Ahojte,
cieľ môjho snaženia som zámerne neuvádzal, aby sa náhodou diskusia nezačala uberať iným smerom. Každopádne, keď už ste sa spýtali, ide o:
Na tej doske - označený konektor - ľavý pin slúži ako zdroj 12V pre (manuálny) ovládací panel ventilátora + klimy v kabíne. Tento výstup je spínaný cez relé a 40A poistku tak, že sa zopne tesne po štarte - odľahčenie štartéra.
Ovládací panel zas (zrejme priamo) púšťa výstup podľa navolenej rýchlosti ventilátora (0,1,2,3,4), príp. spína elektromagnetickú spojku klimy (tú vie ešte odpojiť snímač tlaku vysokotlakého potrubia, ale to nie je až tak podstatné).
Problém, ktorý sa snažím vyriešiť je, že ostatnú dobu začalo za jazdy komplet "odpínať" celý ovládací panel a všetko čo je za ním. Tlačidlo a/c, regulátor otáčok, vnútorný okruh nereagujú. Najprv to robilo pri rýchlosti 3/4, teraz to začalo robiť už aj pri 2/4 (to je normálna rýchlosť tak aby sa nepotili okná). Dôležité je povedať, že tieto problémy sa objavujú hlavne v lete, pri vyšších teplotách. Cez zimu jazdím taktiež so zapnutou klimou, a zatiaľ sa to nestalo. Teraz nedávno nastal tento problém aj keď bolo vonku cca 25C. S vypnutou klimou sa to nestalo ešte nikdy.
Mám teda podozrenie, že "niekde sa niečo" prehrieva - buďto pre to, že cez leto je spojka klimy zopnutá percentuálne dlhšie, alebo sa prehrieva samotné relátko vplyvom vyššej teploty v motorovom priestore.
Cieľom môjho snaženia je potvrdiť/vyvrátiť túto hypotézu. Chcem kúpiť nové relé, a všetko čo je na tom kábli spínať týmto novým relátkom.
Výstup z pôvodného relátka (keďže predpokladám že pri nižších odberoch nevypína) chcem použiť ako signál pre to nové relé. Ak to origo relátko úplne skape, ako signál použijem ľubovolnú inú poistku/bod, kde sa objaví napätie až po naštartovaní.
Tá bsm je prakticky neservisovatelná, sú to 2 dosky, s cca 20 prechodkami, celé je to zaliate do dákeho plastu. Moc roboty a risk kým/ak to nezložím späť mám nepojazdné auto.
Chcel som teda vyrobiť "predlžovací kábel" - na jednej strane samec na druhej samica toho konektoru. Pre zvolený pin v strede rozdeliť a vsunúť tam moje udelátko ktoré popisujem hore. Obrázok povie viac.
Samozrejme by som mohol kúpiť novú palubnú jednotku, má to však zopár ale
- Pridružené problémy s klimou. Keď je vonku teplo 26C+, akoby nestíha chladiť. Chladivom to nie je, systém je naplnený tesný. Dlho som to riešil, mám podozrenie že je pretlakovaná a cez leto odpája pretlakové čidlo. Servisáci tvrdili, že tam dali presne podľa výrobcu. Žial som nenašiel klimatizára, ktorý by sa na to pozrel a prememral tlaky. Všetci len "dolievajú" r134a, menia kompresory, komponenty na okruhu. Naopak ak je okolo 22C a menej, chladí to ako besné, kolečko teploty musím dávať do "červeného" a kvázi dokurovať lebo výparník je tak namrazený. Teraz sa nádejím, že ak by bol problém v tom relátku, možno to cez leto nevládze držat elmag spojku klimy.
- Na internete je o zlyhávajúcich relé v tomto aute popísané dosť. Preto asi nebude rozumné kúpiť do z jazdenky / búračky, ktorá bude podobne stará, a možno tam skape iné relé - napr. pre palivovú pumpu.
Do servisu už s tým už nemám nervy ani ísť. Kým ešte nevypínalo, len v lete nechladilo, pochodil som tucet servisov, nechal v nich 100vky eur za radiátory, "lepenie mikrotrhlín", následne zadretý kompresor, spojka, dopĺňanie chladiva bez toho, že by sa tomu čo i len jeden servisák rozumel. Tie s logom automobilky som navštívil samozrejme tiež - vždy sa na mňa usmiali a odporučili kúpiť vystavený model zo showroomu vedľa. Nemenili už asi len výparník + redukčný ventil, ktorý je pochovaný pod palubnou doskou, cena práce s troma nulami na konci a neistým výsledkom z toho spravili nerentabilnú možnosť.
Ak viete o niekom, kto sa v problematike vyzná a bol by ochotný sa na to pozrieť, sem s ním. Ja tvrdím že by sme sa každý mali venovať tomu čomu rozumie a baví ho
Preto som si povedal, že skúsim takto obísť (zrejme zlyhávajúce) relé.
- Buď to pomôže, a prestane vypínať celý panel - dám ešte jednu šancu, skúsim nájsť klimatizéra špecialistu nech premeria tlaky v systéme. Ak sa podarí, vymením tú jednotku, predpokladám že cena bude v 100vkách eur.
- Ak aj nenájde chybu, aspoň mi budú fungovať ventilátory v kabíne a nebudem sa báť že ma to cez zimu nechá v štichu, a ja sa zmierim s tým že to chladiť už nikdy nebude.
- Ak sa moja hypotéza s relé nepotvrdí, ja sa môžem pomaly začať obzerať po novom približovadle.
Ale späť k téme
Dnes som to trocha premeral a vyzerá, že 40A poistka je zapojená ZA tým pôvodným relé a PRED pinom konektoru.
Teoreticky teda nepotrebujem konektor, ktorý pôvodne hľadám ale, buď:
- Fuse tap - namiesto pôvodnej poistky tam zapojím toto. Do fuse tapu namiesto poistky 2 fastony - jeden pôjde na vstup do môjho nového relé, a druhým sa vráti výstup z neho. Vlastne rovno ten fúz - odbočku cez 1A poistku môžem použiť ako signál do môjho nového relé. Mimochodom, neviete prosím aký rozmer fastony vôjde do držiaku na poistky? 4,8mm alebo 6,3mm? Originál poistka má nožičku širokú 5mm.
- Fuse breakout - presne to isté ako hore, ale namiesto fastonov odseknem ten držiak na poistku a udelátko prispákujem priamo na vodiče. Jediný problém je, že toto neviem nájsť v žiadnom normálnom obchode, ani na ali.
Ak ste sa dočítali až sem, gratulujem, a ďakujem. Možno dojdeme na spoločné riešenie.
Ak aj nie, verím, že moje úvahy pomôžu niekedy v budúcnu
