Strana 1 z 1

Ako na desulfáciu - najjednoduchšia cesta

Napísané: 03 Jan 2021, 13:02
od používateľa Drakoush
Ahojte,

veľakrát sa tu (aj inde) preberalo, čo s akumulátorom, ktorý už nesplňuje kvalitatívne parametre nového, ale nie je ani v úplne úbohom stave. Príčinou je sulfát na elektródach, je toho veľa popísaného v rôznych internetových zdrojoch, alebo v knihe "Nabíječe a nabíjení" (Arendáš Miroslav, Ručka Milan, ISBN 80-86056-61-9). Rovnako rôzne internetové zdroje popisujú, ako desulfovať, sú tam rôzne návody na stavby desulfátorov pracujúcich na vyšších frekvenciách. Mne osobne sa tieto konštrukcie neosvedčili, akumulátor som nikdy s nimi nevedel oživiť na rozumnú mieru. Po drobnom bádaní a skúmaní som prišiel na to, čo je asi najlepšie a zároveň je to aj najkrajšie svojou primitívnosťou a jednoduchosťou.

KONDENZÁTOROVÁ NABÍJAČKA - nabíjačka, ktorá sa dá poskladať doma na kolene. Má svoje úskalia - je jednoduchá, nie teda blbuvzdorná, ale všetko sa dá skomplikovať a vylepšiť. Ako to funguje: v sérii so sieťovým transformátorom je na primárnej strane kondenzátor, ktorého kapacita sa vypočíta. Tým vznikne sériový LC rezonančný obvod. Na sekundárnej strane je jedna usmerňovacia dióda, aby sa sériová rezonancia ešte viac uplatňovala (funguje aj s mostíkom). To je všetko :) Paralelne k nabíjanému akumulátoru je možné ešte pripojiť žiarovku (stačí malá, 5W), tým zaistíme v kladnej polvlne spätné vybíjanie a nástroj na desulfáciu je na svete. Baterka sa dobíja a desulfuje. Baterka by sa mala dobíjať tak dlho, kým sa nedosiahne ca. 16,8V. Baterka plynuje. Popis stavby je rovnako popísaný v zmienenej literatúre.

A teraz konkrétny príklad:
VW T5, 2,5TDi, DPF - baterka stará asi 5 rokov, poslednú zimu som pociťoval problémy pri štartovaní, najmä mi už cukali niektoré relé poklesom napätia. Stav teda nie moc zlý, baterka stále bez problémov nakopla aj pri mínusových teplotách, ale zračilo to problém - jeho ignoráciou by sa stav určite zhoršoval, až by som raz nenaštartoval.
Počiatočný stav:
20201231_173034232_iOS.jpg
Stav po dvoch dňoch nabíjania:
20210103_112838339_iOS.jpg
Čo viac dodať? Oba stavy merané po ustálení akumulátora, teda prvý tri hodiny po vymontovaní z auta, druhý 12 hodín od nabíjania. Môžem s nabíjaním ešte pokračovať, hodnota by sa mala len zlepšovať - vydokladujem neskôr.

Nakoniec priebeh nabíjacieho prúdu v pdf. Treba si všimnúť RMS hodnotu ca. 3A, ale špičkovo to skáče omnoho vyššie.

kondnab.pdf
(567.41 KiB) 241 stiahnutí
Batéria má 12V, 100Ah a podľa EN normy má byť schopná dodať 830A pri štarte. Spočiatku bola schopná dodať 565A, po nabíjaní je to 703A.

Re: Ako na desulfáciu - najjednoduchšia cesta

Napísané: 03 Jan 2021, 14:03
od používateľa Wicker
Pekný článok, mohol si uviesť ktorú schému z uvedenej literatúry si konkrétne použil.

Mám s týmto skúsenosť na akumulátore Starline 12V/225Ah, ktorý mám v garáži, dobíjam cez solárny panel myslím 30V/245W a PWM regulátor (slnečný deň 10-12A pod mrakom od 1A až do 3A). Akumulátorom kŕmim sínusový menič 12V/230VAC/3000W z toho napájam svetlá, nabíjačky na náradie, ventiátor a kompresor (2,2kW-25L vzdušník). A tu práve nastal problém. Cez leto som si všimol, že dokážem kompresor nabiť max. 2x a menič už hlásil nízke napätie akumulátora.

