rad by som sa Vas opytal na vypocet spravneho, pripadne maximalneho napatia na solarnych clankov na prazdno aby sa neposkodila autobateria. Je my zname ze komercne predavane solarne nabijacky do auta maju napatie naprazdno okolo 18V a vykon okolo 4W.
Lenze problem nastava ak je zatiahnute, pripadne ak nesvieti priame silne slnecne svetlo na panel, nasledne panel nema vyzsie napatie ako autobateria a po zratani strate na zenerovej diode sa nedobija autobaria...
Moja otazka je na ake mozne napatie mozem zvysit konfiguraciu solarnych panelov aby sa bateria neznicila, myslim nejako neprerazila zvysenym napatim, prudom urcite nie kedze ratam pouzit 4,2W solarne clanky.
Je mozne pouzit 2x 18V solarne clanky o vykone 4,2W pri napati naprazdno 36V, aby aj pri nepriamom slnecnom slnecnom svetle bolo napatie po zratani strat oproti autobaterii vyzsie a bateria sa pomaly ozivovala?
Alebo je dokonca mozne pouzit aj 3x 18V solarne clanky o vykone 4,2W ? pri napati naprazdno bez zataze 54V
Alebo je vhodnejsie skusat zapojenie 12V solarnych panelov?
v prvom rade , nemam absolutne ziadne skusenosti so solarnymi panelmi, ale dal som si aspon tu namahu ze som sa pozrel do googlu na VA charakteristiku solaru.
A, vychadza mi to ze nech robis co robis , bez svetla nemas prud, takze aj keby si za seba zapojil 10 panelov do serie, nebudes mat prud dostatocny na nabijanie aku pri nizkom osvetleni. Skusil by som teda niekolko panelov paralelne (prudy sa scitaju, napetie ostane max 18V ). Pre istotu nasledne obmedzit maximalne napetie vykonovou zenerkou na 14,5V (max).
Baterka je veľmi tvrdý spotrebič, ktorý si určí napätie sám. Ak prestane ísť alternátor, tak za pár chvíľ klesne napätie na baterke dosť pod 13 V. A pri max. výkone solárneho článku okolo 4 W, neexistuje žiadna sila, ktorá by na baterke dokázala "vytlačiť" napätie, hlavne v zime, povedzme nad 14,4 V, ("zabezpečí" to najmä kľudová spotreba auta a samovybíjanie baterky).
Ak si pozrieš VA charakteristiky panelov, tak ich napätie sa moc nemení s osvetlením. No zásadne sa mení dodávaný prúd. Já si dokonca dovolím tvrdiť, že panel tak okolo 20 W, celý rok nedokáže ublížiť baterke v aute. Pre pokoj duše by som dal 15 V zenerku, (3 x 5V1/ 1,3 W kvôli teplotnej stabilite), paralelne k panelu a do série medzi zenerku a baterku jednu diódu kvôli spätnému vybíjaniu. Na meniče a podobné zhovadilosti by som radšej zabudol ...
0
Druhotriedny nadriadený si nikdy nevyberie prvotriedneho ale treťotriedneho podriadeného.
Bez meniča to pojde, ale "nevycucas" z panela maximálny vykon. Aj tak výkon panela je vo všeobecnosti úbohý A ešte ho strácať priamym pripojením na baterku. A taketo nabijanie neprospieva baterke.
Dovi - dopo. (Už je tu toľko tém O tomto A stále sa to opakuje. Ale chapem, každý chce odpoveď na ten svoj špecifikáciacky problem a jednoduchšie je sa opýtať ako si prečítať 20 -30 tem v archive.)
0
Prepáčte mi za diakritiku a preklepy - väčšinou píšem z mobilu a ENG klavesnice.
(výroky nemenovaného člena fóra:) ...základy elektrotechniky ovládam dokonale, tak napr. taký tyristor neviem ako presne funguje
Vsetko, mozno az na tu poistku medzi regulator(DC-DC menic) a bateriu, ktora zabrani poziaru pri skrate v regulatore a ktora v regulatore nemusi byt. V Nemecku, kde uz je vela solarnych panelov na domoch sa stane poziar na kazdom tisicom. Regulator v aute bude v lete prehrievany. Kde ho chces mat? Aj mne by sa pacilo v zime si dobijat prechladnutu bateriu. Este dioda za regulator, nech sa zapnuty alternator a menic navzajom nebiju. A ochrana proti poruche menica, ked sa scvokne a bude davat vyssie napatie. Mne nedavno odisiel menic, co daval stabilizovanych 5V tak, ze daval podla zataze 11-9V.
Fabia ma udajne po zamknuti odber 100-300mA a po 10-30 minutach sa to ustali na 15-20mA bez alarmu a 20-25mA s alarmom. Ak jazdis kratke trasy ceny den... Okrem solarneho dobijania by sa mozno hodilo aj veterne, ktore to bude dobijat v noci! A vlastne ceny den aj pocas jazdy, ved alternator bez odberu menej zatazuje motor. Keby som si celu strechu a prednu kapotu polepil panelmi, tak technickou prejdem?
Keby som si celu strechu a prednu kapotu polepil panelmi, tak technickou prejdem?
To je zásah do konštrukcie do auta. Ale mohol by si ťahať za autom dlhý prívesný vozík s panelmi (dlhý, nech sa tam zmestí čo najviac panelov) a káblikom prepojené na auto. (keď sa tu uz bavíme o k...k...t....ach.
0
Prepáčte mi za diakritiku a preklepy - väčšinou píšem z mobilu a ENG klavesnice.
