Interna schema alternatora/regulatora

Ak máte problém s elektronikou v aute a motorke, alebo proste chcete do auta a motorky niečo zapojiť

Moderátori: mirosne, Moderátori

TomasNM
Zaslúžilý člen
Zaslúžilý člen
Príspevky: 1371
Dátum registrácie: 22 Jan 2012, 19:24
Bydlisko: Nové Mesto nad Váhom
Vek: 43

Interna schema alternatora/regulatora

Príspevok od používateľa TomasNM » 25 Jan 2021, 22:23

Pani,

Nikde sa nikto bezne nedopatra, co sa nachadza v alternatore, resp. regulatore, ktory je na nom namontovany.
Vsade v autoschemach je to len krabicka/diel, ktory ked nefunguje, tak treba vymenit.
Mna vsak zaujima, co vsetko sa nachadza vnutri, aby som mohol analyzovat pripadne zavady - prebijanie,stmievanie kontrolky atd.
Ma niekto predstavu, co vsetko je vnutri regulatora, myslim detailnu schemu?

Dakujem.
0

Používateľov profilový obrázok
KaRaQ94
Zaslúžilý člen
Zaslúžilý člen
Príspevky: 1070
Dátum registrácie: 14 Feb 2010, 00:00
Bydlisko: Bratislava
Vek: 29

Re: Interna schema alternatora/regulatora

Príspevok od používateľa KaRaQ94 » 25 Jan 2021, 23:06

V knižke autoelektrika a autoelektronika je schéma regulátora pre Škodu 105-120. No asi hľadáš niečo novšie.
Prílohy
20210125_230126.jpg
20210125_230215.jpg
0
Lepšie je byť aktívny ako rádioaktívny.

V silnoprúde sa chyba toleruje iba raz...

http://lmgtfy.com/

Inak volám sa Tomáš ...

Používateľov profilový obrázok
OHAJ
Pokročilý člen
Pokročilý člen
Príspevky: 858
Dátum registrácie: 01 Máj 2010, 00:00
Bydlisko: OHAJ
Vek: 44

Re: Interna schema alternatora/regulatora

Príspevok od používateľa OHAJ » 25 Jan 2021, 23:17

Tomas, aspon napis o aky model auta sa jedna, kazde to ma ine, starsie mali napr. Lada, VAZ:
Obrázok
1- batéria, 2- generátor, 3- montážny blok, 4- vykonove odpory 100 ohmov, 5- spínač zapaľovania, 6- relé zapaľovania, 7- skupina prístrojov, 8- výstražná kontrolka vybitia batérie.

Subaru po r.2000:
Obrázok

Mitsubishi:
Obrázok

Moto regléry:
Obrázok

a v krabicke zapalovania napr. v babetách, ale i agzatoch bolo iba toto:
Obrázok
0

TomasNM
Zaslúžilý člen
Zaslúžilý člen
Príspevky: 1371
Dátum registrácie: 22 Jan 2012, 19:24
Bydlisko: Nové Mesto nad Váhom
Vek: 43

Re: Interna schema alternatora/regulatora

Príspevok od používateľa TomasNM » 25 Jan 2021, 23:51

Chalani, skor som mal na mysli alternatory z ery 90+. Valeo,Bosch a bohvieco ine sa pouzivalo trebars vo Feliciach a asi sa pouzivaju dodnes. Take tie alternatory,ktore maju regler na sebe kombinovane s uhlikmi a jedinym signalnym vyvodom pre kontrolku(budenie asi),pripadne s druhym vyvodom na otackomer u dieslov z 90tych.
To Mitsubishi by tomu celkom zodpovedalo,ale je to tiez take velmi hrube,bez hodnot suciastok atd. l
0

Používateľov profilový obrázok
enigma
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 2507
Dátum registrácie: 24 Dec 2011, 15:21
Bydlisko: Nitra

Re: Interna schema alternatora/regulatora

Príspevok od používateľa enigma » 26 Jan 2021, 00:22

no , kamarát to by si už ozaj veľa chcel . také niečo sa na nete nenájde a ani v servinich manuáloch . mám všetky dielenské príručky na Felíciu a nikde sa to nepreberá až do takých podrobností .... jedine ak by niektorý zo service manov bol ochotný ...
0

