motor som dokonca skúšal roztočiť generátorom, zapojil som ho ako elektromotor. Výsledok? Perfektné stabilné otáčky, na osciloskope nádherný priebeh.

Iný pokus: Všetky veci som späť nahádzal do motora a pripojil osciloskop priamo na optický snímač. Vyradil som procesor, a spustil len analógovú iskru bez akejkoľvek ďalšej regulácie, na sanie som nacapil karburátor a naštartoval . Priebeh bol rovnaký, ostré hrany ale impulz sa naťahoval ako z gumy. Raz bol širší a raz o trocha užší. Kúpil som na ebay nový rozdeľovač a výsledok rovnaký.

Na traktore mám motor z felície 1.6 MPi, spravil som si taký prípravok s preklápacím obvodom a pripojil na hal. 1 impulz ho nahodil a nejaký 64 to zhodil, výsledok ? rovnaký gumový impulz. To ma vedie k záveru že v ECU musí byť nejaká kompenzácia tohto javu.

Musím skrátka nad tým ešte podumať.

Ešte dodám, skúšal som aj znížiť poče vzorkov na polotáčku ale výsledok je rovnaký.
0
Niki31

Používateľov profilový obrázok
misocko
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 4319
Dátum registrácie: 14 Jún 2009, 00:00
Vek: 47

Re: DYI Riadiaca jednotka motora

Príspevok od používateľa misocko » 20 Okt 2017, 20:10

traja sme ti tu napisali aby si skusil merat otacky z vacky , tj 1 impulz na dve otacky....
neche sa mi to citat znovu cele ale:
dobre chapem z posledneho prispevku ze sa snazis merat dlzku nejakeho impulzu (myslim ze takto sa to rozhodne nerobi)? co tak merat cas medzi dvoma nabehmi impulzu?
0

Používateľov profilový obrázok
niki31
Stály člen
Stály člen
Príspevky: 172
Dátum registrácie: 05 Feb 2010, 00:00
Bydlisko: Žilinský kraj
Vek: 49

Re: DYI Riadiaca jednotka motora

Príspevok od používateľa niki31 » 20 Okt 2017, 20:21

Samozrejme že merám dve nábežné hrany ale keď pláva šírka impulzu musí plávať aj medzera, nie? :pain:

No nasadili ste mi chrobáka do hlavy s tým meraním jednej celej otáčky rozdeľovača. Skúsim otáčky odvodiť od snímača 1 valca.

-- Spojený príspevok 20 Okt 2017, 19:48 --

Aha čo som našiel. :applause: Takže v mojom prípade je vlastne vysoká presnosť na závadu, ak som to správne pochopil. Musím teda rádovo znížiť rozlíšenie. Pokiaľ sa mi to potvrdí a podarilo by sa mi nejak extrahovať tú odchylku, dalo by sa to v praxi ďalej využiť.
Prílohy
motor.jpg
0
Niki31

martin knocik
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 1639
Dátum registrácie: 23 Jan 2008, 00:00
Bydlisko: Trenčianska Turná
Vek: 33
Kontaktovať používateľa:

Re: DYI Riadiaca jednotka motora

Príspevok od používateľa martin knocik » 20 Okt 2017, 20:50

kes si pouzil mapy 12x12, bolo kolisanie otačok rovnako velké ako pri mape 8x8 ? Jemnejsia mapa alebo presnejšie meranie rozhodne nemoze uskodiť.

Máš tabulku 8x8 po 500 otačkach. Máš linerarnu interpolaciu 4 najbližších susedov, takže maš rozlišenie otáčok 250 otačok. Otáčky ti kolisu o +-100 otáčok, a preskakuje ti hodnota medzi 2 okienkami. Dobry regulator by mal zvladnut kolisanie otačok. Podla mna ti hruba tabulka zbytočne zvyšuje regulačnu odchylku - mapa 8x8 s interpolaciou sa asi sprava mierne oreregulovany P regulator = kmitajuci regulator.
0
http://mkbci.com

FEL UNIZA 2015, Ing.

