Riadiaca jednotka centrály
Moderátori: Drakoush, Moderátori
Riadiaca jednotka centrály
Uvažujem nad stavbou elektrocentrály s benzínovým motorom, ktorý by išiel na zemný plyn. Točil by 3f generátor 25 kW. Pohon priamy, požadované otáčky 1500/min. Držať otáčky v rozmedzí 1450 - 1550 pri premenlivej záťaži asi nebude jednoduché. Nenašiel som nič také na googli, ale je možné, že neviem hľadať. Nestretol sa s tým niekto?
0
Re: Riadiaca jednotka centrály
Máš už motor vyladený na chod na zemný plyn.?
Máš taký motor ktorého efektívne otacky sú 1500ot/min?
Máš taký motor ktorého efektívne otacky sú 1500ot/min?
0
nie som tu
Re: Riadiaca jednotka centrály
Vo vešteckej guli cítim závan perpetuum.
Alebo niečo ako keď sa svietilo na solárne panely halogénkami lebo sa to oplatilo
Máme v práci záložný generátor nafta asi 250kw tak sa môžem pozrieť pod dekle na nejaký reverze engineering že čo to vlastne riadi.
Alebo niečo ako keď sa svietilo na solárne panely halogénkami lebo sa to oplatilo
Máme v práci záložný generátor nafta asi 250kw tak sa môžem pozrieť pod dekle na nejaký reverze engineering že čo to vlastne riadi.
0
Re: Riadiaca jednotka centrály
Elektrocentrálu na zemný plyn vieš kúpiť. Vyrába ich napríklad Heron. Tak na čo znovu vynaliezavosť koleso?
0
- Drakoush
- Ultimate člen
- Príspevky: 10964
- Dátum registrácie: 07 Feb 2012, 23:22
- Bydlisko: Nitra
- Vek: 28
- Kontaktovať používateľa:
Re: Riadiaca jednotka centrály
Riadiaca jednotka - ComAp, Scania alebo čokoľvek iné, vyrába sa to na 100 spôsobov, každý výrobca MG má na to niečo svoje. V 99% to beží na procesore, takže reverse engineering sa nekoná. Treba to kúpiť celé. Lenže to krája po CAN J1939, takže ak tam má motor slavia, tak sa žiadne riadenie elektronikou nekoná.
0
Odkupujem zaujímavé meracie prístroje. Ponuky mailom alebo SS.
Re: Riadiaca jednotka centrály
Chcel by som ešte dodať : benzínový motor asi nebude mať silu na 1500 ot, dizel to môže zdolať...
0
- Drakoush
- Ultimate člen
- Príspevky: 10964
- Dátum registrácie: 07 Feb 2012, 23:22
- Bydlisko: Nitra
- Vek: 28
- Kontaktovať používateľa:
Re: Riadiaca jednotka centrály
To už záleží od konštrukcie motora, nie je to nemožné, ale nájsť taký motor bude dosť obtiažne.
Riešením je zdvihnutie otáčok a zmena pólových dvojíc generátora. Pre benzín budú vhodnejšie synchrónne otáčky 3000 min-1.
Ale to isté platí aj u nafty, ak je malá kubatúra. Treba si pozrieť krivky krútiaci moment a výkon v závislosti od otáčok, tieto údaje budú uvedené v dokumentácii motora.
Neviem prečo, ale zas mám dojem, že niekto ide bezhlavo do projektu, v ktorom nemá taký prehľad, ako by som očakával pre úspešné riešenie konštrukcie.
Riešením je zdvihnutie otáčok a zmena pólových dvojíc generátora. Pre benzín budú vhodnejšie synchrónne otáčky 3000 min-1.
Ale to isté platí aj u nafty, ak je malá kubatúra. Treba si pozrieť krivky krútiaci moment a výkon v závislosti od otáčok, tieto údaje budú uvedené v dokumentácii motora.
Neviem prečo, ale zas mám dojem, že niekto ide bezhlavo do projektu, v ktorom nemá taký prehľad, ako by som očakával pre úspešné riešenie konštrukcie.