zdenik
Okoloidúci
Okoloidúci
Príspevky: 4
Dátum registrácie: 27 Jan 2021, 20:49

Re: Interna schema alternatora/regulatora

Príspevok od používateľa zdenik » 27 Jan 2021, 21:52

Ahoj chlapci, schema regulatora alternatora je nam v dnesnej dobe v podstate k nicomu. Vsetky regulatory (v autach, pre motorky s alternatorom vstavanym v motore to neplati)pracuju na rovnakom principe, su zaliate a tym padom nerozoberatelne a neopravitelne. Vacsinou su ich sucastou aj uhliky, ktore maju velmi dlhu zivotnost, avsak vymenit sa daju. Regulator ma za ulohu regulovat napätie alternatora, zväcsa na uroven okolo 14V. Regulacia prebieha zmenou budiaceho prudu privadzaneho z regulatora cez uhliky do vinutia rotora. Statorove vinutie je cez usmernovaci blok zapojene natvrdo k plus polu baterie.

Donedavna bola nabijacia sustava auta viacmenej autonomna, teda nezavisla od ostatnej elekriky a elektroniky auta. Obsahovala len bateriu, alternator a kontrolku nabijania. Ked vsetko fungovalo ako treba, kontrolka nabijania po starte zhasla a basta. Ak nastal nejaky problem, kontrolka to dala vediet.

Novsie auta to maju riesene inak, samozrejme komplikovanejsie a z hladiska uzivatela podla mna nelogicky. Kontrolka nabijania uz nema priamu spojitost s funkciou alternatora. Ovlada ju centralna riadiaca jednotka auta, ktoru nezaujima funkcnost alternatora, iba vyska napätia v sieti. Zhasina rovnako po starte, ale nerozsvieti sa v momente ked zlyha alternator, ale az po poklese napätia v sustave pod urcenu hranicu. A to byva uz doba, ked je bateria natolko vybita, ze po par km caka uz auto len odtahovka. Pri starom systeme vedelo auto po rozsvieteni kontrolky urobit na baterku aj 50km.

A este novsie so systemom START/STOP funguju este trochu inak...

Kludne dajte doplnujuce otazky, zodpoviem. Zabavam sa s tymito vecickami 40 rokov, opravoval som este dynama..
1
Obrázok 1

TomasNM
Zaslúžilý člen
Zaslúžilý člen
Príspevky: 1371
Dátum registrácie: 22 Jan 2012, 19:24
Bydlisko: Nové Mesto nad Váhom
Vek: 43

Re: Interna schema alternatora/regulatora

Príspevok od používateľa TomasNM » 28 Jan 2021, 11:42

Mne nejde ani tak o to, opravovat to.
To sa v dnesnej uponahlanej dobe neoplati s tym zabijat cas.
Skor ma zaujima funkcnost a co je vo vnutri.
Je to aj zvedavost, ale aj by som rad porozumel procesom, ktore ovplyvnuju regulaciu.

Nedavno sa mi na Felicii stalo, ze sa zacala kontrolka s otackami rozsvecovat.
Meranim napatia som dosiel k zaveru, ze je zly regler - nabijalo cez 16V.
Vymenil som regler, napatie sa stabilizovalo na +/-14V, ale kontrolka sa rozsvecovala rovnako.
Nasledne sme zistili vadnu vykonovu diodu v mostiku.
Teraz nerozumiem, preco vadna dioda zdvihla napatie tak vysoko, aby odpalila regler a preco sa rozsvecovala kontrolka - a to by som zo schemy chcel pochopit.
0

