obvod na ambient

Ak máte problém s elektronikou v aute a motorke, alebo proste chcete do auta a motorky niečo zapojiť

Moderátori: mirosne, Moderátori

andye
Okoloidúci
Okoloidúci
Príspevky: 5
Dátum registrácie: 07 Mar 2023, 15:42

obvod na ambient

Príspevok od používateľa andye » 05 Júl 2023, 11:07

Ahoj,
chcel by som do mojho súčasného auta dorobiť osvetlenie nôh ("ambient").

Ad.1 Zohnal som Led pásy na 12V avšak alternátor dodáva klasicky až do 15V a to by mi pravdepodobne tie diody nevydržali, tak by som potreboval vedieť, aká súčiastka, alebo zariadenie sa používa na to, že by neprepustila ďalej viac ako tých 12V?

Ad. 2 od toho osvetlenia očakávam že bude fungovať tak, že odomknem auto, rozsvieti sa a svieti nejakých 5-10min a zhasne ak nenaštartujem. Keď naštartujem bude svietiť stále. Keď zhasnem motor bude svietiť ešte ďalej 5-10min a zhasne. A tiež zhasne aj skôr keď zamknem auto.

ktorý obvod je spínaný tak, že by mohol najlepšie naplniť moje očakávania? Je mi jasné, že to nebude úplne do bodky ako si prajem, ale ak to naplní väčšinu očakávaní, tak to bude super. :o

vopred vďaka za rady a tipy :thumbup:
0

Lennox
Stály člen
Stály člen
Príspevky: 291
Dátum registrácie: 12 Sep 2019, 22:51
Bydlisko: Bratislava

Re: obvod na ambient

Príspevok od používateľa Lennox » 05 Júl 2023, 11:18

Kámo, ty si chat bot alebo čo. Čo sú toto za formulácie otázok.

Tu máš teda odpoveď priamo od chat GPT, pokecajte si.

Ahoj!

Ad.1: Pre reguláciu napätia na 12V pre LED pásy môžeš použiť tzv. "step-down" (zníženie napätia) spínaný zdroj. Tento zariadenie sa nazýva tiež DC-DC Buck Converter. Tento menič prúdu dokáže prijať vyššie vstupné napätie a reguluje ho na stabilných 12V (alebo akúkoľvek inú hodnotu, ktorú potrebuješ). Takto si môžeš byť istý, že LED pásy budú mať stále 12V, aj keď alternátor produkuje vyššie napätie.

Ad.2: Na dosiahnutie požadovaného správania môžeš použiť kombináciu relé a časovača. Tu je jednoduchý spôsob, ako to môžeš zapojiť:

Kladný pól batérie pripoj na vstup relé (napríklad pomocou ističa).
Z výstupu relé vedie kladný pól k LED pásom.
Negatívny pól batérie a LED pásy spoj dokopy.
Na cívku relé pripoj drôt, ktorý je napojený na napájanie interiérovej osvetlenia auta, takže relé sa aktivuje, keď odomkneš auto.
Následne využi časovač s oneskorením 5-10 minút, pripojený medzi cívkou relé a zemou. Takto relé ostane aktivované po dobu nastavenú na časovači.
Keď naštartuješ auto, napájanie interiérového osvetlenia sa vypne, relé sa uvoľní, ale časovač stále beží, čo udržuje LED pásy rozsvietené.
Keď vypneš motor, napájanie interiérového osvetlenia sa znova zapne a relé sa aktivuje, čo udržuje LED pásy rozsvietené po dobu nastavenú na časovači.
Týmto spôsobom by si mal dosiahnuť žiadané správanie osvetlenia nôh v aute. Samozrejme, je dôležité zabezpečiť správne napojenie a vhodný výkon pre LED pásy, aby všetko fungovalo spoľahlivo a bezpečne. Ak si nie si istý, lepšie požiadaj o radu odborníka alebo technika, aby ti pomohol s inštaláciou.
0

