Alternátor prebíja, chyba v batérii?

Ak máte problém s elektronikou v aute a motorke, alebo proste chcete do auta a motorky niečo zapojiť

Moderátori: mirosne, Moderátori

martinius96
Okoloidúci
Okoloidúci
Príspevky: 22
Dátum registrácie: 22 Feb 2020, 01:51
Bydlisko: Poprad

Alternátor prebíja, chyba v batérii?

Príspevok od používateľa martinius96 » 03 Máj 2023, 00:03

Ahoj, mám Chevrolet Cruze 1.6, je to komponentami Opel Insignia.

Auto má alternátor Delco 100A (OEM 13502595) od výroby, má volnobežku, hnaný na plochý drážkový remeň. Po štarte dáva cca 15,1 až 15,4V do batérie. Ak dlhšie pojazdím (20+ min), napätie klesá a chodí asi v 8 minútových intervaloch medzi 13,9 až 14,9V (najprv do maxima, následne do minima plynule) a takto sa to drží až do odstavenia a nového štartu (ak by som naštartoval hneď, tak by to prišlo k tým rozumným hodnotám za kratšiu dobu, ako keď nechám auto stáť do druhého dňa).

Mám v 12V zásuvke v aute USB nabíjačku s displejom, ktorý mi zaznamená napätie pri štarte a ostane tam nejakú dobu svietiť. Štandardne je to 11,1 až 11,6V.

Regulátor sa vymenil za AS-PL ARE1054 (žiaľ okrem tohto poliaka vyrába už len ERA, ale nie je nikde dostupná). Hodnoty napätia sa nezmenili. Trošku mi vŕta v hlave... Ak je raz regulátor na max 14,8V, ako môže pustiť viac?

Batéria má dobré hodnoty napätia. Po odstavení a odstatí niekoľko hodín 12,58V. Je to ale PowerBoost batéria z Tesca typu Ca-Ca 55 Ah (prechádzajúci majiteľ pozeral na cenu), ktorá má už tak 3 roky.

Taktiež som si všimol, že keď napr. stojím a rýchlo ťuknem do plynu, svetlá menia jas (intenzitu). Taktiež keď pozerám na hodnoty napätia, tak to padá napr. z 15,3V na 13,7V. Taktiež ak napr. otvorím okno, tak na malý moment to napätie spadne a opäť sa vráti na pôvodnú hodnotu.

Uvažujem o výmene batérie za nejakú rozumnú Exide, ale nerozumiem ako môžem overiť, či je problém v batérii, alebo v alternátore. Nerád by som začal prebíjať novú batériu... Skúšal som rôzne rady z internetu napr. meranie napätia, kontrola kostier, dokonca som aj prikladal šrubovák na alternátor, či magnetizuje :-) a pod. Poradili by ste ešte niečo, čo by bolo rozumné vyskúšať? Z OBD žiadne chyby.

Keď to napätie tak padá pri tom ťuknutí do plynu, alebo pri nárazovom odbere, súvisí to viac s batériou, alebo alternátorom? Pozeral som ešte na možnosť merania tých diód, to som zatiaľ neskúšal. Podľa návodu sa to meria diódovým testom medzi plus kontaktom a telom alternátora. Musím mať ten plusový kábel fyzicky odpojený? Ďakujem.
0

Ilija
Stály člen
Stály člen
Príspevky: 306
Dátum registrácie: 25 Máj 2019, 11:59
Bydlisko: Srbsko

Re: Alternátor prebíja, chyba v batérii?

Príspevok od používateľa Ilija » 03 Máj 2023, 15:39

To auto má inteligentné dobíjanie (je to moderná sračka), a majú to asi všetky autá od 2010roku na sem, a ok je to, nerob ram nič.
Už sme sa tu riešili podobné ...
0

Atlan
Zaslúžilý člen
Zaslúžilý člen
Príspevky: 1148
Dátum registrácie: 01 Feb 2008, 00:00
Bydlisko: Kosice okolie

Re: Alternátor prebíja, chyba v batérii?