zdenik
Okoloidúci
Okoloidúci
Príspevky: 4
Dátum registrácie: 27 Jan 2021, 20:49

Re: Interna schema alternatora/regulatora

Príspevok od používateľa zdenik » 28 Jan 2021, 18:59

postupnost poruchy bola zrejme taka, ze najprv zlyhal regulator napätia. To sposobilo neumerny narast nabijacieho napätia a tym zaroven prudu, ktory pretekal diodovym mostikom. A tento vysoky prud nasledne nevydrzala niektora zo silovych diod a prerusila sa. A v tej chvili sa zacala rozsvecovat kontrolka nabijania.
Preco???
Kontrolka nabijania je napajana v pristrojovej doske palubnym napätim. Kablik od nej smeruje k alternatoru na kontakt, ktory je zapojeny do regulatora, a zaroven su k nemu zapojene tri pomocne diody, ktore si v mostiku alternatora akisto videl. Ked alternator stoji, tecie cez kontrolku nabijania, regulator nabijania a vinutie rotora, ktoreho druhy koniec je cez uhlik ukostreny, maly budiaci prud, vdaka ktoremu zacne alternator dobijat. Vtedy sa uz objavi napätie na vyvode z pomocnych diod, ktore je v pripade ze je vsetko v poriadku rovnake ako napätie ktore sa cez hlavne diody dostava do sustavy. Regulator tak dostava informaciu o vyske napätia a zaroven dostatocny vykon na budenie alternatora. Kedze ma v tej chvili kontrolka na oboch poloch rovnake napätie, teda je na nej nulovy potencial, tak zhasne.
Ked zlyha regulator nabijania ako sa to stalo tebe, nereguluje a alternator prebija a huli do baterie neprimerane velke prudy. Kontrolka to nevie vyhodnotit az do chvile, kedy dojde k poruche niektorej z diod. Akonahle je niektora z diod vadna, objavi sa rozdiel v napäti medzi sietovym a referencnym(z pomocnych diod) a kontrolka zacne svietit. Pri tejto poruche je intenzita svietenia kontrolky zavisla od otacok.
Ked zlyha regulator nabijania tak, ze sa alternator nebudi, zostava kontrolka svietit naplno. Ak sa napriklad zoderu uhliky, alebo poskodi budiace vinutie rotora, nesvieti kontrolka vobec, lebo nema uzatvoreny obvod.
A treba vediet aj to, ze alternator vo Felde a vela inych autach s rovnakym systemom nabijania vie fungovat aj bez kontrolky. Mozes si to vyskusat. Po odpojeni tenkeho kablika od kontrolky, tato sice nesvieti a nefunguje pociatocne budenie alternatora. Na volnobeh po starte alternator nabijat nezacne. Ale staci zvysit otacky na 2500/min, a alternator vdaka remanentnemu magnetizmu zacne nabijat, a funguje uplne normalne. Overis voltmetrom.
1
Obrázok 1

TomasNM
Zaslúžilý člen
Zaslúžilý člen
Príspevky: 1371
Dátum registrácie: 22 Jan 2012, 19:24
Bydlisko: Nové Mesto nad Váhom
Vek: 43

Re: Interna schema alternatora/regulatora

Príspevok od používateľa TomasNM » 29 Jan 2021, 10:17

Zdenik, dakujem za detailne popisanie.
Ciastocne si ten popis viem predstavit, ale co sa teda skryva vnutri ostava zahadou.
Este sa moze stat taka zavada, ze kontrolka svieti na volnobehu a pohasina s rastucimi otackami.
V tomto pripade je chyba v regulatore, ze nebudi dostatocne rotor?
Alebo moze byt tiez zavada v diodach (teda keby bola zla niektora mala dioda)?
Aj tento scenar som uz davnejsie zazil.
0

Ilija
Stály člen
Stály člen
Príspevky: 305
Dátum registrácie: 25 Máj 2019, 11:59
Bydlisko: Srbsko

Re: Interna schema alternatora/regulatora

Príspevok od používateľa Ilija » 30 Jan 2021, 16:33

Bravo Zdeník!
0

zdenik
Okoloidúci
Okoloidúci
Príspevky: 4
Dátum registrácie: 27 Jan 2021, 20:49

Re: Interna schema alternatora/regulatora

Príspevok od používateľa zdenik » 07 Feb 2021, 15:00

Tomas, taky stav môze nastat v pripade, ze je v statorovom vinuti medzizavitovy skrat, alebo skrat vinutia na kostru(plechy)statora. Vtedy sice vyraba alternator nejake napätie, ktore je vsak nizsie ako napätie v sustave, lebo mu chyba jedna faza. Cize do baterie sa nedostane ziadna energia, ale na vyvode z pomocnych diod sa nejake napätie objavi. Na volnobeh malo, preto kontrolka svieti naplno, ale cim su otacky vyssie, napätie narastie povedzme na 8V. Vtedy uz je rozdiel potencialov na kontrolke len 4V, cize svieti vyrazne slabsie.
Tento druh zavady rozpozna skuseny mechanik aj podla zvuku alternatora. Ten pri tejto zavade "vrčí", namiesto klasickeho ticheho piskania.
2
Obrázok 1 Obrázok 1