(výroky nemenovaného člena fóra:) ...základy elektrotechniky ovládam dokonale, tak napr. taký tyristor neviem ako presne funguje
romiadam - možno trochu OT ale niečo podobné majú niektoré elektromobily kde si za auto pripájaš "vozík" z prídavnými batériami aby sa ti predĺžil dojazd ...
0
"Possible is that which can be done immediately, impossible that which takes a little longer..."
intitle:"index of " XXX YYY -html -htm -php -asp -cf -gsp
Mamont. Largest FTP Search Engine = http://www.mmnt.ru/int/ http://www.mmnt.net/
To vazne? Ja som to len trepol ako na pobavenie...
0
Prepáčte mi za diakritiku a preklepy - väčšinou píšem z mobilu a ENG klavesnice.
(výroky nemenovaného člena fóra:) ...základy elektrotechniky ovládam dokonale, tak napr. taký tyristor neviem ako presne funguje
@romiadam, dobre si trepol, akurat si to zaradil do nespravnej kategorie. A tak isto raz budu lahke auta z uhlikovych vlakien, ktore budu mat po celej karoserii solarne panely! Aj zadne tonovane skla budu solarne panely. Kto potrebuje auto na hodinu denne, tak mu to pol roka z celeho roku vystaci len nedavat do tiena, aby sa mohol denne odviest do prace a obchodu.
@Albi, ak maju vo voziku, alebo kufri generator a nie dalsie baterie, tak je to vlastne hybrid Toyota
aladar, ja som nikam nič nezaradoval do kategórie . Ja som reagoval na tvoj komentár že po lepiť si auto solárnymi panely. To som nazval "Bavime sa o k...k...t...nach", ale v rámci srandy.
0
Prepáčte mi za diakritiku a preklepy - väčšinou píšem z mobilu a ENG klavesnice.
(výroky nemenovaného člena fóra:) ...základy elektrotechniky ovládam dokonale, tak napr. taký tyristor neviem ako presne funguje
Z lgislativneho hladiska je to mozno chujovina, ale z technickeho nie. Raketoplany boli pelepene keramickymi dostickami a vacsina z nich prezila prelet atmosferou z obeznej rychlosti druzic na 0. A Tesla uz vyraba solarnu krytinu na strechy. Viem si to pekne predstavit v buducnosti ako beznu vec.
Tu máš aj malý solárny panel + akumulátory len je to DIY ...
0
"Possible is that which can be done immediately, impossible that which takes a little longer..."
intitle:"index of " XXX YYY -html -htm -php -asp -cf -gsp
Mamont. Largest FTP Search Engine = http://www.mmnt.ru/int/ http://www.mmnt.net/
V Tesle este pred par rokmi tvrdili, , ze je to neefektivne:"Elon Musk briefly suggested that solar roofs would be an option for the Tesla Model 3, but later walked it back and explained why. “Putting solar panels on the car itself?” Musk said in July 2017." , "So that Revero solar roof, having received eight hours of pure sunshine, will generate enough power to drive 1.5 miles."Zdroj: https://qz.com/1482588/why-teslas-dont- ... lar-roofs/
Na forume Tesy to preberali https://forums.tesla.com/forum/forums/s ... t-possible a jeden si urobil analyzu, ze navratnost je 110 rokov. Su tam aj ceny aut so solarnymi doplnkami: https://teslatap.com/articles/solar-veh ... -analysis/
Ked pozeram tohoto kutila https://www.youtube.com/watch?v=fYoEn4Hf_PU[/youtube], rozmyslam, co bude so vsetkymi tymi hlavne dieselmi, co neprejdu emisnou? Budu si ludia kupovat nove motory a vsetko az o vyfuk, alebo sa zacnu montovat elektrcke nahrady, ako sa zacali pred desiatkami rokov robit LPG? Je to ovela vacsi zasah do auta, to je pravda, ale situacia po vojdeni do platnosti aktualizovanych paragrafov o emisiach meni trh: https://www.autoviny.sk/novinky/119729/ ... -su-zufali
Pozeram, ze youtube tag tu nefunguje, tak pridavam priamo linky na vlozene videa z predchadzajuceho komentara. Link na prve video - minutovej reportaze o Solarnom aute, ktore bude v predaji uz tento rok je https://www.youtube.com/watch?v=rJD-ezbC5QU. Link na druhe video - kutila, ktore je menej podstatne, ale ukazuje DIY zapojenie solarnych clankov na streche auta: https://www.youtube.com/watch?v=fYoEn4Hf_PU&t=650s.
Adminovi: Moznost editovat komentartu je iba kratky cas po uverejneni? Youtube tag by bolo treba opravit, alebo odstranit zo zoznamu podporovanych.
Adminovi: Moznost editovat komentartu je iba kratky cas po uverejneni?
Nie som admin, ale ti odpoviem.
ÁNO. Kvôli jednemu (možno dvom trom) užívateľovi ktorý sa naštval a pomazal si históriu toho čo napisal (neviem či v jednej alebo vo viacerych jeho tem), na to doplatili všetci užívatelia fóra tým, že sa po 1hod. už nedá vôbec nič v príspevku zmeniť/opravit. Musíš otravovať moderátora aby ti to on opravil alebo sa na to a necháš to tak. Bolo to tu diskutované A na moje prekvapenie to asi 55% členov zapojenych do diskusie o tom to akceptovali.
0
Prepáčte mi za diakritiku a preklepy - väčšinou píšem z mobilu a ENG klavesnice.
(výroky nemenovaného člena fóra:) ...základy elektrotechniky ovládam dokonale, tak napr. taký tyristor neviem ako presne funguje