0
Odkupujem zaujímavé meracie prístroje. Ponuky mailom alebo SS.
- mr.dred
- Ultimate člen
- Príspevky: 5662
- Dátum registrácie: 17 Aug 2011, 00:00
- Bydlisko: Handlová
- Vek: 58
Re: Riadiaca jednotka centrály
Tiež mám dojem, že si chlap myslí, že na točenie 25kW agregátu mu bude stačiť "motorček" zo škodovečky...
Vojenská - 15kW mala motor Tatra 603 a na benzín T805... 30kW už bola na štvorkolovom podvozku...
- Prílohy
-
- obrázok_2021-04-25_085936.png (82.11 KiB) 3240 zobrazení
-
- obrázok_2021-04-25_090007.png (90.03 KiB) 3240 zobrazení
0
Čo ťa nezabije... to sa vráti a skúsi to znova !!!
-
- Ultimate člen
- Príspevky: 1639
- Dátum registrácie: 23 Jan 2008, 00:00
- Bydlisko: Trenčianska Turná
- Vek: 33
- Kontaktovať používateľa:
Re: Riadiaca jednotka centrály
Držanie konštantných otáčok spalovacieho motora je stokrát vyriešená úloha.Držať otáčky v rozmedzí 1450 - 1550 pri premenlivej záťaži asi nebude jednoduché
Skús si niečo naštudovať o PID regulátore, najma metódu Ziegler-Nichols ako experimentálne nastaviť P, I, D konštanty regulátora.
Pokiaľ tam chceš dať motor z auta, tak posledných 20 rokov maju autá plyn elektronický a tiež majú senzory na na kľuke na meranie otáčok motora. Takže prepojiť výstup PID regulátora na miesto elektronického plynového pedálu (signál je tam zdvojený, ale to sa dá lahko vyriešiť).
Na regulaciu by stačila jedna dobre naprogramovaná atmega ktorá by merala frekvenciu pulzov zo senzoru kluky -> softvérový PID regulator -> D/A prevodník na elektronický plyn.
Daj si tam remenice 3:1 a benzínový motor roztoč na 4500 otáčok.
0
http://mkbci.com
FEL UNIZA 2015, Ing.
ľudstvo je vírus ktorý napadol Zem
nerobme si ťažkú hlavu z debilov čo nám ani po členky nesiahajú, buďme radi že my dačo dokážeme a smejme sa im akí sú sprostí
FEL UNIZA 2015, Ing.
ľudstvo je vírus ktorý napadol Zem
nerobme si ťažkú hlavu z debilov čo nám ani po členky nesiahajú, buďme radi že my dačo dokážeme a smejme sa im akí sú sprostí
Re: Riadiaca jednotka centrály
Nebude 4500 otáčok moc? Ked to pôjde 3 hodiny na 4500 tak ten motor to podla mna dlho nevydrží.
0
-
- Ultimate člen
- Príspevky: 1639
- Dátum registrácie: 23 Jan 2008, 00:00
- Bydlisko: Trenčianska Turná
- Vek: 33
- Kontaktovať používateľa:
Re: Riadiaca jednotka centrály
Napriklad graf motora mojho auta. Benzin 1.4, vrchol krutiaceho momentu 130 Nm pri 4000 otacokach.
Pri 4500 by mal 120 Nm a okolo 55 kW dostupneho mechanickeho vykonu z motora.
Motor T613 max krutiaci moment 265 Nm pri 3000 otackach a vtedy mal dostupny max vykon okolo 80 kW.
Pri 4500 by mal 120 Nm a okolo 55 kW dostupneho mechanickeho vykonu z motora.
Motor T613 max krutiaci moment 265 Nm pri 3000 otackach a vtedy mal dostupny max vykon okolo 80 kW.
0
http://mkbci.com
FEL UNIZA 2015, Ing.
ľudstvo je vírus ktorý napadol Zem
nerobme si ťažkú hlavu z debilov čo nám ani po členky nesiahajú, buďme radi že my dačo dokážeme a smejme sa im akí sú sprostí
FEL UNIZA 2015, Ing.