guty
Okoloidúci
Okoloidúci
Príspevky: 2
Dátum registrácie: 12 Aug 2019, 09:45

Re: Interna schema alternatora/regulatora

Príspevok od používateľa guty » 29 Apr 2022, 11:18

Zdenik, perfektné vysvetlenie princípu altrenátora. Mal by som nejaké otázky, samozrejme ak niekto aj iný vie, môže odpovedať, na Renault Megane 2, alernátor Valeo s pripojením hlavného kábla ( +12 V batérie) a COM (budenie) jeden káblik. Prestal mi dobíjať, po odmontovaní regulátora s uhlíkmi očividne boli uhlíky zodraté a pravdepodobne aspoň jeden z nich nepritláčal na rotor. Smazrejme to neviem na 100%, lebo kým bol založený regulátor na alternátore, nebolo uhlíky vidieť. Kúpil som nový regulátor s uhlíkmi, presne to isté OEM číslo, no iná koncovka na COM, pripojil som budenie provizórne, no nenabíjalo to (napätie sa po naštartovaní nezmenilo, ostalo cca 12 V). Zohnal som iný alernátor, mal aj iné OEM číslo, no mechanicky pasoval, tak som ho založil, len na COM mal dva piny. Je to tak, že musím priviesť na druhý pin mínus z batérie? Keď som alternátor skúšal, na jeden pin som pripojil COM a nenabíjal, len sa veľmi zozrial (asi za 30 sekúnd sa nedala udržať ruka na ňom) , bez pripojenia COM (budenia) alternátor nabíjal cca 14 V a nezorial sa. Prečo to bolo tak? Môže byť, že musím pripojiť aj ten druhhý PIN na kostru? Prečo potom taký istý alternátor nemusí mať kostru na budení (asi má ukostrenie niekde inde)? Môžem nechať dlhodobo (navždy) odpojené budenie, keď funguje dobíjanie aj bez neho (14 V)? Dopredu ďakujem za odpovede a ujasnenie.
0

zdenik
Okoloidúci
Okoloidúci
Príspevky: 4
Dátum registrácie: 27 Jan 2021, 20:49

Re: Interna schema alternatora/regulatora

Príspevok od používateľa zdenik » 02 Apr 2023, 16:22

Je to sice davno... ak ma alternator na malom konektore jeden kablik, vacsinou je to od kontrolky nabijania. Ak ma kabliky dva, jeden je privod od svorky 15, teda sa na nom objavi napätie po zapnuti klucika, a druhy je signalny, ktory ale neovlada priamo kontrolku nabijania, ale posiela informaciu do riadiacej jednotky a az ta ovlada kontrolku nabijania.
Urcite nie je ani jednym kablikom privadzany na alternator minus z baterie. To by nemalo ziadnu logiku.

Ale pozor, za posledne roky sa cely system nabijania v autach zmenil, lebo ekologia. Vymyslelo sa takzvane "inteligentne" nabijanie.
Uz neplati stare dobre nabijanie baterie hodnotou 14,4V, ale nabija sa podla nejakeho vopred urceneho algoritmu. Niekedy len 12,8V a inokedy zas veselo 15,5V.
Rozpisovat to tu nema zmysel, koho to zaujima, pogoogli a najde si to. Za mna je to totalny nezmysel, tak ako start/stop system. Kladie to vysoke naroky na akumulator, preto museli vymysliet akumulatory EFB a AGM, ktore stoja casto dvojnasobok tych obycajnych, avsak o zivotnosti sa to povedat neda.
0

Ilija
Stály člen
Stály člen
Príspevky: 305
Dátum registrácie: 25 Máj 2019, 11:59
Bydlisko: Srbsko

Re: Interna schema alternatora/regulatora

Príspevok od používateľa Ilija » 02 Apr 2023, 17:09

Máš pravdu vo všetkom ...

Už asi všetci máme auto s "inteligentným" nabíjaním, ktoré už vie spraviť problém bez problému .
Čo ma napadlo- verím že dobrý auto eletrikár by vedel do pôvodného alternátoru dať jednoduchý (ak treba aj externy) regulátor fix 14.4V, cez jednu kontrolku (žeby to normálne fungovalo), a pôvodný inteligentny regulátor nechať len žeby ho riadiaca jednotka videla.
0

Používateľov profilový obrázok
misocko
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 4318
Dátum registrácie: 14 Jún 2009, 00:00
Vek: 47

Re: Interna schema alternatora/regulatora

Príspevok od používateľa misocko » 02 Apr 2023, 20:42

Ahojte
riadiace obvody modernych alternátorov, s a bez komunikacie
s LIN
bez LIN

Ilija, tym extra regulatorom a ponechanim povodneho regulatora pre riadiacu jednotku by si dosiahol akurat to že RJ by to vyhodnotila ako chybu keďže napetie by sa nespravalo podľa jej požiadaviek. Najjednoduhšie je odpojiť kabel ktorým RJ snima prud tečúci do a z akumulatora. Bude sice aj tak svietiť chyba ale dobijanie pojde na 14,4V
2
Obrázok 2

zdenko4017
Pokročilý člen
Pokročilý člen
Príspevky: 546
Dátum registrácie: 28 Jún 2008, 00:00
Bydlisko: Prievidza
Vek: 31
Kontaktovať používateľa:

Re: Interna schema alternatora/regulatora

Príspevok od používateľa zdenko4017 » 02 Apr 2023, 21:00

Ibaže by nie. Od nejakého 2006-teho u nemeckých aut s LIN zbernicou pri výpadku zbernice alebo výpadku zariadenia dobijacej sústavy sa alternátor prepne do bezpečného rezimu, kedy dobíja len 13.7V. Regulator obsahuje procesor a RJ mu posiela len požiadavky na napatie/max. prud. Na jazdenie to stačí, lenže častými štartami sa už akumulátor nestihne dobiť, keďže pri 13.7V by to trvalo večnosť a štartovacie otáčky klesajú. Markantné je to najmä v zime, kde takéto vozidlo treba pravidelne dobíjať, nakoľko po xy-studených štartoch už proste nechytí.
0

Používateľov profilový obrázok
misocko
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 4318
Dátum registrácie: 14 Jún 2009, 00:00
Vek: 47

Re: Interna schema alternatora/regulatora

Príspevok od používateľa misocko » 02 Apr 2023, 21:29

je to možne, neštudoval som to do hlbky. Odpojim koli testu :)
0

zdenko4017
Pokročilý člen
Pokročilý člen
Príspevky: 546
Dátum registrácie: 28 Jún 2008, 00:00
Bydlisko: Prievidza
Vek: 31
Kontaktovať používateľa:

Re: Interna schema alternatora/regulatora

Príspevok od používateľa zdenko4017 » 02 Apr 2023, 21:44

Kedysi som chcel taký alternátor riadiť samostatne, aj keď nejaka dokumentácia k LIN existuje, dokonca aj štruktúra príkazov, samotné bity už nie. Muselo by sa to vysniffovať. Čo ten alternátor bez LIN zbernice robí je dané prvým programovaním po LIN do OTP pamäte. Tj. Napätie ale aj otáčky od akých sa má "chytiť". Inak tieto regulátory a aj "analógové" vyrába Infineon.
0

jakubmt
Okoloidúci
Okoloidúci
Príspevky: 2
Dátum registrácie: 05 Apr 2023, 19:12

Re: Interna schema alternatora/regulatora

Príspevok od používateľa jakubmt » 05 Apr 2023, 21:57

Ahojte,

pripojím sa do tejto zaujímavej debaty. Mám auto, ktorému prestal dobíjať alternátor. Vzhľadom na to, že altík bol nedávno repasovaný, bolo mi to divné, ale odniesol som im ho znovu. Alternátor bol premeraný a na skúšobnej stolici funguje. Ako prvé nás samozrejme napadlo vymeniť naslepo regler, ale ten nie je zohnateľný. Dá sa objednať nový alternátor, ale vieme, že aj tak sú to všetko repasy a pokiaľ sa regler nedodáva ako nový, je otázne, v akom stave sú reglery v tých repasoch.

Preto by som chcel najskôr overiť či vôbec funguje budenie. Meral som budiaci pól so zapnutým kľúčom, je na ňom nula, kontrolka nesvieti, ale auto kontrolku baterky ani nemá :mrgreen: . Bolo mi povedané, že existujú dva typy budenia - 12V a zemnením.
V opravárenskej príručke k autu je uvedené: "Jednosmerný prúd generovaný alternátorom je posielaný z kontaktu B+ do batérie cez konektor štartéru. Ak sa alternátor netočí a teda nedobíja batériu, zemniaci signál je odoslaný z konektoru D+ do riadiacej jednotky (pin 19, konektor A). Toto je ďalej CAN sieťou odoslané do prístrojovej dosky, kde sa zobrazí chyba dobíjania na palubnom PC."

Vie niekto amatérovi v autoelektrike popísať čo by vlastne na D+ (budiaci konektor) malo byť za štandardných funkčných okolností byť pri otočení kľúča v zapaľovaní (budenie altíka)?

Ďakujem
0

Ilija
Stály člen
Stály člen
Príspevky: 305
Dátum registrácie: 25 Máj 2019, 11:59
Bydlisko: Srbsko

Re: Interna schema alternatora/regulatora

Príspevok od používateľa Ilija » 05 Apr 2023, 22:26

Čo je to za auto, keď sa nedá zohnať regler?
Idú doňho 3 tenké vodiče, a hrubý B+?
0

Napísať odpoveď
  • Podobné témy
    Odpovedí
    Zobrazení
    Posledný príspevok