ľudstvo je vírus ktorý napadol Zem

nerobme si ťažkú hlavu z debilov čo nám ani po členky nesiahajú, buďme radi že my dačo dokážeme a smejme sa im akí sú sprostí

Používateľov profilový obrázok
niki31
Stály člen
Stály člen
Príspevky: 172
Dátum registrácie: 05 Feb 2010, 00:00
Bydlisko: Žilinský kraj
Vek: 49

Re: DYI Riadiaca jednotka motora

Príspevok od používateľa niki31 » 20 Okt 2017, 21:01

Rozlisenie s interpoláciou je po 1 otáčke nie po 250, interpolácia z jedného okienka vypľuje 5*500= 2500 hodnôt. väčšina z nich je zanedbateľná, pretože sú to desatinné čísla a tie sa orežú. Prechod medzi okienkami je teda plynulý. Kolísanie otáčok nemá vplyv na získanie hodnoty z tabuľky a ani na chod motora ale na zápis novej hodnoty. Skrátka mi nová hodnota nešla do správneho okienka ale vedľa.
0
Niki31

Používateľov profilový obrázok
xmilos
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 3671
Dátum registrácie: 04 Máj 2011, 00:00
Bydlisko: Povazie

Re: DYI Riadiaca jednotka motora

Príspevok od používateľa xmilos » 20 Okt 2017, 21:15

Tos sme sa dozvedeli o konstrukcii viac.
Za mna jednoznacne snimanie otacok na zotrvacniku. A tam magneticky bohate staci.

genius3258 stale vravim, ze by sa taka naka univerzalna zisla - a ona uz je :--)
0

Používateľov profilový obrázok
niki31
Stály člen
Stály člen
Príspevky: 172
Dátum registrácie: 05 Feb 2010, 00:00
Bydlisko: Žilinský kraj
Vek: 49

Re: DYI Riadiaca jednotka motora

Príspevok od používateľa niki31 » 20 Okt 2017, 21:20

Skús to vysvetliť japoncom.

Ďakujem za reakcie, diskusia mi dala pár nápadov a čo najrýchlejšie ich budem testovať, ako to dopadlo napíšem.
Darmo, človeku niekedy chýba oponentúra ktorá ho donutí zamyslieť sa nad problémom z iného pohľadu.
0
Niki31

Používateľov profilový obrázok
misocko
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 4319
Dátum registrácie: 14 Jún 2009, 00:00
Vek: 47

Re: DYI Riadiaca jednotka motora

Príspevok od používateľa misocko » 20 Okt 2017, 21:54

niki31 napísal:Samozrejme že merám dve nábežné hrany ale keď pláva šírka impulzu musí plávať aj medzera, nie? :pain:
ano, ale medzera Ťa vobec nemusi (nema) zaujimat, dolezita je vzdialenost dvoch nabeznych hran, a ta sa dlzkou impulzou nemeni pri nezmenenych otackach (dufam ze si rozumieme).
ak robis sinchronny generator kde motor musi bezat v stalych otackach, asi by som sa mapou sustredil na dane otacky, ak to bude masina s menicom , tak samozrejme sirsi rozsah otacok.
Prílohy
hrany.PNG
hrany.PNG (1.78 KiB) 4928 zobrazení
0

kamilko
Stály člen
Stály člen
Príspevky: 269
Dátum registrácie: 21 Okt 2017, 14:07
Bydlisko: kosice

Re: DYI Riadiaca jednotka motora

Príspevok od používateľa kamilko » 21 Okt 2017, 14:56

Ked budes to robit tak amo teraz tj sledovat pocet tikov citaca v uP tak to bude na dve veci.

Skusk toto, snimac daj na zotrvacnik tj budes pocitat zuby. Urci si rozumny casovy interval napr 100ms.
Inkrementuj premenu kazdym impulzom od zuba a po 100ms nacitaj pocet impulzov, a premenu pocitadla vynuluj. Up to bude stihat v pohode.(ci uz budes pouzivat prerusenie a sof premenu alebo vynulujes nejaky citac ktorý sa bude inkrementovat impulzami od snimaca zubov zotrvacnima ne jedno (zavisi od toho co vsetko chces obsluhovat a pocitat up))
Navyse hodnota by mala byt stabilna (relativne). Tak ze na spracovanie vhodnejsie. Hlavne ak to chces pchat do PID regulatora.
0