Príspevok od používateľa Atlan » 03 Máj 2023, 16:33

Nemaju to vsetky, 2019, ziadne inteligentne nabijanie, ziaden start stop. Zase dostalo 2x katalizator.....
0

martinius96
Okoloidúci
Okoloidúci
Príspevky: 22
Dátum registrácie: 22 Feb 2020, 01:51
Bydlisko: Poprad

Re: Alternátor prebíja, chyba v batérii?

Príspevok od používateľa martinius96 » 03 Máj 2023, 18:15

Ca-ca batéria bude vhodná? Videl som ešte aj iný typ, ale už si nespomeniem na označenie. U niektorého typu písali, že je vhodnejší aj na vyššie napájacie napätie.
0

Používateľov profilový obrázok
misocko
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 4319
Dátum registrácie: 14 Jún 2009, 00:00
Vek: 47

Re: Alternátor prebíja, chyba v batérii?

Príspevok od používateľa misocko » 03 Máj 2023, 18:57

Meraj normalnym merakom, nie činskou nabijackou ktoru nemaš overenu. Ja mam nabijacku s meračikom a ukazuje spravne len keď dobija mobil. Keď mobil odpojim, ukazuje viac ako je skutočnosť.
U modernych aut do nejakych 15,2V je OK.
To že poblikuju svetla keď pridaš plyn z volnobehu, je OK, altik neda plny prud na voľnobeh.
0

Používateľov profilový obrázok
mr.dred
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 5646
Dátum registrácie: 17 Aug 2011, 00:00
Bydlisko: Handlová
Vek: 58

Re: Alternátor prebíja, chyba v batérii?

Príspevok od používateľa mr.dred » 03 Máj 2023, 21:20

Keby si mal možnosť pripojiť voltmeter s potlačenou NULOU priamo na svorky batérie (rozsah napr. 8 - 18V ), tak to by bolo o inom... to napätie by bolo po ustálení (dlhšej jazde) v podstate vyrovnané - rozdiel pár mV - možno nejaký 1 volt. Už dávno sa v autách nepoužívajú "hrubé" vodiče a ich odpor sa aj následne prejavuje poklesmi napätí podľa miesta pripojenia k palubnej sieti. Motorčeky okien, ventilátory, svetlá, ohrievače či iní žrúti sa navzájom tým pádom ovplyvňujú a ta zásuvka, kde máš nabíjačku s meraním je niekde medzi nimi....Tak sa nečuduj, že to napätie tam lieta... Stačí korózia (nemyslím hrdza) na svorkách, konektoroch, poistkových púzdrach, spojkách, kontaktoch spínačov či iných komponentoch a už niečo vykazuje anomáliu...
Meraj napätie priamo na batériii (keď aj nejakým lacným čínskym voltmetrom) - a dostaneš úplne iné údaje...
0
Čo ťa nezabije... to sa vráti a skúsi to znova !!!

sae
Okoloidúci
Okoloidúci
Príspevky: 33
Dátum registrácie: 21 Máj 2020, 11:42

Re: Alternátor prebíja, chyba v batérii?

Príspevok od používateľa sae » 05 Máj 2023, 13:24

Regulátor alternátora je elektronický a má vstup RVC (Regulated Voltage Control), čím si ECU (Engine Control Unit) riadi napätie. Ak má ECU málo, pridá si, ak veľa, uberie. Podstatné je napätie na ECU. To okolo je druhoradé. Regulátor má nastavené základné napätie na 13,8V.
Kolísanie napätia môže spôsobiť akumulátor. Ak je starší, má väčší vnútorný odpor a je to "mäkší zdroj", čím ho akýkoľvek odber rozkolíše, kým regulátor alternátora zareaguje.
A, ako tu už bolo spomenuté, meraj "naozajstným" voltmetrom, lebo odchýlky od reality môžu spôsobiť finančné ujmy :D
0

martinius96
Okoloidúci
Okoloidúci
Príspevky: 22
Dátum registrácie: 22 Feb 2020, 01:51
Bydlisko: Poprad

Re: Alternátor prebíja, chyba v batérii?

Príspevok od používateľa martinius96 » 09 Dec 2023, 18:02

Tak minulý týždeň som vymenil batériu za Exide Premium EA612.