Používateľov profilový obrázok
mr.dred
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 5646
Dátum registrácie: 17 Aug 2011, 00:00
Bydlisko: Handlová
Vek: 58

Re: obvod na ambient

Príspevok od používateľa mr.dred » 05 Júl 2023, 11:44

Funkciu svietenia ako popisuješ v bode 2 mám v mojom aute (Xsara 2004)) na napájaní autorádia... :lol: :lol: :lol:
- je to veľa funkcií na rozpisovanie - rôzne časy aktivácie pri odomknutí/zamknutí, naštartovanom/vypnutom motore, polohy kľúča v zapaľovaní, uspatí vozidla, stavu akumulátora+ jeho ochrana pred vybitím...
0
Čo ťa nezabije... to sa vráti a skúsi to znova !!!

andye
Okoloidúci
Okoloidúci
Príspevky: 5
Dátum registrácie: 07 Mar 2023, 15:42

Re: obvod na ambient

Príspevok od používateľa andye » 10 Júl 2023, 20:18

hladal som v noci čo mi svieti v interieri a zistil som, že rádio je podsvietené 10min a dalšie tlačítko 15min. takže by to mohlo isť pripojiť na to rádio.

Odpoveď na AI mi ale nestačí, elektronika je pre mna španielska dedina - majte so mnou prosím trpezlivosť, niesom taký znalý ako asi predpokladáte. Ale snažím sa niečo vytvoriť. Ak budete nepríjemný, vôbec mi to nepomôže.

Mohli by ste mi prosím poradiť konkrétny menič/zdroj, alebo nejakú súčiastku, čo bude stabilne dodávať 12V aj keď je napatie pri zapnutom klúči takmer 15V a pri vypnutom takmer 13? Odpory na toto asi neslúžia, či?

a tiež by ma zaujímalo, ako by som zistil, ktorý zo zdrojov svetla bude najmenej vybíjať baterku? Len tak som skúšal merať odber rôznych žiaroviek ktoré mám k dispozícii a brali od 0,06-0.8A (teda.. ak som to dobre zmeral..) Ako sa z toho vysomáriť a zistiť ako rýchlo napríklad nenaštartujem, že by to až tak vyšťavilo? Autobateria ma 70Ah. Potrebný štartovací prúd, či napatie neviem aké je.

vopred vďaka za pomoc
0

Používateľov profilový obrázok
misocko
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 4319
Dátum registrácie: 14 Jún 2009, 00:00
Vek: 47

Re: obvod na ambient

Príspevok od používateľa misocko » 10 Júl 2023, 21:04

ahoj
keby som to išiel robiť ja, hľadal by som pasiky určené do auta. Alebo prúd obmedzil priamo odporom. Pri 12V by to svietilo trochu menej, ale pri 15V by to nezhorelo. Okrem toho nejaky transil na ochranu proti špičkam. Nejaky stepdown iba zbytočné kazítko...
Najmenej vybijať aku bude zdroj s najnižšou spotrebou. 10minut , LED pasik Ti nezruinuje baterku, aj keď pri dnešnom inteligentnom dobijani, može byť aku vybitý aj po dlhej jazde. - takze sa z toho nevysomáriš, ale 10min LED, asi nastartujes vzdy.
0

Používateľov profilový obrázok
mr.dred
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 5646
Dátum registrácie: 17 Aug 2011, 00:00
Bydlisko: Handlová
Vek: 58