ľudstvo je vírus ktorý napadol Zem
nerobme si ťažkú hlavu z debilov čo nám ani po členky nesiahajú, buďme radi že my dačo dokážeme a smejme sa im akí sú sprostí
Re: Riadiaca jednotka centrály
Zase samá elektronika,ako keby sa zabudlo na staré dobré jednoduché riešenie - odstredivý regulátor,,
+ prevodník z mechanického pohybu na U , I,R ,F, asi nebude problém ani pre arduinistov.....
Fungoval spolahlivo a presne pred sto rokmi, tak prečo by nemohol aj teraz.
Tiež ma ako prvé napadlo nepriame spojenie motora a generátora, ale hodiť to vedla seba a dať tam prevod na aké otáčky a krútiaci moment to má bežať,ale to dosť komplikuje riešenie.Možno použiť nejaký motor aj s prevodovkou a zaradiť potrebnú rýchlosť.
25kW je riadna záťaž ,takže pri pribrzdení to bude skákať ako koza na lade, tak to chce aj stabilný základ.
To však netušíme o akú koncepciu ide,takže zbytočne veštiť.
Keď sme mali doma ,,Kačenu,, T805,tak sme mali v nej motor práve z takej centrály,alebo hasičskej striekačky, už si presne nepamätám, len viem, že to bolo na kolesách ako príves.Možno ešte dodnes niekde behá na dolniakoch po poli,keď ju otec predal.
Ja mám práveže rád takéto domáce riešenia, pretože podporujú myslenie a skúmanie a aj keď sa úspech nakoniec nekoná, vždy to toho človeka niečo naučí,keď nič iné, tak aspoň to, že si treba rozmyslieť, na čo mám a načo nie kým vrazím do niečoho čas a peniaze.
Niekedy je to aj snaha využiť domáce zásoby dlho čakajúce na svoju príležitosť ,konečne na užitočnú vec.
+ prevodník z mechanického pohybu na U , I,R ,F, asi nebude problém ani pre arduinistov.....
Fungoval spolahlivo a presne pred sto rokmi, tak prečo by nemohol aj teraz.
Tiež ma ako prvé napadlo nepriame spojenie motora a generátora, ale hodiť to vedla seba a dať tam prevod na aké otáčky a krútiaci moment to má bežať,ale to dosť komplikuje riešenie.Možno použiť nejaký motor aj s prevodovkou a zaradiť potrebnú rýchlosť.
25kW je riadna záťaž ,takže pri pribrzdení to bude skákať ako koza na lade, tak to chce aj stabilný základ.
To však netušíme o akú koncepciu ide,takže zbytočne veštiť.
Keď sme mali doma ,,Kačenu,, T805,tak sme mali v nej motor práve z takej centrály,alebo hasičskej striekačky, už si presne nepamätám, len viem, že to bolo na kolesách ako príves.Možno ešte dodnes niekde behá na dolniakoch po poli,keď ju otec predal.
Ja mám práveže rád takéto domáce riešenia, pretože podporujú myslenie a skúmanie a aj keď sa úspech nakoniec nekoná, vždy to toho človeka niečo naučí,keď nič iné, tak aspoň to, že si treba rozmyslieť, na čo mám a načo nie kým vrazím do niečoho čas a peniaze.
Niekedy je to aj snaha využiť domáce zásoby dlho čakajúce na svoju príležitosť ,konečne na užitočnú vec.
0
Lenivosť je matka pokroku.Lenivý človek rozmýšla,ako by si robotu uľahčil a tak niečo vynájde.
Ku každému čínskemu výrobku by mali pribaliť jedného číňana, aby som ho mohol nakopať do ....,ked sa to pokazí.
Ku každému čínskemu výrobku by mali pribaliť jedného číňana, aby som ho mohol nakopať do ....,ked sa to pokazí.
Re: Riadiaca jednotka centrály
Máš pravdu 5ko, za to mechanické riešenie otáčok, ale všetko to spraviť takmer s nuly, je asi zbytočne, určite sa dá nájsť na šrotovisku už všetko (možno vojenské), len dať to do poriadku, eventuálne trochu modernyzovať.