Po prvom štarte dobíjalo 15,1, následne už 14,6 a šlo to dole.
Teraz jazdím, ráno štart, dobíja 14,8 max, potom sa to drží už len na 13,9. Dokonca sa aktivoval aj "eko" mód, ktorý má ten inteligentný alternátor, kedy sa odpojí nabíjanie a auto ide iba z batérie po určitý čas. Malo by to znižovať spotrebu. Ak napr. zapnem hmlovky, či ohrev okna v tomto stave, napätie ide hore a dobíja. Na tej lacnej baterke z Tesca - Powerboost, som to nikdy nezažil ešte tento stav. Inak po štarte klesne napätie na 13,9 po fakt pár minútach.
0

breta1
Power user
Power user
Príspevky: 9330
Dátum registrácie: 06 Feb 2009, 00:00
Bydlisko: brno

Re: Alternátor prebíja, chyba v batérii?

Príspevok od používateľa breta1 » 09 Dec 2023, 18:10

Myslím, že jsi baterku měnil zbytečně
0

martinius96
Okoloidúci
Okoloidúci
Príspevky: 22
Dátum registrácie: 22 Feb 2020, 01:51
Bydlisko: Poprad

Re: Alternátor prebíja, chyba v batérii?

Príspevok od používateľa martinius96 » 09 Dec 2023, 18:14

Nemyslím si, tá baterka bola divná už dlhodobo, nemala kapacitu. Nedokázala po 3 dňoch naštartovať auto, pričom prúd bol cca 80 mA pri nezamknutom aute. Ráno pri štarte jej padlo napätie v lete na 10,8V. Za 8 hodín jej spadlo napätie na cca 12,1V. Myslím, že zimu by už nedala
0

breta1
Power user
Power user
Príspevky: 9330
Dátum registrácie: 06 Feb 2009, 00:00
Bydlisko: brno

Re: Alternátor prebíja, chyba v batérii?

Príspevok od používateľa breta1 » 09 Dec 2023, 18:17

Tak především musíš řešit těch 80mA
0

Používateľov profilový obrázok
mr.dred
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 5646
Dátum registrácie: 17 Aug 2011, 00:00
Bydlisko: Handlová
Vek: 58

Re: Alternátor prebíja, chyba v batérii?

Príspevok od používateľa mr.dred » 09 Dec 2023, 18:39

Určite nemáš možnosť zmerať "vnútorný" odpor toho Tesco akumulátora... Vzhľadom na svoj vek bol tak možno na hrane naštartovania... U "dobrej-tvrdej" batérie sa to svorkové napätie za behu motora môže líšiť tak o pár mV ale nie vo voltoch.... !! - Samozrejme záleží na mieste pripojenia a merania...
. Máš niekde "spád" napätia - prechodový odpor na + póle, alebo skôr na mínuse medzi kasňou a motorom(alternátorom) - čo je väčšia pravdepodobnosť!! Skontroluj a utiahni ten spoj medzi motor-blokom a kasňou...býva to nejaký "hrúza" hrubý pletenec - plochý medený pletený vodič .... ale nie je to pravidlo v rámci šetrenia..... "Motor" je uložený na silentblokoch, ktoré sú elektrickými izolantami (nejaké gumené uloženie) Ale blok motora musí byť ďalej pospojovaný s karosériou vozidla a tam môže vzniknúť problém
To môže byť aj iný -ako spomínaný spoj medzi kasňou a agregátom ...možno je to len iný skrutkový spoj..cez ktorý sa prenáša "sledovaná energia" ... zaoxiduje/povolí sa/hliník/železo - a už má iné vlastnosti...a u toho "pružného prepojenia" detto..
a na záver "Alternátor prebíja, chyba v batérii? " sú min. 3 možnosti... regler - regulátor palubného napätia nesmie dávať väčšie napätie z alternátora, ako je je palubná sieť - buď je "riedka" baterka (nemá dostatočný vnútorný odpor, ktorý by to dorovnal), alebo je chybný samotný regler, alebo je niekde špatné "pospojovanie".
0
Čo ťa nezabije... to sa vráti a skúsi to znova !!!

Ilija
Stály člen
Stály člen
Príspevky: 306
Dátum registrácie: 25 Máj 2019, 11:59
Bydlisko: Srbsko

Re: Alternátor prebíja, chyba v batérii?