Používateľov profilový obrázok
mac26
Zaslúžilý člen
Zaslúžilý člen
Príspevky: 1298
Dátum registrácie: 01 Feb 2010, 00:00
Bydlisko: Martin

Re: DYI Riadiaca jednotka motora

Príspevok od používateľa mac26 » 25 Okt 2017, 08:42

https://hackaday.io/project/4413-speeduino
Mozno tam najdes nieco zaujmave
0

Sender
Pokročilý člen
Pokročilý člen
Príspevky: 535
Dátum registrácie: 26 Máj 2008, 00:00

Re: DYI Riadiaca jednotka motora

Príspevok od používateľa Sender » 28 Okt 2017, 12:29

Na rozdělovač bych se vykašlal a zkusil bych zaexperimentovat s bipolárním hall snímačem přímo na kliku motoru. Na řemenici by byly nalepený dva permanentní magnety ,každej jiným pólem.Chovalo by se to tak,že by jeden magnet v polovině otáčky hall sepnul a druhý po 180° hall vypnul.Hall typu TLE XXXX má nějakou hysterezi.Nedovedu posoudit jakej by to mělo dopad na přesnost snímání otáček motoru.Oprosnímač by byl asi přesnější.
S bipolárním hall mám dobrou zkušenost při použití na snímání otáček vodoměru použitého na olej.
Edit: Narazil jsem na opensource projekt Frankenstein.Ovládají až 12 vstřikovačů. Třeba to někomu bude inspirací.
0

xubxo1414
Okoloidúci
Okoloidúci
Príspevky: 1
Dátum registrácie: 03 Apr 2018, 11:18

Re: DYI Riadiaca jednotka motora

Príspevok od používateľa xubxo1414 » 03 Apr 2018, 11:23

Zdravím chcel by som sa vas len opytat nepatri to celkom asi k tejto teme, co rozoberate ale nieje tu niekto kto ma skusenosti s tym ako funguje vypocet spotreby paliva (ktora sa zobrazuje na palubnom pocitaci ) Mam taku diplomovu pracu a tieto veci nemozem nikde zohnat teda som ich nenasiel potreboval by som niejaky clanok ze ake snimace sa pouzivaju pri tychto vypoctoch a ako to cele funguje bol by som velmi vdacny keby ste mi vedeli pomoct ... vopred vam dakujem :)
0

lacog
Stály člen
Stály člen
Príspevky: 302
Dátum registrácie: 27 Mar 2007, 00:00

Re: DYI Riadiaca jednotka motora

Príspevok od používateľa lacog » 03 Apr 2018, 12:01

xubxo1414: ako nehnevaj sa na mňa ale ideš robiť diplomovku a nevieš gugliť???
0

Používateľov profilový obrázok
lh
Pokročilý člen
Pokročilý člen
Príspevky: 715
Dátum registrácie: 23 Mar 2013, 14:02
Bydlisko: z južnej strany Poľany
Vek: 45

Re: DYI Riadiaca jednotka motora

Príspevok od používateľa lh » 03 Apr 2018, 12:16

Snímač tlaku paliva, snímač teploty paliva, snímač ABS, interný časovač RJ a rôzne bulharské konštanty a korekčné výpočty. Čo značka, to vlastný prístup. Daj si otázku, z čoho by si to počítal Ty, a máš to. Ako znie zadanie diplomovky, a na akej katedre Ti ju zadali...? len tak zo zvedavosti.

Edit: zabudol som hladinu paliva v nádrži
0

Používateľov profilový obrázok
mac26
Zaslúžilý člen
Zaslúžilý člen
Príspevky: 1298
Dátum registrácie: 01 Feb 2010, 00:00
Bydlisko: Martin

Re: DYI Riadiaca jednotka motora

Príspevok od používateľa mac26 » 03 Apr 2018, 13:15

Prietokomer :twisted:
0

Používateľov profilový obrázok
lh
Pokročilý člen
Pokročilý člen
Príspevky: 715
Dátum registrácie: 23 Mar 2013, 14:02
Bydlisko: z južnej strany Poľany
Vek: 45

Re: DYI Riadiaca jednotka motora

Príspevok od používateľa lh » 03 Apr 2018, 13:53

Tak potom aj λ sonda.
0

Napísať odpoveď
  • Podobné témy
    Odpovedí
    Zobrazení
    Posledný príspevok