2 rok som akumulátor používal tak, že keď menič začal hlásiť tento stav som ho zobral domov nabiť... a tu bol problém, nakoľko niekedy bol aku skladovaný dlhšie vo vybitejšom stave a to aj cez leto pri vyšších teplotách, čo nieje dobré. A keď som spozoroval, že aj po nabití nieje v stave ako pred tým, začal som to riešiť s kamarátom, ktorý sa nejaký ten čas už venuje solárom, nabíjačkám, akumulátorom a aj desulfatácii (ja už sa okolo tohoto vrtím veľmi málo). Dohodli sme sa, že mu aku donesiem, nakoľko mal vyrobený desulfátor a uvidíme, či z toho niečo bude, pravdaže s tým, že sa pomerali hodnoty pred, počas a po ukončení procesu. Ako plus som sa s ním ešte poradil ohladom solárneho panelu a vecí okolo toho. O pár dní mi poslal dobrú ponuku z bazoša. Zakúpil som teda solár a ďalšie potrebné veci aby sa to mohlo po oživení aku zmontovať (tu v jednej téme som bol od toho odhováraný, nechápem prečo a nechápem prečo som tomu uveril, pretože tá kúpa bola to najlepšie čo som pre ten aku mohol urobiť). A tým sa predišlo aby som za chvílu znovu dosiahol tento neželaný stav.

Výsledok je taký, že po návrate akumulátor bez problémov zvládol nabiť cez menič kompresor 6x, kým nastal výrazný pokles napätia. Od vtedy je pripojený na solár a PWMko a použivaný bez problémov. Bol použitý desulfátor:

https://ecoprodukt.sk/p/71560-desulfato ... RmEALw_wcB

Ktorý má on vyrobený, schéma a veci sa dajú nájsť na internete.

Takže áno funguje to ako píše Ľubo, ale za určitých podmienok a nie pre úplnú mŕtvolu.

BTW. v aute r.v. 2008 mám od výroby originál akumulátor Varta 110Ah pekne s OEM označením a BEM kodom (auto má už manažment dobíjania), ktorý štartuje 3,0TDI/V6. A problém nastal až minulý rok, keď po týždni v mrazoch auto nenaštartovalo. AKU som vybral, riadne nabil a odvtedy to jazdí, som zvedavý do kedy :D.

Re: Ako na desulfáciu - najjednoduchšia cesta

Napísané: 03 Jan 2021, 17:58
od používateľa martin knocik
Skusal som v praci ten desulfator y toho ecoproductu na dlhsi cas nepouzivanom solarnom akumulatore s nominalnou kapacitou 270AH.

1. Nabijanie s desulfataciou.

1. vybijaci cyklus kapacita 110AH.
2 vybijaci cyklus kapacita 60 AH.
3 vybijaci cyklus kapacita 50AH.

Možno dobre pre šmejdov z autobazaru, ale trvale zázraky sa nekonali. Naštastie to neboli moje peniaze (za desulfator). Je to strata času.

Osobne si myslím ze sa články v akumulatore po desulfatacii proste rozpadli, neviem si inak vysvetlit ten prudký pokles kapacity.

Re: Ako na desulfáciu - najjednoduchšia cesta

Napísané: 03 Jan 2021, 18:09
od používateľa Drakoush
Ako vravím, tie desulfátory nepomohli ani mne.

Primitívna kondenzátorová nabíjačka áno. Už samotný fakt, že sa nabíja na vyššie napätie, kedy plynuje, pomáha. Pulzami s vyšším napätím, a teda aj vyššou strednou hodnotou prúdu sa deje asi to isté - opadáva sulfát.

Kým to nie je kritické, baterka sa dá zregenerovať. Potom už nepomôže nič. Čiže namiesto ctekov a nabíjačiek z lidla si radšej postavte tento zázrak. Trafo, kondík, jedna dióda...

Roman, ja som to nestaval podľa knižky, ja som jednu takú pred rokmi získal. V knižke (ak máš) si to dohľadáš ľahko. Je to trafo, v sérii s primárom kondík, na sekundári dióda. Schému môžem doložiť aj ja, ale parametre trafa sú u mňa neznáme. Celá nabíjačka bola domácim výtvorom, tzv. pravý rádioamatérsky výrobok za socíku. Chlapec si vyrobil trafák, kastličku, všetko.

Re: Ako na desulfáciu - najjednoduchšia cesta

Napísané: 03 Jan 2021, 18:13
od používateľa Drakoush
V pôvodnom príspevku mám preklep, vybíjanie do žiarovky sa deje v zápornej polvlne, ktorá je vlastne skrz jednocestné usmernenie vynechaná. Na grafe to nie je vidno, keďže tam mám žiarovku asi 1W a menej.

Re: Ako na desulfáciu - najjednoduchšia cesta

Napísané: 03 Jan 2021, 18:31
od používateľa Wicker
Ono mám skúsenosť aj s CTEKom, kedy režim recond akumulátoru naozaj pomohol. Mne pomohol aj ten desulfátor.

