Keď už chcete porovnávať priamo tak porovnávajte hladký diesel s hladkým benzínom a turbo-benzín s turbo-dieslom a láskavo neporovnávajte osobák s kamiónom. To je úplne ale úplne iná kategória.
Vtedy prídete na to že benzín má naozaj väčší výkon či s turbom či bez. Keby ostaneme pri koncerne VW, porovnajte si novšie 1.8T a 1.9TDi. Alebo aj obyčajnú 1.8 a 1.9SDi. Tak isto ceny samotného auta, neporovnávajme však ceny bazárových áut, sú značne skreslené. Diesel je jednoznačne drahší (ale teraz už v porovnaní hladký benzín a turbo-diesel).
Keď už spomínam ten výkon (jeho samotná hodnota nie je až taká dôležitá ako jeho priebeh) tak sa diesel javí ako lepší. Má nižšie položený vrchol krútiaceho momentu ako benzín (záťah odspodu), avšak za týmto vrcholom zvykne prudšie padať ako napr. na benzíne kde je síce vrchol položený vyššie ale celkový priebeh je subjektívne vyrovanejší (akurát tam není ten waw efekt ako to zatiahne). Pri turbo motore sa ten rozdiel stiera a je 0,000nič, preto že záleží od toho ako sa naladí turbo (aký veľký tlak - naklápanie lopatiek) voči otáčkam. Typický príklad tej 1.8T ktorá ťahá odspodu pomaly ako dízlak a v otáčkach ma výkon benziňáku. Naopak pri dízlaku je snaha turbom dohnať padajúci krúťak a vyrovnať ho do roviny. Čiže môžme povedať že samotným turbom sa dajú neduhy oboch motorov značne odstrániť. Nastáva však ďalší nežiadúci efekt a to je turbo-efekt, resp. oneskorenie kým sa roztočí turbo a natlačí dostatok vzduchu do motora, a toto tam bude vždy pokiaľ niečo nasilu neroztáča turbo. Pri bežnej jazde to nemusí vadiť, ale pri športovom aute to je katastrofa. Šliapnuť na plyn a čakať kľudne aj 1s kým to začne ťahať, špeciálne na výjazdoch atď, bežný človek sa na to nehrá ale tam už ide o čas a sekundy utekajú.
Ale aj napriek tomu by som povedal že diesel sa na krátke trasy nehodí a radšej by som vybral benzín. Prečo ? Reči ako že za 2km má zohriaty motor si nechajte do krčmi
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Blok dieslu je robustnejší, má hrubšie steny a v neposlednom rade diesel má menšiu tepelnú výhrevnosť ako benzín. Taktiež má väčší objem vody aj oleja (jednotlivé okruhy - hlavne kvôli turbu popr. chladiču oleja) tak že pokiaľ motor nie je el.vyhrievaný to nie je fyzikálne možné. Pokiaľ viem tak el. vyhrievanie je, ale akurát tak na radiátor kúrenia a nie samotného motora (i keď všetko je možné). Nepredpokladám že máte diaľkové ktoré vám samé od seba naštartuje motor keď ešte len ráno vstávate z postele
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
A taktiež, ak niekedy nahliadnete do nadstavenia riadiacej jednotky, zistíte že pri studenom motore tam ide bohatá zmes (benzín aj diesel), z toho dôvodu na krátkych trasách dízlak žere viac lebo sa nestihne zohriať (povedzme ak mám prácu 10-15km od domu). Naopak keď už sa diesel zohreje začína mať navrch on, z toho dôvodu že ma vďaka vyššej kompresii väčšiu efektívnosť (väčšia sila v N na každý valec pri porovnateľnom množstve paliva). Z toho dôvodu má aj o niečo nižšiu spotrebu. Avšak až po spomínanom nájazde, nie je nevídané že prvých 10km to žere aj 10l na 100km. Benzín sa zohreje podstatne rýchlejšie (menej robustný blok (v podstate aj hlava), vyššia výhrevnosť, vyššie otáčky-viac zapalovacích cyklov) a preto na krátke trasy môže žrať dokonca aj menej. (Osobne mám ben. 1.4i ešte 8V - 55kW (r.v.2002) a nemám problém na krátke vziadlenosti (zväčša mesto) mať spotrebu 6l, samozrejme s nie s nejak ťažkou nohou)
Čo sa týka porúch, tak je to všade individuálne. Záleží kto sa ako o auto stará a ako na ňom aj jazdí. V rodine máme ako benzín aj diesel a čudujme sa nekazí sa ani jedno. (teda až na jednu závadu na dízli, ale to z dôvodu natankovania sračkoidnej nafty - zanieslo vstreky a úplne ich nezatváralo) Taktiež keď je človek hlúpy a vytáča studený motor alebo po "nakladačke" nenechá dochladiť motor (špeciálne motor s turbom) a vypne ho hneď, nečudo že čo nevidieť kľakne, a je jedno či to je benzín alebo diesel (z dôvodu rozťažnosti materiálov, chudák ložiská). Keby sa vrátim k tým vstrekom, áno na diesli sú háklivejšie ako na benzíne a to hlavne z dôvodu že celý palivový systém pracuje pri podstatne väčšom tlaku, inak je to prakticky ten istý systém ako na benzíne (porovnávajme moderné motory s priamym vstrekovaním). To isté platí o tesnení pod hlavou. Sorry Drakoush, ale jazdiť na štvorke po meste (čo je pri dízli a bežnom sprevodovaní 1500-1600ot.) tak si koleduješ o nové tesnenie pod hlavou, špeciálne ak si zvykneš užívať záťah odspodu. Či díesel či benzín oba treba vytáčať, a jazdiť v mieste najlepšieho krútiaceho momentu. T.j. pri dízli okolo 2000ot a benzíne 2500ot (štatisticky sa práve tam nachádza najväčší krútiaci moment) a maximálny výkon využívať od tohto miesta vyššie. Vytáčať však s rozumom, preto že motor je navrhnutý na presnú oblasť pohybu piestov (odborne sa tomu tuším nadáva stredná rýchlosť pohybu piestov) a nad túto rýchlosť už nemusí napr. dostatočne mazať motor, môže dochádzať k nadmernému opotrebovaniu atď (avšak toto je už hádam dómena starých motorov, neviem však povedať a radšej to neskúšam, i keď každý z nás musí poznať kedy už motor nevládze(resp. začne padať výkon) a vždy to je ešte nejaký kus pred červenou zónou).
Ešte jedna perlička, díesel nedymí ?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Prosím o vysvetlenie čo sa deje keď prudko zošliapnem plyn, vstreky mi do valcov navalia množstvo nafty a chudák turbo nešťastne pozerá, že ten vzduch tam ale ešte nedostanem
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Áno presne vtedy vyletí z výfuku čierny dym, ala nedostatočne spálená nafta alebo nespálená a dymiť to prestane až keď tam je dostatok vzduchu. Z časti to je pri moderných motoroch ošetrené, sleduje sa tlak turba a podľa toho sa vstrekuje množtvo paliva, avšak stále sa vstrekuje bohatá zmes s dymom s výfuku, i keď menším
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Benzín z princípu toto nemá (pokiaľ to nie je turbo-benzín, to sme potom na jednej lodi).