Príspevok od používateľa Ilija » 09 Dec 2023, 19:52

Zdá sa mi že je chyba v inteligentnom dobíjaní, už sme o tom debatovali, niekto to napísal veľmi pekne tu, nedá sa mi nájsť ...

Napr na mojom aute ide v lete- 13-14.9V, a v zime 13.7-14.9V, len že v lete tých 14.9 V dá len občas pri brzdení motorom...
U niektorých áut je to aj menej -12.5V, čo je v lete ozaj málo keď je zapnutá klimatizácia, len že to niektorí debili v auto priemysle povedali že to má tak byť , a asi častejšie kupovať baterku.
0

Dolfi
Power user
Power user
Príspevky: 11657
Dátum registrácie: 17 Aug 2008, 00:00
Bydlisko: Prešporok (BA)
Vek: 71

Re: Alternátor prebíja, chyba v batérii?

Príspevok od používateľa Dolfi » 10 Dec 2023, 10:32

Podľa mňa, je všetko "akože v poriadku" a zbytočne naháňaš duchov. Prečítaj si napríklad tuná: https://www.auto.cz/nespolehlivost-bate ... rzi-125770 . Zdá sa, že konštruktéri sa vydali cestou, že aj pre minimálne znížime emisií spravíme všetko, nech to stojí čokoľvek. Pokús sa podľa toho článku pochopiť, že v akom technologickom štádiu vývoja je tvoje auto a podľa doporučení kúpiť vhodnú, (a drahú), baterku. "Obyčajná" totiž odíde "expresne".

Kľudový prúd musíš merať tak, že na aute je všetko pozatvárané, pozamykané, (aj predná kapota má obyčajne nejaký kontakt, a tak A-meter musí visieť vonku na drôtoch), a prídeš k autu až úplne "chrápe" tak za pol hodiny, (alebo radšej po hodine). Prúd 80 mA je dosť, to sú tak 2 Ah za deň. Ak je hnilá baterka, tak po pár dňoch auto nemusí naštartovať.
0
Druhotriedny nadriadený si nikdy nevyberie prvotriedneho ale treťotriedneho podriadeného.

Ilija
Stály člen
Stály člen
Príspevky: 306
Dátum registrácie: 25 Máj 2019, 11:59
Bydlisko: Srbsko

Re: Alternátor prebíja, chyba v batérii?

Príspevok od používateľa Ilija » 10 Dec 2023, 12:31

Bravo Dolfi, to je ten článok, a odpoveď.
0

martinius96
Okoloidúci
Okoloidúci
Príspevky: 22
Dátum registrácie: 22 Feb 2020, 01:51
Bydlisko: Poprad

Re: Alternátor prebíja, chyba v batérii?

Príspevok od používateľa martinius96 » 10 Dec 2023, 13:37

Určite sa asi zhodneme, že lacná baterka z Tesca, ktorá je v porovnaní s tou Exide baterkou ľahšia asi o 3 kg, tak nebude tak vhodná pre tie požiadavky alternátora ako Exide Premium, či dokonca Exide EFB (tiež olovená, ale ma´zosílené dosky), ktorú som tam pôvodne chcel, ale bola vyššia o 2 cm pri rovnakej kapacite, čo by mi už neumožnil úchyt baterky ju tam osadiť.

Po 3 rokoch tá Tesco baterka nemá kapacitu a aj asi preto do nej furt pralo 15+ voltov. Na inom fóre mi zase dali vedieť, že určite je KO alternátor a že riskujem roztrhnutie baterky zajazdy, lebo ju prebíja. To je baterka tak možno na nenáročné auto typu Favorit, či na oplotok.

Inak ten odber 80 mA je pri odomknutom aute. Neviem aký je pri zamknutom, kedysi som to myslím meral ale bolo to rádovo menej, asi 20 alebo 30... Skôr šlo o to, že ak som auto nechal v garáži v piatok večer, v pondelok som ešte naštartoval, ale napätie padalo to už pod 11V pri štartovaní. Už mi to prišlo na hrane v lete, nieto ešte teraz v zime. Deň, dva navyše a už by to nešlo...
0

Dolfi
Power user
Power user
Príspevky: 11657
Dátum registrácie: 17 Aug 2008, 00:00
Bydlisko: Prešporok (BA)
Vek: 71

Re: Alternátor prebíja, chyba v batérii?