Ja netvrdím, že to je to spása pre AKU, teda pre každý AKU. Zrejme sa to bude odvíjať od stavu a štádia v akom sa už nachádza, zrejme to pomôže keď sa niečo zachytí včas, čo bol môj prípad.

AK už je raz neskoro, žiadny zázrak nepomôže, to je jasné.

Re: Ako na desulfáciu - najjednoduchšia cesta

Napísané: 03 Jan 2021, 18:51
od používateľa Drakoush
Sám mám ctek, ale proste 0 bodov :) Nikdy ma nezachránil. To, čo si poslal v prílohe, je ono. Toto ma spasilo vždy. Pred 5 rokmi som váhal, či ju vyhodím, upratoval som povalu. Niečo mi hovorilo, aby som to nerobil. Bola po nebohom dedovi. Dobre som urobil.
Samozrejme, konštrukcia je iná, robil to opäť nejaký rádioamatér v časoch pred vydaním knihy, veľmi dávno - možno polovica 60 rokov.

Podstatou celého príspevku je ale to, že niekedy netreba hľadať špeciálne veci. Primitívna a overená vec vyhrala.

Re: Ako na desulfáciu - najjednoduchšia cesta

Napísané: 03 Jan 2021, 19:02
od používateľa Dr.Martin
Myslíte že ro pomôže aj na baterky z UPS ?odchádzajú tam na sulfáciu alebo niečo iné?

Re: Ako na desulfáciu - najjednoduchšia cesta

Napísané: 03 Jan 2021, 19:16
od používateľa Drakoush
Nie, to som skúšal. Tam je elektrolyt napustený v sklenom vlákne, už to nikdy neopadá. Funguje len na baterky s tekutým elektrolytom, kde sulfát môže voľne padať.

Re: Ako na desulfáciu - najjednoduchšia cesta

Napísané: 03 Jan 2021, 19:59
od používateľa Dr.Martin
Čiže aj na autobaterky ktoré sú označené ako bezúdržbové to nebude fungovať?

Re: Ako na desulfáciu - najjednoduchšia cesta

Napísané: 03 Jan 2021, 22:05
od používateľa Drakoush
Bude. Autobaterky sa označujú tak preto, lebo na vrchu je pridaná mreža na kondenzovanie výparov a voda sa vracia naspäť do náplne. Baterku teda netreba dolievať, preto bezúdržbová. Elektrolyt je tam ale naliaty, nie nasiaknutý.
U týchto malých je elyt nasiaknutý vo vláknach, ktoré sa opierajú o dosky. Čo z dosky opadne, ide rovno na vlákna, kde sa to drží. Čosi to pomáha, ale nie je to tak účinné.

Re: Ako na desulfáciu - najjednoduchšia cesta

Napísané: 03 Jan 2021, 22:24
od používateľa Dr.Martin
Vďaka za vysvetlenie.

Re: Ako na desulfáciu - najjednoduchšia cesta

Napísané: 04 Jan 2021, 09:12
od používateľa pablox
Podobná nabíjačka je aj tu, zaujímavý je ten ochranný obvod s tyristorom, ktorý skratuje výstup, ak naň nie je pripojený akumulátor https://belza.cz/charge/chc.htm

Re: Ako na desulfáciu - najjednoduchšia cesta

Napísané: 04 Jan 2021, 09:18
od používateľa Drakoush
Áno, to je to, čo spomínam. Zariadenie je veľmi primitívne, teda je tam absencia všetkého, čo k funkcii nie je potrebné, ale zároveň to z toho robí veľmi "neblbuvzdorný" stroj. Vylepšení je viac, dá sa urobiť automatická ochrana (ktorá buď bude skratovať výstup, keďže nabíjačka je plne skratuvzdorná, alebo odpojí napájanie), dá sa urobiť automatické odpájanie a pod.

Lenže je to asi zbytočná vec, takéto nabíjanie sa robí mimo vozidla a ide nám hlavne o regeneráciu. ktorú táto nabíjačka krásne dokáže. Na nabíjanie zdravého aku to nejak nemá zmysel, lebo sme pohodlní, baterku vyberať nechceme :)

Re: Ako na desulfáciu - najjednoduchšia cesta

Napísané: 04 Jan 2021, 10:54
od používateľa miroja
Tento typ nabijacky bol popisany aj v prilohe AR z roku 1974. Tiez tam bola ochrana cez tyristor, no v tomto zapojeni sa cez rele vypinal primar, pokial vystupne napatie stuplo nad nastavenu hodnotu. Ak aku pripojeny nebol, nabijacka cyklovala, po pripojeni nabijacky a nabiti aku sa nabijacka vypla. Nevyhoda bola, ze zopnuty tyristor a rele vtedy napajal aku.
Ako "teeneager" som ich aj par postavil. :D