Re: obvod na ambient

Príspevok od používateľa mr.dred » 10 Júl 2023, 22:32

Podľa mňa to napájanie na podsvietenia rádia môžeš využiť. Určite je strážené nejakým "inteligentom" v riadiacej jednotke a po opustení/uzamknutí vozidla už dlhšie svietiť ako 10 min nebude... aj keď sa mi to zdá zbytočne dlhá doba na "uspatie" vozidla po zamknutí... Mne to uspí po zamknutí za cca 1 min a keď nezamknem (v garáži) tak asi 8 min. A to môžem nechať aj dvere otvorené - int. osvetlenie zhasne a ide spať...
Ďaľšia vec, ktorá by mala byť v takýchto prípadoch strážená je aj napätie akumulátora.... Ten riadiaci "inteligent" ho určite stráži - aj keď niekedy len v určitých medziach, lebo je ovplyvňovaný užívateľom... LEBO ten chce!!! Aj napriek nepriaznivým podmienkam....(tiež sa mi podarilo 2x autorádiom vymlátiť baterku, lebo mám pod palubkou prepínač na stálu šťavu a zabudol som ho prepnúť na "normál")....
Keď je to však v normálnom režime, ako to výrobca vymyslel, tak by k vybitiu batérie nemalo dôjsť, lebo pri poklese napätia skráti časy používania "komfortu" pri zastavenom motore a zároveň pri ďaľšej aktiváci a štartovaní upozorní nejakou výstrahou, že batéria je na minime a treba ju dobiť (nabíjačkou či dlhou jazdou).
Ešte malá rada k dobíjaniu batérie... Netreba sa spoľahnúť na to, že keď sa mi podarí naštartovať na takto vyčerpanej bat. a prejsť prejsť pár desiatok km (za čas trebárs 1 hod) že sa dobije.... Ten chemický proces musí trvať niekoľko hodín a dodávaný "obrovský" prúd z alternátora ju síce za chvíľu oživý - ale LEN OŽIVÝ...nabíjací proces´trvá na plnú kapacitu aj 10 - 16 hodín a vo vozidle aj tak nedosiahne plnú kapacitu, lebo sa striehne max napätie palubnej siete a hlavne proces, aby batéria čo najmenej "plynovala" - je to len v rámci "udržiavacieho" napätia.
Tak že v takom prípade len nabiť nabíjačkou, ale zas to má svoje ALE - závisí od typu nabíjačky... Nejaká procesorová, ktorá sa pri vymlátenej baterke ani nespustí a keď, tak nabíjanie ukončí pri "nízkom napätí´"... mnohokrát ani nie pri 14,8V To je pre olovo málo... Aj keď už technológia výroby a prevádzkovanie štartovacích batérií nesmierne pokročila a používajú sa rôzne prímesy do článkov, podstata zostala... Treba sa držať údajov výrobcu ....aj tie však môžu byť niekedy sporné... Je okolo toho popísané veľa - celá veda... :rolleyes:
0
Čo ťa nezabije... to sa vráti a skúsi to znova !!!

miso156
Pokročilý člen
Pokročilý člen
Príspevky: 648
Dátum registrácie: 06 Dec 2020, 11:46
Bydlisko: Banska Stiavnica
Vek: 38

Re: obvod na ambient

Príspevok od používateľa miso156 » 11 Júl 2023, 01:03

Pouzi prudovy limiter a fluktuacia napatia je vyriesena.
12V pasik ma vacsinou 3 led v serii spolu s predradnym odporom. Predradny odpor R4 skratni a 12V z baterky ti pre 3 solo Led bohate staci.
Limiter na scheme dole obmedzuje na 1A, ty si ho nastav zmenou R3 podla max. prudu tvojich Lediek.

Limiter je ovladny dvoma nezavyslimy signalmi, jeden od motora, druhy od casovaca.
Ako casovac ti staci 555-ka alebo hocijaky iny monostabilny obvod, vzhladom ze nepotrebujes presnych 5min.
Btw, vypnutie motora musi trignut casovac ak chces aby Led pas este 5min svietil. Rovnako ako odomknutie auta.
Signal od motora by mal vypnut casovac.
Screenshot from 2023-07-11 01-05-54.png
0
"No pain, no gain." (KC238)

Napísať odpoveď
  • Podobné témy
    Odpovedí
    Zobrazení
    Posledný príspevok