Príspevok od používateľa Dolfi » 10 Dec 2023, 14:12

"Na inom fóre mi zase dali vedieť, že určite je KO alternátor a že riskujem roztrhnutie baterky zajazdy, lebo ju prebíja."

Takto inteligentne sa KO alternátor nespráva ! On skôr nedobíja. Odídený regulátor zas naplno budí alternátor. A vtedy tečie do baterky plný prúd čo dá alternátor a napätie pomerne rýchlo vylezie tak na 17 V a baterka začne variť ako blázon. No ani vtedy baterku neroztrhne, ak tú poruchu zaregistruješ a včas spravíš "vhodné opatrenia".
(Osobná skúsenosť: Odišiel regler, lebo nejaký príštipkár varil na aute oblúkom. Bol som v Hodruši a poruchu som zbadal až na ceste späť. A zapnutím el. spotrebičov a prerušovaním cesty s vybíjaním cez diaľkové svetlá, som bez úhony došiel domov. A ak si dobre spomínam, tak baterka ešte nejaký čas slúžila.)
0
Druhotriedny nadriadený si nikdy nevyberie prvotriedneho ale treťotriedneho podriadeného.

Používateľov profilový obrázok
Edgar
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 2441
Dátum registrácie: 12 Aug 2013, 02:28
Bydlisko: Košice
Vek: 27

Re: Alternátor prebíja, chyba v batérii?

Príspevok od používateľa Edgar » 10 Dec 2023, 22:57

martinius96 napísal:
03 Máj 2023, 00:03
Taktiež ak napr. otvorím okno, tak na malý moment to napätie spadne a opäť sa vráti na pôvodnú hodnotu.
Toto mi robí Aveo odjakživa, dokonca aj keď počas jazdy dám neutrál a ešte nebodaj pribrzdím tak spadnú otáčky na chvíľu až pod voľnobežné, aj stiahne jas zo svetiel, aj ventilátor vzduchu sa spomalí na ten moment.
 
Ako inak si v súvislosti so Chevroletom a elektronikou neodpustím offtopic, ale elektronika v Chevrolete je niečo medzi nebom a zemou.
Ja som nedávno dorábal automatické denné svietenie, modul som pripojil na poistku stieračov a v tom momente mi imobilizér prestal čítať kľúč takže auto neštartovalo, musel som to zapojiť na poistku vyhrievania zrkadiel.
Potom som zapojil rádio tak, aby mi ho pri štartovaní nevypínalo, (liezlo mi na nervy že mi odpája Bluetooth keď som niekde vypol motor a potom znova štartoval keďže to auto je tak inteligentné, že rádio a zásuvku na zapaľovač pri štarte vypína, ale svetlá čo majú 10x taký odber už nie), odvtedy mi začal svietiť airbag na spolujazdcovej strane aj keď som potom to rádio odpojil a chybu airbagu vymazal.
Potom mi prestal ísť centrál (po zamknutí vodičových dverí mi ostatné dvere cyklicky zamykalo a odomykalo až kým som vodičove znova neodomkol), tak som vybral poistku na centrál a prestali mi svietiť všetky obrysové svetlá, tak som musel nechávať odomknuté auto. Do toho mi začal chrapčať reprák na vodičovej strane až potom vyplo rádio zrejme kvôli skratu na zosilňovači (tieto dve chyby sa - zatiaľ - opravili keď som mal minulú zimu nejaký čas odpojenú baterku doma, kde som ju aj nabil, ale to je asi len náhoda ako všetko na tomto aute).
Potom mi začalo robiť to že zadné dvere na spolujazdcovej strane niekedy nezamkne, ale odomkne vždy.
A posledne mi začalo robiť to, že mi neukazuje rýchlosť ani nepočíta kilometre.
To sú chyby za posledný cca rok takže kto by náhodou nadával na francúzske autá, nech je rád že nikdy nemal kórejské.
Predaj to kým to ide :D :D :D
0

Napísať odpoveď