Dávno vo firme chceli meniť dva staré Cummins/sdmo 330kW, a napadlo rozdvojiť ich, dať na kolesá /kamióny, a prenajímať.
Len že komu budem prenajímať taký rušeň..?
Dávno vo firme chceli meniť dva staré Cummins/sdmo 330kW, a napadlo rozdvojiť ich, dať na kolesá /kamióny, a prenajímať.
Len že komu budem prenajímať taký rušeň..?
0
Re: Riadiaca jednotka centrály
Ta benzínová vojenská centrála s osmiválcovým motorem z Tatry 603, se dělala ve dvou provedeních. 15kW měla 1500otáček a pak 30kW a ta točila 3000otáček. Co si pamatuju, tak to mělo odstředivý regulátor otáček na motoru a pak ještě elektronika "dolaďovala" 50Hz na výstupu.
0
- niki31
- Stály člen
- Príspevky: 172
- Dátum registrácie: 05 Feb 2010, 00:00
- Bydlisko: Žilinský kraj
- Vek: 49
Re: Riadiaca jednotka centrály
Toto ma pobavilo, neviem prečo by nemohol dodať motor zo škodovky 25KW !? Na škodováckych motoroch sa dávno stavali elektrocentrály a čerpadlá, napr. pre hasičov. A boli desaťkrát menšie než tie vzduchom chladené hovädá pre vojsko, ťahané tankom. Sám som postavil 5 elektrocentrál s automobilovým motorom. Najmenšia bola 15KVA s motorom Fiat 800ccm, generátor bol na 1500ot a motor točil 1800ot.. Spojené to bolo prevodom 1:1.2 klínovými remeňami. Regulácia bola realizovaná odstredivým regulátorom, spojená tiahlom s karburátorom. Momentálne používam 17KVA centrálu s motorom Mitsubishi 2400ccm, otáčky 1500, generátor spojený s motorom 1:1 cez ozubený remeň, kvôli zástavbe. Tu už sa používa nepriamy vstrek paliva a je nutná riadiaca jednotka. Motor je pri plnom výkone generátora zaťažený na cca 25%. Takto veľký motor bol zvolený hlavne kvôli hlučnosti a pretože bol k dispozícii. Kľudne by mohol byť vymenený za Škoda 1.6 MPI aj s rezervou, to už mám spočítané.Tiež mám dojem, že si chlap myslí, že na točenie 25kW agregátu mu bude stačiť "motorček" zo škodovečky...
A čo sa týka stabilizácie otáčok, je to jednoduchšie ako by sa zdalo. V generátore rotuje 75Kg hmoty a tá už má nejakú zotrvačnosť. Reakcia na zmenu môže trvať rádovo stovky mS až jednotky sekúnd, takže riadiaci algoritmus má dosť času na vyrovnanie zmeny otáčok.
0
Niki31
Re: Riadiaca jednotka centrály
A Vam sa ten graf aj zobrazuje? Ja ho mam cistymartin knocik napísal: ↑25 Apr 2021, 10:53Napriklad graf motora mojho auta. Benzin 1.4, vrchol krutiaceho momentu 130 Nm pri 4000 otacokach.
Pri 4500 by mal 120 Nm a okolo 55 kW dostupneho mechanickeho vykonu z motora.
Motor T613 max krutiaci moment 265 Nm pri 3000 otackach a vtedy mal dostupny max vykon okolo 80 kW.
0
Re: Riadiaca jednotka centrály
ano , graf je čistý
mimochodom , Vidium, je ti jasne že pri 1500 ot/min a vykone 25kW je to 160Nm krutiaceho momentu ?
okrem toho dufam ze zaklady fyziky su Ti jasne a vzdy budes musiet do zariadenia dodat viac energie ako z neho dostanes spet.
mimochodom , Vidium, je ti jasne že pri 1500 ot/min a vykone 25kW je to 160Nm krutiaceho momentu ?
okrem toho dufam ze zaklady fyziky su Ti jasne a vzdy budes musiet do zariadenia dodat viac energie ako z neho dostanes spet.
1
1
Re: Riadiaca jednotka centrály
Chlapi už sa táto debata ťahá do kadejakých smerov, tak trochu dovysvetlím a na pár otázok odpoviem:
o centrálach na plyn Heron viem. Centrálu potrebujem ako záložný generátor pre dom. Heron má najväčšiu trojfázovú centrálu s výkonom 4.8 kVA tuším, čo je menej ako hovno. Je pravda, že nepotrebujem 25 kVA, ale potrebujem výkon do 15 kVA. Generátor by však bol 25. Jednofázová nestačí.
Čo sa týka motoru, mám k dispozícii 1.0 MPI s oficiálnym výkonom 37 kW. S oficiálnym píšem preto, lebo tento výkon je udaný výrobcom a je v podstate obmedzený lambda sondami (je možné, že toto vysvetlenie je mylné, ale výsledok odpojenia je obrovský. Mal som možnosť previesť sa na aute, z ktorého je tento motor a bolo to delo. Je pravdou, že Nm pri konkrétnych otáčkach som neprepočítaval, mám k motoru aj prevodovku, takže cesta by mohla viesť aj týmto smerom. Motor odladený na zemný plyn nemám, zatiaľ to bola iba myšlienka a dúfal som, že takáto riadiaca jednotka by sa mohla dať kúpiť. Asi som bol veľký optimista.
o centrálach na plyn Heron viem. Centrálu potrebujem ako záložný generátor pre dom. Heron má najväčšiu trojfázovú centrálu s výkonom 4.8 kVA tuším, čo je menej ako hovno. Je pravda, že nepotrebujem 25 kVA, ale potrebujem výkon do 15 kVA. Generátor by však bol 25. Jednofázová nestačí.
Čo sa týka motoru, mám k dispozícii 1.0 MPI s oficiálnym výkonom 37 kW. S oficiálnym píšem preto, lebo tento výkon je udaný výrobcom a je v podstate obmedzený lambda sondami (je možné, že toto vysvetlenie je mylné, ale výsledok odpojenia je obrovský. Mal som možnosť previesť sa na aute, z ktorého je tento motor a bolo to delo. Je pravdou, že Nm pri konkrétnych otáčkach som neprepočítaval, mám k motoru aj prevodovku, takže cesta by mohla viesť aj týmto smerom. Motor odladený na zemný plyn nemám, zatiaľ to bola iba myšlienka a dúfal som, že takáto riadiaca jednotka by sa mohla dať kúpiť. Asi som bol veľký optimista.
0
Re: Riadiaca jednotka centrály
tak na 1,0Mpi a pracu pri 1500ot/min zabudni. Rovno mysli na prevodovku 2:1 (3000 ot motor, 1500 generator). Pri tychto otackach motor moze bezat furt (predstavte si cestu po dialnici niekolko sto km)
1,0 a "delo" , dovol mi pousmiat sa , ja to volam vysavac - kym to neroztocis do otacok , tak sa ani z miesta nepohnes.
1,0 a "delo" , dovol mi pousmiat sa , ja to volam vysavac - kym to neroztocis do otacok , tak sa ani z miesta nepohnes.
0
Re: Riadiaca jednotka centrály
Regulácia otacok pri 3000 ot/min bude lepšie ako regulácia 1500 ot/min. Pri prevode 2:1 bude kolísanie na výstupe z prevodu potom polovičné. Skus dakde pohľadať aký výkon ti dá pri 3000ot/min. Generátor máš? Chcelo by to upraviť pôvodnu riadiacku /odstrániť imobilizer/ a tak ako píšu snímať kluku arduinom a výstup do riadiacky ako vstup plynového pedálu.
1
1
nie som tu
-
- Podobné témy
- Odpovedí
- Zobrazení
- Posledný príspevok
-
- 1 Odpovedí
- 550 Zobrazení
-
Posledný príspevok od používateľa Atlan